Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 253
Offentligt
555189_0001.png
020508/ PNR
Kapitalfonde
Forslag til et dansk-europæisk initiativ
Gennem en række rapporter fra den Internationale Valutafond, den Europæiske
Investeringsbank, Verdens Finansielle Stabilitetsforum, en række uafhængige,
studier og analyser er der gennem de senere år påvist stigende problemer på
finansmarkedet som følge af kapital- og hedgefondes lånefinansierede aktiviteter
1
.
Erhvervsministeriets analyse af kapitalfondes opkøb i Danmark tegner tilsyneladende
et andet billede, men rapporten er desværre behæftet med en række systematiske
metodefejl:
De forskellige fonde blandes sammen: Der
venturekapital og lånefinansierede opkøb.
Der skelnes ikke mellem "organisk vækst" og ”merger-vækst” som følge af
sammenslutninger med andre virksomheder.
En
række
andre
metodeproblemer
er
påvist
af
blandt
andet
skelnes ikke mellem
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Rapportens analyse omfatter desuden kun opkøb frem til og med 2002. Netop det år
hvor de lånefinansierede opkøb for alvor går i gang i Europa!
Længe før den aktuelle finanskrise har de uafhængige vurderinger og en lang række
case studies af virksomheder i Europa og USA, opkøbt af kapitalfonde, skabt stigende
bekymring om konsekvenserne for virksomhedernes beskæftigelse og langsigtede
konkurrenceevne og investeringer.
På G7 topmøder og drøftelser i ECOFIN, Europaparlamentet og en række høringer i
blandt andet House of Commons i UK og Congress (finanskomiteen) i USA er igangsat
en række analyser og overvejelser, der især drejer sig om: Systemiske riscisi for nye
1
Side 1 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555189_0002.png
020508/ PNR
finanskriser, manglen på gennemsigtighed, begrænsning af ekstra gældsætning,
virksomhedernes
interessekonflikter.
investeringsbehov,
konkurrenceevne
og
risiko
for
Europas behov for et velfungerende finansmarked med omkostningseffektivt,
gennemsigtigt og langsigtet finansieringskapacitet er åbenlys - især på grundlag af
Lissabon målsætningen fra år 2000, om at gøre Europa til:
"Den mest konkurrencedygtige og dynamiske vidensbaserede økonomi i verden, der
er i stand til at skabe en bæredygtig økonomisk vækst, flere og bedre job og større
social sammenhængskraft"
Gennem de seneste fem år er kapital- og hedgefonds sektoren vokset enormt med
vækstrater på 30-50 % om året. Baggrunden har især været en massiv global
likviditet og historisk lav rente på finansmarkedet, indtil krisen slog igennem i august
2007.
Kapital- og hedgefondsindustrien udgør i dag ikke længere en "niche". Sammen med
investeringsbankerne er deres indflydelse og betydning i den samlede finansielle
aktivitet nu så omfattende, at de påvirker mere end halvdelen af de globale
finanstransaktioner.
Kapitalfondenes lånefinansierede opkøb af private virksomheder frem til august
2007 oversteg den samlede årlige nyintroduktion af børsnoterede virksomheder på
verdens fondsbørser.
***
Den aktuelle globale finanskrise blev udløst af det amerikanske såkaldte sub-prime
sammenbrud på boligmarkedet (dårlige pantebrevslån). Men finanskrisen har
samtidig vist, hvor intenst den gensidige afhængighed og forbundethed er blandt de
centrale aktører på finansmarkedet. Den spredte sig så hastigt og omfattende til
Side 2 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555189_0003.png
020508/ PNR
resten af verden, fordi der de forudgående fem år var opbygget en reel, hidtil uset
finansboble på det globale finansmarked.
Finanskrisen og de deraf følgende stærke stramninger på kreditmarkederne og
stigende renter på de dårlige, komplekse og uigennemsigtige lånepakker
(kreditderivater) har også afdækket en betydelige sårbarhed hos de virksomheder,
der har været eller er opkøbt af de lånefinansierede kapitalfonde: En analyse fra
Nottingham University
2
påviser at 106 af i alt 400 kapitalfondsejede virksomheder i
2007 er gået konkurs som følge af den ekstreme gældsbyrde, kapitalfondene har
pålagt dem via deres værdiudtræk.
Dertil kommer en række indbyggede tendenser til interessekonflikter og
spekulationsadfærd for hedgefonde. Især gennem øget låneoptagelse, som har
bidraget til at forstærke kreditkrisen.
Den eksplosive stigning i de såkaldte kreditderivaler på det globale finansmarked,
har været en af hovedkanalerne for den verdensomspændende spredning af
kreditkrisen.
