Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udsteÂdelse af markedsføringstilladelse for lægemidlet Pradaxa® (dabigatran etexilat mesilat)
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en marÂkedsÂføringstilladelse til lægemidlet Pradaxa® (dabigatran etexilat mesilat). Lægemidlet anvendes til primær forebyggelse af venøst thromboÂemboli (blodprop i benenes vener) ved elektiv (planlagt) hofte- eller knæÂalloÂplastik (indsættelse af kunstig hofte eller knæled).
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/08/442/001-008 (EMEA/H/C/829)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 22. februar 2008.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 15. marts 2008.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Pradaxa®, som giver adgang til at markedsÂføre lægemidlet i samtlige 27 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Pradaxa® (dabigatran etexilat mesilat) er en sÃ¥kaldt direkte trombinhæmmer. Trombin er en central koaÂguÂlationsfaktor, og hæmning af denne vil medføre, at blodets evne til at størkne og danne blodpropper nedsættes. I forbindelse med hofte- eller knæÂoperationer, hvor der skal indsættes et kunstigt led, har patienten bl.a. pga. immobilitet under og lige efter operationen en væsentligt forøget risiko for at danne blodpropper i benenes vener. Disse blodpropper kan, udover at forÂÃ¥rsage lokale gener i form af hævelse og smerte, rive sig løs og med blodet føres til lungerne og medføre blodpropper i lungerne (lungeemboli), hvilket kan være dødeligt. Derfor behandles alle patienter, som skal undergÃ¥ en planlagt (elekÂtiv) operation i hofte eller knæled, med blodfortyndende mediÂÂcin for at forebygge blodpropper. Hidtil har der været anvendt lavmolekyÂlært heparin, som skal gives som daglige indsprøjtninger under huden - og hvis der har været behov for længerevarende forebyggende behandling efÂterÂÂfølgende, er der skiftet til tabletbehandling med lægemidlet warfarin. Denne tabletÂbeÂhandling kræver imidlertid løbende kontrol af blodets størkÂningsevne, hvilÂket besværliggør behandlingen for bÃ¥de patient og sundhedsÂsyÂstemet.
Pradaxa® er en tablet, som indgives første gang pÃ¥ operationsdagen og derÂefÂter indtages dagligt efterfølgende i op til 35 dage afhængigt af operationsÂtypen. Behandlingen kræver - i modsætning til tabletbehandling med warÂfarin - ingen kontrol af blodets størkningsevne.
I de kliniske undersøgelser, som ligger til grund for ansøgningen om marÂkedsÂføringstilladelse for Pradaxa®, er lægemidlet sammenlignet med effekÂten af det lavmolekylære heparin enoxaparin. De kliniske undersøgelser har godtgjort, at effekt og bivirkninger ved behandling med Pradaxa® ikke er klinisk og statistisk signifikant ringere end, hvad der opnÃ¥s med enoxaparin. 14 pct. af de behandlede oplever blødninger af forskellig sværhedsgrad (alvorÂlige blødninger dog kun hos 2 pct.) – et tal der er fuldt sammenligneligt med det, som ses ved behandling med enoxaparin. Blødninger, blÃ¥ mærker og mindre blodansamlinger er blandt de hyppigste bivirkninger – og ses med samme hyppighed som ved behandling med enoxaparin.
Pradaxa® må kun udleveres efter recept.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsÂakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Der gennemføres i Danmark Ã¥rligt omkring 6.000 operationer med indsættelse af enten kunstig hofte eller kunstigt knæ. Stort set alle disse patienter behandles foreÂbyggende med blodfortyndende medicin som beskrevet ovenfor. En stor del af disse patienter vil alternativt kunne behandles med Pradaxa®.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende læge-middel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Pradaxa® vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne, som undergÃ¥r elektiv indsættelse af hofte- eller knæalloplastik, der vil skulle tilbydes beÂhandling med Pradaxa®, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for regionerne.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.