Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat vedrørende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 17. marts 2008.
Med venlig hilsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri        Â
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
6. marts 2008
FVM 512
____________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 17. marts 2008
____________________________________________________________________
|
1. |
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og til RÃ¥det: â€Forberedelser til â€sundhedstjekket†af reformen af den fælles landbrugspolitik†- RÃ¥dskonklusioner KOM (2007) 722 Side 2
|
|
2. |
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen), for så vidt angår de nationale mælkekvoter - Vedtagelse KOM (2007) 802 Side 13
|
|
3. |
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen) – hør og hamp - Vedtagelse på et kommende rådsmøde KOM (2008) 27
Side 16
|
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 17. marts 2008
1.    Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og til RÃ¥det: â€Forberedelser til â€sundhedstjekket†af reformen af den fælles landbrugspolitikâ€
KOM (2007) 722
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 31. januar 2008. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen præsenterede på rådsmødet den 26.- 27. november 2007 sin meddelelse om sund-
hedstjekket af 2003-reformen af den fælles landbrugspolitik. På rådsmøderne i januar og februar havde Rådet en overordnet drøftelse af Kommissionens meddelelse om forberedelse af sundhedstjekket. Forslag til rådskonklusioner forventes fremlagt på rådsmødet i marts måned 2008. Konkre-
te forslag til juridiske tekster forventes fremlagt i maj 2008. Det forventes, at sundhedstjekkets initiativer vil gælde for perioden 2009 til 2013 og sundhedstjekket forventes brugt til at justere centrale elementer i anvendelsen af enkeltbetalingsordningen samt justere finansielle aspekter i forbindelse med såvel markedsordningerne som landdistriktsforordningen.
Â
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 20. november 2007 en meddelelse om sundhedstjekket af 2003-reformen af den fælles landbrugspolitik. Meddelelsen er fremsendt på dansk den 26. november 2007.
Forslag til juridiske tekster forventes fremlagt i maj 2008. Forslag forventes vedtaget i efteråret 2008 under det franske formandskab med henblik på ikrafttræden januar 2009.
Meddelelsen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17. marts 2008 med henblik på vedtagelse af formandskabets forslag til rådskonklusioner.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en meddelelse om principper for den fælles landbrugspolitik og ikke om forslag til konkrete retsakter. På denne baggrund er spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.
Formål og indhold
I forbindelse med reformen af EU’s landbrugspolitik i 2003 blev det besluttet, at der i 2008 pÃ¥ flere omrÃ¥der skulle udarbejdes evalueringer og konsekvensanalyser med henblik pÃ¥ revision af reformens elementer. Kommissionen har siden udvidet revisionsklausulerne til et generelt â€sundhedstjek†af den fortsatte reform fra 2003.
Der er ikke lagt op til, at resultatet af sundhedstjekket vil være en ny grundlæggende reform, men derimod en gennemgang af, hvorvidt der er forhold i EU´s landbrugspolitik, som fungerer uhensigtsmæssigt, med henblik på evt. ændringer af disse politikker. Beslutninger truffet indenfor sundhedstjekket forventes at gælde for perioden frem til 2013.
I det følgende vil indholdet af Kommissionens meddelelse blive beskrevet:
Det fastslås indledningsvist, at den fælles landbrugspolitik (CAP’en) har ændret sig radikalt gennem de seneste 15 år. Med reformen i 2003 blev afkoblede direkte betalinger indført via enkeltbetalingsordningen i de fleste sektorer (søjle I), og landdistriktspolitikken (søjle II) blev styrket. Processen fortsatte med reformer af sukker og frugt og grønt, og vin.
Kommissionen finder det nødvendigt at evaluere CAP’ens instrumenter for at teste, om de virker, som de skal, og for at fastslå, hvilke justeringer der skal foretages for at nå de erklærede mål, og at tilpasse CAP’en til nye udfordringer.
På den baggrund er Kommissionens formål med sundhedstjekket at undersøge følgende tre spørgsmål:
1. Status over gennemførelsen og forenklingen af enkeltbetalingsordningen
Forenkling af enkeltbetalingsordningen
Medlemslandene i EU-15 skulle gennemføre enkeltbetalingsordningen senest i 2007. De kunne anvende en historisk model eller en regional model, eller en blanding af de to. Det individuelle støtteniveau baserer sig i begge modeller på tidligere priskompensationer, og efterhånden vil det blive vanskeligere at retfærdiggøre støtteforskellene, særligt i den historiske model. Derfor bør medlemslandene have mulighed for at tilpasse deres model til en mere ensartet sats i perioden 2009 - 2013.
De nye medlemslande kan anvende SAPS (den forenklede generelle arealbetaling) indtil udgangen af 2010 (Bulgarien og Rumænien til 2011). Det bør overvejes, om medlemslande, der anvender SAPS, skal have lov til at fortsætte hermed frem til 2013.
Kommissionen foreslår, at der i sundhedstjekket laves ændringer og forenklinger af systemet uden at ændre ordningens fundamentale struktur (fx bagatelgrænser).
Præcisere anvendelsesområdet for krydsoverensstemmelse
Krydsoverensstemmelse er og skal fortsat være et essentielt element i CAP’en. Men der er behov for forenkling. Forenklingsprocessen er allerede påbegyndt, men skal videreføres. Krydsoverensstemmelsessystemet skal være et nyttigt værktøj og afbalanceret i forhold til omkostningseffektivitet. Sundhedstjekket skal på den baggrund sanere krydsoverensstemmelsesordningen således, at bestemmelser, som ikke har direkte relevans for formålet med krydsoverensstemmelse, afskaffes, ligesom nye og mere relevante bestemmelser kan tilføjes.