***
Det indbyggede dilemma i den globale økonomi er kommet klart til udtryk under
finanskrisen og de forudgående fem økonomisk fremgangsrige år: Den massive,
rigelige globale likviditet og kreditadgang har - sammen med den historisk lave rente
- bidraget til at opnå den høje realøkonomiske vækst i årene 2002-2007. Men dette
finansielle miljø har samtidig været ideelt for kapital- og hedgefondenes enorme
vækst og omfattende brug af ekstrem gældsætning for at opnå maksimalt kortsigtet
afkast.
2
University of Nottingham Business School/Barclay’s Private Equity, April 2008
Side 3 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555189_0004.png
020508/ PNR
Med andre ord: Ideelle betingelser på finansmarkedet for den reale vækst i
virksomheder og jobs skaber samtidig grundlag for opbygning af en ny finansboble,
der underminerer fremgangen i realøkonomien! Det er dilemmaet, som nu, ifølge
IMF, har resulteret i den største finanskrise siden 2. Verdenskrig. Og nu nedjusteres
den økonomiske vækst - ikke blot i USA, men i EU og den globale økonomi.
***
I samfundets, virksomhedernes og medarbejdernes interesse, investorernes - dvs.
pensionsopsparernes - interesse er der behov for en ny regulering og lovgivning i
såvel de enkelte medlemslande, i EU og USA og i det globale samfund. Men Europa
bør tage initiativet.
I den dansk-europæiske aftale af 21. februar 2008 hedder det:
"På det indre
finansmarked er det af hensyns til lige konkurrencevilkår nødvendigt, at der stilles
EU-krav om åbenhed til kapital- og hedgefonde, som svarer til de krav, der gælder for
andre selskabsformer og investeringsforeninger"
På baggrund af de betydelige finansielle risici, den reale økonomi i dag udsættes for -
og kapital og hedgefondenes dominerende position på finansmarkedet - er det svært
at se nogen forsvarlig begrundelse for, at disse aktører fortsat skal holdes helt
udenfor en fælles regulering. Derfor er der brug for en sammenhængende indsats -
og et dansk-europæisk initiativ. Det handler ikke om at afskaffe kapital- eller
hedgefonde - det drejer sig om at ændre adfærd og begrænse tendenserne til
ekstrem gældsætning, markedsmisbrug og nye finansielle risici for stabiliteten.
Det haster med at komme i gang med udformningen af nye regler for hele
finansmarkedet inkl. kapital- og hedgefonde. Et dansk-europæisk initiativ vil være
særdeles velvalgt: Behovet er erkendt - hos mange virksomheder og af
medarbejdere i Danmark og Europa forventes det, at der bliver taget fat om
problemerne.
Side 4 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
020508/ PNR
***
På europæisk plan bør der iværksættes en sammenhængende helhedsregulering,
som sikrer en både fair og konkurrenceneutral adfærdsændring for de
lånefinansierede kapitalfonde og hedgefonde m.fl. Det vil samtidig være et
væsentligt bidrag til at begrænse – helst eliminere – omfattende skadelige virkninger
for samfundet i forhold til fremtidige finanskriser.
De centrale spørgsmål, som et dansk initiativ til europæisk regulering af kapitalfonde
og hedgefonde bør fokusere på, er:
Ny åbenhed og gennemsigtighed på linje med alle andre aktører på
finansmarkedet.
Et stærkere finanstilsyn som kan sikre gennemsigtighed og
omkostningseffektivitet og foregribe/begrænse fremtidige finanskriser.
Sikre virksomhedernes langsigtede udvikling og lønmodtagernes rettigheder.
Begrænse interessekonflikter og markedsmisbrug.
Det er vigtigt, at initiativet har karakter af en sammenhængende indsats, som også
omfatter de finansielle aktører (investeringsbanker), som kapital- og hedgefondene
opererer og handler med i finansmarkedet. I modsat fald, kan der forudses nye
omgåelser og skævvridninger.
