Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til Kommissionens forordning vedrørende gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter med hensyn til økologisk produktion, mærkning og kontrol.
Det forventede forslag forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Økologisk Jordbrug den 26.-27. maj, alternativt i juni eller juli 2008.
Med venlig hilsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriPlantedirektoratet/Fødevarestyrelsen/3.2 /2.1 J.nr. PD 07-611/EU14-000009 16. maj 2008 PLM/MISC/MICL/TAER FVM 535 |
Â
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionen forventes snarest at fremsætte forslag til gennemførelsesbestemmelser til den nye økologiforordning. Den nye økologirådsforordning skal anvendes fra den 1. januar 2009. Inden ikrafttræden skal de eksisterende gennemførelsesbestemmelser revideres med henblik på at blive tilpasset den nye økologirådsforordning.
Det forventede forslag behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Økologisk Landbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen gennemførelsesbestemmelserne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget til gennemførelsesbestemmelserne uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle forslaget på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede gennemførelsesbestemmelserne.
Det forventede forslag forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Økologisk Jordbrug den 26.-27. maj, alternativt i juni eller juli 2008.
På grund af den øgede harmonisering kan det forventede forslag have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i EU som helhed. En vedtagelse af det forventede forslag har nationale lovgivningsmæssige konsekvenser, da bekendtgørelserne på økologiområdet vil skulle revideres som en konsekvens af de reviderede gennemførelsesbestemmelser. Udover disse konsekvenser for de nuværende, danske regler, skønnes det forventede forslag ikke at have væsentlige konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet samlet set eller det samlede beskyttelsesniveau i Danmark.
Â
Regeringen agter at stemme for forslaget, idet man arbejder for,
· harmonisering på det højst mulige niveau,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriPlantedirektoratet/Fødevarestyrelsen/3.2 /2.1 J.nr. PD 07-611/EU14-000009 16. maj 2008 PLM/MISC/MICL/TAER FVM 535 |
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens forordning vedrørende gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter med hensyn til økologisk produktion, mærkning og kontrol.
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Den nye økologirådsforordning skal anvendes fra den 1. januar 2009. Inden ikrafttræden skal de eksisterende gennemførelsesbestemmelser revideres med henblik på at blive tilpasset den nye økologirådsforordning. Kommissionen forventes snarest at fremlægge forslag til gennemførelsesbestemmelser til den nye økologiforordning. Det forventede forslag skønnes samlet set ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, men den øgede harmonisering kan højne beskyttelsesniveauet i EU.
Baggrund
Da den nye økologirådsforordning skal anvendes fra den 1. januar 2009 forventes Kommissionen snarest at fremsætte forslag til gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter med hensyn til økologisk produktion, mærkning og kontrol.
Â
Forslaget forventes fremsat med hjemmel i art. 38 i Rådets forordning (EF) nr. 834/07 af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 2092/91.
Det forventede forslag behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Økologisk Landbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen gennemførelsesbestemmelserne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget til gennemførelsesbestemmelserne uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle forslaget på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede gennemførelsesbestemmelserne.
Det forventede forslag forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Økologisk Jordbrug den 26.-27. maj, alternativt i juni eller juli 2008.
Nærhedsprincippet
Det forventede forslag er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Den nye økologirådsforordning skal anvendes fra den 1. januar 2009. Inden denne dato skal de eksisterende gennemførelsesbestemmelser revideres med henblik på at blive tilpasset den nye økologirådsforordning.
De gældende gennemførelsesbestemmelser, der er fastsat i bilagene til Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 (den gældende økologiforordning), foreslås overført stort set uændret til de nye gennemførelsesbestemmelser.
Den nye økologirådsforordning udvider anvendelsesområdet til også at omfatte akvakultur og vin. Men gennemførelsesbestemmelser til disse nye områder vil først blive udarbejdet på et senere tidspunkt. Indtil der fastsættes harmoniserede regler på disse områder, kan nationale regler anvendes.
Det forventede forslag forventes at anerkende, at undtagelser kan være nødvendige for at sikre fleksibilitet således, at økologien fortsat kan udvikle sig i alle medlemslande uanset meget forskellige forudsætninger for at drive økologisk produktion.
Efter den nye økologirådsforordning kan Danmark ikke længere fastsætte strengere regler på økologiområdet, med mindre de strengere regler gælder generelt og ikke kun på økologiområdet.
Som eksempler på danske, strengere regler, der eventuelt ikke vil kunne opretholdes, er:
Hvis erhvervet i Danmark vurderer, at de fælles EU regler ikke er på et tilstrækkeligt højt niveau, vil erhvervet dog selv have mulighed for at lave private regler og herunder også et privat kvalitetsmærke.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget.
