Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 63
Offentligt
593681_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
Dato:
30. september 2008
Grønbog om ophavsret i videnøkonomien
Kommissionen har den 16. juli fremlagt en grønbog om ophavsret i
videnøkonomien
1
.
Grønbogen lægger op til debat om, hvorledes viden, der er
relevant for forskning, videnskab og uddannelse, bedst kan formidles i et
onlinemiljø.
Fristen for bemærkninger til grønbogen er den 30. november
2008.
1.0 Baggrund
Som led i Kommissionens gennemgang af det indre marked blev fokus rettet
mod at fremme den fri bevægelighed for viden som den ”femte frihed”. I
forlængelse heraf sætter Kommissionen nu med grønbogen fokus på,
hvorledes forskning, videnskab og undervisningsmateriale formidles til
offentligheden og hvorvidt viden cirkulerer tilstrækkelig frit i det indre marked.
For at fremme formidling af ”digitalt” viden fokuserer Kommissionens grønbog
for videnøkonomien særligt på ophavsretten samt de undtagelser til
ophavsretten, der gælder i dag, herunder eksempelvis til handicappede
brugere. Med henblik på vurderingen om der er behov for yderligere
harmonisering og opstramning af reglerne tager grønbogen udgangspunkt i
de gældende undtagelser fra enerettighederne. Disse bestemmelser er i dag
omfattet af EU-lovgivningen om ophavsret
2
, samt af EU-reglerne om retlig
beskyttelse af databaser
3
. Desuden vedrører grønbogen de specifikke
undtagelser og tilpasning til det digitaliserede samfund. På dette område har
1
2
KOM(2008)466
Direktiv 2001/29/EF
3
Direktiv 96/9/EF
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593681_0002.png
medlemsstaterne hidtil haft en høj grad af fleksibilitet i deres gennemførelse
af EU-reglerne.
Kommissionen vurderer, at omfattende rettigheder bør fungere sammen med
specifikke og afgrænsede undtagelser. Således sættes der fokus på om den
eksisterende liste over undtagelser giver
”en rimelig balance med hensyn til
rettigheder og interesser imellem [….] de forskellige kategorier af
rettighedshavere og brugere”
4
.
For at evaluere hvilken rolle ophavsretten spiller i videnøkonomien opstiller
Kommissionen en række spørgsmål. Det sætter særlig fokus på de mest
relevante ophavsretlige undtagelser, hvor der er behov for at tilpasse de
gældende regler. Disse undtagelser til ophavsretten er følgende:
-
-
-
-
Biblioteker og arkiver
Handicappede
Undervisning og forskning
Brugerskabt indhold
I det følgende gennemgås Kommissionens spørgsmål i forhold til de generelle
forslag samt de forskellige undtagelser til ophavsretten.
2.0 Generelle forslag
I dag er retten til hhv. reproduktion, overføring til almenheden,
tilrådighedsstillelse for almenheden og spredning fastlagt i EU-lovgivningen.
De gældende regler fastlægger en bred eneretsdefinition der sigter på at give
rettighedshavere en høj beskyttelse. Visse berørte parter har dog stillet
spørgsmål ved, om afkastet fordeles lige mellem alle rettighedshavere.
Desuden bør behovet for yderligere harmonisering af undtagelser ifølge
Kommissionen evalueres. På den baggrund stiller Kommissionen følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 1: Bør der indføres et incitament eller
retningslinjer for aftaleordninger mellem rettighedshavere
og brugere med henblik på gennemførelsen af
ophavsretlige undtagelser?
Spørgsmål 2: Bør der indføres et incitament, retningslinjer
eller modellincenser for aftaleordninger mellem
rettighedshavere og brugere om andre aspekter, der ikke
er omfattet af de ophavsretlige undtagelser?
4
Betragtning 31.
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593681_0003.png
Spørgsmål 3: Er en fremgangsmåde baseret på en liste
over fakultative undtagelser passende i lyset af
internetteknologiernes stadige udvikling og de nuværende
økonomiske og sociale tendenser?
Spørgsmål 4: Bør visse kategorier af undtagelser gøres
obligatoriske for at sikre større retssikkerhed og en bedre
beskyttelse af de personer, der er begunstiget af
undtagelser?
Spørgsmål 5: I bekræftende fald hvilke?
3.0 Undtagelser for biblioteker og arkiver
Kommissionen konstaterer, at blandt andet digitalisering af bøger og
audiovisuelt materiale kan sikre, at materiale bevares til kommende
generationer. Digitalisering gør samtidig materialet tilgængeligt for brugerne
online.
Biblioteker og arkiver har dog på nuværende tidspunkt ingen generel
undtagelse fra reproduktionsretten. Der gøres kun undtagelser herfra i særlige
tilfælde. Desuden er reglerne om bibliotekers rettigheder ikke ens i EU’s
medlemslande. På baggrund af den stigende interesse fra bibliotekernes side
om at digitalisere værker ønsker Kommissionen en drøftelse af følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 6: Bør den undtagelse, der gælder for
biblioteker og arkiver, forblive uændret, fordi udgiverne
selv agter at give online-adgang til deres kataloger?
Spørgsmål 7: Bør offentlig tilgængelige biblioteker,
uddannelsesinstitutioner, museer eller arkiver indgå
licensordninger med udgiverne for at give bedre adgang til
værker. Findes der nogen eksempel på vellykkede
licensordninger for online-adgang til bibliotekssamlinger?
