7. maj 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

GRUNDNOTAT TIL

FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

 

 

 

Revision af rammebestemmelserne for statsstøtte til skibsbygning (2003/C 317/06 og 2006/C 260/03)

 

Grundnotatet er oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg.

 

Resumé

 

Europa-Kommissionen har med et høringsoplæg opfordret medlemsstaterne og andre interesserede til at fremsende eventuelle bemærkninger til forslag om en uændret forlængelse af rammebestemmelser for statsstøtte til skibsbygning for 3 år. En forlængelse af rammebestemmelserne falder under Kommissionens enekompetence, hvorfor medlemsstaterne alene høres forud for forlængelsen.

 

1.              Baggrund og indhold

Kommissionens rammebestemmelser for statsstøtte til skibsbygning udløber den 31. december 2008. Bestemmelserne har hjemmel i EF-traktatens art. 87 og 88 samt lovgivning og foranstaltninger, der er vedtaget med hjemmel heri.

 

Rammebestemmelserne fastsætter reglerne for vurdering af statsstøtte til skibsbygning. Efter bestemmelserne kan der i særlige tilfælde ydes støtte til skibsbygning på følgende områder: støtte til forskning, udvikling og innovation, støtte til lukning, beskæftigelsesstøtte, eksportkreditter, udviklingsstøtte og regionalstøtte.

 

Kommissionen overvejer at forlænge udløbsdatoen i 3 år indtil den 31. december 2011. I 2006 forlængede Kommissionen udløbsfristen med 2 år med den begrundelse, at den havde behov for mere tid til at vurdere, om den innovationsstøtte, der var etableret i forbindelse med rammebestemmelserne fra 1. januar 2004, var hensigtsmæssig. 

 

Kommissionen begrunder forlængelsen med behovet for flere erfaringer med effekten af rammebestemmelserne for luknings- og beskæftigelsesstøtte. Med hensyn til innovationsstøtten, hvor skibsbygningsindustrien både er berettiget til at modtage støtte inden for rammebestemmelserne for statsstøtte til skibsbygning og i henhold til Fællesskabets rammebestemmelser for statsstøtte til forskning, udvikling og innovation (FUI-rammebestemmelserne fra 1. januar 2007), finder Kommissionen ligeledes, at der er behov for at indhøste flere erfaringer. Herudover finder Kommissionen, at fordi der siden 2003 har været en konstant stigende efterspørgsel på det globale skibsbygningsmarked med efterfølgende stigende opbygning af kapacitet, kan der være behov for mere tid til at vurdere, om markedsudviklingen kan begrunde en ændring af statsstøttereglerne for skibsbygning. Endelig bemærker Kommissionen, at bestemmelserne for regionalstøtte, eksportkreditter og udviklingsbistand ikke har foranlediget særlige problemer.  

 

Kommissionen har en enekompetence til fastsættelse af rammebestemmelserne, men skal forinden fastsættelse høre medlemslandene og andre interesserede parter, herunder industrien.

 

2.              Europa-Parlamentets holdning

Der er tale om et høringsoplæg fra Kommissionen. Parlamentet skal ikke udtale sig.

 

3.              Nærhedsprincippet

Da forslaget ligger inden for rammerne af Kommissionens enekompetence,

vurderes Kommissionens forslag om forlængelse af rammebestemmelserne

for statsstøtte til skibsbygningsindustrien at være i overensstemmelse med

nærhedsprincippet.

 

4.              Gældende dansk ret

Der er ingen regulering på området, da Danmark ikke har udmøntet de støttemuligheder, der er åbnet op for i de eksisterende rammebestemmelser.

 

5.              Høring

Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Vækst og Konkurrence med høringsfrist den 26. marts 2008. Landsorganisationen i Danmark, Dansk Erhverv og Danske Maritime, har støttet den danske holdning om en begrænset fristforlængelse.

 

Herudover bemærker Danske Maritime, at den maritime industri principielt bør være underlagt samme regler som anden industri. Som følge af den maritime industris særlige karakter, kan der dog være behov for specielle regler på enkelte områder, herunder støtte til forskning og udvikling, lukningsstøtte, eksportkredit, udviklingsstøtte og regionalstøtte. Danske Maritime giver endelig udtryk for, at man gerne så en opstramning af visse af støttereglerne for skibsbygning.

 

6.              Andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til høringsoplægget.

 

7.              Foreløbig dansk holdning

Kommissionens høringsoplæg går på en uændret forlængelse af reglerne for 3 år. Regeringen er generelt imod opretholdelse af sektorspecifikke statsstøtteordninger og ønsker at de eksisterende ordninger ophører på sigt.  I den konkrete situation vurderes imidlertid, at det er hensigtsmæssigt med en længere evaluering af effekten af de eksisterende rammebestemmelser for statsstøtte til skibsbygning. Kommissionen giver dog ikke nogen vægtig begrundelse for forlængelse med 3 år og opfordres derfor til at afkorte forlængelsen til 2 år.

 

8.              Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, idet Danmark hverken har eller forventes at ville udmønte støttemulighederne i rammebestemmelserne.

 

9.              Samfundsøkonomiske konsekvenser

Den konkrete forlængelse af rammebestemmelserne forventes ikke at have særskilte samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

10.          Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Meddelelsen har i sig selv ingen administrative konsekvenser.

 

11.          Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.