Gældende dansk ret
Området er reguleret af reglerne i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler med senere ændringer samt bekendtgørelse nr. 244 af 2. april 2004 med senere ændringer (økologibekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 1089 af 12. december 2003 om registrering i database for økologisk frø og vegetativt formeringsmateriale og bekendtgørelse nr. 1089 af 12. december 2003 om foderstoffer til anvendelse i økologisk akvakulturbrug, samt bekendtgørelse nr. 605 af 15. juni 2006 om økologiske fødevarer m.v. og bekendtgørelse nr. 114 af 23. februar 2004 om økologisk akvakulturbrug
Konsekvenser
PÃ¥
grund af den øgede harmonisering kan det forventede forslag have en positiv
indvirkning på beskyttelsesniveauet i EU som helhed. Udover de tidligere nævnte
konsekvenser for de nuværende, danske regler, skønnes det forventede forslag
ikke at have væsentlige konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet samlet set eller det samlede beskyttelsesniveau i Danmark.
Â
En vedtagelse af det forventede forslag har således nationale lovgivningsmæssige konsekvenser, da bekendtgørelserne på økologiområdet vil skulle revideres som en konsekvens af de reviderede gennemførelsesbestemmelser.
Høring
Notatet har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug). Landbrugsraadet henviser i høringssvar den 16. maj 2008 på vegne af bl.a. Dansk Landbrug, Økologisk Landsforening, Mejeriforeningen og Dansk Svineproduktion i første omgang til tidligere fremførte bemærkninger til kommende gennemførelsesbestemmelser. Derudover finder organisationerne, at hensigten i forordningen, om at detailreglerne skal fastlægges på et meget højt niveau skal fastholdes. Mulighederne for fortsat udvikling af den økologiske produktion skal sikres. Samtidig skal muligheden for at anvende den nye forordnings regler om fleksibilitet forvaltes restriktivt.
Organisationerne finder endelig, at de nye bestemmelser skal sikre harmonisering og i videst muligt omfang bevare de gældende danske bestemmelser om omrÃ¥det, herunder bl.a. det samlede kvælstofsforbrug, adgang til græsarealer for dyr i sommerperiode, indsættelse af ikke-økologiske dyr og salg af kød fra disse dyr.Â
DI fødevarer finder det positivt, at der med den nye forordning lægges op til yderligere harmonisering af økologireglerne i EU. Dette forventes at lette den interne samhandel betydeligt. DI fødevarer påpeger, at den nuværende situation med store forskellige i nationale regelsæt og ikke mindst den forhindring, som forskellige kontrolorganer har udgjort, har været til stor skade for samhandlen. DI Fødevarer vurderer, at der er et stort uudnyttet potentiale i afsætningen af danske økologiske varer i EU-25. Derfor er alle tiltag, der kan forbedre samhandlen velkomne og nødvendige. DI Fødevarer finder det på den baggrund meget positivt, at der ikke vil være mulighed for indførelse af strammere nationale regler, da dette vil udvande harmoniseringsformålet.
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter bemærker, at Kommissionens forventede forslag stiller krav om, at fonten ved angivelse af kontrol kode nr. og råvare oprindelse skal være minimum 3 mm. Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter finder en sådan font størrelse voldsom stor, og vurderer det tilstrækkeligt, hvis kravet (i lighed med gældende mærkningsregler) er, at teksten skal være "let læselig" og "klart synlig". Dette styrkes yderligere af, at der er præciseret en placering af begge informationer, og ved at identificere logoet ser forbrugeren således samtidig de øvrige informationer.
LO udtrykker bekymring for gennemførelsesbestemmelserne, da man finder, at de forventede foreslåede bestemmelser får negative konsekvenser for den danske regulering af økologisk landbrug og produktion. LO finder, at de foreslåede gennemførelsesbestemmelser kan få konsekvenser i forhold til den politiske diskussion om EU’s hensyn til forbrugerne og medvirke til, at forbrugernes tillid til Ø-mærket undergraves, samt at den goodwill og det gode omdømme, som erhvervet igennem de seneste år har opbygget forsvinder. LO er af den opfattelse, at der ikke er brug for via EU-regulering at sætte spørgsmålstegn ved det etiske grundlag for økologisk landbrug og produktion. LO opfordrer derfor regeringen til at arbejde for, at de foreslåede ændringer ikke får negative konsekvenser i Danmark, eller at de foreslåede ændringer som minimum forelægges Rådet og Europa-Parlamentet.
3F kan støtte de foreslåede ændringer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til en øget harmonisering på økologiområdet. Der er dog visse punkter i forslaget, hvor regeringen fortsat vil arbejde på forbedringer af forslaget således, at harmoniseringen sker på det højst mulige niveau og således, at de strengere danske regler i videst mulige omfang kan videreføres.
Det erkendes, at der på en række områder stadig kan være behov for undtagelser og overgangsordninger. Der er således brug for en vis fleksibilitet for, at økologien fortsat kan udvikle sig i alle medlemslande uanset meget forskellige forudsætninger for at drive økologisk produktion. Undtagelsesmulighederne bør dog forvaltes strengt og i videst mulige omfang være tidsbegrænset.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er i høj grad udtryk for et kompromis og forventes at få bred opbakning.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er den 25. oktober 2007 oversendt notat og grundnotat til Folketingets Europaudvalg for så vidt angår Kommissionens spørgeskema vedrørende gennemførelsesbestemmelserne, der har været en del af det forberedende arbejde. Notaterne er ligeledes oversendt til Folketinget Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.