Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 253
Offentligt
555188_0001.png
020508/PNR
ANNEX
Vigtige direktiver for den europæiske finanssektor
CRD (Capital Requirements Directive)
Direktiv 2006/48/EF om adgang til at udøve virksomhed som pengeinstitut (ny
udgave)
Direktivet er den europæiske udgave af de globale regler om regulering af banker, som
de er fastlagt af Den Internationale Bank i Basel. I direktivet fastlægges reglerne for
bankers og pengeinstitutters kapitaldækning. I den ny udgave har man indarbejdet de
nye, såkaldte Basel-2 regler om bank-tilsyn (prudential
regulation),
herunder regler om,
at kravet til bankernes kapitalreserver skal vurderes ved at sætte kapitalen i forhold til
den samlede risiko, banken har.
Direktivet er opbygget i tre dele: Krav til kapitaldækning (søjle I), tilsynsprocessen (søjle
II) samt oplysningsforpligtelserne/markedsdisciplin (søjle III). Bankerne skal
offentliggøre detaljerede informationer om risikoforhold mv. Herved skabes der større
gennemsigtighed for, at tilsynsmyndigheder og markedet. Det vil sige markedet får også
adgang tilde relevante oplysninger, når den reelle risiko skal vurderes i forbindelse med
værdipapirhandel osv.
CRD har blandt andet til formål at begrænse bankers ekstreme risikotagning gennem
uigennemskuelige kreditderivater – også for at sikre bedre sammenhæng mellem
faktiske risici og bankers reserver. Det foreslås her, at direktivet udbygges i forhold til
hedge fonds- og kapitalfondsbestyrere anmeldt i EU, som netop anvender stærkt
risikobetonet gældsætning i deres forretningsmodel. Direktivet vil fx. fastlægge særlige
kapitalkrav til
prime brokers
1
for at dække deres risici i forhold til kapitalfonde. Jo større
risici og uigennemskuelighed, der er forbundet med lån til kapitalfonde, jo større
reserver skal primebrookers ligge inde med. Herved skal kapitalkravene i højere grad
afspejle de faktiske risici, som investeringsbankerne påtager sig, når de yder lån til disse
fonde.
1
Prime brokers er de investeringsbanker, der betjener hedgefonde og kapital i forbindelse med disses
aktivitet i kapitalmarkederne. En prime broker kan være eksponeret over for hedgefonde både i form af
indtægter fra de serviceydelser, der ydes, og i form at de positioner, prime broker måtte tage som
modpart til hedgefonde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555188_0002.png
IORP - Pensionskassedirektivet (Institutions for Occupational Retirement Provision)
Direktiv 2003/41/EF af 3. juni 2003 om arbejdsmarkedspensionskasser
Direktivet regulerer pensionskassers investeringspolitik. Placeringsreglerne bygger på, at
der skal være behørig spredning af investeringerne, der skal afdække de
pensionsmæssige forpligtelser med hensyn til sikkerhed, afkast og likviditet.
Pensionsfonde, der forvalter sociale sikringsordninger, som for fx ATP, er ikke omfattet
af direktivet. Direktivet skal fornys i udgangen af 2008.
MiFID – for Investeringsforeninger o. lign. (Market in Financial Instruments Directive)
Direktiv 2004/39/EF af 21. april 2004 om markeder for finansielle instrumenter.
Direktivet er EU's vigtigste lovgivning til beskyttelse af investorer (bl.a. individuelle
investerer), idet det stiller krav til bæredygtighed, håndtering af interessekonflikter og
fuld redegørelse til investorer. Direktivet retter sig i praksis især mod
investeringsforeninger. MiFID trådte først i kraft 1. november 2007. Men indskydere i
hedge- og kapitalfonde er ikke omfattet heraf.
