Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 27. februar 2008

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.       Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fødevareinformation til forbrugerne.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Fødevarestyrelsen

Den 26. februar 2008

FVM 508

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg

om Kommissionens forslag til Europa-Parlementets og Rådets forordning om fødevareinformation til forbrugerne

 

KOM(2008) 40 endelig

 

 

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2008) 40 af 30. januar 2008 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fødevareinformation til forbrugerne.

Forslaget er oversendt til RÃ¥det i dansk sprogudgave den 20. februar 2008.

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 og skal behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.

 

Formål og indhold

Kommissionens overordnede formål med forslaget er at sikre et højt niveau for beskyttelsen af forbrugerne, ved at fastlægge generelle principper og krav til fødevareinformation.

Forslaget tilstræber at samle, opdatere og forenkle de gældende EU-regler om mærkning af fødevarer og næringsdeklaration. De vigtigste obligatoriske mærkningsoplysninger bibeholdes, men teksten gøres lettere at forstå.

Hvad angår næringsdeklaration foreslår Kommissionen, at det fremover skal være obligatorisk at næringsdeklarere. Derudover foreslår Kommissionen forskellige ændringer i de krav, der stilles til deklarationens indhold og til den måde de bliver præsenteret på overfor forbrugerne, herunder f.eks. angivelse af indhold af næringsstoffer ift. en daglig referenceværdi, udvidelse af mulighed for portionsmærkning af næringsindhold, samt anbringelse af næringsoplysning på forsiden af en fødevares emballage. 

Kommissionen foreslår desuden indført et nyt system for nationale ikke-bindende ordninger til udvikling af den ”bedste praksis”[1] på området. På EU-niveau etableres de overordnede rammer, der skal respekteres, mens resterende retningslinier fastlægges ved ”bedste praksis”.

 

 

Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet

Kommissionen fremfører i sin begrundelse, at forslaget er i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet. Efter Kommissionens opfattelse vil en manglende harmonisering af området medføre en større administrativ byrde for virksomheder samt manglende klarhed for forbrugerne.  

 

Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet

Regeringen støtter på det foreliggende grundlag Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er overholdt, idet forslaget sammenskriver og reviderer eksisterende EU-regler.

Regeringen vurderer endvidere, at det generelt er nødvendigt, at reglerne om fødevareinformation er harmoniserede, således at det sikres, at forbrugerne kan træffe informerede valg på tværs over grænserne, og at det indre marked for fødevarer fungerer uden hindringer.

 



[1] ”New model of governance with national schemes” eller ”soft law”.