Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 43
Offentligt
574977_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
25. juni 2008
Et skridt videre i udviklingen af en fælles europæisk indvandrings- og
asylpolitik
Kommissionen fremlagde den 17. juni den såkaldte migrationspakke bestå-
ende af to meddelelser, der lægger op til en videreudvikling af EU’s indvan-
drings- og asylpolitik. Med pakken styrker Kommissionen kursen hen imod en
fælles indvandrings- og asylpolitik, der forsøger at svare på de globale udfor-
dringer, som EU står over for. Udgangspunktet er, at der i kraft af stigende
mangel på arbejdskraft er behov for mere indvandring. Mens antallet af asyl-
ansøgere vurderes at være lavt, bør indvandring ifølge Kommissionen betrag-
tes som en mulighed og en udfordring for EU.
Indvandrings- og asylpolitikken er et følsomt emne, der på baggrund af EU’s
politiske udvikling har savnet fælles regler i takt med udviklingen af et EU
uden indre grænser. Disse politikområder har dermed langsomt bevæget sig
fra nationalt til europæisk niveau. Med pakken gør Kommissionen endnu et
forsøg på yderligere at harmonisere de forskellige landes politikker på områ-
det, og er således baseret på de hidtidige resultater af EU’s indvandrings- og
asylpolitik. Det danske retsforbehold indebærer, at Danmark står uden for
udviklingen af en fælles europæisk indvandrings- og asylpolitik.
Baggrund
Spørgsmålet om lanceringen af en fælles indvandrings- og asylpolitik kom
allerede på EU’s dagsorden i 1999. Her hilste stats- og regeringscheferne
oprettelsen af et fælles europæisk asylsystem velkommen. Dette system ud-
møntede sig først i det såkaldte Tampere-program (1999-2005)
1
, som blandt
andet førte til vedtagelsen af en fælles flygtningedefinition og et direktiv om
Det fælles asylsystem hviler på en fuldstændig anvendelse af FN’s Genève-konvention fra 1951
om flygtninges retsstilling.
1
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
574977_0002.png
fælles asylprocedurer. Desuden vedtog Rådet i 2003 den såkaldte Dublin II
forordning, som erstatter Dublinkonventionen fra 1997, som fastlægger hvilket
EU-land, der er ansvarligt for en given asylansøger
2
. Overgangen fra Dublin-
konventionen til Dublin II-forordningen medførte bl.a., at afvisning af asyl i et
land kom til at gælde for hele EU
.
I november 2004 blev Tampere-programmet afløst af Haag-programmet
(2005-2010). Haag-programmet fastslog, at EU’s migrationspolitik skulle ba-
seres på en global tilgang, herunder partnerskaber med oprindelseslandene,
et fælles europæisk asylsystem, fair behandling af indvandrere fra tredjelande
samt en tilgang til styring af indvandringsstrømme.
Blandt andet som følge af forventningerne til den demografiske udvikling kon-
kluderede Det Europæiske Råd i december 2007, at der var et øget behov for
at videreudvikle EU’s indvandrings- og asylpolitikker. På den baggrund læg-
ger den nye pakke op til et femårigt program, der omfatter tiltag på indvan-
drings- og asylområdet.
Strategisk plan på asylområdet
Det overordnede formål med EU’s bestræbelser på asylområdet er at forhin-
dre såkaldt ”asylshopping”, hvor asylansøgere søger asyl i flere EU-lande for
at finde den letteste adgang til EU. EU’s fælles asylpolitik fastlægger på den
baggrund reglerne for, hvordan man får asyl og hvilket indhold denne asylsta-
tus skal have. Asylpolitikken, som blev sat i gang med oprettelsen af et fælles
europæisk asylsystem, vil med den nye pakke indgå i en ny fase
3
. Meddelel-
sen opstiller en strategisk plan med henblik på at nå målsætningerne om at
opretholde og styrke EU’s tradition for humanitær hjælp og beskyttelse og
sikre lige vilkår med hensyn til beskyttelse i hele EU.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at påbegynde arbejdet på en
fuldstændig harmonisering af asylproceduren. Desuden foreslår Kommissio-
nen at der oprettes et fælles EU-asylagentur. Kommissionen understreger i
den forbindelse, at udviklingen af fælles asylregler bør ske under overholdelse
af menneskerettighederne.
2
Dublin-konventionen trådte i kraft i 1997 og var bygget på det mellemstatslige samarbejde.
