Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 11. april 2008

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

./.         Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat grundnotat om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 2707/2000 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1255/1999 for så vidt angår EF-støtte til uddeling af mælk og visse mejeriprodukter til skoleelever.

 

Forslaget forventes sat til afstemning på møde i Forvaltningskomitéen for Mælk og Mejeriprodukter den 17. april 2008.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Direktoratet for FødevareErhverv,EUK/Departementet

Sagsnr.: 2404-18-03-135/6503

Den 10. april 2008

NSS/RAER/BSTM

FVM 526

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 2707/2000 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1255/1999 for så vidt angår EF-støtte til uddeling af mælk og visse mejeriprodukter til skoleelever

 

KOM dokument foreligger ikke

 

Kommissionen har fremsendt forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 2707/2000 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1255/1999 for så vidt angår EF-støtte til uddeling af mælk og visse mejeriprodukter til skoleelever.

 

Forslaget forventes sat til afstemning på møde i Forvaltningskomitéen for Mælk og Mejeriprodukter den 17. april 2008.

 

Forslaget behandles i en procedure II i Forvaltningskomitéen for Mælk og Mejeriprodukter, hvilket medfører, at Kommissionen kan udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.

 

Forslaget indeholder en revideret liste over hvilke produkter, som er støtteberettigede efter skolemælksordningen. Efter dansk ønske vil det fremover være muligt at give støtte til kærnemælk, ligesom frugtyoghurt er indføjet på listen. Foruden liste over støtteberettigede produkter indeholder forslaget nye og ændrede regler for mærkning, således at det nu klart skal fremgå, at der ydes støtte til mælken fra EU.

 

Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag, idet man fra dansk side arbejder for,

at der bliver et valgfrit mærkningsalternativ, der kan udformes i overensstemmelse med de enkelte landes ønsker, at kakaomælk udgår af produktlisten, og at der bliver en maksimumsgrænse for fedt i ost på 17 gram pr. 100 gram.

 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Direktoratet for FødevareErhverv,EUK/Departementet

Sagsnr.: 2404-18-03-135/6503

Den 10. april 2008

NSS/RAER/BSTM

FVM 526

 

 

 

 

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 2707/2000 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1255/1999 for så vidt angår EF-støtte til uddeling af mælk og visse mejeriprodukter til skoleelever

 

KOM dokument foreligger ikke

 

Resumé

I Forvaltningskomiteen for Mælk og Mejeriprodukter behandles Kommissionens forslag til ændring af gennemførelsesbestemmelserne for skolemælksordningen. I forslaget indgår en revideret liste over støtteberettigede produkter, der efter dansk ønske indeholder kærnemælk, ligesom frugtyoghurt er indføjet. Som noget nyt foreslås det, at emballagen mærkes med EU-flag.

 

Baggrund

Kommissionen har fremsendt forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 2707/2000 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1255/1999 for så vidt angår EF-støtte til uddeling af mælk og visse mejeriprodukter til skoleelever.

 

Forslaget behandles i en procedure II i Forvaltningskomitéen for Mælk og Mejeriprodukter, hvilket medfører, at Kommissionen kan udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.

 

Forslaget forventes sat til afstemning på møde i Forvaltningskomitéen for Mælk og Mejeriprodukter den 17. april 2008.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.

 

 

 

Formål og indhold

 Ved den såkaldte mini-mælkepakke fra 2007, som blev udmøntet i Rådets forordning (EF) nr. 1152/2007, indførtes der en flat-rate støtte til uddeling af mælk på 18,15 €/100 kg mælk med virkning fra 1. januar 2008. Efter de tidligere regler fik den fedeste mælk den højeste støtte. Regelændringen var en delvis imødekommelse af et dansk ønske om, at støtteniveauet bør afspejle gældende kostråd, så der ikke gives højest støtte til produkter med det højeste fedtindhold. Samtidig blev det tilkendegivet, at listen over produkter, der kan opnå støtte, ville blive udvidet således, at flere produkter, herunder kærnemælk, kan opnå støtte.

 

Ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1544/2007 blev den nye flat-rate støtte indført. Herefter har Kommissionen nu fremlagt forslag til de øvrige gennemførelsesbestemmelser, herunder revideret liste over støtteberettigede produkter.

 

I det foreliggende forslag indgår følgende ændringer:

 

Anvendelse af den støttede mælk

 Kommissionen kan i dag efter anmodning fra medlemslandene tillade, at de støttede produkter anvendes i tilberedning af skolemåltider. Denne regel ophæves, da det er vanskeligt at føre tilsyn med samt ikke er en effektiv måde at fordele støtte på.

 

Maksimalpriser

Hidtil har medlemslandene skullet fastsætte maksimalpriser hvert år. Kommissionen skønner, at dette system med maksimalpriser er overflødigt, hvorfor det foreslås afskaffet.

 

Liste over støtteberettigede produkter

I bilag I til forslaget er der indføjet en revideret liste over støtteberettigede produkter. Som noget nyt indføjes kærnemælk og syrnet mælk med tilsat frugt (i praksis frugtyoghurt) med mindst 80 % indhold af mælk og højst 7 % tilsat sukker. Endvidere ændres reglerne for støtte til ost, således at der ikke længere er krav om minimumsindhold af fedt, men i stedet et krav om mindst 90 % mælkeingrediens. Det vil, som i den gældende liste, fortsat være muligt at støtte kakaomælk med op til 10 % ikke mælkeingrediens.

