Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 14. december 2007

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

./.       Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende, bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs linje GA21 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder.

          Forslaget er sat på dagsordenen for SCoFCAH-mødet den 20. december 2007 med henblik på vedtagelse.

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


 

 

 

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

 

Kommissionen har den 5. december 2007 fremsendt forslag til beslutning om tilladelse til markedsføring af GA21-majs efter forordning (EF) nr. 1829/2003 om genmodificerede fødevarer og foder (herefter ”GMO forordningen”).

Fødevarer og fødevareingredienser samt foder og tilsætningsstoffer til foder fremstillet af GA21 er tidligere godkendt i EU. De tidligere godkendelser har dog ikke omfattet markedsføring af hele formeringsdygtige majskerner fra GA21. En vedtagelse af forslaget vil medføre, at alle tidligere godkendelser til anvendelse af majsen vil være omfattet, hvorfor den eksisterende godkendelse kan ophæves.

Forslaget er sat på dagsordenen for SCoFCAH-mødet den 20. december 2007 med henblik på vedtagelse.

Det vurderes på baggrund af den sundhedsmæssige vurdering fra Fødevareinstituttet, som støtter udtalelsen fra EFSA, og den samlede vurdering af de mulige miljømæssige konsekvenser fra danske eksperter i Plantedirektoratet, Fødevareinstituttet og Danmarks Miljøundersøgelser, at der ikke er sundheds- eller miljømæssige indvendinger mod en godkendelse af GA21-majs. 

Regeringen agter derfor at tilslutte sig forslaget.


 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende, bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs linje GA21 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder.

KOM-nummer foreligger ikke.

 

Resumé

Forslaget vedrører godkendelse til import og forarbejdning af GA21-majs til fødevare- og foderbrug samt anden industriel anvendelse på lige fod med eksisterende konventionel majs. Godkendelsen vil ikke omfatte dyrkning af majsplanterne i EU. Majsen er gjort resistent over for ukrudtsmidler baseret på glyfosat som aktivt stof.

En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.

 

Baggrund

Kommissionen har den 5. december 2007 fremsendt forslag til beslutning om tilladelse til markedsføring af GA21-majs efter forordning (EF) nr. 1829/2003 om genmodificerede fødevarer og foder (herefter ”GMO forordningen”).

Forslaget er fremsat med hjemmel i forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genmodificerede fødevarer og foder, artikel 7 og 19.

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæde og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen tilladelsen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommis-


sionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede tilladelsen.

Forslaget forventes at blive sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 20. december 2007.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelserne til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens holdning, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Formål og indhold

I august 2005 indsendte Syngenta Seeds S.A.S. en ansøgning om godkendelse af GA21 majs til fødevare- og foderbrug samt import og forarbejdning, (men ikke dyrkning) i henhold til reglerne i GMO forordningen. Desuden indsendte Syngenta Seeds i april 2007 en ansøgning om forlængelse af de eksisterende tilladelser til at markedsføre foderstoffer samt tilsætningsstoffer til fødevarer og foder, som er fremstillet af GA21-majs. De to ansøgninger behandles samlet.

GA21-majs indeholder genet mepsps, der giver planten resistens overfor glyfosat. Glyfosat er et aktivt stof, som anvendes i ukrudtsmidler.

Fødevarer og fødevareingredienser fremstillet af GA21-majs er tidligere godkendt til fødevarebrug i EU. Foder og tilsætningsstoffer til foder, fremstillet af GA21 er ligeledes tidligere godkendt til foderbrug i EU. De tidligere godkendelser har dog ikke omfattet markedsføring af hele formeringsdygtige majskerner fra GA21. En vedtagelse af forslaget om godkendelse af GA21-majs iht. forordning 1829/2003 vil medføre, at alle tidligere godkendelser til anvendelse af majsen er omfattet, hvorfor den eksisterende godkendelse kan ophæves.