Spørgsmål 8: Bør anvendelsen for den undtagelse, der
gælder offentligt tilgængelige biblioteker,
uddannelsesinstitutioner, museer eller arkiver, præciseres
yderligere med hensyn til a)ændring af format, b) antallet
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593681_0004.png
af kopier, der må fremstilles i medfør af undtagelsen, c)
scanning af hele samlinger på biblioteker?
Spørgsmål 9: Bør loven præciseres med hensyn til,
hvorvidt scanningen af værker på biblioteker med henblik
på at gøre det muligt at søge deres indhold over internettet
går ud over anvendelsesområdet for de nuværende
ophavsretlige undtagelser?
Spørgsmål 10: Er det nødvendigt med en yderligere EU-
retsakt vedrørende forældreløse værker, der går længere
end Kommissionens henstilling 2006/585/EF af 24. august
2006?
Spørgsmål 11: Bør dette i givet fald ske ved at ændre
direktivet fra 2001 om ophavsret i informationssamfundet
eller ved at vedtage en selvstændig retsakt?
Spørgsmål 12: hvorledes bør de grænseoverskridende
aspekter i forbindelse med forældreløse værker håndteres
for at sikre, at de løsninger, der anvendes i de forskellige
medlemsstater, anerkendes i hele EU?
4.0 Undtagelsen til fordel for handicappede
For at sikre handicappede adgang til videnøkonomien lægger Kommissionen
op til en drøftelse af, direktivets undtagelser til fordel for handicappede. Det
påpeges, at reglerne i visse medlemsstater medfører en begrænset adgang
for visse kategorier af handicappede. Desuden kræves i visse tilfælde betaling
for brug af materiale af pågældende værker i henhold til undtagelser. I den
sammenhæng understreger Kommissionen, at beskyttelse mod pirateri bør
sikres.
For at se i hvilket omfang bestemmelserne om undtagelse til fordel for
handicappede bør ændres, stiller Kommissionen følgende spørgsmål:
Spørgsmål 13: Bør personer med et handicap indgå
lecensordninger med udgivere for at få bedre adgang til
værker? Hvilke former for licens vil i så fald være bedte
egnede? Findes der allerede licensordninger for at lette
handicappedes adgang til værker?
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593681_0005.png
Spørgsmål 14: Bør der indføres obligatoriske
bestemmelser om, at værker skal gøres tilgængelige for
handicappede i et bestemt format?
Spørgsmål 15: Bør det præciseres, at den nuværende
undtagelse til fordel for handicappede finder anvendelse
på andre handicap end syns- og hørehandicappede?
Spørgsmål 16: Hvilke andre former for handicap bør i så
fald være omfattet med henblik på online-formidling af
viden?
Spørgsmål 17:
Bør det i de nationale lovgivninger præciseres, at de
personer, der er begunstiget af en undtagelse for
handicappede, ikke skal betale for at anvende et værk med
henblik på konvertering til et tilgængeligt format?
Spørgsmål 18:
Bør der i direktiv 96/9/EF om retlig beskyttelse af
databaser fastsættes bestemmelser om en særlig
undtagelse for handicappede, som finder anvendelse på
både originale databaser og sui generis-databaser?
5.0 Formidling af værker med henblik på undervisning og forskning
På baggrund af en stigende behov for materiale til undervisning, bør der ifølge
Kommissionen være mere fokus på risikoen for overtrædelse af ophavsretten,
når studiematerialer er omfattet af ophavsretten.
Det har dog vist sig, at der er et behov for at tilgodese EU landenes særlige
behov eksempelvis gennem undtagelser til ophavsretten, og Kommissionen
stiller i den forbindelse følgende spørgsmål:
Spørgsmål 19: Bør den videnskabelige forskningsverden
indgå i licensordninger med udgivere med henblik på at
øge adgangen til værker med henblik på undervisning og
forskning? Findes der eksempler på vellykkede
licensordninger, der muliggør on-line-anvendelse af
værker med henblik på undervisning og forskning?
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593681_0006.png
Spørgsmål 20: Bør undtagelse vedrørende undervisning
og forskning præciseres nærmere, så den tager højde for
moderne former for fjernundervisning=
Spørgsmål 21: Bør det gøres klart, at undtagelsen
vedrørende undervisning og forskning ikke blot omfatter
materiale, der anvendes i undervisningslokaler eller på
uddannelsessteder, men også anvendelse hjemme af
værker i studieøjemed?
Spørgsmål 22: Bør der være obligatoriske minimumsregler
for, hvor store uddrag af værker der kan reproduceres
eller stilles til rådighed med henblik på undervisning og
forskning)
Spørgsmål 23: Bør der være et obligatorisk minimumskrav
om, at undtagelsen omfatter både undervisning og
forskning?
6.0 Brugerskabt indhold
Som femte led i grønbogen fremhæver Kommissionen spørgsmålet om
brugerskabt information. Der er en stigende tendens til at forbrugere ikke blot
er brugere, men i højere grad skaber indhold eksempelvis i blogs, podcasts
og på youtube. Idet der på nuværende tidspunkt ikke er nogen undtagelse om
brugerskabt indhold i direktivet finder Kommissionen det relevant at få
besvaret følgende spørgsmål:
Spørgsmål 24: Bør der være mere præcise regler for,
hvilke handlinger slutbrugere må eller ikke må foretage,
når de anvender ophavsretligt beskyttede materialer?
Spørgsmål 25: Bør der indføjes en undtagelse vedrørende
brugerskabt indhold i direktivet?
Kommission ventes efter høringen at overveje ændringer af de gældende
bestemmelser.
Med venlig hilsen,
Pytrik Dieuwke Oosterhof (3632)
6/6