***
I.Ny åbenhed, gennemsigtighed og informationspligt for alle
Kapital- og hedgefonde udgør nu så vigtig en del af finansmarkedet i Europa – det
indre finansmarked – at der af hensyn til lige konkurrence bør stilles de samme krav
om åbenhed, som til alle andre aktører (jf. også ”Europapolitisk aftale” af 21. februar
2008). Konkret kan dette opnås gennem følgende initiativ:
Side 5 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555189_0006.png
020508/ PNR
1.EU-registrering og godkendelse/autorisation af kapital- og hedgefondes
managementselskaber
For at sikre et velfungerede indre finansmarked i EU, baseret på gennemsigtig og lige
konkurrence, bør Kommissionen etablere en fælles ramme (direktiv) for registrering
og autorisation af de selskabsenheder (kommanditselskaber m.fl.), der kontrollerer
kapital- og hedgefondes investeringer, dvs. managementsselskaberne. En
autorisation vil give adgang til hele EU's finansmarked. Men for at opnå godkendelse,
skal managementselskabet oplyse følgende:
navn og hjemsted for de fonde de kontrollerer
identitet på fondenes bestyrere
selskabets indtjening og bonusordninger
aflønning af direktører og andre personer med investeringsansvar
relationer til prime brokers (investeringsbanker)
2.Bedre beskyttelse af institutionelle investorer (pensionskasser og
pensionsselskaber)
På linje med en ny EU-autorisation af managementselskaberne jf. pkt. 1, bør
Kommissionen etablere et direktiv for notifkation dvs. godkendelse af kapitalfonde
og hedgefonde, som vil operere i EU.
En sådan autorisation vil give fondene adgang til hele EU's indre finansmarked og
dermed til potentielle professionelle investorer inkl. pensionskasser og
pensionsselskaber m. fl. For at opnå godkendelse, inkl. fordelene hermed, skal
kapital- og hedgefondene oplyse:
den generelle investeringsstrategi og låntagning/gældseksponering
samlede fees/gebyrer samt fordelingen af disse (herunder aktieoptioner
tilbudt til medarbejdere)
komplet oversigt over fondens størrelse samt indskydere i fonden
hidtidige afkast
risikohåndteringssystem samt opgørelsesmetode for den samlede portefølje
information om fondens administrator
Side 6 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
020508/ PNR
oversigt over hvor stor en del af fondens investeringskapital
selskabets/manageren af fonden selv har bidraget med
I dag gælder 27 højest forskellige nationale regler for adgang til det nationale
marked. Den fælles autorisation for managmentselskaber og fondes (jf. punk 1 og 2)
vil også omfatte offshore-fonde, der driver forretning i EU. Ingen kapitalfonde vil få
mulighed for at operere uden passende registrering og autorisation. Profesionelle
investorer inkl. pensionsselskaberne vil være interesserede i ordnede, gennemsigtige
forhold – registrering vil også fremme mindre kapitalfondes – inkl. venturefondenes
– muligheder for at rejse kapitalindskud.
3.Relevant information til pensionsselskaber m. fl.
EU-Kommissionen og tilsynsmyndighederne må derudover sikre, at
indskyderne/investorerne i kapitalfondene – d.v.s. pensionsselskaber m. fl. sikres, at
de ikke blot får masser af information men også relevant og sammenlignelig
information – svarende til fx det forenklede prospekt for UCITS (jf. Annex).
4.Stop for kapitalfondens "misbrug" af kommanditselskabsformen
Kommanditselskaber var oprindeligt tiltænkt som en egnet selskabsform for små
erhvervsdrivende, der ikke skulle overbebyrdes med administrative krav til
regnskaber og åbenhed. I dag bruges
kommanditselskabsformen
(på engelsk limited
partnerships) i stor stil som juridisk ramme for kapitalfondenes aktiviteter. Ved at
organisere kapitalfondene som kommanditselskaber undgår de således EU's krav om
åbenhed, offentlighed og regskabsaflæggelse. EU's regler bør omgående revideres,
så aktieselskabslovgivningens krav om åbenhed og regnskabsaflæggelse også
kommer til at gælde for kommanditselskaber.
***
II. EU-bidrag til og værktøjer, der skal sikre bedre fungerende finansmarkeder
Side 7 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555189_0008.png
020508/ PNR
Den aktuelle finanskrise og de forudgående års erfaringer har dokumenteret et
påtrængende behov for et forstærket finanstilsyn og begrænsning af ekstrem
gældsætning. Følgende nye EU-initiativer foreslås:
1. Krav om stærkere kapitalgrundlag og -reserver
I dag stiller flere EU-direktiver (CRD, UCITS, Solvens I+II, IORPs, m.fl.) (jf. Annex) en
lang række krav til forsikringsselskabers, kreditinstitutters, bankers
investeringsforeninger- og selskabers kapitalgrundlag. Uanset juridisk
organiseringsform (herunder ved brug af kommanditselskaber) bør der fra
Kommissionens side foreslås EU-lovgivning, der sikrer et tilstrækkeligt
kapitalgrundlag i den enhed (kapitalfondsselskabet) kontrollerer den opkøbte
virksomhed. Dette krav til kapitalgrundlaget skal gælde for alle fonde, der opererer i
EU, uanset hvor de måtte være registreret. Kapitalkravsdirektivet2 bør revideres
med henblik på at inkludere disse lovpligtige kapitaldækningskrav.
