Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommis-sionsbeslutning om udstedelse af markedsføringsÂtilladelse med betingelser for lægemidlet til sjældne sygdomme "Thalidomide Pharmion - Thalidomide"
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Thalidomide Pharmion – (ThalidoÂmide).
Thalidomide Pharmion skal bruges i kombination med den klassiske kemoterapi melfalan og predniÂsolon som førstevalgsbehandling af patienter med ubehandlet myelomatose (en sjælden kræftsygdom i knoglemarven) i alderen >65 Ã¥r eller som er uegnede til mere intensiv kemoterapi.
Thalidomid er et kraftigt humant teratogen, der har en høj frekvens (ca. 30 pct.) af alvorlige og livstruende fødselsdefekter. Thalidomide Pharmion skal derfor ordineres og gives i overensstemmelse med Thalidomide Pharmions svanger-skabsforebyggelsesprogram.
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/08/443/001 (EMEA/H/C/823)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 13. marts 2008.
Endvidere foreligger der forslag til beslutning om gennemførelse af betingelser og restriktioner i henhold til artikel 127a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, for så vidt angår tilladelse til markedsføring af lægemidlet Thalidomide Pharmion.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 2. april 2008.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvars-sygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til sjældne sygdomme afgives først udtalelse af COMP (Committee on Orphan Medicinal Products - Udvalget for Lægemidler til Sjældne Sygdomme), der afgør, om det pÃ¥gælÂdende produkt kan fÃ¥ status som et lægemiddel til sjældne sygdomme. SÃ¥Âfremt COMP kan godkende denne status, afgives herefter udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til henholdsvis COMP og CHMP.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse med betingelser til lægemidlet Thalidomide Pharmion, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Thalidomide Pharmion (thalidomid) skal bruges i kombination med melfaÂlan og prednisolon som førstevalgsbehandling af patienter med ubehandlet myelomatose i alderen >65 Ã¥r eller som er uegnede til mere intensiv kemoÂterapi.
Lægemidlet indtages dagligt i form af kapsler. Behandlingsvarigheden bør højst være 72 uger.
Thalidomid er undersøgt i et fase III klinisk forsøg omfattende ældre paÂtienter med myelomatose. Man sammenlignede den klassiske kemoterapi melfalan og prednisolon (MP) med det samme regime med tillæg af thaliÂdomid (MPT). Den mediane overlevelse var hhv. 33,2 mÃ¥neder og 51,5 mÃ¥neder. Forskellen er statistisk signifikant.
Thalidomid har en række potentielt alvorlige bivirkninger, som skal monitoÂreres tæt med henblik pÃ¥ dosisreduktion eller behandlingsophør. Her skal især nævnes risiko for blodprop, nervebeskadigelse og hududslæt. Desuden kan thalidomid bevirke fald i pulsfrekvensen og pÃ¥virkning af hjertets pumÂpefunktion. Thalidomid kan have en sløvende virkning. Endelig øges hypÂpigheden af fald i hvide blodlegemer og blodplader ud over, hvad der kan tilskrives kemoterapi med melfalan.
Det er velkendt, at risikoen for fosterdød eller alvorlige fødselsdefekter, priÂmært fokomeli, er ekstremt høj. Thalidomid mÃ¥ ikke indtages pÃ¥ noget tidsÂpunkt under graviditeten. Produktinformationen indeholder et omfattende svangerskabsforebyg-gelsesprogram rettet mod bÃ¥de kvinder og mænd.
Til markedsføringstilladelsen for Thalidomide Pharmion er der fastsat en række betingelser og restriktioner som angivet i artikel 127a i Direktiv 2001/83/EF, som medlemsstaterne er forpligtet til at implementere naÂtionalt.
Thalidomide Pharmion mÃ¥ kun udleveres efter begrænset recept, idet beÂhandling med thalidomid skal varetages og monitoreres af læger med erfaring i brug af immunmodulerende eller kemoterapeutiske midler og med fuld indsigt i risici forbundet med thalidomidbehandling samt kravene om monitorering.
I Danmark vil lægeÂmidlet kun blive udleveret pÃ¥ sygehuse.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Kommissionsforslaget kan ses i et tragisk historisk perspektiv, idet forslaget indebærer, at den aktive substans thalidomid atter fÃ¥r en markedsføringsÂtilladelse efter at være blevet trukket tilbage i 1961-62 pga. thalidomidÂkatastrofen. Thalidomid blev oprindeligt især brugt som et mildt sovemiddel og et middel mod morgenkvalme hos gravide. Kort fortalt blev der i Ã¥rene 1957-64 pÃ¥ verdensplan født ca. 10.000 børn med misdannelser, væsentligst i form af fokomeli, hvorved forstÃ¥s en mangelfuld udvikling af arme og ben. Næsten halvdelen af børnene havde sÃ¥ svære misdannelser, at de døde i barnealderen. Ã…rsagen til katastrofen er den velkendte, at thalidomid ikke blev tilstrækkeligt undersøgt i dyremodeller, før det blev bragt pÃ¥ markedet, og derfor blev den teratogene virkning ikke opdaget i tide.
Godkendelsen og tilbagetrækningen af thalidomid blev anledning til en revision af lægemiddellovgivningen; her skal nævnes Direktiv EØF 65/65, som i artikel 4 beskriver kravene til dokumentation af kvalitet, sikkerhed og virkning for lægemidler, der ønskes markedsført. Tilsvarende kan den ameÂrikanske Drug Efficacy Amendment fra 1962 ses som en reaktion pÃ¥ thaÂlidomidsagen, omend lægemidlet aldrig nÃ¥ede at blive godkendt i USA.