 

Mærkning

Som noget nyt er der indføjet en regel om, at der skal være et EU-flag på pakningerne efter specifikationer angivet i bilag III. I tilfælde af, at produkterne ikke leveres individuelt indpakkede eller hvor berettigede vanskeligheder gør, at man ikke kan udføre sådan en mærkning, kan man i stedet have en synlig plakat eller anden angivelse, der tydeligt viser, at den pågældende mælk støttes af EU.

 

Kontrol og indberetning

Der foreslås en opstramning af kontrolbestemmelserne, hvorefter der skal foretages en 5 % kontrol af alle ansøgere ud fra en risikovurdering. Hvor en virksomhed ansøger på vegne af flere uddannelsesinstitutioner, skal mindst 1 % af disse institutioner kontrolleres fysisk. Samtidig øges kravene til indberetninger til Kommissionen, idet der nu bl.a. skal oplyses om antal elever, der deltager i ordningen.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

 

Gældende dansk ret

Bekendtgørelse nr. 802 af 13. juni 2006 om ydelse af støtte til mælk og visse mejeriprodukter til elever i skoler og undervisningsanstalter skal ændres.

 

Konsekvenser

Udgifter til støtteordningen til skolemælk i EU androg i skoleåret 2005/2006 i alt 66,1 millioner €, heraf 2,0 millioner € i Danmark.

 

Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser.

 

En gennemførelse af mærkningskravet må forventes at have erhvervsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Mejeriforeningen har i udtalelse af 14. marts 2008 oplyst følgende vedrørende mærkning med EU-flag. Mejeriforeningen peger på, at med et krav om mærkning af emballager vil det ikke længere være muligt, at anvende samme emballage til brug under skolemælksordningen, som den der anvendes til almindeligt detailsalg. Dette vil påføre producenterne en meromkostning, der skønnes at være større end støtten. Hertil kommer, at det kan give vanskeligheder ved koordination med andre mærkningsbestemmelser for eksempel økologimærkerne. Fastholdes kravet om særskilt mærkning, vil det kunne blive nødvendigt at anvende de andre muligheder i forslaget for eksempel i form af et klistermærke eller lignende til at sætte på de køleskabe, der findes på skolerne, der deltager i Mejeriforeningens distribution. Samtidig ser Mejeriforeningen en fare i, at der kan komme kritik af, at EU markedsføres på denne måde overfor skolebørn.

 

Mejeriforeningen har i en tidligere udtalelse af 22. november 2007 til spørgsmålet om berettigede produkter oplyst, at man indstiller, at frugtyoghurt med op til 15 % ikke-mælkeingredienser kan støttes. Samtidig hilser Mejeriforeningen det velkomment, at kærnemælk nu kan støttes, og er tilfredse med, at støtten til ost ikke længere er begrænset til de fuldfede typer.

 

Landsorganisationen i Danmark har i brev af 10. april 2008 udtalt, at LO efterlyser en undersøgelse af omkostningerne og administrationsbehov i forbindelse med at indføre en særlig mærkning af skolemælk med EU-flag.

 

 

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Vedrørende spørgsmålet om mærkning af emballager vurderes det, at det ikke er urimeligt, at det fremhæves, at de pågældende produkter modtager tilskud fra EU. Imidlertid  vurderes det, at det vil være for omkostningstungt at kræve mærkning på hver enkelt mælkekarton. I stedet bør det gøres til et valgfrit alternativ at vælge at have en plakat hængende eller på anden vis en markering af, at mælken støttes gennem EU, der hvor mælken udleveres.

 

For så vidt angår spørgsmålet om listen over berettigede produkter, kan det fra dansk side hilses velkomment, at det nu er muligt at give støtte til kærnemælk. Endvidere vurderes det, at det kan accepteres, at der ydes støtte til frugtyoghurt med op til 20 % ikke-mælkeingredienser, når indhold af tilsat sukker ikke overstiger 7 % om end vi gerne havde set, at det samlede sukkerindhold inkl. frugtsukker var lavere end 10-11 %. Det kan støttes, at tilskud til ost ikke længere er begrænset til fuldfede typer. Dog skal det anføres, at ost med et fedtindhold på over 17 gram pr. 100 gram ikke bør udbydes i skoleordninger.

 

Fra dansk side skal det ud fra en ernæringsmæssig betragtning anføres, at kakaomælk med op til 10 % tilsat sukker bør udgå af produktlisten, da støtte til dette produkt vurderes at være i strid med Kommissionens ambition om at fremme folkesundheden inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik (jf. Kommissionens hvidbog om ernæring og overvægt).

 

Det kan fra dansk side støttes, at maksimalpriser udgår, og at produkterne ikke kan anvendes til tilberedning af skolemåltider.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal til fordel for Kommissionens forslag, idet  en del medlemsstater er skeptiske overfor mærkningskravet på enkeltemballager.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.