Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissions­beslutning om udste­delse af markedsføringstilladelse for lægemidlerne Janumet, Velmetia og Efficib – Sitagliptin/met-formin hydrochlorid

 

 

Resumé

 

En vedtagelse af de tre foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes markedsføringstilladelse til lægemidlerne Janumet, Velmetia og Efficib, alle indeholdende Sitagliptin og metformin hydrochlorid. Der er tale om et og samme kombinationsprodukt med tre for­­skellige navne og tre forskellige procedurenumre.

 

Lægemidlerne Janumet, Velmetia og Efficib anvendes til patienter med type 2-diabetes mellitus:

 

Lægemidlerne er indiceret som supplement til diæt og motion til forbedring af den glykæmiske kontrol hos patienter, der ikke er til­strækkeligt kontrolleret på den maksimalt tolererede dosis metformin ale­ne, eller hos de patienter, som allerede er i behandling med en kombi­nation af sitagliptin og metformin.

 

Lægemidlerne er også indiceret som supplement til diæt og motion i kombination med et sulfonylurinstof (dvs. tripel-kom­bina­tionsbehandling) hos patienter, der ikke er tilstrækkeligt kontrolle­ret på den maksimalt tolererede dosis metformin og sulfonylurinstof.

 

En vedtagelse af forslagene kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslagene en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.

 

 

1. Indledning

 

Kommissionens tre forslag:

 

·         EU/1/08/455/001-014 (EMEA/H/C/861) - Janumet

·         EU/1/08/456/001-014 (EMEA/H/C/862)- Velmetia

·         EU/1/08/457/001-014 (EMEA/H/C/896)) - Efficib

 

til de ovenfor nævnte beslutninger er fremsendt til medlemsstaterne den 9. ju­­ni 2008.

 

Forslagene har som retsgrundlag artikel 4, stk. 1 og artikel 10, stk. 2, i Rådets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opret­telse af et europæisk lægemiddelagentur.

 

Forslagene behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslagene skal være formanden for for­skriftskomitéen i hænde senest den 30. juni 2008.

 

Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler ud­viklet på grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proce­du­ren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), når de pågældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukker­syge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.

 

Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cen­trale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt læge­midler hvor en tilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patien­terne. 

 

Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om an­søg­ningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved an­søgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.

 

Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af god­kendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltnings­proceduren i Det Stående Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. Kom­missionen vedtager de foreslåede foranstaltninger, der straks finder an­vendelse. Opnås der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommis­sionen sin beslutning for Rådet. Kommissionen kan i så fald udsætte an­vendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 måned. Rådet kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 måned. Har Rådet ikke inden for fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.

 

 

2. Forslagenes formål og indhold

 

Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes markedsføringstilladelse til lægemidlerne Janumet, Velmetia og Efficib, som gi­ver adgang til at markedsføre lægemidlerne i samtlige 27 medlemsstater.

 

Kort beskrivelse, af lægemidlerne Janumet, Velmetia og Efficib

 

Type 2 diabetes mellitus (ikke-insulinafhængig sukkersyge) udgør ca. 90 pct. af alle diabetestilfælde i Euro­­pa, og forekomsten er stigende. Alder og over­vægt er velkendte risikofaktorer for udvikling af type 2 diabetes mellitus.

 

Diagnosen er baseret på forhøjet blodglukose.

 

Hjørnestenen i behandlingen er fortsat kostomlægning med en fedtfattig kost samt motion. Ved manglende effekt må patienten overgå til farmakologisk behandling; initialt som monoterapi med orale antidiabetiske præparater, senere kombinationsbehandling på grund af manglende effekt. Det anbe­falede førstevalg er metformin.

 

Lægemidlerne Janumet, Velmetia og Efficib er indiceret som supplement til diæt og motion til forbedring af den glykæmiske kontrol hos patienter, der ikke er tilstrækkeligt kontrolleret på den maksimalt tolererede dosis metformin alene, eller hos de patienter, som allerede er i behandling med en kombina­tion af sitagliptin og metformin.

 

Lægemidlerne er også indiceret som supplement til diæt og motion i kombination med et sulfonylurinstof (dvs. tripel-kombina­tionsbehandling) hos patienter, der ikke er tilstrækkeligt kontrolleret på den maksimalt tolererede dosis metformin og sulfonylurinstof.

 

Lægemidlerne Janumet, Velmetia og Efficib indeholder to aktive stoffer, der begge er orale anti-hyperglykæmiske lægemidler.