I Ã¥rene efter tilbagetrækningen fortsatte forskningen i thalidomids medicinÂske virkninger, og WHO anbefalede i en række rapporter fra 1970’erne, at lægemidlet fortsat blev stillet til rÃ¥dighed med henblik pÃ¥ behandling af visse patienter med spedalskhed (lepra). Siden har det vist sig, at thalidomid har immunmodulerende, antiinflammatoriske, antiangiogenetiske og muligÂvis egentlige antineoplastiske virkninger, som har bevirket udstrakt anvenÂdelse til en lang række sjældne sygdomme. Siden 1998 har den kliniske udvikling især fokuseret pÃ¥ kræftsygdommen myelomatose.
Myelomatose er en relativt sjælden kræftsygdom i knoglemarven med en incidens pÃ¥ ca. 350 tilfælde Ã¥rligt og en prævalens pÃ¥ ca. 1100 personer. Sygdommen rammer især ældre, idet medianalderen pÃ¥ diagnosetidspunktet er næsten 70 Ã¥r. Sygdommen er yderst sjælden før 45 Ã¥rs alderen. SymptoÂmerne er især knoglesmerter pÃ¥ grund af nedbrydelse af de knogler, som indeholder rød knoglemarv, træthed pga. blodmangel og i nogle tilfælde ogÂsÃ¥ nedsat nyrefunktion.
Behandlingen er kemoterapi, som er symptomlindrende og et vist omfang livsforlængende. Traditionelt har man brugt en kombination af melfalan (M) og prednisolon (P), som gives i form af tabletbehandling og har relativt beskedne bivirkninger. Mere aggressiv kemoterapi suppleret med tilførsel af hæmatopoietiske stamceller forlænger den sygdomsfri overlevelse, mens det er mere usikkert, om den samlede overlevelse forlænges. Under alle omÂstændigheder tÃ¥les mere intensiv terapi ikke af flertallet af de ældre patienter med myelomatose, hvorfor kombinationer af det klassiske MP-regime med f.eks. bortezomib, lenalidomid eller thalidomid kommer i betragtning. RisiÂkoen for fosterbeskadigelse i den pÃ¥gældende patientgruppe mÃ¥ anses for at være meget ringe pga. aldersfordelingen og med det risikostyringsprogram, som ledsager markeds-føringstilladelsen.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenÂhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke sikkert kender den pris, som Thalidomide Pharmion vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af paÂtienterne med myelomatose, der vil skulle tilbydes behandling med thalidoÂmid, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenÂser for regionerne. En realistisk behandlingspris er kr. 20.000 per mÃ¥ned per patient.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
PÃ¥ baggrund af forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markedsføringstilladelse med betingelser for lægemidlet Thalidomide Pharmion, omhandÂlet i artikel 127a i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2001/83/EF, er det af hensyn til en sikker og virkningsfuld anÂvendelse af lægemidlet en betingelse for markedsføringstilladelsen, at indehaveren af markedsføringstilladelsen aftaler de nærmere enkeltheder i distributionssystemet med de kompetente nationale myndigheder og genÂnemfører et nationalt program, som er beskrevet i detaljer i bilaget til naÂtionalstaterne.
Dette program skal sikre, at alt sundhedspersonale, som har til hensigt at ordinere (og i overensstemmelse med den nationale, kompetente myndighed udlevere) Thalidomide Pharmion, inden ordinationen foretages, modtager undervisnings-materiale, der indeholder følgende:
1) Brochure til sundhedspersonale
2) Patientbrochurer
3) Patientkort
4) Produktresumé, indlægsseddel og etikettering.
Desuden skal indehaveren af markedsføringstilladelsen inden lancering sikre, at den samme mÃ¥lgruppe modtager et â€Kære sundhedspersonale-brevâ€, som bestÃ¥r af en kernetekst godkendt af CHMP samt nogle specifikÂke, nationale krav, som skal godkendes af den kompetente, nationale mynÂdighed, med hensyn til produktdistribution og procedurer til at sikre, at alle relevante forholdsregler er blevet taget, inden thalidomid ordineres.
Et centralt element i undervisningsmaterialet er information om thalidomids historie. Det har været afgørende for de europæiske organisationer for perÂsoner med thalidomidskader, at sundhedspersonale og patienter blev inforÂmeret om konsekvenserne af thalidomideksposition i svangerskabet. SvanÂgerskabs-forebyggelsesprogrammet er detaljeret i bilaget.
Programmet omfatter ogsÃ¥ information om sundhedspersonalets pligter ved ordinering af Thalidomide Pharmion, herunder nødvendigheden af at yde omfattende mundtlig og skriftlig vejledning og rÃ¥dgivning til patienterne og at indberette graviditet, neuropati eller andre utilsigtede hændelser til indeÂhaveren af markedsføringstilladelsen og den lokale sundhedsmyndighed.
Patientoplysningsmaterialet er differentieret, sÃ¥ forskellige brochurer udleÂveres til kvindelige patienter i den fertile alder og deres partner, kvindelige patienter, som ikke er i den fertile alder, og mandlige patienter.
En konsekvens af forslaget er et ophør af udleveringstilladelser jf. Lov om lægemidler §29, hvorefter Lægemiddelstyrelsen efter ansøgning i særlige tilfælde kan tillade salg eller udlevering i begrænset mængde af lægemidler, som ikke er omfattet af en markedsføringstilladelse. Thalidomid har i en årrække været brugt til en række sjældne hudsygdomme, især prurigo nodularis Hyde, visse svært behandlelige inflammatoriske sygdomme, og i de senere år også tarmblødninger pga. karmisdannelser (angiodysplasi). Disse patienter vil fremover skulle behandles off-label med Thalidomide Pharmion, og det involverede sundhedspersonale skal informeres i henhold til ovenstående.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalgene COMP og CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.