Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forslag til kommissionsforordning om fastÂsættelse af maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer af veteÂriÂnærÂlægemidler i animalske levnedsmidler for sÃ¥ vidt angÃ¥r Rifaximin
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at den fastsatte bindende grænseværdi for rester af det veterinære lægemiddelstof Rifaximin udvides fra kvæg til også at omfatte bøfler.
1. Indledning
Kommissionen har den 7. april 2008 til medlemsstaterne fremsendt forslag til kommissionsforordning (ENTR/04/2008) om ændring af bilag I og II til RÃ¥dets forordning 2377/90 om en fælles fremgangsmÃ¥de for fastsættelse af maksiÂmalÂgrænseværdier for restkoncentrationer af veterinære lægemidler i animalske levnedsÂmidler. En vedtagelse af forslaget indebærer, at den fastsatte bindende grænseværdi for rester af det veterinære lægemiddelstof Rifaximin udvides fra kvæg til ogsÃ¥ at omfatte bøfler.
Efter forordning 2377/90 skal Kommissionen vedtage bindende grænseværdier for samtlige de lægemiddelstoffer, der indgår i veterinære lægemidler.
Kommissionens forslag til grænseværdi for det enkelte stof udarbejdes på grundlag af en udtalelse fra Lægemiddelagenturets ekspertudvalg for veterinære lægemidler (CVMP).
Kommissionens forslag behandles i en skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden i hænde senest den 29. april 2008. Retsgrundlaget for forslaget er artikel 7 og 8 i forordning 2377/90.
2. Forslagets formål og indhold
Kommissionen foreslår som nævnt, at stoffet Rifaximin, sådan som det er opført på bilag I og II til forordning 2377/90 til kvæg, udvides til også at omfatte bøfler.
Dette indebærer, at stoffet kan indgÃ¥ i veterinære lægemidler til behandling af levnedsmiddelproducerende dyr, og at medlemsstaterne ikke kan forhindre salg af de pÃ¥gældende levnedsmidler, sÃ¥fremt disse overholder den for stoffet fastsatte grænseÂværdi.
Bilag I, som omfatter stoffer, for hvilke der er fastsat bindende maksimalgrænseÂværdier for restkoncentrationer, foreslÃ¥s ændret til at omfatte bøfler sÃ¥ledes:
Farmakologisk virksomme stoffer  Restmarkør   Dyreart                         MRL     Målvæv
Rifaximin                                    Rifaximin      Kvæg, herunder bøfler   60µg/kg  Mælk
Bilag II, som omfatter stoffer, for hvilke der ikke gælder maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer, foreslås ændret til at omfatte bøfler således:
Farmakologisk virksomme stoffer      Dyreart                         Andre bestemmelser
Rifaximin                                          Alle arter pattedyr          Kun til lokal anvendelse
                                                        bestemt til konsum         Â
                                                                                             Â
                                                        Kvæg, herunder bøfler    Kun til intramammær
                                                  anvendelse – undtagen hvis                                      yveret anvendes til konsum                                   samt til intrauterin anvendelse
                                          Â
                                          Â
Rifaximin er et bredspektret antibiotikum, som virker mod mange forskellige slags bakÂterier. Det bruges veterinært til kvæg til behandling af yverbetændelse ved indÂsprøjtning i yveret gennem pattespidsen i den periode, hvor koen ikke giver mælk, samt til behandling af livmoderbetændelse lige efter kælvning ved indlæggelse direkte i livmoderen.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Efter Fødevarestyrelsens og Lægemiddelstyrelsens opfattelse sikrer forslaget, at indtagelse af mælk og kød fra dyr behandlet med Rifaximin ikke vil skade menneÂskers sundhed.
Arbejdet med at fastlægge maksimalgrænseværdier for alle veterinære lægemidler vil som helhed betyde en forøgelse af beskyttelsesniveauet for menneskers sundÂhed.
Før en grænseværdi kan fastlægges, skal der foreligge en grundig gennemgang af blandt andet stoffets toksikologi og nedbrydningsforhold. En maksimalgrænseÂværdi fastlægges altsÃ¥ ud fra en grundig sundhedsmæssig vurdering, hvilket da ogsÃ¥ for enkelte stoffers vedkommende har betydet, at de har mÃ¥ttet fjernes fra markedet. I modsætning hertil vil et princip om, at rester af veterinære lægemidler ikke kan accepteres, i praksis betyde, at grænseværdien bliver afhængig af anaÂlyseÂkemikerens valg af metode.
Fastlæggelse af maksimalgrænseværdier vil ogsÃ¥ pÃ¥ en anden mÃ¥de betyde en forbedring af sundhedsbeskyttelsen, idet det fra den 1. januar 2000 kun undÂtaÂgelsesvist er tilladt at anvende andre stoffer som veterinære lægemidler end dem, der er optaget i bilaget til RÃ¥dets forordning 2377/90.
For enkeltstoffer vil fastlæggelse af maksimalgrænseværdier i nogle tilfælde betyÂde, at man kommer til at acceptere højere indhold end tidligere, hvis grænseÂværdien er højere end detektionsgrænsen for kontrolmetoden. I sÃ¥danne tilfælde vil der sÃ¥ledes være tale om en forringelse af sundhedsbeskyttelsen, idet rester af lægemidler i levnedsmidler sÃ¥ vidt muligt bør undgÃ¥s. For andre stoffer vil forholdet kunne være omvendt og altsÃ¥ betyde en forbedring af sundhedsÂbeÂskyttelsen, hvis grænseværdien ligger lavere, end den hidtil anvendte metode har kunnet pÃ¥vise.
En vedtagelse af forslaget vil ikke kræve dansk lovgivning, ligesom der ikke vil være forbundet økonomiske konsekvenser for staten eller regionerne med forslagets gennemførelse. En gennemføÂrelse af forslaget skønnes ikke at have afgørende økoÂnomiske konsekvenser for erhvervene.
6. Høring
Sager om fastsættelse af grænseværdier for rester af lægemiddelstoffer i levnedsÂmidler forelægges af Lægemiddelstyrelsen for Fødevarestyrelsen pÃ¥ det tidsÂpunkt, sagerne forberedes i Lægemiddelagenturet. Andre myndigheder og orgaÂnisationer inddrages ikke i disse sager, da disse med ledsagende dokumentaÂtionsmateriale indeholder opÂlysÂninger om forretningshemme-ligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemmighed har kunnet anbefale optagelsen på bilag I og II af lægemiddelstoffet Rifaximin.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.