Delvis koblet støtte
Bevægelsen mod fuld afkobling bør videreføres. De seneste reformer gør delvis koblet støtte mindre og mindre relevant. Dette gælder særligt den vegetabilske sektor. Delvis koblet støtte kan dog fortsat være relevant i nogle regioner, hvor produktionen generelt er lille, men økonomisk eller miljømæssigt betydningsfuld (fx ammekøer i omrÃ¥der med ekstensiv oksekødproduktion). Fastholdelse af delvis koblet støtte skal vurderes i en regional kontekst og Kommissionen foreslÃ¥r derfor en â€case-by-case†analyse, hvor potentielle risici ved fuld afkobling og mulige alternativer udpeges.
Øvre og nedre støttegrænser
Kommissionen foreslår, at muligheden for at indføre afgrænsninger af støtten overvejes.
I relation til det øvre niveau (capping) nævner Kommissionen en model, hvor støtteniveauet gradvist nedsættes i takt med, at den samlede direkte støtte til den enkelte landmand stiger. I en fodnote nævnes som eksempel på en model, der lægger op til, at udbetalinger der overstiger 300.000 euro pr. år, vil blive reduceret med 45 pct. af den del af udbetalingen der overstiger 300.000 euro. Den del af udbetalingen der ligger mellem 200.000 og 300.000 euro, vil blive beskåret med 25 pct. Endeligt vil udbetalinger mellem 100.000 og 200.000 euro blive beskåret med 10 pct. af den del, der ligger i dette interval. Grænserne skal tage hensyn til, at den økonomiske bæredygtighed for store landbrug bevares. Endvidere skal omgåelse via opsplitning hindres.
Den nedre bagatelgrænse kan etableres enten som et minimumsniveau for udbetalinger og/eller via en forøgelse af det gældende minimum arealkrav. De opnåede besparelser i et medlemsland foreslås anvendt til at håndtere nye udfordringer, især i regi af en revideret art. 69 i forordning (EF) nr. 1782/2003.
2. Udnyttelse af nye muligheder og bedre markedsorientering
Intervention og udbudsstyring
Kommissionen vurderer, at det globaliserede marked og et EU pÃ¥ 27 medlemslande gør det nødvendigt at se pÃ¥ de resterende instrumenter fra den â€gamle†fælles landbrugspolitik (fx kvoter, intervention, prisstøtte og eksportrestitutioner). Det er yderligere aktuelt som følge af de aktuelle markedsudsigter, som er særligt favorable for korn og mejeriprodukter. Kommissionen vil se pÃ¥, om de eksisterende instrumenter tjener et gyldigt formÃ¥l, om interventionssystemet skal erstattes af et sikkerhedsnet, eller om det blot hæmmer landbrugets tilpasning til markedssignaler.
Intervention af korn
Som følge af en nylig rådsbeslutning (for majs) er Kommissionen i gang med en analyse af interventionsordningen på korn. Det kan forekomme relevant at overføre majsmodellen, hvor interventionsloftet er nulstillet men ikke afskaffet, til andre former for foderkorn. Det voksende marked for biobrændstoffer og den stigende efterspørgsel på korn inddrages også.
Udtagning: afskaffelse af udbudsstyring og forøgelse af miljøfordele
Udtagning blev indført som et produktionsbegrænsende instrument. Som følge af markedsudviklingen og indførelsen af enkeltbetalingsordningen er dette ikke længere aktuelt. Kommissionen finder, at markedssituationen betinger, at udtagningskravet bør ophæves.
De opnåede miljøfordele ved udtagningsordningen skal dog bevares og øges. Det kan fx ske via lokale foranstaltninger under landdistriktspolitikken, fx miljørelateret braklægning, beskyttelse af bræmmer, skovrejsning og foranstaltninger knyttet til tilpasning til klimaforandringer, som fx biodiversitetskorridorer.
Forberedelse af en â€blød landing†af udløbet af mælkekvoterne
Mælkekvoterne udløber den 31. marts 2015. Det skal derfor overvejes, om der skal træffes foranstaltninger og i givet fald hvilke, for at sikre en smidig overgang til udløbet.
En gradvis kvoteforhøjelse kan i den sammenhæng være den bedste form for â€blød landingâ€. Kommissionen vil lave en analyse, der skal vise, hvilke virkninger kvoternes bortfald vil fÃ¥ i de enkelte lande og omrÃ¥der, og hvilke ledsageforanstaltninger (fx tilpasning i interventionsordningen eller superafgiften (tillægsafgiften)), der kan sikre en blød overgang.
Det forventes, at nogle områder, fortrinsvis bjergområder, vil få svært ved at opretholde en minimumsproduktion. Det kan løses via landdistriktspolitikken med sigte på at øge mejeriprodukters merværdi. Med henblik på at opretholde produktionen kan en mulighed være at indføre særlige støtteforanstaltninger via en revideret art. 69 i forordning (EF) nr. 1782/2003.
Andre foranstaltninger til udbudsstyring
I forbindelse med sundhedstjekket vil det nøje blive vurderet, hvor godt de eksisterende instrumenter til udbudsstyring og koblede betalinger fungerer i en række mindre sektorer (tørret foder, stivelse, hør og hamp), og om de er hensigtsmæssige.
3. Nye udfordringer og måder at gribe dem an på
Risikostyring
Det er Kommissionens opfattelse, at det i hvert fald så længe intervention udgør et sikkerhedsnet, ikke er hensigtsmæssigt med en samlet EU-løsning for risikostyring. Kommissionen finder i stedet, at medlemslandene bør tilskyndes til at benytte landdistriktspolitikken, til at give målrettede løsninger, idet ikke alle lande, områder og sektorer er lige disponeret for markeds- og vejrrisici.
