Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 4. december 2007

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.       Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 26. - 27. november 2007.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationer/MLFN

Den 4. december 2007

FVM 471

 

 

Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 26. - 27. november 2007

 

1. Sundhedstjekket

Kommissionen præsenterede kort oplægget til Kommissionens meddelelse om sundhedstjekket af den fælles landbrugspolitik, der skal danne grundlag for idéer til mulige løsninger/justeringer. Der vil i december og januar blive gennemført høring af interessenter og på den baggrund forventer Kommissionen, at fremlægge formelle forslag i maj 2008. Rådet havde herefter en indledende drøftelse af meddelelsen, som generelt blev modtaget positivt af samtlige medlemslande, dog med varierende grad af entusiasme.

 

For så vidt angik enkeltbetalingsordningen som sådan, var der enkelte lande, der mente, at man skulle bibeholde den nuværende ordning og navnlig en del nye medlemsstater udtalte, at man ønskede at beholde den nuværende forenklede udbetalingsordning (SAPS), der er en flat-rate model helt til 2013. En del lande ønskede yderligere forenkling, herunder især en yderligere forenkling af krydsoverensstemmelseskravene. For så vidt angår afkobling af støtten, var der en del lande, der ønskede yderligere afkobling, mens enkelte lande mente, at yderligere afkobling er præmaturt. Vedrørende Kommissionens forslag om capping, var stort set alle de lande, der udtalte sig herom, imod capping og et enkelt land, mente at man i capping-kriterierne ikke alene skulle se på størrelsen af de udbetalte beløb, men også antallet af medarbejdere. Vedrørende minimumstørrelsen af de bedrifter, der er berettiget til støtte, lå det enkelte lande på sinde, at de 0,3 ha, ikke skulle hæves til 1 ha.

 

Vedrørende markedsforanstaltningerne var der bred tilslutning til en blød landing, for så vidt angår udfasning af mælkekvoterne pr. 2015. Et enkelt land ønskede en hurtigere udfasning og et par lande ønskede at bibeholde mælkekvoterne med henblik på at oppebære national mælkeproduktion. Mange medlemsstater ønskede at bibeholde interventionsmekanismerne som et sikkerhedsnet. Kun få lande ønskede en fuldstændig afskaffelse af interventionsforanstaltningerne. Foranstaltninger til krisestyring og risikostyring blev støttet af enkelte lande, ligesom enkelte lande udtalte sig direkte herimod, idet de fremhævede, at dette burde varetages af den private sektor. Kun få lande kommenterede på spørgsmålet om at gøre afskaffelsen af udtagningsforpligtelsen permanent.

 

Mange lande støttede Kommissionen i, at der i yderligere grad skal tages hånd om de nye udfordringer til landbruget i form af klima, biodiversitet, vandforvaltning, m.v., idet det i den forbindelse blev nævnt, at landbruget skal belønnes for at tage hånd om disse udfordringer og spørgsmålet om, hvor pengene hertil skal komme fra, blev rejst. Nogle lande fandt, at søjle 2 skulle styrkes i den henseende, uden dog at støtte yderligere modulation, der alene blev støttet af få lande.


Af andre temaer, nævnte en del lande for det første, spørgsmålet om at sikre selvforsyningen af fødevarer i EU, idet det blev fremhævet som et af den fælles landbrugspolitiks oprindelige mål. Endvidere udtalte en del medlemsstater støtte til, at der i udformningen af den fælles landbrugspolitik skal tages hensyn til de struktursvage områder og sektorer såvel som traditionelle produktionsmønstre. Ligeledes udtalte nogle lande, at der skulle tages hensyn til de berettigede forventninger, som landmændene måtte have til indkomststøtte. Endelig blev det fremført, at EU skulle stille samme krav til tredjelande om overholdelse af f.eks. miljøstandarder, som der stilles til EU’s egne landmænd.

 

Fra dansk side blev der talt for liberalisering af den fælles landbrugspolitik, herunder yderligere forenklinger af enkeltbetalingsordningen og reglerne om krydsoverensstemmelser, større fokus på innovation og udvikling og behovet for at løse de store udfordringer med øget global konkurrence, klimaforandringer og vandmiljø.

 

2. Bomuldsreform

Kommissionen præsenterede forslaget til en reform af støtten i bomuldssektoren.

 

3. Spiritus

Punktet var ikke på dagsordenen.

 

4. Krydsoverensstemmelse

Punktet var ikke på dagsordenen.

 

5. Vinreform

I forbindelse med rådsmødet afholdt formandskabet trilaterale drøftelser med en række lande om mulighederne for et kompromis for reformen af markedsordningen for vin. Formandskabet opsummede afslutningsvist i plenum resultatet af de trilaterale drøftelser. Der havde været enighed om, at der skal gennemføres en højere grad af markedsorientering. Af politiske udeståender, der skal behandles i december, nævntes datoen for liberalisering af plantningsrettigheder, mærkning af bordvine, budgetrammen og anvendelsen af de nationale konvolutter samt sukkertilsætning.

 

6. Suspendering af importtolden for korn

Kommissionen præsenterede sit forslag til suspension af importafgifterne for korn, som fik bred støtte i Rådet.

 

7. Konsultationer mellem EU og Norge om fiskerimuligheder for 2008

Kommissionen orienterede om resultaterne af forhandlingerne om den årlige aftale med Norge for fiskeriet i Nordsøen i 2008, som Kommissionen fandt rimelig og balanceret. De berørte lande, herunder Danmark, udtrykte generel tilfredshed med forhandlingsresultatet.

 

8. Genopretningsplan for tun

Der blev opnået politisk enighed om forslaget til en flerårig genopretningsplan for almindelig tun i det østlige Atlanterhav og Middelhavet.

 

9. Forenkling af den fælles fiskeripolitik

Kommissionen orienterede om arbejdet med forenklingen af lovgivningen under den fælles fiskeripolitik, idet det blev fremhævet, at navnlig frontloadingen og høringen af sektoren var blevet styrket samt at der var sket forenkling ved de nye de minimis bestemmelser, gennemførelsesbestemmelser for Fiskerifonden og forslag om bekæmpelse af IUU.

 

10. Meddelelse og forslag om ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri

Endelig drøftede Rådet Kommissionens rapport om, hvordan man kan forebygge, afværge og standse ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri, drøftelserne vil fortsætte under det slovenske formandskab. Flere lande støttede grundlæggende forslaget.

 

11. TAC/kvoter for Sortehavet

Punktet blev vedtaget som a-punkt.

 

12. Dataindsamling i fiskerisektoren

Punktet var ikke på dagsordenen.

 

Under eventuelt drøftede Rådet situationen på fodermarkedet og svinekødsmarkedet. Kommissionen oplyste, at man agtede at foreslå eksportrestitutioner indført for svinekød.