2.Grænser for hedgefondes gældsætning
Kommissionen bør overveje at fastsætte et øvre loft over hedge fondes
gældssætning med henblik på at sikre en højere grad af stabilitet i det europæiske
finansielle system. Hertil kan anvendes benchmarks.
3.EU registrering af strukturerede kredit- og gældsprodukter
Kommissionen bør etablere et offentligt register over strukturerede produkter på de
europæiske finansmarkeder.
4.Et offentligt europæisk kreditvurderingsinstitut (Credit Rating Agency)
I forbindelse med revisionen af direktiv 2006/48/EF
3
bør kommissionen etablere et
offentligt europæisk kreditvurderingsinstitut med henblik på at styrke konkurrencen
og øge gennemsigtigheden i sektoren, som i dag er helt domineret af kun tre
institutter (Moody’s, S&P og Fitchs).
3
Side 8 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555189_0009.png
020508/ PNR
5.En fælleseuropæisk tilsynsmyndighed
Kommissionen bør etablere en fælleseuropæisk tilsynsmyndighed, der dækker alle
dele af sektoren for finansielle tjenesteydelser: kapitalmarkeder, markedet for
derivater, securitization, forsikrings- og banksektoren m.m.
***
III. Lønmodtagerrettigheder og virksomhedernes udvikling og konkurrenceevne
De lånefinansierede opkøb, udgjorde for Europa, godt 2.000 mia. kr. alene for 2006 –
det svarer til mere end 2 gange prisen for C20 under ét på den danske fondsbørs!
Kapitalfondsejerskab er i dag en af verdens største arbejdsgivergrupper.
Kapitalfondenes lånefinansierede opkøb (LBO) af virksomheder indebærer ofte
ekstrem gældsbelastning og værdiudtræk, der forringer virksomhedens langsigtede
investerings- og konkurrenceevne.
Medarbejderrettigheder kommer i klemme, og presset stiger for fyringer og
forringede
arbejdsvilkår,
som
følge
af
kapitalfondenes
værdiudtræk
af
virksomhederne.
Indenfor de offentlige forsyningsvirksomheder, bl.a. telekommunikation, har vi set
nye opkøbsbølgter, som omfatter bl.a. danske TDC, irske eircom og bulgarske BTC.
Det har tydeligt svækket konkurrence- og investeringsevnen. Det står i klar modstrid
med
EU's
vedtagne
Lissabon-strategi
inkl.
Europas
overgang
til
informationssamfundet.
I ”Lisbon Agendaen 2010 Information Society Initiative” fra juni 2000 fastslås EU's tre
hovedprioriteter:
at etablere et europæisk informationsforum med konkurrencedygtige
teletjenester.
at styrke innovation og investering i ikt-forskning (information,
kommunikation og tekonologi)
at skabe et sammenhængende europæisk informationssamfund, der
fremmer beskæftigelsen og en bæredygtig udvikling.
Side 9 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555189_0010.png
020508/ PNR
Men Europa er kommet bagud i bl.a. udvikling af bredbånd og 3D-mobiltjenester,
som følge af færre ny-investeringer!
***
De negative konsekvenser af kapitalfondenes lånefinansierede opkøb med
overdreven gældssætning bør begrænses gennem:
1.
Nye initiativer, der kan sikre de offentlige – service- og forsyningsvirksomheders
udvikling og konkurrenceevne i lyset af den fælles IT-målsætning.
2.
Bedre beskyttelse af virksomhedernes medarbejdere ved
kapitalfondsovertagelser.
Direktiv 2001/23/EF om varetagelse af arbejdstagernes
rettigheder i forbindelse med overførsel
4
bør omgående revideres således, at medarbejdere
og deres bestyrelsesrepræsentanter i virksomheder, der bliver overtaget af kapitalfonde har
den samme forhåndsinformations- og konsultationsrettigheder, som det er tilfældet i
traditionelle fusioner og virksomhedsovertagelser.
3.
Grænser for kapitalfondes gældssætning af virksomheder
"Kapitaldirektivet" (Direktiv 77/91/EF), (jf. Annex) bør udvides, således det
fastlægger et passende, maksimalt gældsniveau i virksomheder, overtaget
af
kapitalfonde, evt. ved hjælp af benchmarks. I tillæg til en sådan grænse bør
kommissionen opfordre medlemslandene til at indføre skattemæssige konsekvenser
(herunder fjernelse af skattefradrag) efter bedst praksis i de enkelte medlemslande.