Kommissionen finder på den baggrund, at en del af de modulerede midler skal kunne anvendes til risikostyring inden for søjle II på betingelse af, at de overholder kriterierne i WTO’s grønne boks, samt at det undersøges, om der er behov for yderligere instrumenter i forbindelse med fremtidige tilpasninger af markedsmekanismerne og endelig, at der gennemføres en generel undersøgelse af risikostyring efter 2013.
Klimaforandringer, bioenergi, vandforvaltning og biodiversitet
EU's landbrug står over for nye udfordringer, i form af klimaforandringer, bioenergi, vandforvaltning og beskyttelse af biodiversitet. EU´s landbrug skal bidrage til mindskelsen af klimaforandringer, samtidig med at man skal tilpasse sig nye nedbørsmønstre, ekstreme vejrforhold, temperaturer, vandressourcer og jordbundsforhold.
I relation til bioenergi vil det i forbindelse med sundhedstjekket blive undersøgt, om den aktuelle støtteordning for energiafgrøder stadig er omkostningseffektiv set i lyset af de nye incitamenter til biomasseproduktion (obligatoriske energimål og høje priser). Ligeledes vil det blive undersøgt, hvordan vandforvaltningsspørgsmål yderligere kan integreres i den fælles landbrugspolitiks relevante instrumenter, således at en bæredygtig vandforvaltningspolitik sikres. Efterspørgslen efter vand og klimaforandringer vil medføre en nedgang i biodiversiteten, som landbruget også får som udfordring at bremse i lyset af medlemsstaternes tilsagn om at standse nedgangen i biodiversiteten snarest i 2010.
I forbindelse med sundhedstjekket skal det undersøges, om og i så fald hvordan disse udfordringer kan håndteres gennem eksempelvis krydsoverensstemmelse, udbygning af søjle II, via forskning og innovation for at klare de nye miljø- og produktivitetsudfordringer, herunder udvikling af anden generations biobrændstoffer.
Forstærkning af søjle II
Da den fælles landbrugspolitiks budget er fastsat indtil 2013, kan der kun skaffes flere midler til landdistriktsudvikling ved, at den medfinansierede obligatoriske modulation (graduering) øges. Kommissionen foreslår derfor, at den nuværende obligatoriske modulation forhøjes med 2 pct. om året i regnskabsårene 2010-2013 (dvs. i alt 13 pct. i 2013). Endvidere skal det undersøges, hvordan der kan tages hensyn til den fremtidige obligatoriske modulation i EU-10.
4. Finansiering
Af meddelelsen fremgår det, at Kommissionen ikke forventer, at sundhedstjekket vil kræve yderligere EU-finansiering for søjle I og søjle II i perioden 2007-2013. Inden for det finansielle perspektiv vil udgiftsloftet være faldende i faste priser, og for søjle I forventes dette at medføre en situation, hvor en faldende udgiftsprofil skal kombineres med stigende udgifter til de nye medlemslandes indfasning i søjle I. Det betyder, at den finansielle disciplin vil kunne komme til at gælde for landmændene i den periode.
5. Formandskabets udkast til rådskonklusioner
Formandskabets udkast til rådskonklusioner afspejler drøftelserne i rådets arbejdsgrupper. Rådskonklusionerne ligger i tråd med indholdet i Kommissionens meddelelse.
I formandskabets udkast til rådskonklusioner lægges der op til, at Rådet udtrykker bred enighed om at forenkle enkeltbetalingsordningen. Hvad angår spørgsmålet om reduktion af administrative byrder, lægges der desuden op til, at man i sundhedstjekket identificerer konkrete generelle forenklingstiltag, samt specifikke tiltag i forhold til krydsoverensstemmelsesreglerne. Der tages ikke endelig stilling til anmodningen fra de nye medlemslande om at forlænge indfasningsperioden for krydsoverensstemmelsesreglerne.
Hvad angår markedsordningerne, lægger formandskabet op til enighed om at identificere mulighederne for forøget afkobling. På den anden side understreges vigtigheden af at forsikre landbrugere om, at den fælles landbrugspolitik indeholder mekanismer, som fungerer som et effektivt sikkerhedsnet for produktionen. Kommissionen opfordres desuden til at komme med flere detaljer vedr. den mulige tilpasning af markedsinstrumenter, særligt i forhold til kornsektoren. Der lægges op til enighed om at afskaffe den nuværende energiafgrødeordning, samt at fjerne udtagningsforpligtelsen, samtidig med, at man sikrer en bevaring af de miljømæssige fordele opnået gennem udtagningen, særligt via landdistriktsudviklingsprogrammerne.
Formandskabet lægger op til, at RÃ¥det noterer sig, at det nuværende mælkekvoteregime udløber i 2015 og som konsekvens forbereder en â€blød landingâ€, som kan sikre en smidig overgangsperiode til en mere markedsorienteret mælkeproduktion. Dette foreslÃ¥s at kunne ske gennem en gradvis kvotestigning i samspil med mulige medfølgende tiltag, sÃ¥som en mere fleksibel overskudsafgift og mælkefedtprocent, samt afhjælpning af problemer i særlige sÃ¥rbare omrÃ¥der, hvor udløbet af mælkekvoter vil true mælkeproduktionen.
Hvad angår nye udfordringer, lægges der op til en generel enighed i Rådet om, at landbruget står overfor nye vedblivende udfordringer i forhold til risiko- og krisestyring, klimaforandringer, bio-energi, vandforvaltningsspørgsmål og biodiversitet, og at der skal findes en balance mellem de nye svar på disse udfordringer og hensynet til landbrugernes behov for et stabilt grundlag til langtidsplanlægning. På samme tid, bør sundhedstjekket gøre det muligt at få den fælles landbrugspolitik til bedre at harmonere med samfundsmæssige forventninger til landbruget, samtidig med, at den europæiske landbrugsmodel bevares.