Dublin-konventionen blev afløst af Dublin II på grund af Amsterdamtraktatens ikrafttrædelse. Med
Amsterdamtraktaten var den retlige hjemmel og proceduren for vedtagelse af den fælles asylpoli-
tik rykket over i det overstatslige samarbejde i Søjle I.
3
Grønbog af 6. juni 2007 om det fremtidige europæiske asylsystem, KOM(2007)301
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
574977_0003.png
Den fælles indvandringspolitiks 10 principper
Den fælles indvandringspolitik vedrører spørgsmålet om hvilke regler, der skal
gælde for statsborgere fra tredjelande, der opholder sig i EU på mere perma-
nent vis, herunder reglerne om familiesammenføring. I sin meddelelse om
indvandring opstiller Kommissionen ti fælles principper, der skal være med til
at styrke en fælles indvandringspolitik. De ti principper, som skal ligge til
grund for kommende regler på området, skal sikre velstand, solidaritet og
sikkerhed i forhold til indvandring. De ti principper er:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Klare og fælles spilleregler.
Matchning af færdigheder og behov.
Integration er nøglen til en vellykket indvandring.
Gennemsigtighed, tillid og samarbejde.
En effektiv og sammenhængende anvendelse af de disponible midler.
Partnerskab med tredjelande.
En visumpolitik, der tjener EU's interesser.
Integreret grænseforvaltning.
Optrapning af bekæmpelsen af ulovlig indvandring og nul tolerance
over for menneskehandel.
10. Bæredygtige og effektive tilbagesendelsespolitikker
Principperne lægger op til lovændringer på både mellemstatsligt- og EU-
niveau, der skal være med til at sikre en effektiv fælles strategi, som på sigt
imødekommer manglen på arbejdskraft.
Ulovlig indvandring
I kraft af det stigende antal illegale indvandrere agter Kommissionen at styrke
EU’s ydre grænser. Kommissionen vil blandt andet styrke det europæiske
grænseagentur FRONTEX’s rolle
4
. Desuden forudser Kommissionen opret-
telsen af et system til grænseovervågning (EUROSUR)
5
, der skal fremme
udveksling af informationer mellem medlemsstaterne. Endelig opfordrer
Kommissionen medlemsstaterne til at undersøge muligheden for at give elek-
troniske rejsetilladelser samt at straffe illegalt arbejde.
Konkrete forslag i forhold til meddelelserne ventes at blive fremsat i den
kommende periode. Desuden arbejdes der i øjeblikket på ændringer af det
såkaldte tilbagesendelsesdirektiv.
4
Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004 af 26. oktober om oprettelse af et europæisk agentur for
forvaltning af det operative samarbejde ved EU medlemsstaternes ydre grænse.
5
KOM(2008)68
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
574977_0004.png
Andre indsatse på indvandrings- og asylområdet
Som led i processen mod en fælles indvandrings- og asylpolitik vedtog Euro-
pa-Parlamentet den 18. juni 2008 retningslinier for tilbagesendelse af illegale
immigranter.
Med retningslinierne fastsættes regler for tilbagesendelse, udvisning og
fængsling af udlændinge uden gyldig opholdstilladelse
6
. Endeligt giver de nye
regler mulighed for at nægte de udviste at genindrejse i landet i en periode på
fem år efter udvisningen.
Parlamentets vedtagelse sætter skub i processen hen imod en endelig afkla-
ring vedrørende tilbagesendelsesdirektivet, der været genstand for langvarige
drøftelser blandt medlemsstaterne.
Udover tilbagesendelsesdirektivet kan det nævnes, at EU er i færd med at
introducere et såkaldt blåt kort, der skal tiltrække veluddannede udlændinge til
EU
7
. Desuden arbejdes der på regler om at straffe arbejdsgivere, der gør brug
af illegal arbejdskraft. Disse udspil kan betragtes som fundamentale led i ud-
viklingen af en fælles indvandrings- og asylpolitik.
Den fælles asyl- og indvandringspolitik ventes at blive et centralt emne under
det kommende franske formandskab. Migrationspakken vil også være på
dagsordenen for Det Europæiske Råd den 15. oktober 2008. Under det fran-
ske formandskab ventes den fælles indvandrings- og asylpolitik yderligere at
blive strammet op med en såkaldt ’indvandringspagt’.
Med venlig hilsen
Pytrik Dieuwke Oosterhof
6
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles standarder og procedurer i
medlemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
(KOM(2005)391)
7
KOM(2007)637 om indrejse- og opholdsbetingelser for tredjelandsstaterborgere med henblik på
højt kvalificeret beskæftigelse
4/4