Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 443
Offentligt
592266_0001.png
592266_0002.png
592266_0003.png
592266_0004.png
592266_0005.png
592266_0006.png
592266_0007.png
592266_0008.png
Halvårligt status- og oversigtsnotat til Folketingets Europaudvalg ogFolketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Status over resultaterne vedrørende forskning og udvikling under detslovenske EU-formandskab i 1. halvår 2008 samt oversigt over initiativer fordet franske EU-formandskab i 2. halvår 2008A. Det slovenske EU-formandskab (1. halvår 2008)Fælles teknologiinitiativ om brændselsceller og brint (FCH)Konkurrenceevnerådet vedtog i december 2007 forordninger til oprettelse af deførste fire fælles teknologiinitiativer. Det femte initiativ om brændselsceller ogbrint (FCH) blev efterfølgende fremlagt af Kommissionen og blev færdigbehand-let i Europa-Parlamentet og Konkurrenceevnerådet i begyndelsen af 2008 medendelig vedtagelse på Rådets møde den 30. maj 2008.Formålet med initiativet er at levere stabil brint- og brændselscelleteknologi heltfrem til kommercielt afsæt samt at reducere tiden til markedsintroduktion med 2til 5 år. Fællesskabet vil bidrage med op til 470 mio. euro, som skal modsvares afen privat medfinansiering af minimum tilsvarende størrelse. Danmark har bådefra offentlig og privat side været meget aktiv i planlægningen af initiativet.Det forventes, at Kommissionen vil fremlægge et sjette initiativ om ”Global mil-jø- og sikkerhedsovervågning” (GMES) i slutningen af 2008 eller begyndelsen af2009.EIT - Det Europæiske Institut for Innovation og TeknologiDet blev på en mellemstatslig regeringskonference i juni 2008 besluttet at placereEIT’s sekretariat i Budapest i Ungarn. Beslutningen afslutter en drøftelse, somstartede på Konkurrenceevnerådets møde den 30. maj 2008, hvor der ikke havdekunnet opnås enighed om placeringen af EIT’s sekretariat.Videreudviklingen af det Europæiske Forskningsrum(ERA)På det uformelle Rådsmøde den 15.-16. april 2008 var to emner genstand fordrøftelse, henholdsvis en vision frem til 2020 for ERA samt organiseringen afERA og beslutningsstrukturen. På baggrund af denne drøftelse udarbejdede detslovenske formandskab et udkast til konklusioner, som blev vedtaget på Råds-mødet den 30. maj 2008. Dette markerede startskuddet for iværksættelsen af”Ljubljana-processen”.Europa skal således udvikle en fælles vision for ERA og herunder for effektivforvaltning og organisering af ERA. En vision, som udvikles i fællesskab mellemmedlemsstaterne og Kommissionen og med bred støtte fra interessenter og borge-
11. september 2008

Ministeriet for Videnskab

Teknologi og Udvikling

Bredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
08-0416986820311/1
re. Første skridt er at understøtte en første vision inden udgangen af 2008 for hur-tigt at kunne fokusere politikker og initiativer på ERAs realisering og efterføl-gende løbende diskutere, opdatere og uddybe visionen som led i diskussionen afforvaltningen og organiseringen af ERA.Forvaltning af intellektuel ejendom ved videnoverførselKommissionen vedtog i april 2008 en henstilling vedrørende forvaltning af intel-lektuel ejendom ved videnoverførsel. Heri henstilles der blandt andet til, at med-lemsstaterne støtter udviklingen af offentlige forskningsinstitutioners kapacitetog kompetence inden for videnoverførsel og procedurer for håndtering af intel-lektuel ejendom. Henstillingen er ledsaget af et kodeks for universiteter og andreoffentlige forskningsinstitutioner bestående af principper for a) intern politik forintellektuel ejendom, b) politik for videnoverførsel og c) forskningssamarbejdeog kontraktforskning. Endvidere er der udarbejdet en note om god praksis hosuniversiteter og andre offentlige forskningsinstitutioner med henblik på at sikrebedre forvaltning af intellektuel ejendom ved videnformidling.Henstillingen er Kommissionens første initiativ til opfølgning på grønbogen”Nye perspektiver på Det Europæiske Forskningsrum” fra 2007. På Konkurren-ceevnerådets møde den 30. maj 2008 blev der opnået bred enighed om vedtagelseaf en resolution om emnet.En europæisk strategisk energiteknologiplan(SET-Planen)Kommissionen foreslog i november 2007, at der skulle etableres en europæisk,strategisk energiteknologiplan som opfølgning på Fællesskabets beslutning påtopmødet 9. marts 2007 om en fælles energipolitik. Kommissionen foreslog enkoordineret strategi mellem Fællesskabet, de europæiske industrivirksomheder ogmedlemsstaterne med henblik på en prioritering af energiteknologier med vægtpå energieffektivisering, vedvarende energi og såkaldte ”low carbon” teknologi-er. Samtidig blev der foreslået etableret en række nye europæiske samarbejderblandt andet mellem institutioner for energiforskning.På Konkurrenceevnerådets møde den 25. februar 2008 drøftede forskningsmini-strene SET-Planen med tilhørende udkast til konklusioner. SET-Planen blev des-uden drøftet af energiministrene i deres rådsformation den 28. februar 2008, hvorministrene vedtog konklusionerne.Yderligere formandskabsinitiativerKonkurrenceevnerådet har desuden under det slovenske formandskab vedtagetkonklusioner om europæiske forskningsinfrastrukturer og deres regionale dimen-sion samt konklusioner om familievenlige forskerkarrierer.B. Forventninger til det franske EU-formandskab (2.halvår 2008)”Ljubjana processen” - Videreudviklingen af det Europæiske Forskningsrum(ERA)Den nuværende formandskabstrio, henholdsvis Frankrig, Tjekkiet og Sverige, harforpligtet hinanden til et tæt samarbejde med henblik på at muliggøre udviklingenaf ”Ljubljana-processen” og sikre dens succes. I den forbindelse skal der indenudgangen af 2008 udvikles en første vision for ERA for hurtigt at kunne fokuserepolitikker og initiativer for realiseringen af ERA og efterfølgende løbende disku-