 

Godkendelsens omfang

Kommissionen forslår, at GA21-majs vil kunne anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle majstyper, dvs. både som majskerner og produkter fremstillet heraf til fødevarebrug, og kerner samt andre dele af planten til foderbrug. Forslaget omfatter også tilladelse til industriel forarbejdning, men ikke til dyrkning af majsen i EU. Tilladelsen vil desuden omfatte både majs GA21 samt efterfølgende krydsninger heraf med konventionelle ikke-gensplejsede majslinjer.

Markedsføringen vil kunne ske fra datoen for en eventuel beslutning om godkendelse. Beslutningen gælder i 10 år fra denne dato.

 

Mærkning

Mærkningen af produkter til fødevare- eller foderbrug, der indeholder, består af eller er fremstillet af GA21-majs skal i henhold til artikel 13(1) og 25(2) i GMO-forordningen indeholde en henvisning til den genmodificerede ingrediens. Kommissionen foreslår, at navnet på organismen skal angives som ”majs”.

Desuden skal sætningen ”ikke til dyrkning” angives i mærkningen på produktet og i følgedokumenterne til foder og produkter til anden industriel anvendelse, som indeholder spiredygtige kerner af GA21-majs.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark, idet området er overordnet reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og umiddelbart gældende for disse.

 

Konsekvenser

Forslaget har ingen samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.

Med hensyn til de sundhedsmæssige konsekvenser af anvendelse af GA21-majs konkluderede Den Europæiske Fødevareautoritet (EFSA) i sin udtalelse af 13. september 2007, at GA21-majs er lige så sikker at anvende som konventionelle (ikke-gensplejsede) majstyper.

Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet har konkluderet, at dokumentationen vedrørende majsen ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Det vurderes, at GA21-majs og produkter fremstillet heraf i al væsentlighed er tilsvarende konventionelle ikke-gensplejsede majsprodukter i relation til de ernærings- og sundhedsmæssige aspekter. De enkelte signifikante forskelle i indholdsstoffer mellem GA21 og kontrolmajsen kan ifølge instituttet meget vel skyldes tilfældige udsving. Instituttet vurderer herudover, at de fundne forskelle, uanset om disse er udtryk for reelle forskelle eller tilfældigheder, er uden sundhedsmæssig betydning. Instituttet er dermed enig i EFSA’s vurdering af majsen og produkter fremstillet heraf.  

Miljøstyrelsen har i forbindelse med EFSAs høring af miljømyndighederne, forud for offentliggørelsen af EFSAs udtalelse, sendt sagen til de danske eksperter i Plantedirektoratet, Fødevareinstituttet og Danmarks Miljøundersøgelser, som samlet har vurderet, at der ikke vil være miljømæssige konsekvenser af import af GA21-majs, når de anvendes til andre formål end dyrkning. Da der ikke er tale om godkendelse af majsen til dyrkning i EU, er der ifølge Danmarks Miljøundersøgelser og Plantedirektoratet ingen eller ubetydelig sandsynlighed for tilfældig spredning som kan medføre uønskede miljøeffekter.

Forslaget skønnes således ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Høring

En foreløbig høring blev gennemført i november 2007 på baggrund af EFSAs endelige vurderingsrapport. Høringen blev sendt til Fødevarestyrelsens, Plantedirektoratets og Miljøstyrelsens fælles høringskreds for GMO-ansøgninger.

Følgende høringssvar er indkommet:

Fagligt Fælles Forbund (3F) finder, at der bør stilles krav til ansøgeren om fremsendelse af dokumentation for restkoncentrationer af glyfosat i majsen efter høst, samt foretagelse af en risikovurdering af disse restkoncentrationer for mennesker og dyr. Derudover mener forbundet, at der skal foretages en vurdering af den samfundsmæssige nytteværdi af konsekvenserne ved en eventuel godkendelse. På grund af de mange åbne spørgsmål finder forbundet ikke, at der bør gives tilladelse til markedsføring af majsen.

