Miljøministeriet                                                                                                  8. maj 2008

 

 

 

GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

 

Kommissionens udkast til beslutning om fastsættelse i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af værdierne for klassifikationerne i medlemsstaternes overvågningssystem som resultat af interkalibreringen (kommissionsbeslutning om interkalibreringsresultater)

KOM(2008) XXX endelig.

 

 

1. Status

Ovennævnte udkast til beslutning har hjemmel i bilag V, sektion 1.4.1, punkt ix, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF (vandrammedirektivet) som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/32/EF og skal derfor vedtages af Kommissionen med bistand af Udvalget om Vandrammedirektivet (herefter komitéen).

 

Komitéen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006.

Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.

 

Komitéen havde den 11. marts 2008 en sidste drøftelse af Kommissionens udkast til beslutning. Kommissionen har på baggrund heraf foretaget enkelte justeringer i udkastets bilag. Afstemning i komitéen finder sted den 15. maj 2008.

 

2. Formål og indhold

Formålet med Kommissionens udkast til beslutning er at fastsætte værdier for klassifikationerne i medlemsstaternes overvågningssystemer, jf. vandrammedirektivets bilag V, sektion 1.4.1, punkt ix.

 

Udkastets artikel 1 fastsætter, at medlemsstaterne i deres overvågningssystemer skal benytte de værdier for grænser mellem kvalitetsklasser, som er fastsat i bilaget. Artikel 2 fastsætter, at beslutningen er rettet til medlemsstaterne.

 

I udkastets betragtninger nævnes, at interkalibreringen er en kompleks videnskabelig og teknisk opgave, at der mangler resultater for nogle biologiske parametre og/eller for nogle medlemsstater, og at yderligere resultater kan blive genstand for en fremtidig beslutning, når medlemsstaterne har tilvejebragt de relevante oplysninger. Det nævnes endvidere, at medlemsstaterne vil skulle ”oversætte” resultaterne til de typer af vandområder, som ikke har været omfattet af interkalibreringen. Endelig nævnes, at overvågningen i henhold til vandrammedirektivets artikel 8 og opdateringen af analyserne i henhold til direktivets artikel 5 kan tilvejebringe ny viden, som kan føre til tilpasning af medlemsstaternes overvågningssystemer til den videnskabelige og tekniske udvikling og i sidste ende til revision af interkalibreringsresultaterne med henblik på at forbedre deres kvalitet.  

 

I udkastets bilag fastsættes konkrete værdier for grænserne mellem kvalitetsklasserne høj, god og moderat økologisk tilstand for udvalgte typer af vandløb, søer, overgangsvande og kystvande. Kvalitetsklasserne er normgivende defineret i vandrammedirektivets bilag V. De konkrete værdier fastsættes som resultaterne af en interkalibrering af de biologiske bedømmelsesmetoder, som medlemsstaterne anvender i deres overvågningssystemer. Interkalibreringen sikrer, at grænserne mellem kvalitetsklasserne fastsættes miljømæssigt ens for medlemsstaterne. De konkrete værdier kan være forskellige mellem medlemsstater, der deler samme type af vandområder, fordi værdierne for nogle parametre er metodeafhængige.

 

3. Europa Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om Kommissionens udkast.

 

4.  Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

5. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser

De gældende miljømål for vandområderne blev fastsat i de daværende amters regionplaner, som pr. 1. januar 2007 i forbindelse med kommunalreformen fik retsvirkning som landsplandirektiver. Miljøministeriet vil med bekendtgørelse om miljømål, som ventes udstedt i første halvår 2008 som led i gennemførelsen af vandrammedirektivet i dansk ret, fastsætte foreløbige konkrete værdier for grænser mellem kvalitetsklasser. Kommissionens beslutning kan medføre behov for justering heraf.

 

Økonomiske konsekvenser

Beslutningen konkretiserer de miljømål, som blev fastsat med vandrammedirektivet, men fastsætter ikke som sådan nye forpligtelser for medlemsstaterne. Beslutningen har derfor ikke selvstændige statsfinansielle, erhvervsadministrative eller samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

De samlede omkostninger forbundet med implementeringen af vandrammedirektivet skønnes forløbigt med den mest omkostningseffektive sammensætning af virkemidler at beløbe sig til ca. 693 mio. kr. årligt i mindst 20 år, afhængigt af, i hvilket omfang vandrammedirektivets undtagelsesbestemmelser tages i anvendelse.

 

Beskyttelsesniveau

Det vurderes, at beslutningen har en neutral virkning på beskyttelsesniveauet set under ét. Beslutningen vil bidrage til, at det ensartede beskyttelsesniveau for vandområderne i EU, som er fastlagt med vandrammedirektivet, bliver efterlevet i praksis. 

 

6. Høring

Kommissionens udkast samt et notat om forslaget har været udsendt i skriftlig høring til medlemmerne af specialudvalget for miljø den 30. april 2008. Der var ved høringsfristens udløb den 6. maj 2008 indkommet svar fra Dansk Landbrug, Forbrugerrådet og 3F.

 

Dansk Landbrug finder miljømålene ambitiøse og grundlæggende fastlagt ud fra en for Danmark urealistisk referencetilstand. Dansk Landbrug finder, at den foreslåede grænse mellem god og moderat økologisk tilstand gør målopfyldelse umulig eller yderst krævende. Dansk Landbrug opfordrer til, at Danmark holder fast i de grænser mellem kvalitetsklasser, som Danmark foreslog i 2006 som udgangspunkt for interkalibreringen. Dansk Landbrug finder, at forsinkelsen af resultaterne, der skulle have foreligget ultimo 2006, giver problemer i forhold til iværksættelse af den nødvendige indsats til målopfyldelsen, og opfordrer til, at forsinkelsen fra dansk side forsøges indbygget i implementeringen af vandrammedirektivet. Endelig efterlyser Dansk Landbrug konsekvensanalyser, der kan indgå i vandplanlægningen.      

 

Forbrugerrådet og 3F meddelte, at de ikke havde bemærkninger til Kommissionens udkast.

 

 7. Forhandlingssituationen

Medlemsstaterne synes generelt at ville støtte Kommissionens udkast.

 

 8. Regeringens foreløbige holdning

Regeringen hilser Kommissionens udkast til beslutning velkomment. Regeringen er enig i behovet for, at vandrammedirektivets miljømål konkretiseres og operationaliseres. Med beslutningen sikres, at beskyttelsesniveauet for vandområderne fastsættes ensartet inden for Fællesskabet. Det vil medvirke til, at medlemsstaterne bedømmes ens i forhold til opfyldelse af forpligtelserne efter vandrammedirektivet.

 

Bilaget til beslutningen fastsætter grænserne mellem høj, god og moderat økologisk tilstand for vandløb, søer, overgangsvande og kystvande. Regeringen mener, at grænserne er fastsat bedst muligt på det foreliggende grundlag og fagligt korrekt i forhold til vandrammedirektivets normgivende definitioner.