Dato             26. september 2008

J. nr.          

  

 

NOTAT

Til Folketingets Europaudvalg

Den danske regerings besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse (Nr. 2008/2103) om gennemførelsen af den første jernbanepakke (direktiv 91/440/EØF med senere ændringer, direktiv 95/18/EF med senere ændringer og direktiv 2001/14/EF)

Kommissionens Generalsekretariat har i brev af 26. juni 2008 fremsendt Kommissionens åbningsskrivelse vedrørende den manglende gennemførelse i dansk ret af den første jernbanepakke (Direktiv 91/440/EØF med senere ændringer, direktiv 95/18/EF med senere ændringer og direktiv 2001/14/EF)

1. Kommissionens åbningsskrivelse

 

Kommissionen har i brev af 26. juni 2008 sendt en åbningsskrivelse til Danmark, idet Kommissionen har konstateret problemer med gennemførelsen af direktiverne i den første jernbanepakke. Fristen for regeringens svar er efter en udsættelse fastsat til den 27. september 2008, jf. Kommissionens brev af 29. juli 2008.  

 

Forud for åbningsskrivelsen har Kommissionen stillet en række spørgsmål for at få oplysninger om gennemførelsen af direktiverne. Danmark har besvaret spørgsmålene i breve dateret henholdsvis den 31. august 2007 og den 25. januar 2008.

 

Kommissionens åbningsskrivelse vedrører i korte træk den danske gennemførelse af reglerne om infrastrukturafgifter, Regulatory Body og tildelingen af internationale togkanaler.

 

2. Den danske regerings bemærkninger

 

Indledningsvis bemærkes, at Kommissionen i forbindelse med undersøgelsen af gennemførelsen af første jernbanepakke har sendt åbningsskrivelser frem til 23 andre medlemslande. Disse åbningsskrivelser skulle i vidt omfang vedrøre de samme forhold, som Kommissionen kritiserer i skrivelsen til Danmark, hvilket kunne tages som udtryk for, at direktiverne indeholder en række uklarheder eller åbne fortolkningsmuligheder.

 

 

 

2.1 Infrastrukturafgifter

 

Ad a)

 

Beregning af infrastrukturafgifter

 

Kommissionen påpeger, at infrastrukturafgifterne skal være omkostningsbaserede og tage udgangspunkt i infrastrukturforvalterens (Banedanmarks) regnskaber og, at infrastrukturforvalteren skal fordele omkostningerne på forskellige infrastrukturtjenester. Kommissionen mener ikke, at Danmark lever op til reglerne i direktiv 2001/14/EF på dette område.

 

Regeringen finder, at det danske afgiftssystem lever op til direktivets formål. Regeringen forklarer, at afgifterne er baserede på de marginale omkostninger som følge af togdriften. Vi mener ikke det fremgår af direktivet, at man skal beregne infrastrukturafgiften på baggrund af omkostninger i infrastrukturforvalterens regnskaber. Kommissionens kritik af fordeling af omkostninger er juridisk uklar.

 

Ad b)

 

Præstationsordning

 

Kommissionen mener, at Danmark ikke har en præstationsordning som lever op til direktiv 2001/14/EF. Ordningen skal tilskynde jernbanevirksomheder og infrastrukturforvalteren til at minimere forstyrrelser på jernbanenettet og forbedre nettets ydeevne.

 

Regeringen mener, at det danske afgiftssystem er designet til at minimere forstyrrelser på jernbanenettet og forbedre nettets ydeevne. Der er dog usikkerhed om, hvorledes man skal forstå regelgrundlaget, hvorfor Danmark er åben over for at gå i dialog med Kommissionen, såfremt det skønnes nødvendigt. 

 

Ad c)

 

Tilsynsorganets overvågning

 

Kommissionen mener, at Danmark ikke lever op til reglerne om tilsynsorganets rolle i forbindelse med kontrol af, hvorvidt afgifterne for minimumsadgangsydelserne svarer til den omkostning, der påløber direkte som følge af togtjenesten.

 

Med hensyn til tilsynsorganets rolle henvises til den del af dette svar, som omhandler tilsynsorganet (afsnit 2.2.).

 

 

2.2 Tilvejebringelse af hjemmelsgrundlag samt Tilsynsorganets (Regulatory Body’s) aktivitetsniveau

 

Kommissionen mener ikke, at Danmark har indført et tilsynsorgan i overensstemmelse med reglerne i direktiv 91/440/EØF og direktiv 2001/14/EF.

 

Regeringen er indstillet på at reorganisere tilsynsorganet, så organiseringen stemmer bedre overens med direktivet, og alle hjemler er klare. Man forestiller sig en model, hvor alle tilsynsorganets opgaver samles under Jernbaneklagenævnet, som vil blive betjent af et permanent sekretariat.

 

2.3 Tildeling af internationale togkanaler

 

Kommissionen mener ikke, at Danmark lever op til krav om infrastrukturforvalterens samarbejde på trafikstyringsniveau om nationale og internationale togkanaler med sigte på en effektiv udnyttelse og tildeling af infrastrukturkapacitet i dansk lovgivning.

Danmark lever op til reglerne, men mangler at få implementeret dem i dansk lovgivning. Regeringen vil snarest muligt ændre den relevante bekendtgørelse således, at reglerne formelt fremgår af bekendtgørelsen.

 

Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenfor anførte.