Den Danske Dyrlægeforening finder, at benyttelse af genmodificerede organismer til fødevare- og foderbrug i henhold til forordning (EU) 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder i alle tilfælde bør fremgå ved en tydelig og ensartet mærkning.

Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet (DJF) under Århus Universitet finder, at der bør indføres krav om en monitering af spildplanter fra transport m.m. Desuden stiller DJF spørgsmålstegn ved, hvordan man vil sikre sig, at afgrøderne ikke bliver dyrket  ulovligt i EU, idet der gives tilladelse til import af spiredygtige kerner af majsen. DJF bemærker i relation hertil, at der i risikovurderingen ses bort fra de risici, der knytter sig til dyrkning.

NOAH (Friends of the Earth Denmark) mener ikke at den videnskabelige risikovurdering, der er udført i forbindelse med ansøgningen, på tilstrækkelig vis redegør for de forhold, som medlemsstaterne har ønsket yderligere belyst. NOAH er derfor imod en anvendelse til fødevarer og foder så længe disse videnskabelige forsøg mangler. Bl.a. henviser miljøorganisationen til, at der er påvist forskelle i indholdsstoffer mellem GA21-majs og ikke genmodificeret majs. Desuden ønsker NOAH fodringsforsøg over væsentligt længere perioder end i de foreliggende forsøg for med sikkerhed at kunne fastslå, at majsen ikke har negative effekter på menneskers og dyrs sundhed. Herudover ønskes forsøg over en længere årrække, som viser, at de pågældende fødevarer og foder ikke ved spild i naturen kan føre til utilsigtede skader på flora og fauna samt grundvand og overfladevand. NOAH mener desuden ikke, at der er behov for GMO foder og fødevarer i EU og at et stort flertal af forbrugere slet ikke ønsker disse produkter på markedet.

De Samvirkende Købmænd og FødevareIndustrien har ingen bemærkninger.

 

Beslutningsforslaget blev desuden sendt i høring den 5.12.2007 med høringsfrist den 10.12.2007 kl. 12.

Følgende supplerende høringssvar er indkommet:

FødevareIndustrien er af den principielle opfattelse, at genteknologien kan understøtte en positiv udvikling for miljø, sundhed og produktkvalitet under forudsætning af, at der foreligger uafhængige undersøgelser, der dokumenterer, at GMO'en ikke indebærer risici for miljø, dyr og mennesker. På baggrund af EFSA’s udtalelse anbefaler FødevareIndustrien derfor, at ansøgningen imødekommes.

Dansk Svineproduktion er positiv overfor godkendelsen.

Landbrugsrådet støtter beslutningsforslaget og finder, at EU i henhold til gældende regler skal godkende GA21-majs til import umiddelbart og uden yderligere forsinkelse.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er den danske regerings holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering.

Det vurderes på baggrund af på den sundhedsmæssige vurdering fra Fødevareinstituttet, som støtter udtalelsen fra EFSA, og den samlede vurdering af de mulige miljømæssige konsekvenser fra danske eksperter i Plantedirektoratet, Fødevareinstituttet og Danmarks Miljøundersøgelser, at der ikke er sundheds- eller miljømæssige indvendinger mod en godkendelse af GA21-majs. 

Vedrørende høringssvaret fra 3F skal det bemærkes, at der ikke er tale om en tilladelse til dyrkning af majsen i EU og derfor heller ikke en tilladelse for så vidt angår brug af sprøjtemidler. Hertil bemærkes, at såfremt GA21-majs anvendes til fremstilling af fødevarer, skal produkterne overholde de samme grænseværdier for restindhold af pesticider, som tilsvarende ikke genmodificerede produkter.

På denne baggrund kan regeringen støtte forslaget.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget forventes behandlet på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 20. december 2007. Det vides ikke på nuværende tidspunkt, om der vil være kvalificeret flertal for forslaget.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.