Ministeriet for Videnskab

Teknologi og Udvikling

Side
2/2
tere, opdatere og uddybe visionen som led i diskussionen af forvaltningen og or-ganiseringen af ERA.Denne første vision skal tjene som input til de afgørende forberedelser til drøftel-serne om en handlingsplan for ERA, som vil finde sted under det tjekkiske ogevt. svenske formandskab.Der lægges op til, at Konkurrenceevnerådet under det franske formandskab kannå til enighed om en første vision for ERA.Supplerende initiativer til realiseringen af ERAKommissionen har identificeret seks nøgleområder i forbindelse med grønbogen”Nye perspektiver på Det Europæiske Forskningsrum” fra 2007, som samlet dan-ner grundlag for en styrkelse og videreudvikling af ERA. Der er tale om initiati-ver vedrørende 1) forskermobilitet, 2) rammer for etablering af europæisk forsk-ningsinfrastruktur, 3) styrkelse af forskningsinstitutioner, 4) videndeling – herunderanbefalinger om intellektuelle ejendomsrettigheder, 5) fælles programmer og prio-riteringer samt 6) åbning over for verden gennem internationalt forsknings- og ud-viklingssamarbejde.Som opfølgning på grønbogen og den gennemførte høringsproces i 2007 harKommissionen allerede fremsat en række forslag og vil i den kommende tidfremsætte yderligere forslag til konkrete initiativer på de ovennævnte nøgleområ-der.Forud for Konkurrenceevnerådets møder under det franske formandskab forelig-ger allerede Kommissionens meddelelse om ”Bedre karrieremuligheder og øgetmobilitet: et europæisk partnerskab for forskere” samt en meddelelse om ”Fællesforskningsprogrammer: for effektivt samarbejde om fælles udfordringer”. Kom-missionen har også fremlagt et forslag til Rådets forordning om EF-ramme-bestemmelser for en europæisk forskningsinfrastruktur.Det forventes, at meddelelsen om bedre karrieremuligheder og øget mobilitet gi-ver anledning til, at Konkurrenceevnerådet vedtager konklusioner herom på sitmøde den 25.-26. september 2008. Meddelelsen vedrørende fælles forsknings-programmer og forordningsforslaget om forskningsinfrastruktur vil blive præsen-teret på samme Rådsmøde. Der lægges i den forbindelse op til, at der inden ud-gangen af det franske formandskab kan vedtages konklusioner om fælles forsk-ningsprogrammer samt opnås politisk enighed om forordningen om forskningsin-frastruktur.Endelig forventes det også, at Kommissionen vil præsentere en strategisk rammefor Europas internationale videnskabs- og teknologisamarbejde.Andre formandskabsprioriteterDet forventes, at Konkurrencevnerådet vil vedtage konklusioner om nanotekono-logi og –videnskab på Rådsmøde den 25.-26. september 2008 med afsæt i Kom-missionens meddelelse og henstilling på området. Samtidig forventes der påfransk foranledning vedtaget konklusioner omhandlende et fælleseuropæisk en-gagement mod Alzheimers og lignende sygdomme.

