Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 52
Offentligt
582166_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
Dato:
31. juli 2008
Grønbog om de fremtidige forbindelser mellem EU og de oversøiske
lande og territorier
Kommissionen har den 25. juni fremlagt en grønbog med titlen
”De fremtidige
forbindelser mellem EU og de oversøiske lande og territorier”
1
.
Grønbogen
lægger op til en revision af associeringsbåndene mellem EU og de oversøiske
lande og territorier. Fokus bliver dermed rettet mod en drøftelse hvad der på
længere sigt skal være grundlaget for EU’s forhold til de oversøiske lande og
territorier.
Fristen for bemærkninger til grønbogen er den 17. oktober
2008.
1.0 Baggrund
De oversøiske lande er ifølge EF-Traktaten defineret som ikke-europæiske
lande med særlige forbindelser til Danmark, Frankrig, Nederlandene og Det
Forenede Kongerige.
2
Der er i alt tale om 21 lande med særlig
forfatningsmæssig tilknytning til de fire medlemsstater, men de omfattes ikke
af bestemmelser i den gældende EU-ret. Landene er dog gennem
medlemsstaterne tæt tilknyttet EU og er dermed berettiget til at deltage i EU’s
programmer. Forbindelserne mellem EU og de oversøiske lande og territorier
er fastlagt i de såkaldte OLT/EF associeringsordninger der senest blev
revurderet i 2001
3
.
Af historiske årsager bygger EU’s nuværende associering med oversøiske
lande og territorier på samarbejdsmodellen mellem EU og AVS-landene. Den
1
2
3
KOM(2008)383
EF-traktaken artikel 182
De grundlæggende bestemmelser og procedurer for de oversøiske lande og territoriers
associering med Fællesskabet er defineret i del 4 af EF traktaten (artikel 182-188)Flere detaljer
blev vedtaget i 1964. Gennem Amsterdam-traktaten blev der i 1997 fremsat en erklæring om
og opfordring til at tage OLT/EF-associeringsordningen op til fornyet behandling
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
582166_0002.png
nuværende associering (OLT/EF) falder i to kategorier: udviklingsfinansiering
og bestemmelser om økonomisk og handelsmæssigt samarbejde
4
.
Samarbejdet er finansieret af samme ordning som samarbejdet med AVS-
landene og dækker frem til 2013. Grønbogen tager ikke stilling til, hvordan
den finansielle bistand fremover skal forvaltes, men lægger op til en bred
offentlig debat om hvordan et fornyet samarbejde kan etableres i lyset af den
nuværende globale situation, herunder klimaforandring og nye sociale og
økonomiske udfordringer. Med grønbogen erkender Kommissionen, at
forbindelserne med de oversøiske lande og territorier i dag er baseret på et
klassisk udviklingssamarbejde, hvilket ikke er i overensstemmelse med de
udfordringer, de oversøiske lande og territorier står overfor i dag. Ifølge
Kommissionen bør der derfor tages stilling til en fornyet tilgang til samarbejdet
med de oversøiske lande og territorier, hvor der tages særligt hensyn til
landenes nuværende økonomiske situation, parternes gensidige interesser,
sammenhandel og landenes særlige karakteristika.
2.0 Kommissionens forslag
Kommissionen giver med grønbogen udtryk for, at der er behov for at
modernisere forbindelserne mellem de oversøiske lande og territorier, idet
den stiller følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1: Hvordan bør solidariteten mellem
Fællesskabet og de oversøiske lande og territorier
udmøntes i politiske tiltag på baggrund af det særlige
forhold mellem de oversøiske lande og territorier og
fællesskabet?
Spørgsmål 2: Er De enig i, at man bør indføre en ny politik
over for de oversøiske lande og territorier og gå væk fra
den klassiske udviklingspolitik (baseret på
fattigdomsbekæmpelse)? I bekræftende fald: hvilke
foranstaltninger foreslår De for at fremme en bæredygtig
udvikling i de oversøiske lande og territorier og styrke
deres konkurrenceevne og modstandsdygtighed?
3.0 Gensidige interesser
Kommissionen konstaterer, at det nuværende partnerskab med oversøiske
lande og territorier kun medfører begrænsede pligter. Den lægger op til, at de
oversøiske lande og territorier kan spille en større rolle i forhold til
4
Rådets afgørelse af 27. november 2001 om oversøiske landes og territoriers associering med
Det Europæiske Fællesskab, EFT L 314 af 30.11.2001 s.1. Senest ændret ved afgørelse
2007/249/EF (EUT L 109 af 26.4.2007, s.33).
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
582166_0003.png
eksempelvis klimaforhold, miljømæssige indsatser, biodiversitet samt politisk
og økonomisk erfaringsgrundlag. Den foreslår, at initiativer om et øget
samarbejde på disse områder kunne medvirke til at tjene en gensidig
interesse i samarbejdet.