4.
Grænser for udtyndning af kapitalen i virksomheder overtaget af kapitalfonde
"Kapitaldirektivet" (Direktiv 77/91/EF) bør tilpasses med henblik på at fastsætte en
minimumsgrænse af egenkapital under hensyntagen til virksomhedernes langsigtede
konkurrencekraft. Kommissionen bør også uden forsinkelse foreslå regler, der
kræver af direktionen i målvirksomheder, at alle kapitalbevægelser ud af
4
Side 10 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555189_0011.png
020508/ PNR
virksomheden (herunder særlige aktieudbytter) er i overensstemmelse med
virksomhedens langsigtede interesser. Især direktiv 1978/660/EØF af 25. juli 1978
om årsregnskaberne for visse selskabsformer bør revideres med henblik på at opnå
dette resultat.
6.
EU-kommissionen bør tage et nyt initiativ til styrkelse af virksomhedernes sociale
ansvar.
***
IV. Interessekonflikter
Kapitalfondenes og hegdefondenes aktiviteter rejser en række problemer om
interessekonflikter:
Mellem kapitalfondene som opkøber, investeringsbanker som lånefinansiel
formidler og rådgiver for virksomheder – og den opkøbtes virksomheds
daglige ledelse.
Mellem kapital- og hegdefonde – og investeringsbanker, der på én og samme
tid formidler lån til dem og får en betragtelig del af deres indtjening herved.
Mellem kreditvurderingsbureauerne og de kunder, de betjener.
Mellem markedsadgang og et magtkoncentreret finansmarked, præget af
hedge- og kapitalfondene og investeringsbanker.
Følgende EU- initiativer bør iværksættes:
1.Kapitalfonde
Kommissionen bør udforme regler, som håndterer interessekonflikter mellem
kapitalfondspartnerne og den daglige ledelse af den virksomhed, der opkøbes - og
andre aktører, som har betydelig indtjening på opkøbet fx låneformidlere
(investeringsbanker). De nye regler bør omfatte informationspligt om alle honorarer,
bonusordninger, aktieoptioner og incitamentsprogrammer, der modtages af daglig
ledelse og bestyrelse.
Side 11 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555189_0012.png
020508/ PNR
2.Kreditvurderingsbureauer
Kommissionen bør udforme regler, der kan håndtere de indbyggede
interessekonkfliter i kreditvurderingsbureauernes forretningsmodel, og deres
samspil mellem kapital- og hedgefonde, inkl. banker og andre aktører på
finansmarkederne.
3.Investeringsbanker (prime brookers) kapital- og hedgefonde
Kommissionen bør – i tilknytning til de foreslåede omstrammede krav om
kapitalfondsreserver – vurdere, hvordan den risiko for interessekonflikt kan
begrænses:
a.Mellem investeringsbanker (prime brookers) og hedgefonde, hvor långivning ofte
smittes/påvirkes af udsigten til betydelige honorarer fra hedgefondene.
b.Mellem kreditbanker og kapitalfondene, hvor bankens rådgivning ofte påvirkes af
udsigten til betydelige honorarer fra kapitalfondene (via serviceaftaler i tillæg til
virksomhedsopkøb).
c.Kommissionen bør udforme nye effektive bestemmelser for hermestisk adskillelse
(såkaldte ”Chinese Walls”) mellem investeringsbankens låneformidling til
kapitalfonde – og deres øvrige rådgivning, værdipapirhandel etc.
4.Markedsadgang og konkurrencebegrænsning
Kommissionens generaldirektorat for konkurrence bør lancere en undersøgelse af
markeds- og magtkoncentrationen på det finansielle marked inden for følgende
sektorer: kapital- og hedgefonde, investeringsbanker og kreditvurderingsselskaber.
***
V. Off-shore skatteunddragelse
På grundlag af de nye regler om åbenhed og gennemsigtighed iværksætter
Kommissionen en første analyse af de voksende skatteunddragelser fra EU's
velfærdsstater, der følger af kapital- og hedgefondes placering offshore.
Side 12 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
020508/ PNR
***
EU's indre finansmarked er i dag iblandt verdens stærkeste – det indre markeds
økonomiske rolle er de facto 10 pct. større end USA's .
Realøkonomisk har EU derfor et betydeligt potentiale for at tage initiativet til en ny
og bedre regulering, der kan skubbe til et åbent og gennemsigtigt finansmarked. Det
vil samtidig kunne danne grundlag for et fremtidigt realistisk samarbejde med USA
og andre globale aktører.
Side 13 af 13