Ministeriet for Videnskab

Teknologi og Udvikling

Side
3/3
Endvidere planlægger formandskabet at sætte fokus på vedligeholdelse og udvik-ling af nukleare kompetencer. Derudover lægges der op til, at Konkurrence-evnerådet under det franske formandskab skal nå til enighed om et forhandlings-mandat til Kommissionen med henblik på forhandlinger med Rusland omassociering til EU’s 7. rammeprogram for forskning.Endelig forventes det, at der vil blive taget stilling til en resolution om fremtidenfor europæisk rumforskning. I resolutionsteksten om en europæisk rumpolitik an-erkender parterne fortsat, at rumfart og rumforskning er centrale og strategiskvigtige områder for Europa.
Status over resultaterne på it- og teleområdet under det for det slovenskeEU-formandskab i 1. halvår 2008 samt oversigt over initiativer for det fran-ske EU-formandskab 2. halvår 2008A. Det slovenske EU-formandskab 1. halvår 2008

Ministeriet for Videnskab

Teknologi og Udvikling

Side
4/4
De vigtigste resultaterDet sidste halvår har været mærkbart præget af forhandlingerne i Rådet vedrø-rende Kommissionens forslag til revision af de gældende teledirektiver (samletbenævnt ’teledirektivpakken’), som blev offentliggjort den 13. november 2007.Det tilstræbes at nå til politisk enighed i Rådet ved udgangen af det kommendefranske formandskab i andet halvår af 2008.Kommissionens forslag om revision af teledirektiverne og oprettelsen af en euro-pæisk tilsynsmyndighed for elektronisk kommunikationDen 13. november 2007 offentliggjorde Kommissionen sine forslag til revision afteledirektivpakken, hvormed man lægger op til ændringer af de fem eksisterendedirektiver: rammedirektivet1, tilladelsesdirektivet2, adgangsdirektivet3, forsy-ningspligtdirektivet4og databeskyttelsesdirektivet5.Det nye revisionsforslag indeholder fire væsentlige elementer, som forhandlin-gerne især har været koncentreret om i Rådet. Det drejer sig om:1) Oprettelse af en europæisk myndighed for markedet for elektronisk kommu-nikation (European Electronic Communications Market Authority -EECMA).
1
Direktiv om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og tjene-ster (2002/21/EF)2Direktiv om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhø-rende faciliteter (2002/19/EF)3Direktiv om tilladelser til elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (2002/20/EF)4Direktiv om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kom-munikationsnet og -tjenester (2002/22/EF)5Direktiv om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i denelektroniske kommunikationssektor (2002/58/EF)
2) Udvidelse af Kommissionens beføjelser i proceduren for markedsafgørelsertil at omfatte enveto-retover for de forpligtelser, de nationale tilsynsmyn-digheder kan pålægge udbydere med en stærk markedsposition.3) Indførelse affunktionel separationsom en forpligtelse, de nationale tilsyns-myndigheder kan pålægge en udbyder med stærk markedsposition.4) Enreform af frekvensområdet,hvor Kommissionen foreslår, at der indføreset princip om teknologi- og tjenesteneutralitet i forbindelse med frekvensan-vendelse, lettere adgang til frekvenser og udvidet adgang til handel med dis-se.På Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 12.-13. juni 2008præsenterede det slovenske formandskab en fremskridtsrapport for de enkeltedelforslag i direktivpakken med henblik på de videre forhandlinger under Fran-krigs ledelse.Selvom der endnu ikke er opnået nogen konkrete resultater af forhandlingerne iRådet, forventes det dog, at Kommissionens forslag om oprettelsen af den euro-pæiske myndighed, EECMA, vil blive vedtaget i en væsentlig anderledes formend foreslået. Således florerer der på uformel basis en række alternative modellerfor en sådan myndighed i EU’s institutioner, hvoraf Europa-Parlamentet foreslå-ede model (se nedenfor) er et af de mest seriøse bud.Det seneste halvår er Europa-Parlamentet også begyndt at behandle teledirektiv-pakken (på udvalgsniveau). I de første kompromistekster har Parlamentet væretmeget på linie med Rådet i modstanden mod EECMA og har i den forbindelsefremsat forslag om en alternativ model kaldet Body of European Regulators inTelecommunications (BERT). Hovedlinierne i dette forslag er oprettelsen af etfællesskabsorgan, som dog i høj grad bygger på det eksisterende samarbejde mel-lem de nationale tilsynsmyndigheder i European Regulators Group (ERG), ogsom således vil kunne fungere væsentligt mere uafhængigt afKommissionen end EECMA-modellen.Rådskonklusioner om den digitale dividendeKommissionen udsendte den 13. november 2007 sin meddelelse om den såkaldte’digitale dividende’. Begrebet dækket over, at der ved overgangen fra analogt tvtil jordbaseret digitalt tv ved udgangen af 2012 vil blive frigjort en række fre-kvenser i Europa som følge af digitalteknikkens bedre frekvenseffektivitet. Et di-gitalt tv-program beslaglægger således en væsentlig mindre portion frekvenserend et analogt.Kommissionen skitserer i sin meddelelse en strategi for, hvordan den fremtidigebrug af disse frekvenser, der tillægges stor social, kulturel og økonomisk værdi,kan tilrettelægges på fælleseuropæisk plan.Kommissionen identificerer tre omfattende kategorier af tjenester, hvor de ledigefrekvenser vil være ideelle at anvende. Det drejer sig om:Trådløs bredbåndskommunikationYderligere jordbaserede radio- og tv-tjenesterMobilt multimedia (herunder mobil-tv)

