Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 55
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
584094_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 6.5.2008
KOM(2008) 237 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
ÅRSRAPPORT 2007
OM FORBINDELSERNE MELLEM EUROPA-KOMMISSIONEN OG DE
NATIONALE PARLAMENTER
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
ÅRSRAPPORT 2007
OM FORBINDELSERNE MELLEM EUROPA-KOMMISSIONEN OG DE
NATIONALE PARLAMENTER
1.
I
NDLEDNING
I 2007 kunne man konstatere en meget betydelig udvikling i Kommissionens nye strategi for
en styrkelse af forbindelserne med de nationale parlamenter: som led i denne strategi aflægger
Kommissionens formand og de andre medlemmer af kollegiet f.eks. regelmæssigt besøg i de
nationale parlamenter (i 2007 over 120), og de er desuden siden september 2006 blevet hørt
om alle meddelelser og forslag fra Kommissionen, både lovgivningsinitiativer og andre
anliggender. Pr. 31. december 2007 havde Kommissionen modtaget 168 udtalelser fra de
nationale parlamenter. Det forløbne år har på begge fronter været yderst givtigt, og
forbindelserne med de nationale parlamenter er blevet uddybet på en meget positiv måde.
Undertegnelsen af Lissabontraktaten er desuden et vældigt skridt i retning af større
inddragelse af de nationale parlamenter i forberedelserne til EU-lovgivning. Spørgsmålet om
de nationale parlamenters rolle har således stået i centrum for forsøget på at løse det
institutionelle spørgsmål. Når den nye traktat træder i kraft, får de nationale parlamenter ret til
at udtale sig om anvendelsen af subsidiaritetsprincippet i forbindelse med alle Kommissionens
lovgivningsinitiativer og kan afkræve Kommissionen yderligere forklaringer (det gule kort)
og endog en specifik afstemning med kvalificeret flertal i Europa-Parlamentet og Rådet (det
orange kort).
De nationale parlamenter skal dog først udtale sig om ratifikationen af Lissabontraktaten, som
betyder, at deres rolle i europæiske anliggender styrkes betydeligt. I 26 medlemsstater ud af
27 sker ratifikationen i parlamenterne.
2.
STATUS OVER UDTALELSERNE FRA MEDLEMSSTATERNES PARLAMENTER
Af de 40 kamre, som opfordres til at deltage i den politiske dialog (14 medlemsstater har et
etkammersystem og 13 et tokammersystem), har et meget stort antal af dem reageret med en
udtalelse.
2.1.
De nationale parlamenters reaktion
168 udtalelser
De nationale parlamenter engagerer sig fortsat aktivt i den politiske dialog, som blev lanceret i
2006. Pr. 31. december 2007 havde Kommissionen modtaget 168 udtalelser fra 27 kamre i
parlamenterne i 19 medlemsstater med berøring til 82 tekster fra Kommissionen (jf. listen i
bilaget).
Der blev afgivet 35 udtalelser i forbindelse med to koordinerede undersøgelser af
subsidiaritetsspørgsmål, som Konferencen for Organer med Ansvar for EF-anliggender
foretog i slutningen af 2006. Nogle kamre (i alt 19) gjorde Kommissionen bekendt med deres
holdning til forslaget vedrørende prøvelsesret og gældende regler i ægteskabssager, medens
16 udtalelser vedrørte forslaget om den endelige gennemførelse af det indre marked for
posttjenester.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
584094_0004.png
Det skal nævnes, at COSAC i 2007 kun foretog en enkelt undersøgelse af denne type. Den
gjaldt Rådets rammeafgørelse af 6. november 2007 om bekæmpelse af terrorisme
1
.
Interesse for mange af Kommissionens forslag
De resterende 133 udtalelser vedrørte forskellige dokumenter fra Kommissionen. Om flere
forslag blev der afgivet mindst tre udtalelser, såsom om forslagene om et europæisk
teknologisk institut, den fælles markedsordning for vin, jordbundsbeskyttelse, sanktioner mod
arbejdsgivere, som beskæftiger ulovlig arbejdskraft fra tredjelande, grønbøgerne om tobak,
om modernisering af arbejdsmarkedet, om diplomatisk og konsulær beskyttelse, om aktindsigt
hos EU-institutionerne, om forskningspolitikken og det fremtidige europæiske asylsystem,
meddelelsen om en europæisk politik for havene og oceanerne og den årlige politikstrategi for
2008.