I forhold til Kommissionens meddelelses indhold vedr. finansielle aspekter lægger formandskabet op til, at alle muligheder overvejes vedrørende obligatorisk modulation med henblik på at adressere de nye udfordringer gennem landdistriktstiltag. Formandskabet lægger desuden op til enighed i Rådet om vurderingen af, at en væsentlig reduktion i udbetalinger ved indførelse af en øvre grænse for udbetalinger (capping) vil kunne skabe betydelige uønskede konsekvenser. Formandskabet lægger op til enighed om indførelse af en nedre grænse for støtteudbetaling. I udkastet til rådskonklusioner fremgår det desuden, at Rådet byder Kommissionens forslag om en revideret art. 69 i rådsforordning (EF) nr. 1782/2003 velkommen, med henblik på at takle specifikke behov i bestemte regioner, som er begrundet i afkobling af støtte eller udløb af mælkekvoteregimet.
Hvad angår spørgsmålet om risiko- og krisestyringstiltag lægger formandskabet op til, at Rådet anerkender vigtigheden af at sikre, at landbruget effektivt tilpasser sig til et forandringsbaseret konkurrencemiljø og forvalter medfølgende risici, og at Rådet byder Kommissionens intention om på et senere tidspunkt at udforske mulighederne for risikostyringstiltag velkommen, med henblik på en mere generel undersøgelse af risikostyringstiltag efter 2013.
Udtalelser
Europa-Parlamentets Landbrugsudvalg erindrer i sin foreløbige udtalelse om CAP’ens traktatfæstede formÃ¥l (forsyningssikkerhed for fødevarer, fødevarer af god kvalitet og til rimelige priser, sikring af rimelig indkomst for landbrugerne ). Udvalget opfodrer blandt andet til, at CAP’en forenkles yderligere, herunder reglerne for krydsoverensstemmelse, at der sker yderligere og hurtigere afkobling af støtten, dog under hensyn til særlige forhold i mindre gunstigt stillede omrÃ¥der og sektorer, at artikel 69 gøres mere fleksibel og bl.a. mÃ¥lrettes afhjælpning af særlige behov i mindre gunstigt stillede omrÃ¥der og sektorer, herunder især kvægproduktion, at grænsen for art. 69 med et positivt udfald af en konsekvensanalyse kan hæves til 12% og at der under søjle I etableres en form for risikostyring bl.a. med støtte til private forsikringsordninger og bevarelse af interventionssystemet som sikkerhedsnet. Udvalget afviser bÃ¥de forslaget om yderligere obligatorisk modulation og om â€cappingâ€, men foreslÃ¥r som alternativ en â€progressiv modulation†pÃ¥ 1-4% for betalinger over 10.000 €. Udvalget støtter endelig en â€blød landing†for afviklingen af mælkekvotesystemet med passende foranstaltninger for bjergegne og andre mindre gunstigt stillede omrÃ¥der og opfordrer Kommissionen til at fremlægge en plan for bevarelse af mælkeproduktionen i Europa efter 2015.
Parlamentets udtalelse forventes at foreligge på sessionen 10.-13. marts 2008.
Konsekvenser
Kommissionens meddelelse vil i sig selv ikke have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
EU-budget
Initiativerne i Kommissionens meddelelse forventes ikke at kræve yderligere EU-finansiering for søjle I og søjle II i perioden 2007-2013. Inden for det finansielle perspektiv vil udgiftsloftet være faldende i faste priser, og for søjle I forventes dette at medføre en situation, hvor en faldende udgiftsprofil skal kombineres med stigende udgifter til de nye medlemslandes indfasning i søjle I. Det betyder, at den finansielle disciplin vil kunne komme til at gælde for landmændene i den periode. Konsekvenserne for EU’s budget vil blive analyseret nærmere i forbindelse med, at Kommissionen fremlægger konkrete juridiske forslag.
Statsfinansielle konsekvenser
Det er vurderingen, at enkelte af de foreslåede ændringer af den fælles landbrugspolitik vil have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, ligesom meddelelsen lægger op til væsentlige omprioriteringer på EU-budgettet inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik. De statsfinansielle konsekvenser vil blive analyseret i forbindelse med fremlæggelse af konkrete forslag til retsakter, herunder evt. administrative konsekvenser.
Øget obligatorisk modulation på 2 pct. årligt i regnskabsårene 2010-2013 vil skønsmæssigt medføre en årlig stigning i modulerede midler i Danmark på ca. 16 mio. € svarende til ca. 110-120 mio. kr. (2006-tal). Dette vil under de gældende forudsætninger medføre krav om national medfinansiering. Såfremt den gældende omfordelingsnøgle fortsætter uændret, vil det betyde, at Danmark vil få tilbageført 80 % af de modulerede midler, svarende skønsmæssigt til ca. 13 mio. €, eller ca. 100 mio. kr. I Danmark forventes de ekstra modulerede midler således ifølge Kommissionens forslag at ville udgøre ca. 100 mio. kr. i 2010 stigende til ca. 400 mio. kr. i 2013.
Eventuel indførelse af udbetalingslofter for beløb, støttemodtagere må modtage, forventes at kunne medføre en skønsmæssig årlig reduktion på ca. 8 mio. € svarende til ca. 60 mio. kr. (2006-tal), for Danmark til brug for artikel 69-foranstaltninger i Danmark.
Lovgivnings- og administrative konsekvenser
Meddelelsens initiativer ventes at have lovgivningsmæssige og administrative konsekvenser, som endnu ikke er kortlagt.
Konsekvenser for natur og miljø
Meddelelsens initiativer skønnes at medføre konsekvenser for natur og miljø. Der vil blive foretaget analyser af de konkrete forslag til retsakter, herunder vurdering af statsfinansielle, erhvervsøkonomiske og miljømæssige konsekvenser.
