Europaudvalget |
|
EU-konsulenten |
|
Til: Dato: |
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere 25. juni 2008 |
Europa-Parlamentets Retsudvalg fremlægger udkast til betænkning om Parlamentets deltagelse i retssager
Europa-Parlamentets Retsudvalg har i februar 2008 fremlagt et udkast til betænkning, som kommer med forslag til, hvordan Europa-Parlamentet bedre kan varetage sine interesser i retssager[1]. Ifølge udvalget bør Parlamentets position dels styrkes ved at Europa-Parlamentet får mulighed for at føre sager ved de nationale domstole for at forsvare institutionens prærogativer, dels ved at forbedre Parlamentets muligheder for at deltage i sager ved EF-Domstolen.
Europa-Parlamentets deltagelse i nationale retssager
Ifølge betænkningsudkastet viser en undersøgelse, som Europa-Parlamentet selv har foretaget, at de nationale parlamenter i de fleste EU-lande kan gå til domstolene for at forsvare deres og deres medlemmers interesser. Ifølge udvalget bør Europa-Parlamentet gives tilsvarende muligheder for at deltage i sager ved de nationale domstole. Udvalget henviser til, at der allerede er etableret et samarbejde mellem Europa-Parlamentet og en række landes retsmyndigheder. Udvalget ønsker at udbrede dette samarbejde til alle EU-landes retsinstanser.
Som et eksempel på en national retssag, hvor Europa-Parlamentet kunne spille en rolle nævnes i udkastet sager om forskelsbehandling mellem medlemmer af nationale parlamenter og medlemmer af Europa-Parlamentet.
I Danmark er der ikke nogen praksis for, at Folketinget som institution deltager i retssager ved de danske domstole, som vedrører Folketingets prærogativer eller enkelte medlemmers interesser. Der findes heller ingen særlige bestemmelser om Folketingets deltagelse i sådanne sager.
Europa-Parlamentets styrkede deltagelse i sager ved EF-Domstolen
Europa-Parlamentet foreslår også en styrkelse af institutionens beføjelser i sager ved EF-Domstolen.
Udkastet til betænkning gennemgår Europa-Parlamentet nuværende beføjelser i sager ved EF-Domstolen:
- Ifølge EF-traktaten kan Europa-Parlamentet anlægge annulationssøgsmål[2] ved Domstolen til prøvelse af lovligheden af enhver EU-retsakt. Europa-Parlamentet opnåede først denne søgsmålsadgang ved Nicetraktaten, hvor institutionen dermed blev sidestillet med Kommissionen og Rådet. I modsætning til tidligere behøver Europa-Parlamentet nu ikke længere at godtgøre, at det har en særlig interesse i en sag, dvs. at sagen vedrører Europa-Parlamentets prærogativer.
- Europa-Parlamentet kan også – på lige fod med Kommissionen og Rådet - anlægge såkaldte passivitetssøgsmål[3], hvis institutionen finder, at en anden EU-institution har undladt at træffe en afgørelse. Den slags sager er dog meget sjældne.
- Europa-Parlamentet kan også benytte sig af muligheden for at afgive indlæg for EF-Domstolen i præjudicielle sager[4], men kun når sagen vedrører fortolkningen af en retsakt, der er vedtaget efter den fælles beslutningsprocedure, dvs. hvor Europa-Parlamentet er medlovgiver sammen med Rådet[5].
- Endelig indeholder EF-traktaten en særlig procedure ved EF-Domstolen, som benyttes meget sjældent, nemlig muligheden for at EU-institutionerne, herunder Parlamentet, kan anmode Domstolen om at afgive udtalelser[6]. om internationale aftalers overensstemmelse med EU's’ traktater
Europa-Parlamentet har derimod ikke mulighed for at anlægge traktatbrudssager[7] mod EU’s medlemsstater.
Retsudvalget foreslår på den baggrund, at Europa-Parlamentets deltagelse i EU-retssagerne bl.a. styrkes ved, at:
- Kommissionen opfordres til at tage hensyn til Europa-Parlamentets eventuelle anmodninger om at indlede traktatbrudssager mod medlemsstater, der overtræder Parlamentets prærogativer. I den forbindelse anmodes Kommissionen om at sørge for, at Parlamentet altid modtager en skriftlig begrundelse, når en opfordring til at anlægge sag mod et land ikke efterkommes. Der er derimod ikke tale om at Europa-Parlamentet udstyres med en særskilt søgsmålsret, endsige med en ret til at sende åbningsskrivelser til medlemsstaterne. Denne søgsmålsadgang tilkommer ifølge traktaten[8] alene Kommissionen og medlemsstaterne.
- statutten for EF-Domstolen ændres, således at Europa-Parlamentet kan deltage i alle præjudicielle sager, hvor institutionens prærogativer enten direkte eller indirekte er på spil. I dag gælder det - jf. ovenfor - kun, når sagen vedrører en retsakt vedtaget efter fælles beslutningsprocedure.
- det undersøges, om den model i traktaten, der indebærer, at Europa-Parlamentet kan anmode EF-Domstolen om en udtalelse om en international aftales forenelighed med EF-traktaten kan anvendes på udtalelser om national rets overholdelse af traktaten. Det bemærkes, at EF-Domstolen ikke kan træffe afgørelse om nationale reglers forenelighed med EU-retten, men alene om fortolkningen af EU-retten i en konkret sag.
- Europa-Parlamentets forretningsorden ændres, så formanden for Parlamentets Retsudvalg udpeges som repræsentant for Europa-Parlamentet i alle retssager, hvor Parlamentets prærogativer er omtvistet. I dag tilkommer denne opgave Parlamentets formand.
Udkastet til betænkning er på dagsordenen for Europa-Parlamentets Plenarmøde den 8. juli 2008.
Med venlig hilsen
Thomas Fich
(Tlf. 3611)
[1]  Udkast til betænkning af 28. februar 2008 om beskyttelse af Europa-Parlamentets prærogativer ved nationale domstole (2007/2205(INI)). Europa-Parlamentets udvalg for Konstitutionelle Anliggender har den 11. april udarbejdet et udkast til udtalelse, med forslag til ændringer af betænkningen (2007/2205(INI).
[2] Jf. EF-traktatens artikel 230, stk. 2.
[3] Jf. EF-traktatens artikel 232.
[4] Denne type sager er beskrevet i EF-traktatens artikel 234.
[5] Jf. artikel 23 i Domstolens procesreglement.
[6] 3f. EF-traktatens artikel 300, stk. 6.
[7] Denne mulighed er reguleret i EF-traktatens artikel 226 og 227.
[8] Jf. EF-traktatens artikel 226 (Kommissionen) og 227 (medlemsstaterne).