Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

HBM/ J.nr. 2008-2962

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 29. maj 2008.

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. april 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 344 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 344:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelserne fra Anna Poulsen, Odense C vedrørende brøkpension, jf. alm. del - bilag 95 og 209”

 

 

Svar:

Jeg forstår henvendelserne fra Anna Poulsen således, at pågældende mener, at pensionslovens optjeningskriterier er diskriminerende og derfor er i strid med forordning 1408/71 i forhold til førtidspensionister, der har optjent ret til fuld førtidspension i Danmark. Anna Poulsen kommenterer desuden reglerne om supplement til brøkpension i § 27 a i lov om aktiv socialpolitik.

 

Jeg er ikke enig i Anna Poulsens påstande om, at reglerne om brøkpension ikke er i overensstemmelse med forordning 1408/71.

 

Ligebehandlingsbestemmelsen i forordning 1408/71 betyder netop, at en person, der er omfattet af forordningen, har de samme rettigheder og pligter i henhold til en medlemsstats lovgivning, som denne medlemsstats egne borgere.

 

Dansk folke- og førtidspension er som hovedregel betinget af, at man har dansk indfødsret og har fast bopæl i Danmark. Derudover er det et grundlæggende princip, at folke- og førtidspension udbetales afhængigt af, hvor mange år man har haft fast bopæl i Danmark, når man bliver pensionist (optjeningsprincippet).

 

Der er ret til fuld førtidspension, hvis den faktiske bopælstid ved pensionstilkendelsen udgør mindst 4/5 af perioden fra det fyldte 15. år og til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Hvis der ikke er ret til fuld førtidspension, bliver pensionen fastsat efter forholdet mellem den faktiske bopælstid og 4/5 af tiden fra det fyldte 15. år, og indtil det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Den nedsatte pension kaldes en brøkpension. Optjeningsprincippet er ens for alle, uanset om man har dansk indfødsret eller ikke har dansk indfødsret.

 

Personer, der modtager brøkpension efter reglerne om førtidspension i lov om social pension, har mulighed for at søge om løbende hjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Reglerne herom hører under Beskæftigelsesministeriet. Arbejdsdirektoratet har oplyst følgende om reglerne:

 

”Personer, der ikke modtager fuld førtidspension, kan efter § 27 a i lov om aktiv socialpolitik modtage et supplement til pensionen. Denne hjælp kan højst udgøre det beløb, der ville kunne udbetales, hvis borgeren havde været berettiget til fuld førtidspension. For personer, der ikke opfylder § 11, stk. 3-6 i loven, fx kravet om ophold i Danmark i 7 år inden for de seneste 8 år, kan hjælpen dog højst udgøre et beløb, der svarer til starthjælpen.

 

Ankestyrelsen anførte i afgørelsen offentliggjort som A-8-05, at det højeste beløb, der kan udbetales i supplerende kontanthjælp efter § 27 a i lov om aktiv socialpolitik, er forskellen mellem den fulde førtidspension og brøkpensionen. I Ankestyrelsens afgørelse offentliggjort som A-18-06 er det yderligere præciseret, hvad der forstås ved, hvad hjælpen højst kan udgøre. Det fremgår af afgørelsen, at supplementet til brøkpensionen ikke automatisk skal udbetales op til forskelsbeløbet mellem den fulde førtidspension og brøkpensionen, men at størrelsen på hjælpen beror på en konkret vurdering af ansøgerens økonomiske forhold, herunder en vurdering af borgerens indtægter og udgifter.

 

Der er ikke i lov om aktiv socialpolitik fastsat en minimumsgrænse for hjælpen ligesom Ankestyrelsens afgørelser heller ikke tager stilling hertil. Det er imidlertid direktoratets opfattelse, at det ved vurderingen af borgerens konkrete indtægter og udgifter bør lægges til grund, at indtægtsniveauet skal have en størrelse, så det er i overensstemmelse med § 1 i lov om aktiv socialpolitik. Det betyder, at den samlede hjælp skal udgøre et økonomisk sikkerhedsnet for dem, der ikke kan skaffe det nødvendige til sig selv og sin familie. Det er direktoratets opfattelse, at den samlede hjælp for personer, der opfylder betingelserne i lovens § 11, stk. 3-6, og hvor der ikke skal ske fratræk for formue eller indtægter, ikke må ligge under niveauet for kontanthjælp. For personer, der ikke opfylder betingelserne i lovens § 11, stk. 3-6, kan hjælpen ikke ligge under niveauet for starthjælp – uanset at formuleringen i § 27 a sidste punktum siger, at hjælpen højst kan udgøre et beløb, der svarer til starthjælpen.

 

EF-forordning 1408/71 koordinerer medlemslandenes sociale sikringsydelser, så man undgår, at personer, der flytter bopæl eller beskæftigelse inden for Fællesskabet, mister sociale rettigheder.

 

I Danmark omfatter social sikring bl.a. sygesikring og sygehusbehandling, dagpenge ved sygdom og barsel (og adoption), arbejdsløshedsforsikring, sociale pensioner (folkepension og førtidspension), tillægspension (ATP), børnefamilieydelse, børnetilskud og arbejdsskadeforsikring. Derimod er kontanthjælp og således også supplementet til brøkpensionen jf. § 27 a i lov om aktiv socialpolitik en social bistandsydelse og anses derfor ikke for omfattet af forordningen.”

 

Afslutningsvist vil jeg gøre opmærksom på, at henvendelsen fra Anna Poulsen alene vedrører brøkpensionister, der har mulighed for at få hjælp efter § 27a i lov om aktiv socialpolitik, og svaret vedrører derfor alene de regler om førtidspension, der trådte i kraft den 1. januar 2003. Brøkpensionister, der er tilkendt pension efter de regler, der var gældende indtil den 1. januar 2003, har mulighed for at søge om personligt tillæg, der kan ydes som et løbende supplement til pensionen.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Bent Nielsen