Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 29
Offentligt
EuropaudvalgetFolketingets repræsentant ved EU
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere9. april 2008
Europa-Parlamentet planlægger samarbejdet med de nationale parla-menter i henhold til Lissabon-traktatenResuméEuropa-Parlamentet drøfter relationerne til de nationale parlamenter i lyset afLissabon-traktatens mulige ikrafttræden. Der foreslås forskellige ændringer oginitiativer over for de nationale parlamenter.Europa-Parlamentet ønsker et godt samarbejde med de nationale parlamen-ter – på den måde, der giver den størst mulige indflydelse. Bl.a. er Europa-Parlamentet ikke glad for den direkte kontakt mellem Kommissionen og denationale parlamenter.BaggrundEuropa-Parlamentet (EP) drøftede den 8. april 2008 samarbejdet med denationale parlamenter. Det skete i et lukket møde som led i EP´s forberedelseaf Lissabon-traktatens evt. ikrafttræden.I notatet til mødet fremhæves følgende:Konsekvenser for Europa-ParlamentetForslag til interne ændringer i EPForslag til ændringer i samarbejdet mellem EP og nationale parlamenter
1. Konsekvenser for Europa-ParlamentetEP mener, at Lissabon-traktaten vil betyde en ny dimension i samarbejdetmed de nationale parlamenter og vil medføre en større demokratisk ”dæk-ning” af EU-lovgivningen med den konsekvens, at den nationale politiske EU-debat og den politiske debat på europæisk plan bringes tættere sammen. EP
1/4
går her ud fra, at de nationale parlamenters arbejde med kontrollen af subsi-diaritets-princippet ”smitter af” på deres behandling af EU-spørgsmål generelt,således at de nationale parlamenter ikke bare stopper lovgivning, men mereaktivt vil påvirke udviklingen af EU-politikken.EP mener på denne baggrund, at det vil være nødvendigt at tilpasse procedu-rerne i EP for bedre at kunne samarbejde med de nationale parlamenter.
2. Forslag til ændringer internt i Europa-ParlamentetEP mener, at deres kontakter til de nationale parlamenter har været præget aftilfældigheder, skiftende regler og en usammenhængende politik.Dette vil man nu ændre, og det foreslås at styrke den rolle, som udøves af de(to) næstformænd, der har ansvaret for kontakten til de nationale parlamenter.Måske skal der kun være én næstformand i fremtiden. Dette skulle medføreen mere ensartet og koordineret politik over for de nationale parlamenter.Vanskelighederne i samarbejdet med Europa-Parlamentet har ofte ligget i denmeget langsomme beslutningsprocedure ved arrangement af fælles møder,hvilket har medført, at invitationer til disse møder er blevet udsendt for sent,med den konsekvens, at deltagelsen fra de nationale parlamenter har væretbegrænset.Dette skal nu ændres, idet der foreslås nedsat en styregruppe bestående afformanden for EP, de relevante næstformænd og formanden for gruppen afudvalgsformænd. Denne styregruppe skal så - i samarbejde med de nationaleparlamenter, der har formandskabet i den nævnte periode - udarbejde enårsplan (eller 6-måneders plan) for møderne med de nationale parlamenter.Denne plan skal omfatte alle møder, både de generelle (JPM, se nedenfor) ogmøder på udvalgsniveau (JCM).Europa-Parlamentet er, forståeligt nok, i tvivl om, hvorvidt de nationale parla-menter vil/kan foretage subsidiaritets-kontrollen inden for de 8 uger. Ud fraerfaringerne fra COSAC mener man dog, at mange nationale parlamenter vilvære interesserede i at gøre en indsats. For at styrke samarbejdet med denationale parlamenter, forslås det derfor, at et udvalg i EP skal behandle for-slag, der måtte have ”subsidiaritets-problemer”. Der kan arrangeres ekspert-høringer, fællesmøder med nationale parlamenter etc. På denne måde kander skabes en frugtbar dialog med de nationale parlamenter, mener EP.En sådan udvalgsbehandling vil også betyde, at Europa-Parlamentet er redetil at reagere, hvis det skulle vise sig, at behandlingen i de nationale parla-
2/4
menter udløser det orange kort. Det konkrete forslag skal så behandles i EP'splenum, og der skal vedtages en udtalelse. Det er her interessant at hæfte sigved, at EP ikke ser det orange kort som en mulighed for at arbejde sammenmed de nationale parlamenter, men kun ser sin indsats i retning af at påvirkeRådet, hvis Rådet skulle vise tendenser til at støtte de nationale parlamentersorange kort.
3. Forslag til ændringer i samarbejdet mellem Europa-Parlamentet og denationale parlamenterEuropa-Parlamentet noterer sig, at det er Europaudvalgene, der i langt defleste nationale parlamenter står for subsidiaritets-prøvelsen, evt. i samarbej-de med fagudvalgene i parlamentet. EP mener derfor, at COSAC bør spille envigtig rolle i fastlæggelsen af ”early-warning”-procedurerne.Men det er også vigtigt at inddrage fagudvalgene direkte, mener EP. Dettekan ske ved at oprettepermanente netværk mellem udvalg med sammearbejdsområde.EP vil også reformere de nuværende fællesmøder, hvor deltagelsen fra denationale parlamenter har været faldende. Man forestiller sig ét halvårligt mø-de om et vigtigt emne af mere generel karakter (ex. klima) med deltagelse afKommissionens formand og evt. formanden for Rådet. Disse møder, der gårunder navnet Joint Parliamentary Meetings (JPM), kunne i efterårshalvåretevt. omhandle Kommissionens Lovgivnings- og Arbejdsprogram.Forud for disse møder skal der – som hidtil - arrangeresmøder i de politiskegrupper.EP mener, at kontakten mellem partierne i de nationale parlamenterog de politiske grupper i EP bør udvikles, bl.a. vedr. gensidig information omsubsidiaritets-prøvelsen.EP finder desuden, atkontakten til ordførerne i parlamentetvedr. konkreteforslag, der behandles i EP, bør udvikles. Det nævnes, at ordførerne kan rejsetil de nationale parlamenter eller arrangere møder med repræsentanter fra denationale parlamenter i Bruxelles.Endelig vil EP gerne inddrages mere i, hvorledeslandene gennemfører denvedtagne EU-lovgivning.Man er klar over, at dette reelt er Kommissionensområde, men finder alligevel, at det vil være en fordel, hvis der kan etableresen dialog med de nationale parlamenter herom.
3/4
Sluttelig er der en vis bekymring i Europa-Parlamentet om den stigendekon-takt mellem de nationale parlamenter og Kommissionen,som Europa-Parlamentet ikke er inddraget i. Specielt vil man gerne inddrages i dialogenmellem de nationale parlamenter og Kommissionen i den tidlige fase af lov-givningsprocessen (grøn- og hvidbøger), og det anføres, atdette spørgsmålskal tages op med Kommissionen.
Med venlig hilsenPeter Juul LarsenTlf. 11169 (fra Ft.)
4/4