På den baggrund lægger Kommissionen op til drøftelse af følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 3: Hvordan kan partnerskabet mellem de
oversøiske lande og territorier og EU gøres mere aktivt og
mere gensidigt, i begge parters interesse? Hvilke konkrete
pligter kan dette indebære for de oversøiske lande og
territorier og den medlemsstat, de er tilknyttet til (inden for
deres forfatningsmæssige rammer)?
Spørgsmål 4: Hvad er de vigtigste områder af gensidig
interesse for samarbejdet mellem de oversøiske lande og
territorier og EU?
Spørgsmål 5: Hvilke fordele kunne de oversøiske lande og
territorier have af et større regionalt samarbejde og en
bedre regional integration? Hvordan tilskynder man til en
større overførsel af viden og ekspertise mellem de
oversøiske lande og territorier og deres nabolande?
Spørgsmål 6: Hvad mener De om en eventuel nedbrydning
af den politiske dialog mellem EU, et oversøisk
land/territorium og den medlemsstat, de er tilknyttet til,
navnlig situationer, hvor EU’s og oversøiske landes og
territoriers interesse afviger fra hinanden.
4.0 Samhandelsordninger
I kraft af den gradvise liberalisering af den globale og regionale samhandel
bør der i forholdet til oversøiske lande og territorier tages hensyn til eventuelle
ændringer af præferenceadgangen til de europæiske markeder. I den
forbindelse fremsætter Kommissionen blandt andet ideen om at ændre
oprindelsesreglerne, der tilgodeser de oversøiske landes evne til at overholde
de krav, der stilles ved eksport af varer til EU. For at se i hvilket omfang
samhandelsordningen bør ændres, stiller Kommissionen følgende spørgsmål:
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
582166_0004.png
Spørgsmål 7.1: Hvilke fordele vil visse oversøiske lande
og territorier kunne opnå ved større regional økonomisk
integration på baggrund af globaliseringen og udhulingen
af disse landes EU-toldpræferencer?
Spørgsmål 7.2: Hvordan kan de oversøiske lande og
territorier få en større regional samhandel, og hvad kan
Fællesskabet gøre for at fremme dette?
Spørgsmål 8.1: Hvad mener De om de oversøiske landes
og territoriers fordele ved OLT/AVS-
oprindelseskumulation?
Spørgsmål 8.3: Hvordan kan der ved aujourføringen af
oprindelsesreglerne tages hensyn til de forskellige
oversøiske landes og territoriers særlige situation?
Spørgsmål 9.1: Hvad mener De er fordelen ved et
samarbjede med de oversøiske lande og territorier på
samhandelsrelaterede områder på baggrund af
globaliseringen og udhulingen af disse landes
præferencer i samhandelen med EU?
Spørgsmål 9.2: Hvordan kan man gennem OLT/EF-
associeringen bidrage mere aktivt til at forbedre
forholdene i de oversøiske lande og territorier?
Spørgsmål 10.1: Hvilke reelle fordele mener De den
eksisterende omladningsprocedure i den nugældende
associeringsafgørelse indebærer?
Spørgsmål 10.2: Hvordan kan man tilpasse OLT/EF-
associeringen for at fremme udviklingen af
transportinfrastrukturerne (lufthavne, veje og havne)?
Spørgsmål 10.3: Har de forslag til andre måder, hvorpå
man kunne bidrage til at gøre de veludviklede, men
underudnyttede havneinfrastrukturer i de oversøiske lande
og territorier mere konkurrencedygtige?
5.0 Særlige karakteristika
På baggrund af landenes forskelligartethed har de enkelte lande individuelt
særlige behov. Landenes diversitet bliver i de nuværende regler blandt andet
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
582166_0005.png
tilgodeset gennem en direkte øremærkning af midlerne der fordeles af
landene selv. Det har dog vist sig, at der er et yderligere behov for at
tilgodese landenes særlige behov, og Kommissionen stiller i den forbindelse
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 11: Hvordan bør Fællesskabet i sine
bestræbelser på at fremme en bæredygtig udvikling i de
oversøiske lande og territorier tage højde for disse landes
sårbare situation som østater med en meget lille økonomi?
Spørgsmål 12: Hvad mener De om tanken om at indføre et
indeks for de enkelte oversøiske landes og territoriers
sårbarhed, således at man ikke blot kan sammenligne
disse lande indbyrdes, men også sammenligne den med
andre lande og territorier? Hvilke kriterier bør lægges til
grund ved indførelsen af et sådant indeks?
Spørgsmål 13: Hvordan inddrager man bedst
begrænsninger for katastrofe risici i de fremtidige OLT/EU-
forbindelser på baggrund af den høje risiko for
naturkatastrofer i de oversøiske lande og territorier?
Spørgsmål 14: Hvordan kan OLT/EF-associeringen
tilpasses, således at der tages større hensyn til de
oversøiske landes og territoriers diversitet uden derved at
øge disse landes og Kommissionens
administrationsbyrde?
Kommission ventes efter høringen at foreslå et nyt partnerskab hvor der i
højere grad tages hensyn til de særlige karakteristika ved de 21 lande og
deres økonomiske situation.
Med venlig hilsen,
Pytrik Dieuwke Oosterhof
5/5