 

Sitagliptin tilhører en klasse, der kaldes dipeptidylpeptidase-4-hæmmere, og virker ved selektivt og reversibelt at hæmme en­zymet DPP-4, som inakti­verer inkretin-hormonerne GLP-1 og GIP. Disse hormoner frigi­ves fra tar­men og føres ud i blodcirkulationen efter et måltid. Ved at øge de endogene niveauer af disse inkretin-hormoner sænkes blodsukkeret ved at øge insulin­produktionen og hæmme glukagonsekretionen (hvorved leverens glukose­pro­duktion nedsættes). Begge processer er glukoseafhængige.

 

Metformin tilhører en klasse, der kaldes biguanider, og virker ved at hæm­me leverens produktion af glukose. Det reducerer absorptionen af glukose i tarmen og øger optagelsen af glukose i muskelcellerne.

 

Den hyppigste bivirkning er kvalme. Vægttab, tab af appetit, mave­smerter, diarré, lavt blodsukker samt døsighed kan også forekomme. Endvidere ses meget sjældent (< 1 ud af 10.000 behandlede) Laktatacidose (for meget mælkesyre i blodet).

 

Der er desuden blevet rapporteret om følgende bivirkninger med Sitagliptin/metformin hydrochlorid: Allergiske reaktioner, som kan være alvorlige, herunder udslæt, nældefeber og hævelse af ansigt, læber, tunge og svælg. Ved kombination med sulfonylurinstof kan bivirkningerne lavt blodsukker og forstoppelse forekomme.

 

Lægemidlerne Janumet, Velmetia og Efficib må ikke anvendes hos patienter med mo­derat til svær nedsat nyrefunktion samt svært nedsat leverfunktion. Der er endvidere kun sparsomme sikkerhedsdata for ældre patienter over 75 år, hvorfor der skal udvises forsigtighed ved brug i denne patientpopulation. Lægemidlernes effekt og bivirkninger er ikke under­søgt hos børn, og lægemidlerne bør derfor ikke anvendes til børn under 18 år.

 

Lægemidlerne Janumet, Velmetia og Efficib må kun udleveres efter recept.

 

 

3. Nærhedsprincippet

 

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.  Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.

 

 

 

 

4. Udtalelser

 

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.

 

 

5. Forslagenes konsekvenser for Danmark

 

Det anslås, at ca. 150.000 personer lever med kendt type 2 diabetes mellitus i Danmark. Flertallet af disse patienter behandles i almen praksis, mens de mere komplicerede tilfælde varetages af de endokrinologiske specialafde­linger. Forekomsten af type 2-diabetes er hastigt stigende pga. en øget fore­komst af overvægt og manglende fysisk aktivitet. Tidligere var gennem­snitsalderen på diagnosetidspunktet for en patient med type 2-diabetes i Dan­­mark omkring 55 år, men i dag ses flere og flere yngre med sygdom­men.

 

Kontrol af blodsukkerniveauet er vigtigt for at undgå sendiabetiske kompli­ka­tioner som blodprop i hjerte og hjerne, syns- og nyrefunktionsned­sættelse, nerve-betændelse samt åreforkalkninger førende til amputation. Problemet med diabetesbehandlingen er, at den initiale behandling efter en årrække (3-9 år) ikke er tilstrækkelig til at bevare tilstrækkelig blod­suk­ker­kontrol. Kombinationsbehandling med andre typer orale antidia­be­ti­ske præ­parater eller insulinbehandling bliver nødvendig. Der er derfor be­hov for at udvikle ny effektiv antidiabetisk medicinsk behandling.

 

Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at de pågældende lægemidler fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kva­litet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af de på­gældende lægemidler kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslagene en bedring af sundhedsbeskyttelsen.

 

Da man endnu ikke kender den pris, som lægemidlerne Janumet, Velmetia og Efficib vil blive solgt til, og da man ikke har over­blik over, hvor stor en del af patienterne med type 2 diabetes, der vil skulle tilbydes behandling med lægemidlerne, kan man ikke præcist udtale sig om forslagenes økonomiske konsekvenser for regionerne.

 

Forslagene vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.

 

En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.

 

 

6. Høring

 

Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysnin­ger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.

 

 

7. Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen kan støtte forslagene.

 

 

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

 

Forslagene har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstem­mighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pågældende læge­middel.

 

Forslagene har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.

 

Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslagene.

 

 

9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

 

Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.