Ministeriet for Videnskab

Teknologi og Udvikling

Side
5/5
På Rådsmødet den 12.-13. juni 2008 vedtog medlemslandene et sæt rådskonklu-sioner vedrørende denne meddelelse. I konklusionerne udtryktes en generel støttetil Kommissionens linie, men det blev imidlertid understreget, at en fælleseuro-pæisk ramme for frekvenser ikke skulle være retligt bindende for medlemsstater-ne.Rådskonklusioner om i2010-midtvejsevalueringenI meddelelse af 17. april 2008 fremlagde Kommissionen sin årlige evaluering afarbejdet med i2010-strategien. i2010 har som formål at sikre en politisk rammepå EU-plan for informations- og kommunikationsteknologi (IKT), som skal un-derstøtte den overordnede udvikling beskrevet i Lissabon-strategien hen imod etEU med styrket konkurrenceevne og social sammenhæng.Strategien dækker perioden 2005-2010, og dette års evaluering havde således sta-tus af en midtvejsevaluering, som i højere grad end de andre års meddelelserhavde fokus på selve eksistensberettigelsen af i2010. De seneste vurderinger afLissabon-strategien – gennemgangen af det indre marked, gennemførelsen afhandlingsplanen for innovation og gennemgangen af forbrugerlovgivningen –peger alle på betydningen af IKT.Derudover har Kommissionen også beskrevet, hvilke initiativer den påtænker atsætte i værk inden for 2008-2009 med henblik på sikre, at i2010-strategien tilpas-ses den fremtidige udvikling. Samlet konkluderer Kommissionen, at i2010-strategien med disse justeringer fortsat er en hensigtsmæssig ramme for EU’s in-formationssamfunds- og mediepolitik, og at denne yder et vigtigt bidrag til reali-sering af Lissabonmålene.På Rådsmødet den 12.-13. juni 2008 vedtog medlemslandene et sæt rådskonklu-sioner vedrørende denne meddelelse. Generelt støttede disse budskaberne iKommissionens meddelelse og initiativerne i denne. Derudover fremhæves ikonklusionerne særligt IKT’s betydning på tværs af politikområder og for Lissa-bon-målsætningerne. Mere konkret har medlemslandene i konklusionerne fastsatambitiøse mål for blandt andet bredbåndsinvesteringer og –udbredelse, hvilket eri god tråd med den danske regerings prioriteter på området.Satellitbaserede mobiltelefonitjenesterKommissionen fremsatte 22. august 2007 et forslag til beslutning om procedurerfor fælles udvælgelse på EU-plan af operatører af satellitbaserede mobiltelefoni-tjenester. Forslaget inkluderer bestemmelser om de nationale myndigheders sam-ordnede udstedelse af tilladelser (rettigheder til at anvende frekvensressourcer) tiludvalgte operatører med henblik på at anvende radiofrekvenser til sådanne pan-europæiske systemer.Den af Kommissionen foreslåede udvælgelsesprocedure vil indebære begræns-ninger i de enkelte medlemsstaters kompetencer til udpegning af tilladelsesinde-havere. Beslutningen forpligter medlemsstaterne til at udstede tilladelser til fre-kvensanvendelse til operatører, der er udpeget på europæisk plan efter en fælleseuropæisk procedure og dermed ikke efter de sædvanlige nationale procedurer.