Det skal bemærkes, at de nationale parlamenter ligeledes har udvist en specifik interesse for
den årlige politikstrategi for 2008. Fem kamre har således reageret med udtalelser som led i
den politiske dialog med Kommissionen. Dialogen har dog også taget andre former, f.eks.
høringer på initiativ af parlamenter, også med deltagelse af medlemmer af Kommissionen, og
debat i COSAC.
Meget aktive parlamenter
Visse andetkamre har været meget aktive, f.eks. det franske Senat, det tyske Bundesrat, det
britiske Overhus og det tjekkiske Senat, som alene tegner sig for i alt 92 udtalelser. Den
svenske Rigsdag og Folketinget gav også deres besyv med til flere høringsdokumenter,
medens det portugisiske parlament afgav en række positive udtalelser om nærhedsprincippet.
Disse 7 kamre afgav tilsammen 138 udtalelser.
Kommissionens svar
Kommissionen svarede på 109 af disse udtalelser. Flere udtalelser (i alt 41) fra de nationale
parlamenter var positive og krævede ikke noget svar bortset fra en kvittering for modtagelsen.
Kommissionen svarer på det pågældende kammers sprog. Svaret sendes til Europa-
Parlamentet og Rådet til orientering.
Replik fra visse parlamenter
Det franske Senat fandt det hensigtsmæssigt ved tre lejligheder at reagere på Kommissionens
svar på forslag om forbud mod udnyttelse af hunde- og katteskind, om sikkerheden ved
motorvejsinfrastruktur og om sanktioner med arbejdsgivere, som beskæftiger ulovlig
arbejdskraft fra tredjelande. Det britiske Overhus reagerede to gange på forslaget vedrørende
det europæiske teknologiske institut. Det franske Senat og det tyske Bundesrat vendte i 2007
også tilbage til deres første bemærkninger i 2006 til forslaget om jordbundsbeskyttelse.
2.2.
En proces i udvikling
Et udvidet deltagertal
Når man ser bort fra undersøgelser, som koordineres af COSAC, hidrørte udtalelserne
indledningsvis hovedsagelig fra meget aktive andetkamre, men det skal nu bemærkes, at den
svenske Rigsdag og Folketinget har besluttet at afgive udtalelser allerede, når dokumenterne
befinder sig på høringsstadiet.
1
De nationale parlamenters udtalelser nåede ikke Kommissionen inden udgangen af 2007.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
584094_0005.png
Generelle politiske betragtninger
COSAC's undersøgelser begrænser sig specifikt til nærhedsprincippet som sådant, men det
skal bemærkes, at de nationale parlamenters udtalelser i almindelighed også har været
forbundet med politiske overvejelser over indholdet af Kommissionens forslag. Visse kamre
som f.eks. det franske Senat, det nederlandske parlament eller det portugisiske parlament har
koncentreret sig om subsidiaritets- og proportionalitetsspørgsmål. Sidstnævnte har dog også
afgivet en generel udtalelse om Kommissionens meddelelse om sine resultater i 2006 bl.a.
vedrørende Lissabonstrategien, enhedsmarkedet, social solidaritet og energi.
En mere effektiv mellemparlamentarisk EU-informationsudveksling (IPEX)
IPEX-databasen fungerer efterhånden mere effektivt og holder Kommissionen bedre
orienteret om det mellemparlamentariske samarbejde og især om udtalelser fra de nationale
parlamenter, som den ikke får tilsendt. Det er planen i 2008 at udvide samarbejdet med IPEX.
2.3.
Følgevirkninger for politikudformningen
Den umiddelbare konsekvens af de nationale parlamenters udtalelser er, at Kommissionen
giver et svar og en forklaring. Det giver en ny åbenhed, som Kommissionen ønsker at fremme
for at bidrage til politikudformningen og –udviklingen i Kommissionen.
De nationale parlamenter deltager ifølge traktaten og egne forfatningsregler og –sædvane ikke
i beslutningsprocessen på europæisk plan. De kan dog inden for den politiske dialog, som
Kommissionen lancerede i september 2006, yde et nyttigt bidrag til en forbedring af
udformningen af EU-politik.
De nationale parlamenter har således hyppigt reageret på Kommissionens høringsdokumenter.