MAD (Market Abuse Directive)
Direktiv 2003/6/EF af 28. januar 2003 om insiderhandel og kursmanipulation
(markedsmisbrug)
Omfatter insider-handel og anden uretmæssig adfærd vedrørende EU's finansielle
markeder. Direktivet er holdt i meget generelle, overordnede regler og retter sig
primært mod handel med værdipapirer på fondsbørserne i Europa. Dets betydning for
hedge- og kapitalfonde er derfor begrænset.
Tranparency Directive
Direktiv 2004/109/EF af 15. december 2004 om harmonisering af
gennemsigtighedskrav for værdipapirer, der er optaget til handel på et reguleret
marked, dvs. fondsbørserne.
Formålet med dette direktiv, er at øge gennemsigtigheden ved at pålægge udstederne
af værdipapirer pligt til regelmæssigt at afgive præcise oplysninger. Direktivet stiller
krav om offentliggørelse af aktiebeholdninger, der overstiger 5 procent af
stemmerettighederne i det pågældende selskab (samt yderligere offentliggørelser i takt
med, at højere grænser nås). Medlemslande har mulighed for at sætte lavere grænser
(fx anvender UK og Tyskland en 3 procents minimumsgrænse). Hedge fonde er
underlagt direktivet, hvis de investerer over den indikerede grænse. For at sikre at
reguleringen kan følge med i den ”dynamiske” markedsudvikling, er Kommissionen
derfor bemyndiget til at træffe nye beslutninger, der tager højde for den tekniske
udvikling på finansmarkederne.
Prospectus Directive
Direktiv 2003/71/EF 4. november 2003 om det prospekt, der skal offentliggøres, når
værdipapirer optages til handel på fondsbørserne.
Direktivet regulerer bestemte finansielle produkter, når de tilbydes til investorer i EU.
Handel på fondsbørserne kræver prospekter, der lever op til en række
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555188_0003.png
minimumsstandarder. Derimod er handel og placeringer udenfor fondsbørserne
fritaget. Direktivet er gennemført på meget forskellige måder i medlemslandene. Det er
højest usikkert/uklart, om kapitalfonde er omfattet/berørt af direktivet i praksis.
UCITS III - Investeringsforeninger (Undertakings for Collective Investment in
Transferable Securities)
Direktiv 2001/107/EF af 21. januar 2002 om institutter for kollektiv investering i
værdipapirer (investeringsinstitutter)
Direktivet er produktorienteret og regulerer investeringsforeninger (mutual
funds),
deres investeringspolitik, aktiviteter og adgang (EU pas) samt deres
administrationsselskab.
Der er kun tale om en meget indirekte regulering af hedgefonde
og kapitalfonde, uden konsekvenser for disse fondes forretningsmodel i praksis.
TOB - Overtagelsesdirektivet (Takeover Bids Directive)
Direktiv 2004/25/EF af 21. april 2004 om overtagelsestilbud
Formålet med dette direktiv er at fastlægge fælles mindstekrav for overtagelsestilbud
med værdipapirer i selskaber, der handles på fondsbørserne i medlemslandene. Det har
ligeledes til formål at beskytte aktionærernes stemmerettigheder i EU. Direktivet
fastlægger rammer og generelle forskrifter, som medlemsstaterne skal gennemføre i
deres nationale lovgivning.
Overtagelsesdirektivet (Transfer of Undertakings Directive=
Direktiv 2001/23/EF af 12. marts 2001 om arbejdstagernes rettigheder i forbindelse
med overførsel af virksomheder.
Formålet med dette direktiv er at beskytte arbejdstagerne i tilfælde af ændring i virksomhedens
ejerforhold, og især at sikre varetagelsen af deres rettigheder. Direktivet understreger, hvilke
rettigheder og pligter, arbejdstagere, der er berørt af en overførsel, har. Som hovedregel
gælder, at de rettigheder, inkl. løn- og arbejdsvilkår, optjent i den ”gamle” virksomhed,
videreføres i den ”nye” virksomhed, når der fx sker en overtagelse eller sammenslutning. Men
direktivet omfatter ikke kapitalfondes overtagelse af virksomheden.