Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 28. februar 2008

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer med hensyn til ændring af bilag II, III og IV.

        

         Forslaget er på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 4. marts 2008.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Notat til Folketingets Europaudvalg

 

 

Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til pesticidrammeforordningen om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer. Pesticidrammeforordningen træder først i kraft i sin helhed, når bilag II, III og IV er udfyldt. Forslaget er således et skridt i retning mod fuld harmonisering på området vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer.

Forslaget er på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 4. marts 2008.

Forslaget samler i Bilag II de senest vedtagne EU maksimalgrænseværdier. I Bilag III fastsættes nye midlertidige EU maksimalgrænseværdier på baggrund af medlemslandenes eksisterende nationale grænseværdier. Bilag IV lister aktivstoffer, for hvilket det er vurderet, at det ikke er nødvendigt at fastsætte en maksimalgrænseværdi. Derudover fastsættes en generel grænseværdi på 0,01 mg/kg i kraft for alle pesticidrester i fødevarer i tilfælde, hvor der ikke allerede er fastsat en harmoniseret maksimalgrænseværdi i bilag II, III eller aktivstoffet er nævnt på bilag IV.

På baggrund af udtalelser af Fødevareinstituttet ved DTU vurderes, at de i bilagene foreslåede maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable. Indførelsen af den generelle grænseværdi på 0,01 mg/kg vil medføre en betydelig forbedring, således at forslaget samlet set vurderes at forøge beskyttelsesniveauet i Danmark.

Regeringen forholder sig derfor positivt til forslaget.

 


 

 

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer med hensyn til ændring af bilag II, III og IV (Komitésag)

 

SANCO/577/2008

 

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer til bilag II, III og IV til pesticidrammeforordning (396/2005). Bilag II samler de senest vedtagne EU maksimalgrænseværdier. Bilag III fastsætter nye midlertidige EU maksimalgrænseværdier på baggrund af medlemslandenes eksisterende nationale grænseværdier. Bilag IV lister aktivstoffer, for hvilket det er vurderet, at det ikke er nødvendigt at fastsætte en maksimalgrænseværdi.

Forslaget vurderes samlet set at forøge beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Baggrund     

Kommissionen har ved SANCO/577/2008 af 9. februar fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).

Forslaget er fremsat med hjemmel i:

Bilag II: Artikel 21(1), Bilag III: Artikel 22(1), Bilag IV: Artikel 5 (1) i pesticidrammeforordningen 

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (jf. pesticidrammeforordningens art. 45 (2)). Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.

Forslaget er på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 4. marts 2008.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Formål og indhold

Pesticidrammeforordningen træder først i kraft i sin helhed, når bilag II, III og IV er udfyldt. Forslaget opdaterer bilagene for at bringe dem i overensstemmelse med senere ændringer til de eksisterende grænseværdier. Dette er et skridt i retning mod fuld harmonisering på området vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer.

 

Bilag II

Maksimalgrænseværdier, der allerede er fastsat på EU-niveau i henhold til direktiv 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF, er optaget i bilag II til pesticidrammeforordningen. Grænseværdierne i bilaget dækker de afgrøder, der er omfattet af bilag I til pesticidrammeforordningen (jf. Kommissionens forordning nr. 178/2006 af 1. februar 2006). Siden etableringen af bilag II er der blevet vedtaget to direktiver, der ændrer de ovennævnte direktiver, hvorfor bilag II skal ændres med henblik på at opdatere de heri fastlagte maksimalgrænseværdier.

 

Bilag III

I Bilag III til pesticidrammeforordningen er fastsat midlertidige maksimalgrænseværdier for de stoffer, der endnu ikke er vurderet i forbindelse med optagelse på bilag I til direktiv 91/414/EØF. For aktivstoffer, hvor der hidtil ikke har været fastsat fælles EU maksimalgrænseværdier, har det været muligt for medlemsstaterne at fastsætte midlertidig nationale maksimalgrænseværdier. Denne mulighed bortfalder med udfyldelsen af bilag III til pesticidrammeforordningen.

