Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 255
Offentligt
555958_0001.png
555958_0002.png

Notat

ByerJ.nr. BLS-149-00176Ref. GEJDen 7. maj 2008

Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg om åb-

ningsskrivelse om Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte pla-

ner og programmers indvirkning på miljøet.

Kommissionen har den 28. februar 2008 sendt en åbningsskrivelse i sag nr. 2007/2481 om Rådetsdirektiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte planer og programmers indvirkningpå miljøet.Kommissionen finder, at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler landet i henhold tildirektivet om miljøvurdering af bestemte planer og programmer – jf. artiklerne 2 – 11.Kommissionen har på et ekspertmøde d. 4. april 2008 oplyst, at Kommissionen har afsluttet gen-nemgangen af implementeringen for 12 medlemslande, hvoraf 8 lande har modtaget åbningsskri-velser.Det væsentligste kritikpunkt er den mangelfulde implementering af direktivets artikel 2. Den danskeimplementering henviser til planer og programmer som omfattes af lovgivningen, hvor direktivetogså henviser til planer og programmer, som udarbejdes og/eller vedtages af national, regionaleller lokal myndighed, eller som udarbejdes af en myndighed med henblik på vedtagelse af parla-ment eller regering ved en lovgivningsprocedure, og som kræves ifølge love og administrative be-stemmelser.Kommissionen savner endvidere en implementering af direktivets definitioner, direktivets formod-ning om, at planer og programmer omfattet af direktivet vil kunne få en væsentlig indvirkning påmiljøet, direktivets regler om, at behandlingen af rimelige alternativer skal ske under hensyn til pla-nens eller programmets mål og geografiske anvendelsesområde, direktivets regler om fastlæggelseaf, hvilke myndigheder der i lovens forstand skal betragtes som ”berørte myndigheder” samt direk-tivets regler om identificering af de dele af offentligheden, som berøres eller forventes at blive be-rørt af, eller som har interesse i den beslutningstagning, der er omfattet af direktivet, herunder rele-vante ikke-statslige organisationer.Kommissionen savner endvidere i loven bestemmelser om, at der i forbindelse med grænseover-skridende høringer skal tages hensyn til resultaterne af denne høring, og at hørte nabolande efter-følgende skal underrettes og have stillet den endeligt vedtagne plan eller program til rådighed.Kommissionen gør ligeledes gældende, at det af loven skal fremgå, hvordan oplysningerne i for-bindelse med miljøvurdering stilles til rådighed, og at myndighederne skal fremlægge oplysningerom, hvor og hvordan miljøoplysningerne kan fremskaffes og at bestemmelserne vedrørende over-vågning skal henvise til identifikation af negative virkninger eller afhjælpende foranstaltninger.
Sluttelig har Kommissionen påpeget, at det skal fremgå direkte af loven, at en miljøvurdering, dergennemføres efter direktivet, ikke berører kravene efter Rådets direktiv 85/337/EØF om vurderingaf visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet - VVM-direktivet eller andre krav efterfællesskabsretten.I svaret til Kommissionen anføres det, at regeringen agter at imødekomme Kommissionens kritik oger indstillet på at fremsætte forslag til lovændringer inden udgangen af 2008 samt at udstede enbekendtgørelse, der fastlægger de nærmere krav til offentliggørelse samt fastlægger hvilke myn-digheder, der skal betragtes som ”berørte myndigheder”.Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.
2