Kommissionen tager hensyn hertil ved udarbejdelsen af forslag i kølvandet af
høringsdokumenter.
EU-institutionerne har desuden ved flere lejligheder ved behandlingen af lovgivningsforslag
fra Kommissionen givet udtryk for de samme bekymringer som de nationale parlamenter. Det
gælder f.eks. i sager som den endelige gennemførelse af det indre marked for posttjenester,
forslagene vedrørende jordbundsbeskyttelse, sikkerheden ved motorvejsinfrastruktur og det
europæiske teknologiske institut.
Endelig skal det noteres, at Kommissionen har kunnet tilslutte sig forslaget fra det franske
Senat om at ændre titlen på forslaget om beskyttelse af fodgængere og andre bløde trafikanter.
Europa-Parlamentet og Rådet vil blive underrettet herom.
Det hænder også, at det vil være en god idé at supplere en tekst for bedre at præcisere
Kommissionens hensigt. Under debatten i Rådet blev betragtningerne i forslaget vedrørende
frugt og grøntsager, KOM(2007) 17, ændret og suppleret for at gøre begrundelsen vedrørende
subsidiaritet og proportionalitet klarere.
3.
K
OMMISSIONSMEDLEMMERS ARBEJDSBESØG
NATIONALE PARLAMENTER I
2007
OG ANDRE KONTAKTER MED DE
Besøg i de nationale parlamenter
Som led i den nye strategi for forbindelserne mellem Kommissionen og de nationale
parlamenter
2
er der fastlagt tre hovedområder, som skal danne grundlaget for Kommissionens
indsats: gensidig hjælp og en vedvarende og åben dialog, konkret samarbejde og gennem
2
"Ti konkrete mål", som Margot Wallström præsenterede for kollegiet den 9. februar 2005.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bedre kontakt med de folkevalgte en større inddragelse af befolkningen. Et vigtigt eksempel i
denne sammenhæng er kommissionsmedlemmers regelmæssige arbejdsbesøg i de nationale
parlamenter. Kommissionens formand og næstformanden med ansvar for forbindelserne
mellem institutionerne har sat sig for at aflægge besøg i alle de nationale parlamenter i løbet
af deres embedsperiode. Det er et nyt fænomen, som klart viser, at Kommissionen nu finder
det vigtigt i højere grad at konsultere de nationale parlamenter og redegøre mere indgående
for de politiske tiltag.
Formand José Manuel Barroso aflagde således besøg i parlamentet i Litauen, Portugal, Malta,
Rumænien og Estland i 2007. Han deltog desuden i COSAC-mødet i Estoril den 15. oktober
2007 og mødet mellem formændene for EU-medlemsstaternes udenrigsudvalg.
Næstformand Margot Wallström aflagde i 2007 besøg i det italienske og nederlandske
parlament og i det britiske Over- og Underhus. Hun mødtes to gange med en delegation for
den svenske Rigsdag i Bruxelles og deltog den 12. februar 2007 i Berlin i mødet mellem
formændene for COSAC-delegationerne og i COSAC den 15. maj 2007.
Det skal også nævnes, at Kommissionens medlemmer tegnede sig for mere end 120 besøg i
eller kontakter med medlemsstaternes parlamenter.
Deltagelse i mellemparlamentariske møder
Kommissionen har imødekommet mange anmodninger om deltagelse i de møder med
nationale parlamenter, som Europa-Parlamentet - også i samarbejde med formandskabets
nationale parlament - tilrettelægger på udvalgs- eller ad hoc-niveau.
Her skal bl.a. nævnes formand José Manuel Barrosos deltagelse i mellemparlamentariske fora
om EU's fremtid den 12. juni 2007 og den 4. december 2007 og om Lissabonstrategien den
6. februar 2007. Næstformand Günter Verheugen stod for det indledende indlæg på dette
forum den 5. februar 2007. Joaquín Almunia deltog på sin side i det mellemparlamentariske
forum den 28. februar 2007 om eurozonen. M. László Kovács deltog i konferencen for
parlamentsformænd i EU den 26. maj 2007 i Bratislava.
