Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om markedsføring og anvendelse af foder.
Med venlig hilsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriPlantedirektoratet/2.1 Den 11. marts 2008 FVM 515
|
KOM (2008) 124
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 124 af 3. marts 2008 fremsat forslag om Europa-Parlamentets og Rådets forordning om markedsføring og anvendelse af foder.
Forslaget er oversendt til Rådet den 3. marts 2008 og forelå i dansk sprogversion den 6. marts 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og artikel 152, stk. 4. Forslaget skal behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Formål og indhold
Det overordnede formål med forslaget er en modernisering og forenkling af fodermærkningsreglerne bl.a. ved at samle reglerne i én forordning. EU’s lovgivning vedrørende omsætning og mærkning af foder er i dag reguleret i fire forskellige direktiver[I].
Forslaget indgÃ¥r i Kommissionens rullende forenklingsprogram og har til sigte at skabe juridisk klarhed, at sikre en ensartet gennemførelse og at bidrage til et velfungerende indre marked. Tekniske krav skal forenkles og unødvendige administrative byrder skal fjernes. Moderniseringen og forenklingen af reglerne skal ske ud fra forudsætningen om at sikre EU’s høje foder- og fødevaresikkerhedsniveau.Â
I forhold til brugere af foder har forslaget til hensigt at sikre, at disse sættes i stand til at træffe kvalificerede valg uden at blive vildledt.
Mere konkret lægger forslaget op til, at lister med klare betegnelser og ordentlig kundeinformation bidrager til, at det indre marked fungerer tilfredsstillende.
Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen begrunder forslagets overensstemmelse med nærhedsprincippet ud fra følgende argumenter:
For det første er det ikke hensigtsmæssigt for det indre marked, at medlemsstaterne selv fastsætter betingelser for omsætning og anvendelse af foder i EU. Erfaring med de eksisterende direktiver har vist, at forskelle i gennemførelsen af direktiverne i medlemslandene har lagt hindringer i vejen for et harmoniseret indre marked. Fælles EU-foranstaltninger bidrager til et velfungerende indre marked for så vidt angår konkurrenceevne blandt de europæiske foderstofvirksomheder og husdyravlere og kan bidrage til at forbedre produktiviteten og indtjeningen i EU’s landbrug.
Endvidere er det ud fra hensynet til foder- og fødevaresikkerheden berettiget at træffe fælles EU- foranstaltninger, da forskellige foranstaltninger mellem medlemsstaterne kunne føre til forskellige niveauer i foder- og fødevaresikkerheden. Eksempelvis vil en fuldt harmoniseret lovgivning facilitere tilbagekaldelsen af foder i forbindelse med påvisning af risici.
Endelig er harmoniserede regler til gavn for de europæiske brugere af foder, som har en interesse i at blive behørigt informeret.
Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet, idet regeringen vurderer, at det er nødvendigt, at reglerne om markedsføring og omsætning af foder er harmoniserede, dels ud fra hensynet til foder- og fødevaresikkerhed, og dels ud fra hensynet til et velfungerende indre marked.
[I] 1) RÃ¥dets direktiv 79/373/EØF af 2. april 1979 om handel med foderblandinger, 2) RÃ¥dets direktiv 96/25/EF af 29. april 1996 om omsætning af fodermidler og om ændring af direktiv 70/524/EØF, 74/63/EØF, 82/471/EØF og 93/74/EØF samt om ophævelse af direktiv 77/101/EØF, 3) RÃ¥dets direktiv 93/74/EØF af 13. september 1993 om foder med særligt ernæringsformÃ¥l og 4) RÃ¥dets direktiv 82/471/EØF af 30. juni 1982 om visse produkter, der anvendes i foderstoffer.Â