Høring
På mødet i §2-udvalget (landbrug) den 12. november 2007 bemærkede Landbrugsraadet, at man kunne tilslutte sig Kommissionens tanker om, at sundhedstjekket alene er en tilpasning af den nuværende landbrugspolitik og ikke en egentlig reform af denne. Landbrugsraadet ønskede, at den aftalte afkoblingsmodel skal fastholdes indtil 2013, hvilket indbefatter, at den hidtidige delvise kobling for handyr og moderfår videreføres. Såfremt man ville ændre dette, skulle ændringerne ske på tværs af sektorerne.
Endvidere understregede Landbrugsraadet behovet for en forenkling af krydsoverensstemmelsesreglerne. De mente ikke, at der var brug for yderligere regler men en sortering, således at irrelevante regler fjernedes og uklare regler blev ændret.
Angående markedsinstrumenterne fremførte Landbrugsraadet, at den nuværende situation med meget høje kornpriser viser behovet for en stabil kornpris. Man ønsker derfor at bevare et sikkerhedsnet og ønsker ikke, at intervention af korn begrænses til brødhvede, men også inkluderer foderkorn. Man støtter, at udtagningsforpligtelsen bringes til ophør og er endvidere enig med Kommissionen i, at mælkekvoterne udfases ved en blød landing. Landbrugsraadet stiller sig skeptisk overfor indførelse af krisestyringsordninger.
Landbrugsraadet afviste tanken om et støtteloft (capping), da man fandt, at dette ville medføre en urimelig forskelsbehandling og samtidig ville det ikke have den store betydning for EU’s budget. Landbrugsraadet kan ikke tilslutte sig en ændring af artikel 69 i forordning (EF) nr. 1782/2003 og ej heller en eventuel vurdering af koblede ordninger i regional sammenhæng. Vedr. obligatorisk modulation kan Landbrugsraadet acceptere en overførsel af midler til søjle 2. Det nærmere omfang må dog diskuteres.
På mødet i §2-udvalget den 29. januar 2008 bekræftede Landbrugsraadet ovennævnte holdning, idet man uddybede, at EU’s landbrugspolitik skal være én fælles politik, hvorfor man er betænkelig ved artikel 69, idet denne bestemmelse kan bruges meget forskelligt. Anvendelsen af artikel 69 kræver således stringente regler. For så vidt angår markedsinstrumenterne, er man af den mening, at disse bør nulstilles og dermed beholdes, således at de kan bringes i anvendelse i stedet for eventuelle krisestyringsordninger.
FødevareIndustrien understregede, at FødevareIndustrien ønsker en liberalisering så hurtigt som muligt, idet et sundhedstjek ikke vurderes som tilstrækkeligt. Man ønsker en forbedret adgang til råvarer og en permanent udfasning af produktionsbegrænsende ordninger, såsom mælkekvoter og udtagning (brak). FødevareIndustrien vil i forbindelse med de konkrete forslag fremføre mere specifikke holdninger til forslagene.
På mødet i §2-udvalget den 29. januar 2008 bemærkede FødevareIndustrien yderligere, at man støtter en større grad af modulation fra søjle 1 til søjle 2 og ønsker afskaffelse af støtteordningen for energiafgrøder.
Ved skriftlig høring om udkast til rådskonklusioner den 5. marts 2008 har Landbrugsraadet henholdt sig til tidligere fremsendt holdningspapir af 26. november 2007.
Ved brev af 5. marts 2008 byder Danmarks Naturfredningsforening (DN) en del af forslagene i sundhedstjekket velkommen, men udtrykker også skuffelse over, at der bl.a. ikke er konkrete forslag til, hvordan der skal kompenseres for brakkens bortfald og har en række konkrete kommentarer til forslaget. Krydsoverensstemmelse betragter DN som en af de mere effektive måder at beskytte miljø, natur, dyrevelfærd etc. på og en eventuel fjernelse af visse af reglerne bør alene dreje sig om forenkling af administrationen. DN har derudover en række forslag til fremtidige krydsoverensstemmelsesregler, inklusive initiativer, som følger direkte af Vandrammedirektivet. DN støtter capping, primært for at skaffe ekstra midler til beskyttelse af natur og miljø. Vedrørende intervention mener DN, at det er unødvendigt at opretholde intervention. For så vidt angår udtagning/ophævelse af brak, mener DN, at udtagningen skal erstattes med obligatoriske virkemidler, som udover de nuværende miljøgevinster ved brakken, også medfører en forbedring. Frivillige virkemidler, er ikke stærke nok til at sikre, at et tilsvarende areal vil være udtaget i fremtiden. Hvad angår klimaforandringer, mener DN, at det er nødvendigt at reducere landbrugets klimapåvirkning ved at tilpasse dyrkningsmetoderne og omtaler i den forbindelse bioenergi. Endvidere understreger DN, at de nuværende virkemidler i CAP er utilstrækkelige til at løse landbrugets miljø- og klimaproblemer. Endelig er DN enig i en forstærkning af søjle II samt overførsel af flere midler fra søjle I til søjle II for at styrke blandt andet de miljømæssige tiltag. Modulationen bør være på minimum 20% idet 13% er utilstrækkelig.
LO har ved brev af 5. marts 2008 udtrykt, at der i forbindelse med sundhedstjekket bør indarbejdes krydsoverensstemmelseskrav om ordentligt arbejdsmiljø. Dette krav er ikke nyt, men er et krav som LO helt fra begyndelsen har arbejdet på at få med. Arbejdsmiljøet er kun nævnt i den indledende artikel. Fremover ønsker LO, at arbejdsmiljø indgår på lige fod med de andre parametre for at modtage støtte.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder generelt for en øget markedsorientering og liberalisering af den fælles landbrugspolitik med henblik på en afvikling af landbrugsstøtten på længere sigt. Den fælles landbrugspolitik bør fortsat udgøre en fælles politik for landbruget i EU, og den fælles finansiering skal fastholdes, således at konkurrenceforvridning undgås. En disciplinering og reduktion af landbrugsstøtten vil lettere kunne håndteres inden for rammerne af én fælles landbrugspolitik.