Nyhedsbreve
Kommissionens Generalsekretariat udsendte tre nyhedsbreve internt i Kommissionen og til
Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ny form for kommunikation om EU
Den politiske dialog mellem Kommissionen og de nationale parlamenter har foranlediget en
stærkt voksende informationsudveksling. Efter en anmodning fra Europa-Parlamentet i
forbindelse med 2007-budgettet har Kommissionen desuden givet sig i kast med udvikling af
pilotinformationsnetværk. Det drejer som om en platform for udveksling og samspil mellem
medlemmer af Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter til at tilskynde til en
struktureret debat omkring forskellige emner. Der er således tale om at udbrede viden om Den
Europæiske Union og fremme nye idéer og politikker. Platformen indeholder links til
EUROPA-netstedet og til IPEX-netstedet.
De faste repræsentanter
Kommissionen har deltaget i 12 møder mellem de nationale parlamenteres faste
repræsentanter i Bruxelles.
4.
K
ONKLUSIONER
Siden begyndelsen af 2005 har der ligget en klar og koncis køreplan til grund for
forbindelserne mellem Kommissionen og de nationale parlamenter. Kommissionen har på
basis af de fra begyndelsen opstillede hovedmål kunnet etablere et solidt arbejdsforhold til de
nationale parlamenter og siden en dialog med sigte på at forbedre politikudformningen.
I 2008 vil forbindelserne mellem Kommissionen og de nationale parlamenter blive uddybet
yderligere, naturligvis under fuld hensyntagen til EU-institutionernes beføjelser.
Det vil specielt være vigtigt at udvide den politiske dialog med de nationale parlamenter og
træffe forberedelser til Lissabontraktatens ikrafttræden. Kommissionen agter at bevare den
aktuelle ordning for dialog med de nationale parlamenter og at styrke den ved at give
offentligheden indblik i Kommissionens svar på parlamenternes udtalelse og ved at tilpasse
ordningen for fremsendelse af dokumenter og modtagelse af udtalelser. Sideløbende hermed
vil den tage de nødvendige skridt til at få Lissabontraktatens bestemmelser på plads.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
584094_0008.png
BILAG
UDTALELSER FRA DE NATIONALE PARLAMENTER
7. januar 2008
LAND
Mod-
tagne
udtalelser
40
21
Delegering
af
beføjelser*
*
29
21
17
16
-
7
10
3
Kvittering
***
Positiv
***
Afsendte
svar
BEMÆRKNINGER
1
2
3
4
5
6
7
8
FR Sénat
DE Bundesrat
7
-
1
1
-
2
-
-
4
-
-
-
13
3
1
-
24
15
14
9
-
8
6
3
Begge kamre*
UK House of 18
Lords
SE Riksdagen
17
PT Assembleia 19
da República
DK
Folketinget
CZ Sénát
12
11
NL
Eerste 3
Kamer
/
Tweede
Kamer
DE Bundestag
LT Seimas
3
3
9
10
11
12
13
14
15
16
17
2
1
1
2
1
-
1
-
1
1
-
-
-
-
1
-
-
1
1
1
-
1
2
-
2
-
3
2
1
2
2
-
2
-
1
FR Assemblée 2
nationale
BE
Sénat/Senaat
2
UK House of 2
Commons
HU
Országgyűlés
2
LUX Chambre 2
des députés
EE Riigikogu
2
CZ Poslanecká 1
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
584094_0009.png
sněmova
18
19
IT Camera dei 1
Deputati
BE Chambre 1
des
Représentants
/ Kamer van
Volksvertegen
woordigers
PL Sejm
PL Senat
FI Eduskunta
IE Oireachtas
SI
zbor
1
1
1
1
-
1
-
-
1
-
-
1
20
21
22
23
24
25
-
-
-
1
-
-
112
-
-
-
-
-
-
15
1
1
1
-
1
1
41
-
-
-
1
-
-
94
Begge kamre*
Državni 1
SK Národná 1
rada
I alt:
168
* Udtalelserne fra det nederlandske og irske parlament sendes på begge kamres vegne.
** Delegering af beføjelser: Kommissionen har delegeret beføjelse til næstformanden med ansvar for de
institutionelle forbindelser til at svare på Kommissionens vegne på udtalelser fra de nationale parlamenter efter
forudgående samtykke fra de berørte tjenestegrene og kabinetter.
*** Hvis udtalelsen er positiv, sender Kommissionen blot en kvittering for modtagelsen. I andre tilfælde sender
den et svar til de pågældende kamre enten ved delegation af beføjelser til næstformanden med ansvar for de
institutionelle forbindelser eller i en forenklet. form.
DA
8
DA