Ministeriet for Videnskab

Teknologi og Udvikling

Side
6/6
Det slovenske formandskab har i foråret 2008 forhandlet på mandat fra Rådetmed Europa-Parlamentet, hvilket resulterede i en aftale i førstebehandling, somblev endeligt godkendt som a-punkt på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23.-24. juni 2008. Med aftalen er kravet til geografisk dækning skærpet i forhold tildet af Kommissionen foreslåede, og det slås fast, at håndhævelse finder sted nati-onalt.Ophævelse af GSM-direktivetPå Rådsmødet den 28.-29. november 2007 under det portugisiske formandskabblev der opnået generel indstilling om ophævelsen af det såkaldte GSM-direktivmed henblik på at frigive GSM-frekvensbåndet til andre tjenester og teknologierend dem som hidtil har været omfattet af direktivet. Under det slovenske for-mandskab er det ikke lykkedes at forhandle sig på plads med Europa-Parlamentetom denne sag, som således vil fortsætte videre under det franske formandskab.B. Forventninger til det franske EU-formandskab 2. halvår 2008Formandskabets prioriteter på ikt områdetDet kommende halvår med fransk formandskab vil ligesom de foregående for-mandskaber være præget af forhandlingerne om revisionen af teledirektivpakken.Det er Frankrigs forventning, at medlemsstaterne på efterårets eneste rådsmødemed telepunkter den 27. november 2008 vil kunne opnå politisk enighed. For-mandskabet er i tæt kontakt med Europa-Parlamentet, men en endelig aftale mel-lem Parlamentet og Rådet vil sandsynligvis først kunne indgås under det tjekki-ske formandskab i foråret 2009En anden sag af væsentlig betydning under det franske formandskab vil væreevalueringen af roamingforordningen, som regulerer prisen på taletjenester, nårman benytter sin mobiltelefon i et andet EU-land end sit eget. Forordningen tråd-te i kraft sidste sommer, og det forventes, at Kommissionen vil fremsætte forslagtil revision af denne i løbet af efteråret 2008. Der er en almen forventning om, atKommissionen vil indstille til en fortsat regulering af taletjenester, samt at i hvertfald også sms-tjenester inkluderes i reguleringen. Sagen forventes at blive sat pådagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 27. no-vember 2008 med henblik på udveksling af synspunkter.I begyndelsen af oktober 2008 forventes det, at Kommissionen vil offentliggøreen meddelelse om forsyningspligt. Det eksisterende forsyningspligtdirektiv be-handles allerede i øjeblikket som en del af teledirektivpakken (se ovenfor), ogmeddelelsen vil derfor have et mere langsigtet perspektiv og indeholde bud på,hvordan forsyningspligten på teleområdet kan tilrettelægges i det 21. århundrede.Formandskabet forventer, at der på rådsmødet den 27. november 2008 kan vedta-ges rådskonklusioner om dette emne.Slutteligt forventer formandskabet, at man på førnævnte rådsmøde kan vedtage etsæt rådskonklusioner om visioner for fremtidens internet på baggrund af en med-delelse fra Kommissionen, som forventes offentliggjort ultimo september 2008. Idenne sammenhæng afholder formandskabet en konference om emnet den 6.-7.oktober 2008 i Nice (se også afsnit 3 nedenfor).

Ministeriet for Videnskab

Teknologi og Udvikling

Side
7/7
RådsmøderDer forventes afholdt ét rådsmøde for it- og teleministrene under det franskeformandskab, og dette vil blive afholdt den 27. november 2008 i Bruxelles underTTE-formationen. Der forventes følgende emner på dagsordenen:
Teledirektivpakken– politisk enighedKommissionens meddelelse om evalueringen af forsyningspligtdirektivet– udveksling af synspunkter– vedtagelse af rådskonklusionerUdviklingen af den næste generations net og infrastruktur samt fremtidensinternet– vedtagelse af rådskonklusioner

Ministeriet for Videnskab

Evalueringen af roamingforordningen– præsentation ved Kommissionen– udveksling af synspunkter

Teknologi og Udvikling

Side
8/8
Konferencer og møderForeløbig er følgende arrangementer i andet halvår af 2008 annonceret af for-mandskabet:i2010-konference, 9. september 2008 i ParisHigh Level Group on Internet Governance, 10. september 2008 i ParisMinisterkonference om visioner for fremtidens internet, 6.-7. oktober2008 i NiceWorkshop om eBusiness, 13.-14. oktober 2008 i ParisKonference og udstilling om resultater skabt på IKT-området skabt igen-nem det syvende rammeprogram for forskning og udvikling, 25.-27. no-vember 2008 i LyonMinisterkonference om eInclusion, 30. november-2.december 2008 iWien