Regeringen vil i sundhedstjekket arbejde for øget obligatorisk modulation. Det vil være et ønske fra dansk side, at sundhedstjekket medfører en lavere grad af national medfinansiering af modulerede
midler i størrelsesordenen 25-33 pct. De nye modulerede midler til landdistriktsprogrammet vil sammen med de øvrige landdistriktsmidler blive anvendt jf. det i regeringsgrundlaget fastlagte pejlemærke for fordeling af midlerne.
Endvidere vil regeringen arbejde for en ændret omfordelingsnøgle for modulationsmidler med henblik på, at en større del tilfalder det land, hvor midlerne er genereret.
SÃ¥fremt der fremsættes forslag om et udbetalingsloft (â€cappingâ€), vil regeringen kunne tilslutte sig en fornuftig løsning.
Regeringen støtter, at ophævelse af udtagningsforpligtelsen gøres permanent, og finder at eventuelle miljø- og naturmæssige konsekvenser skal håndteres i forbindelse med Kommissionens konkrete forslag herom.
Regeringen vil generelt arbejde for, at sundhedstjekket bidrager til at sikre, at den fælles landbrugspolitik indrettes på en måde, så den i videst mulig omfang tilgodeser hensynet til natur, miljø, klimaforandringer, vandforvaltning og dyrevelfærd.
Â
Regeringen vil arbejde for, at Kommissionen fastholdes på sin forpligtelse til at gennemføre konsekvensvurderinger, herunder vurdering af miljøkonsekvenser af de forslag, som Kommissionen fremsætter i forbindelse med sundhedstjekket.
Regeringen lægger vægt på, at eksportstøtten afvikles senest i 2013, at mælkekvoterne udfases, og at der sker en afvikling af markedsinstrumenter såsom intervention, anden prisstøtte og kvoter. Bortfald af markedsordninger bør afspejles i budgetbesparelser.
Regeringen lægger vægt på, at der sker en fuld afkobling af den direkte støtte, herunder at energiafgrødeordningen afskaffes, og at EU påbegynder en varig reduktion af udgifterne til landbrugspolitikkens søjle 1 (direkte udbetalinger og markedsordninger). De aktuelle gunstige markedsforhold bør være en anledning hertil.
Sundhedstjekket bør endvidere føre til en reel forenkling af landbrugspolitikken. Dette gælder såvel reglerne om krydsoverensstemmelse som reglerne om enkeltbetaling, i relation hertil støtter regeringen indførelsen af en bagatelgrænse for støttebeløb med henblik på at undgå støtteudbetalinger, hvor de administrative omkostninger overstiger støtteudbetalingen.
Regeringen vil arbejde for en ændring af art. 69 i forordning (EF) nr. 1782/2003, som begrænser muligheden for at anvende midlerne til markedsføring af landbrugsprodukter, men gør art. 69 til et muligt og mere fleksibelt virkemiddel i forbindelse med gennemførelsen af EU’s politikker i forhold til kvalitet, miljø, natur og dyrevelfærd.
Regeringen vil arbejde for, at krisestyring og forsikring som udgangspunkt forbliver en opgave for erhvervet selv, samt at evt. nye krisestyringsinstrumenter ikke bruges til at genindføre gamle markedsinstrumenter. Regeringen vil endvidere arbejde for at evt. EU-finansierede krisestyringstiltag bliver transparente i form og begrænset i indhold samt tidsbegrænsede.Â
Endelig vil regeringen lægge vægt på, at sundhedstjekkets tiltag er i overensstemmelse med WTO.
Regeringen kan generelt støtte formandskabets rådskonklusioner, idet man fra dansk side arbejder for, at danske holdninger fremmes mest muligt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De fleste medlemslande lægger stor vægt på, at der ikke må ske store forandringer før efter 2013, og at sundhedstjekket derfor ikke må få karakter af at være en ny reform. Et mindretal af landene ventes at arbejde for, at sundhedstjekket kommer til at indeholde mest mulig reform.
Det er uvist, om der kan opnås enighed om formandskabets udkast til rådskonklusioner.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er blevet forelagt Folketingets Europaudvalg den 8. februar 2008 forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. februar 2008, jf. samlenotat af 31. januar 2008 og den 18. januar 2008, forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21. januar 2008, jf. samlenotat af 10. januar 2008. Sagen er tidligere blevet forelagt folketingsgrupperne ved møde i Statsministeriet den 23. november 2007 forud for rådsmødet den 26.-27. november 2007, jf. samlenotat oversendt den 16. november 2007.
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 19. december 2007.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
2.    Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen), for så vidt angår de nationale mælkekvoter
KOM (2007) 802
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 31. januar 2008. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har på baggrund af en rapport angående markedssituationen for mejeriprodukter fremsat forslag om en forhøjelse på 2 % af mælkekvoterne fra 1. april 2008.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 802 af 12. december 2007 fremsendt forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter for så vidt angår de nationale mælkekvoter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er på dagsordenen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17. marts 2008 med henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet vil være tilgodeset.
Formål og indhold
I juni 2003 blev markedsordningen for mælk og mejeriprodukter reformeret. Interventionsprisen for smør blev i den forbindelse over fire gange nedsat med i alt 25 %, ligesom interventionsprisen for skummetmælkspulver blev nedsat med i alt 15 % over tre gange. Som kompensation for prisnedsættelsen blev der indført en mælkepræmie, som en særlig støtte til mælkeproducenter. Mælkekvotesystemet blev forlænget til 2014/15.