Siden etableringen af Bilag III har flere medlemsstater notificeret nye eller ændrede maksimalgrænseværdier overfor Kommissionen, hvilket har gjort en ændring af bilaget nødvendigt. EFSA har foretaget en videnskabelig vurdering af de foreslåede maksimalgrænseværdier og vurderet, at disse er sundhedsmæssigt acceptable. Kommissionens forslag tager højde for denne risikovurdering.

 

Bilag IV

I Bilag IV til pesticidrammeforordningen oplistes aktivstoffer, for hvilke der ikke vurderes at være behov for fastsættelse af en maksimalgrænseværdi. I takt med at flere aktivstoffer underkastes en videnskabelig vurdering, og det vurderes, at der for visse af disse ikke er behov for en maksimalgrænseværdi, vil yderligere aktivstoffer kunne optages på bilag IV. Bilag IV kan desuden blive ændret i lyset af nye videnskabelige og tekniske data.

Det foreslås, at en række yderligere aktivstoffer bliver optaget i bilaget. EFSA har derfor foretaget en vurdering af stofferne, og har udtalt, at det ikke er nødvendigt at fastsætte en maksimalgrænseværdi, således at der er basis for at optage stofferne på bilag IV.

 

Generel grænseværdi på 0,01 mg/kg

Ved udfyldelsen af bilag II, III og IV træder en generel grænseværdi på 0,01 mg/kg i kraft for alle pesticidrester i fødevarer i tilfælde, hvor der ikke allerede er fastsat en harmoniseret maksimalgrænseværdi i bilag II, III eller aktivstoffet er nævnt på bilag IV. Grænsen på 0,01 mg/kg svarer til den laveste analytiske detektionsgrænse. Derved er et målbart indhold af en pesticidrest ikke lovligt, med mindre der er fastsat en grænseværdi i bilag II eller III eller aktivstoffet er nævnt på bilag IV. I henhold til den gældende procedure bliver der foretaget en konkret risikovurdering af et fund af en pesticidrest, hvis der ikke er fastsat en EU eller dansk grænseværdi. Kun hvis fundet bliver vurderet at udgøre en betydelig risiko for fødevaresikkerheden i henhold til fødevareforordningens (forordning nr. 178/2002) artikel 14, bliver fundet af pesticidresten betragtet som ulovligt.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Forslaget vedrører ændring af bilag til en forordning, og vil dermed være direkte gældende i Danmark. Iht. pesticidrammeforordningens art. 34 fastsætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen. Pesticidrammeforordningen skal erstatte den nuværende bekendtgørelse om pesticidrester i fødevarer (Bkg. nr. 391 af 26. april 2007).

 




Konsekvenser

Forslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra EFSA af de pågældende aktivstoffer. EFSA har vurderet, at de foreslåede grænseværdier eller undladelse af fastsættelse af en grænseværdi ikke indeholder en sundhedsmæssig risiko for forbrugerne.

Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra Fødevareinstituttet ved DTU, at optagelse af de foreslåede maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III samt optagelsen af aktivstoffer på bilag IV vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sund­heds­mæssigt acceptabel. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at medføre en forringelse af fødevaresikkerheden, men vurderes tværtimod samlet set at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark, idet den generelle grænseværdi på 0,01 mg/kg for stoffer/afgrøder, der ikke har en egentlig MRL i bilag II eller III eller er optaget på bilag IV, vurderes at medføre en betydelig forbedring af sikkerhedsniveauet.

 

Forslaget skønnes på det foreliggende grundlag ikke at få statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget.

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Fødevareforordningen.

Fødevarestyrelsen har ikke modtaget bemærkninger til forslaget.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan træde i kraft med henblik på fuld harmonisering af reglerne vedr. fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III og IV.

Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne (bilag II og III) eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.

Fødevarestyrelsen vurderer, at oprettelse af bilag II, III og optagelse på bilag IV af de forslåede aktivstoffer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel hvorfor forslaget kan støttes. Regeringen støtter endvidere indførelse af en generel grænseværdi på 0,01 mg/kg for alle pesticidrester i fødevarer i tilfælde, hvor der ikke allerede er fastsat en harmoniseret maksimalgrænseværdi i bilag II, III eller aktivstoffet er nævnt på bilag IV.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.

 

Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.