Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om markedsføringstilladelser i henhold til artikel 35 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/82/EF for veterinærlægemidler, som indeholder det virksomme stof natriumsalicylat
Resumé
Et af de berørte lægemidler har markedsføringstilladelse i Danmark. En vedtagelse af forslaget vil indebære en bedre anvendelse af lægemidlerne, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (Art 35 (EMEA/V/A/029)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 28. august 2008.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 35 i Europa-parlamentets og Rådets direktiv 2001/82/EF for veterinærlægemidler.
Â
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 18. september 2008.
Den 27. november 2007 indbragte Irland en sag for CVMP (Committee for Medicinal Products for Veterinary Use – Udvalget for Veterinærlægemidler), jf. artikel 35, stk. 1, i direktiv 2001/82/EF, i henhold til hvilken et spørgsmål af interesse for Fællesskabet i særlige tilfælde kan indbringes for dette udvalg, inden der træffes afgørelse om en ansøgning om en markedsføringstilladelse, om en suspension eller tilbagekaldelse af en markedsføringstilladelse eller om en hvilken som helst anden ændring i betingelserne for en markedsføringstilladelse, der forekommer påkrævet.
Lægemiddelagenturets udtalelse om indbringelsessager i henhold til artikel 35 i direktiv 2001/82/EF afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved sager vedrørende lægemidler til dyr afgives udtalelse af CVMP. Hver medlemsstat har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Veterinærlægemidler. Kommissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beÂslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at markedsÂføringstilladelserne for lægemidler, der indeholder det virkÂsomme stof natriumsalicylat, skal ændres.
Irland, som indbragte sagen for CVMP, mente, at der var en potentiel alÂvorÂlig risiko for dyresundheden forbundet med at give tilladelse til et potentielt ineffektivt lægemiddel til masseanvendelse hos landmændene, særlig nÃ¥r der findes adskillige godkendte NSAID-præparater til anvendelse pÃ¥ de enkelte dyr. Irland mente, at anvendelse af et sÃ¥dant lægemiddel til masseÂmedicinering kunne sløre de kliniske tegn pÃ¥ en infektionssygdom under udvikling, som kunne sprede sig til andre dyr og dermed indebære en risiko for sÃ¥vel dyresundheden som folkesundheden.
Formålet med vurderingen var at fastslå, om de markedsføringstilladelser og ansøgninger, der var omfattet af proceduren for den indbragte sag, skulle udstedes, opretholdes, suspenderes, ændres eller tilbagekaldes på grundlag af begrundelserne for indbringelsen.
CVMP undersøgte begrundelserne for indbringelsen og de redegørelser, som indehaveren af markedsføringstilladelsen og ansøgeren fremsendte, og konkluderede følgende:
· Terapeutiske koncentrationer opnås og opretholdes efter oral indgift af natriumsalicylat til kalve og grise. Den påkrævede dosering for kalve er dog 40 mg/kg legemsvægt givet en gang dagligt og ikke 20 mg/kg givet 2 gange dagligt.
· Effektiviteten af natriumsalicylat som understøttende behandling, nÃ¥r det gives til kalve og svin, blev pÃ¥vist ved luftvejsinfektioner, og nytten af dette stof var tydelig i forbindelse med behandling af betændelsesÂtilstande i kombination med samtidig antibiotikabehandling.
· Det blev påvist, at produktets forhold mellem fordele og ulemper var positivt, men det skal fremgå af produktresuméet, at lægemidlet ikke bør anvendes til nyfødte eller meget unge kalve, der er mindre end 2 uger gamle, og smågrise, der er mindre end 4 uger gamle.
Den præcise ordlyd af indikationerne for de 4 berørte lægemidler blev reviÂderet til at afspejle den dokumentation, som blev fremlagt for henholdsvis kalve og svin.
Kort beskrivelse af lægemidlet
De berørte lægemidler med indhold af natriumsalicylat anvendes til beÂhandling af kalve og svin.
Til kalve anvendes de som understøttende behandling til reduktion af feber ved akut lungesygdom i kombination med passende (f.eks. anti-infektiøs) behandling efter behov.
Til svin anvendes de mod betændelsestilstande i kombination med samtidig antibiotikabehandling. For et af lægemidlerne er dette dog præciseret til at lægemidlet fremmer genopretning af åndedrættet og nedbringer hoste ved luftvejsinfektioner.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Et af de berørte lægemidler har markedsføringstilladelse i Danmark. De foreslåede ændringer i markedsføringstilladelsen betyder, at lægemidlet kan blive anvendt på en bedre måde, idet doseringen til kalve er præciseret, og der er indført en advarsel mod brug i helt unge dyr.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at de pÃ¥gældende lægemidler fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet, samt at lægemidlerne ikke frembyder sundhedsrisiko for mennesker ved korrekt hÃ¥ndtering af disse. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at ændringen af marÂkedsÂføringstilladelserne for de pÃ¥gældende lægemidler kan indebære behandlingsÂmæssige fordele, og i den sammenÂhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Sager vedrørende markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysÂninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med 22 stemÂmer ud af 26 har kunnet anbefale ovennævnte ændringer. Fire CVMP-medlemmer samt de delegerede fra Norge og Island mente, at den dokumenÂtation, som markedsføringstilladelsesindehaverne havde fremlagt, ikke var tilstrækkelig for alle de foreslÃ¥ede indikationer i svin og kalve ved den foreslÃ¥ede dosering.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.