Kommissionen har i meddelelse om sundhedstjekket oplyst, at der vil komme forslag om udfasning af produktionskvoter for bl.a. mælk, idet der lægges op til en drøftelse af en â€blød landing†for mælkeproducenterne f.eks. via gradvis øgning af kvoterne frem til 2014/2015, hvorefter mælkekvo-
tesystemet ophører. Nærværende forslag om en forøgelse af mælkekvoterne er ikke en del af sundhedstjekket, men en reaktion på markedsudviklingen.
Siden reformen i 2003 har markedsudviklingen for mælk og mejeriprodukter været præget af øget produktion af ost og friske produkter samt reduceret produktion af skummetmælkspulver og smør. Priserne på ost var svagt stigende i perioden 2003-2006, mens priserne på skummetmælkspulver og smør var svagt faldende frem til og med 2006. I 2007 er priserne på både skummetmælkspulver og smør steget stærkt og ligger på ca. 218 % af interventionsprisen for skummetmælkspulver og på ca. 184 % af interventionsprisen på smør.
Denne markedsudvikling skyldes især øget efterspørgsel på verdensmarkedet kombineret med mindre udbud i vigtige eksportørlande som Australien og New Zealand. Eksporten finder kun sted i form af forarbejdede produkter som smør, ost og skummetmælkspulver, og eksporten udgør 6-7 % af den samlede produktion. Prisstigninger har medført, at EU siden juni 2007 har kunnet eksportere til verdensmarkedet uden restitutioner, ligesom interventionslagrene er tomme.
For mælkekvoterne har der været en tendens til, at udnyttelsen falder. I kvoteåret 2006/2007 udgjorde underudnyttelsen af den samlede kvote 1,9 millioner tons mælk. Kvoterne blev navnlig underudnyttet i Frankrig og UK, hvorimod kvoterne blev overskredet i Italien, Østrig og Danmark. For indeværende kvoteår 2007/2008 der udløber 31. april 2008 forventes det, at underudnyttelsen vil udgøre 3 millioner tons. Forordningen åbner ikke mulighed for at overføre uudnyttede kvoter mellem medlemsstaterne.
Kommissionen forventer, at EU fra 2008 uden risiko for at belaste interventionssystemet vil kunne øge sin produktion af ost, smør og skummetmælkspulver, og at der alene til at imødekomme behovet på EU’s marked vil være behov for yderligere 8,0 millioner tons mælk.
Kommissionen skønner på den baggrund, at en øget produktion som følge af en forhøjelse af mælkekvoterne med 2 % let vil kunne afsættes på markedet uden risiko for at belaste interventionssy-
stemet, og foreslår, at mælkekvoterne forhøjes med 2 % fra 1. april 2008, dvs. fra begyndelsen af det førstkommende mælkekvoteår.
Udtalelser
Europa-Parlamentet forventes at afgive udtalelse den 11. marts 2008.
Europa-Parlamentets Landbrugsudvalg har i sin foreløbige udtalelse af 28. februar 2008 foreslået, at medlemslandene kan øge kvoten frivilligt med 2 % fra 1. april 2008, og at der kun skal betales tillægsafgift for mælkeåret 2008/2009, hvis der på EU-niveau er en overskridelse af den samlede EU-mælkekvote. Desuden opfordres Kommissionen til at udarbejde en række analyser.
Konsekvenser
Budget
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekvenser udover indvirkningen på EU’s budget. For EU’s budget må en forøgelse af kvoten forventes at medføre en mindre indtægt i form af lavere betaling af tillægsafgift, idet færre medlemslande forventes at overskride deres mælkekvote og derved være forpligtet til at betale tillægsafgift. For mælkekvoteåret 2006/2007 udgjorde tillægsafgiften 221 millioner €.
Lovgivningsmæssig effekt
Bekendtgørelse nr. 290 af 21. april 2005 som ændret ved bekendtgørelse nr. 40 af 15. januar 2007 skal ændres med henblik pÃ¥ fordeling af udvidelsen af mælkekvoterne i Danmark. Â
Konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Erhvervsmæssige og administrative konsekvenser for virksomhederne.
For erhvervet vil en forøgelse af mælkekvoten antageligt medføre, at nogle producenter ikke skal betale tillægsafgift eller i givet fald en mindre tillægsafgift. Den administrative byrde for disse producenter må således formodes at blive lettet.
Høring
Ved skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug) den 5. december 2007 har Dansk Kvæg og Mejeriforeningen udtalt, at man til fulde kan støtte en forhøjelse af mælkekvoterne gældende fra 1. april 2008. Man finder, at det er det rigtige skridt at foretage i retning af at forberede en blød landing af kvotesystemet i 2015 og man ser frem til at kursen følges op med yderligere trinvise kvoteforhøjelser i forbindelse med Sundhedstjekket. I lyset af markedssituationen mener Dansk Kvæg og Mejeriforeningen dog, at den forhøjelse på 2 %, som er foreslået for 2008, er for beskeden og man anmoder derfor om, at der fra dansk side argumenteres for en forhøjelse i størrelsesordenen 3-4 %. Det skyldes, at en række lande ikke udnytter den eksisterende kvote og således heller ikke kan forventes at øge produktionen, selvom kvoten forhøjes. En forhøjelse på 2 % vil næppe føre til en produktionsudvidelse på mere end 1 %, hvilket stort set kun dækker den årlige forbrugsvækst på EU-markedet. Dermed bidrager EU fortsat ikke til at afhjælpe den strukturelle ubalance mellem udbud og efterspørgsel, som er opstået på verdensmarkedet som følge af blandt andet den langvarige tørkesituation i Australien. Markedsudviklingen har betydet, at alle former for EU-afsætningsstøtte – herunder eksportrestitutionerne - til mejeriprodukter er nulstillede. Dansk Kvæg og Mejeriforeningen mener derfor, at en kvoteudvidelse, som tillader øget eksport til tredjelande, ikke vil belaste EU-budgettet.
