MILJØMINISTERIET

KMS

 

GRUNDNOTAT til FOLKETINGET

 

Kommissionens forslag  “Regulation../…/EC implementing Directive 2007/2/EC of the European Parliament and of the Council as regards metadata”

 

1.  Status

Kommissionen sendte den 21. april 2008 ovennævnte forslag til medlemmerne af Inspire Komitéen. Forslaget har hjemmel i art.5 stk. 4 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/2/EF af 14. marts 2007 om opbygning af en infrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fællesskab (Inspire).

 

Forslaget skal til afstemning den 14. maj 2008 efter forskriftsproceduren i art. 22. stk. 2 i samme direktiv.

 

2.  Formål og indhold

Inspire-direktivet (2007/2/EF) sætter rammerne for en europæisk infrastruktur for geografisk information (informationer, som er stedbestemte). Infrastrukturen defineres ved følgende komponenter: metadata, geodatasæt og geodatatjenester, nettjenester og netteknologier, aftaler om gensidig tilrådighedsstillelse, adgang og anvendelse samt koordinerings- og overvågningsmekanismer, processer og procedurer, der opbygges, drives eller stilles til rådighed i medfør af direktivet.

 

Der skal i medfør af direktivet udarbejdes gennemførelsesbestemmelser, som beskriver de tekniske specifikationer for en række af komponenterne, herunder metadata.

 

Metadata er information om indholdet i data, dvs. en struktureret beskrivelse, der omfatter formål, oprindelse, udstrækning, nøjagtighed, brugsrettigheder mv. Formålet med forslaget er at gøre det lettere at finde, registrere og bruge geodata fra forskellige kilder på tværs af medlemsstater. Metadata for datasæt, datasætserier og tjenester skal gøres tilgængelige for brugere på tværs af Europa via et dansk net af tjenester, der kaldes Danmarks Inspire-Geoportal samt EU’s Inspire-geoportal. Gennemførelsesbestemmelserne for den teknologi, som skal bruges til at gøre metadata tilgængelige, foreligger endnu ikke.

 

I medfør af Inspire-direktivet skal der udarbejdes metadata for de datasæt, som defineres iht. direktivets temaer i annex I-III. Gennemførelsesbestemmelser for interoperabilitet og harmonisering, der afgrænser de omfattede datasæt, vil først blive vedtaget i 2009 for annex I temaer og i 2012 for annex II og III temaer.

 

Forslaget fokuserer på indsamling og opdatering af de metadata, der som minimum skal være til stede for at kunne finde de miljørelaterede geodata og geodatatjenester, som eksisterer i Europa. De tilgrænsende gennemførelsesbestemmelser, som først vil foreligge i 2009-2012, vil få indflydelse på de endelige krav til metadata. Dette forslag må derfor opfattes som en minimumsspecifikation, som senere kan udbygges. Kommissionen vil supplere dette forslag med guidelines, som ikke er bindende for medlemsstaterne.

De data fra Inspire-direktivets annex I-III, som omfattes af reglerne, skal senest gøres tilgængelige via de nævnte tjenester således: bilag I og II data 15. maj 2010 og bilag III data den 15. maj 2013.

 

3.  Nærhedsprincippet

Målet med gennemførelsesbestemmelsen er at gøre det lettere at finde, registrere og bruge geodata fra forskellige kilder på tværs af medlemsstater. Målets tværnationale aspekter kan således ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne alene.

 

4.  Konsekvenser for Danmark

Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:

Forslag om Lov om infrastruktur for geografisk information, der skal implementere Inspire-direktivet i dansk ret, vil blive fremsat i efteråret 2008. Forslaget om metadata vil supplere direktivets bestemmelser om metadata.

 

Da gennemførelsesbestemmelsen vil resultere i en forordning, skal reglerne ikke inkorporeres i dansk lovgivning. Det må forventes, at der i loven eller ved bekendtgørelse gives mulighed for at fastsætte evt. supplerende bestemmelser.

 

Forslaget til forordning medfører ikke ændringer i eksisterende love eller bekendtgørelser.

 

Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser: 

Danmark har haft en internetbaseret metadataservice i 10 år - Geodata-info.dk - med en omfattende samling af metadata, der er udarbejdet efter de samme specifikationer som dem, der ligger til grund for dette forslag.. Disse metadata skal suppleres med få oplysninger for at leve op til kravene i forslaget. For nogle datasæt skal der etableres nye metadata.

Arbejdsindsatsen i forbindelse med supplering af de eksisterende datasæt vil være meget begrænset. Arbejdsindsatsen i forbindelse med etablering af nye metadata skønnes at være i størrelsesordenen 1-2 arbejdsdage pr. datasæt. Antallet af nye datasæt forventes at blive mellem 50 og 100, men fastlægges først endeligt ved gennemførelsesbestemmelser i 2009-2012.

I forbindelse med de danske digital forvaltnings initiativer udarbejdes der i øvrigt allerede metadata.  

                                                                                                          

Statsfinansielle konsekvenser.

Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.

 

Erhvervsadministrative konsekvenser.

Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.

 

Beskyttelsesniveau:

Forslaget berører ikke i sig selv beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

5.  Forhandlingssituationen

Udkastet til forordningen har endnu ikke været forhandlet. Der har været kontakt til Tyskland, England og Sverige, som indikerer, at de er positive overfor forslaget. Der foreligger ikke informationer om, at der er medlemslande, som vil stemme imod forslaget.

 

6.  Dansk holdning

Den danske holdning til forslaget er positiv, idet forslaget, som forudsat i Inspire-direktivet, på passende vis fastlægger de nærmere regler for metadata for datasæt, datasætserier og tjenester, som gør det muligt at finde, registrere og bruge geodata fra forskellige kilder på tværs af Europa.