Europaudvalget

Folketingets repræsentant ved EU

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere

18. juni 2008

Europa-Parlamentets debat om Lissabon-traktaten efter det irske nej.  Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.- 20. juni 2008. Redegørelse fra Rådet og Kommissionen

 

Når formanden for Europa-Parlamentet taler til Det Europæiske Råd (DER) i morgen, vil han have følgende budskaber, som støttes af et stort flertal i Parlamentet:

 

Europa-Parlamentet respekterer resultatet af den irske folkeafstemning.

 

Europa-Parlamentet mener, at ratifikationsprocessen af Lissabontraktaten bør fortsætte.

 

Når alle lande har afsluttet ratifikationsprocessen, må det vurderes, hvad der skal gøres. Hertil kræves input fra Irland.

 

Traktaten skal ikke genforhandles.

 

Informationen og kontakten til borgerne skal forbedres.

 

Det blev klart, da Europa-Parlamentet i dag på sin session i Strasbourg for første gang havde lejlighed til at debattere Irlands afvisning af Lissabontraktaten med Rådet og Kommissionen.

Debat

Repræsentanten for det slovenske formandskab, Janez LENARCIC, beklagede den irske beslutning, men respekterede de irske vælgeres vilje. Han oplyste, at formandskabet har været i kontakt med de (8) lande, der ikke har afsluttet ratifikationsprocessen, og de havde alle udtrykt vilje til at fortsætte processen.

 

Han forventede, at DER på det forestående møde vil høre, hvad den irske premierminister vil sige om de mulige grunde til resultatet og om situationen i Irland. Han forventede, at DER vil vedtage en tidsplan for den kommende proces.

 

Også formanden for Kommissionen, José Manuel Barroso, vil respektere det irske nej, selv om han påpegede, at det ikke løser de mange problemer, EU står overfor. Men han vil også respektere de 18 lande, der allerede har ratificeret traktaten. Derfor kan processen ikke stoppes, men må gå videre, som også Irland har opfordret til, sagde han. Det er ligeledes klart, ifølge Barroso, at traktaten ikke kan træde i kraft, før alle lande har ratificeret. Irland har et ansvar og skal være med til at finde en løsning, men det vil kræve tid, og det er vigtigt ikke at jage en proces igennem, sagde kommissionsformanden. Han var klar over, at Europa-Parlamentet ønsker, at traktaten træder i kraft inden valget til Parlamentet næste år. Kommissionen vil hjælpe med til at gøre dette muligt.

 

Barroso havde dedikeret en del af sin tale til at kritisere den tendens, han så mange steder til at ”gøre EU-institutionerne til syndebukke” for upopulære afgørelser i EU. Her havde vi et eksempel på, at dette giver bagslag, mente han.

 

I den efterfølgende debat søgte gruppernes ordførere at finde årsager til det irske nej og komme med forslag til, hvad der nu skal gøres. – Den økonomiske situation, fødevare- og oliepriser, arbejdsmarkedsforhold og de seneste domme fra EU-domstolen (Viking, Laval m. fl.) blev nævnt.

 

De fleste talere mente ikke, at nej´et i Irland var et nej til EU – 80 pct. af irerne støtter EU, blev det hævdet. Andre talere (et mindretal) mente, at nej´et burde få øjeblikkelige konsekvenser og arbejdet med traktaten bør stoppes.

 

Næsten alle var enige om, at der er et informationsunderskud mellem EU og borgerne og en manglende forståelse af, hvad der foregår i EU.

 

Som et eksempel herpå nævnte en af talerne (Roucek, PSE), at den igangværende debat i dag i Parlamentet blev anset for yderst vigtig af alle de tilstedeværende, men at borgerne ikke er af samme mening, men ønsker, at politikerne finder løsninger på problemerne om fødevarepriser, klimaændringer osv.

 

Den manglende kobling hos borgerne mellem traktaten, og dens mulighed for at løse de daglige problemer blev ofte fremhævet som et gennemgående tema i debatten.

 

Konklusion fra noteskriveren:

Alle talte om respekt – for Irlands afstemning, for andre landes ret til at fortsætte osv., men det var vanskeligere at respektere, at andre har respekt for noget, man ikke selv respekterer.

 

 

Med venlig hilsen

 

Peter Juul Larsen

 

 

Â