Landbrugsraadet skriver i høringssvar den 5. december 2007, at de støtter en udvidelse af mælkekvoten per 1. april 2008, idet det både imødekommer en øget efterspørgsel i markedet, samt bidrager til en udfasning af mælkekvotesystemet frem mod 2015.
På mødet i §2-udvalget den 29. januar 2008 bemærkede Landbrugsraadet, at man gerne så en større forhøjelse og FødevareIndustrien så ingen problemer i en eventuel forhøjelse på 3-4%.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en forhøjelse af mælkekvoterne som led i afviklingen af mælkekvoterne gennem en trinvis forhøjelse. Danmark meddelte på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. september 2007, at en forhøjelse i størrelsesordenen 3 % vil være ønskelig. En forhøjelse af kvoten med 2 % vil dog også kunne støttes.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal for et eventuelt forslag om forhøjelse af mælkekvoterne.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 8. februar 2008 forud for Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. februar 2008, jf. samlenotat af 31. januar 2008. Det forventede forslag blev forelagt i Folketingets Europaudvalg den 14. december 2007 forud for Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 17.-20. december 2007, jf. samlenotat oversendt den 6. december 2007.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
3.    Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen) – hør og hamp
KOM (2008) 27
Nyt notat.
Resumé
Forslaget til ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 indebærer, at støtten til lange hørfibre reduceres til 160 €/ton for produktionsåret 2008/09 og forhøjes til 200 €/ton fra produktionsåret 2009/10. Støtten til korte hørfibre og hamp til fiberproduktion fastsættes for produktionsåret 2008/09 til 90 €/ton (tilsvarende tidligere år). Den supplerende støtte forlænges i visse områder i Holland, Belgien og Frankrig i samme periode. Garantimængderne foreslås fastsat uændret.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 29. januar 2008 forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 om den fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes at blive vedtaget på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
I medfør af Rådets forordning (EF) nr. 1673/2000 er der fastsat regler om produktionsstøtte til hør og hamp bestemt til fiberproduktion. Støtten ydes til første forarbejdningsvirksomheder og landbrugere, der lader strå forarbejde for egen regning.
Støtten til korte hørfibre og hampefibre blev senest forlænget frem til 2007/2008 i Rådets forordning (EF) nr. 1673/2000, hvorefter støtten til korte hørfibre og hamp til fiberproduktion skulle bortfalde. Begrundelsen for forlængelsen var positive markedsudsigter for produktet og behovet for udvikling af innovative produkter og markedsføring af dem. Ved samme forordning blev det besluttet fra produktionsåret 2008/09 at øge støtten til lange hørfibre til 200 €/ton.
Det blev endvidere vedtaget, at Kommissionen skulle forelægge en rapport, hvori det skulle vurderes, om ordningen burde fortsætte eller integreres i enkeltbetalingsordningen. Rapporten er under udarbejdelse og vil blive forelagt, inden produktionsåret 2008/2009 starter den 1. juli 2008. Kommissionen mener dog, at endegyldig afgørelse om markedsordningens fremtid bør træffes i forbindelse med sundhedstjekket, hvor Kommissionen forventes at fremlægge forslag i maj 2008. Den aktuelle støtteordning inklusiv støtte til korte hørfibre og hamp bør derfor forlænges endnu et produktionsår; det vil sige for produktionsåret 2008/2009.
Ifølge forslaget bibeholdes støtten til lange hørfibre på 160 €/ton for produktionsåret 2008/09 og forhøjes først til 200 €/ton fra produktionsåret 2009/10. Støtten til korte hørfibre og hamp til fiberproduktion fastsættes til 90 €/ton (tilsvarende tidligere år). Garantimængderne foreslås uændret med 80.878 tons pr. produktionsår for lange hørfibre og 147.265 tons pr. produktionsår for korte hørfibre og hampefibre. Endvidere forlænges for samme periode den supplerende støtte til traditionel hørproduktion i visse egne af Frankrig, Holland og Belgien.
Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen) vil med virkning fra 1. juli 2008 afløse Rådets forordning (EF) nr. 1673/2000 om den fælles markedsordning for hør og hamp bestemt til fiberproduktion. Nærværende forslag er derfor en ændring til forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen).
Konsekvenser
Budget
Kommissionen skønner, at ekstraudgifterne til forlængelsen vil være € 4,64 mio. Danmark betaler ca. 2 pct af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift på ca. 90.000 euro. På grundlag af de skønnede mængder bliver de samlede udgifter til forlængelsen af den aktuelle støtte på € 20,82 mio.
Lovgivningsmæssig effekt
Forslaget vil ikke have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Effekt på markedsbalance, prisdannelse og erhvervets indkomster
Forslaget ventes ikke at have nogen effekt på markedsbalance, prisdannelse og erhvervets indkomster i Danmark.
Effekter på konkurrenceevnen
Forslaget vil ikke have nogen effekter på konkurrenceevnen i forhold til den nuværende markedssituation.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke, men forventes afgivet den 11. marts 2008.
Høring
§ 2-udvalget (landbrug) har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er grundlæggende kritisk indstillet overfor forarbejdningsstøtte til hør og hamp set i lyset af udviklingen af den fælles landbrugspolitik i retning af afkobling af støtten. Danmark kan dog støtte en etårig forlængelse af støtten til korte hørfibre og hamp til fiberproduktion, samt af den supplerende støtte til visse medlemslande, idet en eventuel ændring af støtteordningen bør indgå som led i sundhedstjekket. I den forbindelse bør støtten afkobles og integreres i enkeltbetalingsordningen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.