N Æ R H E D S N O T A T

 

vedrørende forslag til Rådets rammeafgørelse om styrkelse af Eurojust og om ændring af afgørelse 2002/187/RIA af 28. februar 2002 om oprettelse af Eurojust for at styrke bekæmpelse af grov kriminalitet, som ændret ved Rådets afgørelse 2003/659/RIA

 

 

1. Formålet med forslaget

 

Det slovenske formandskab har med støtte fra en række lande den 7. januar 2008 fremlagt et forslag til rammeafgørelse om ændring af afgørelse 2002/187/RIA af 28. februar 2002 om oprettelse af Eurojust for at styrke bekæmpelse af grov kriminalitet, som ændret ved Rådets afgørelse 2003/659/RIA. Forslaget er modtaget i Rådet i dansk sprogversion den 17. januar 2008.

 

Forslaget indebærer en række ændringer i den gældende rammeafgørelse fra 2002, hvorved Eurojust blev oprettet som et EU-organ med det formål at fremme og forbedre koordinering og samarbejdet mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder, når det drejer sig om bekæmpelse af grov kriminalitet. Eurojust består af et nationalt medlem (i praksis en offentlig anklager eller en dommer) fra hvert af medlemslandene.

 

Forslaget har til formål på en række områder at udvide de beføjelser, som Eurojust har i dag. Hovedelementerne i forslaget til ændring af den nuværende rammeafgørelse er følgende:

 

- Styrkelse af de nationale Eurojust-medlemmers kompetence med henblik på en mere operationel og effektiv tilrettelæggelse af arbejdet i Eurojust, herunder fastsættelse af en række minimumsbeføjelser for det nationale medlem.

 

- Etablering af såkaldte nationale Eurojust-koordineringsystemer, der bl.a. vil indebære, at hvert medlemsland udpeger en eller flere nationale Eurojust-korrespondenter for at sikre koordineringen blandt forskellige nationale korrespondenter og med Eurojust.

 

- Etablering af en ”krisekoordineringscelle” i Eurojust, der skal have visse funktioner i hastesager. ”Krisekoordineringscellen” skal være tilgængelig døgnet rundt med henblik på koordineringsopgaver i hastesager, og det nationale medlem skal efter omstændighederne selv kunne fuldbyrde anmodninger om retligt samarbejde (retshjælp).

 

- Styrkelse af muligheden for udveksling af oplysninger mellem Eurojust og nationale myndigheder.

 

- Styrkelse af Eurojusts eksterne relationer, herunder mulighed for udstationering af forbindelsesanklagere/-dommere i tredjelande og koordinering af fuldbyrdelse af anmodninger om retligt samarbejde fra et tredjeland, hvis anmodningerne indgår i samme efterforskning og kræver fuldbyrdelse i mindst to medlemsstater.

 

2. Forslagsstillernes vurdering af nærhedsprincippet

 

Forslagsstillerne har ikke redegjort nærmere for forholdet til nærhedsprincippet.

 

3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet

 

Regeringens foreløbige vurdering er, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprincippet, da formålet med forslaget er at styrke samarbejdet i forhold til bekæmpelse af grænseoverskridende grov kriminalitet.