<DOCUMENT_START> N Æ R H E D S N O T A T

 

vedrørende forslag til Rådets rammeafgørelse om fuldbyrdelse af domme in absentia og om ændring af:

-          rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne

-          rammeafgørelse 2005/214/RIA af 24. februar 2005 om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse pÃ¥ bødestraffe

-          rammeafgørelse 2006/783/RIA af 6. oktober 2006 om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse pÃ¥ afgørelser om konfiskation

-          (rammeafgørelse …/…/RIA af … om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse pÃ¥ domme i straffesager om idømmelse af frihedsstraf eller frihedsberøvende foranstaltninger med henblik pÃ¥ fuldbyrdelse i Den Europæiske Union)

 

1. Formålet med forslaget

 

Det slovenske formandskab har med støtte fra Frankrig, Tjekkiet, Slovakiet, Storbritannien og Tyskland den 14. januar 2008 fremlagt et forslag til rammeafgørelse om fuldbyrdelse af domme afsagt in absentia. Domme afsagt in absentia vil sige domme, der er afsagt uden, at den person, som sagen angår, har været til stede under domstolsbehandlingen af sagen (udeblivelsesdomme). Forslaget er modtaget i Rådet i dansk sprogversion den 21. januar 2008.

 

Forslagsstillerne har anført, at formålet med forslaget er at sikre de proceduremæssige rettigheder for personer, der er genstand for en straffesag, og samtidig lette det retlige samarbejde i straffesager samt især at forbedre den gensidige anerkendelse af retsafgørelser mellem Den Europæiske Unions medlemsstater.

 

Forslaget lægger op til ændringer i en række allerede gældende rammeafgørelser, der alle indeholder regler om adgangen til at træffe forskellige beslutninger på grundlag af udeblivelsesdomme, der er afsagt af en domstol i et andet medlemsland. Efter rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne (rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002) er det f.eks. under nærmere bestemte betingelser muligt at udlevere en person til en anden medlemsstat på grundlag af en udeblivelsesdom.

 

Med forslaget lægges der op til en større grad af ensretning af de bestemmelser i de omhandlede rammeafgørelser, som giver adgang til at træffe beslutning om fuldbyrdelse på grundlag af udeblivelsesdomme. Der lægges bl.a. op til, at der indsættes en definition af begrebet ”afgørelse afsagt in absentia”, at der som udgangspunkt skal være mulighed for at afslå at fuldbyrde afgørelser afsagt in absentia, og at der indsættes stort set ensartede regler i de nævnte rammeafgørelser for, hvornår dette udgangspunkt kan fraviges.

 

Udover rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre foreslås der ændringer i rammeafgørelsen om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på bødestraffe (rammeafgørelse 2005/214/RIA af 24. februar 2005) og rammeafgørelsen om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på afgørelser om konfiskation (rammeafgørelse 2006/783/RIA af 6. oktober 2006). Herudover foreslås der ændringer i rammeafgørelsen om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme i straffesager om idømmelse af frihedsstraf eller frihedsberøvende foranstaltninger med henblik på fuldbyrdelse i Den Europæiske Union, der på grund af parlamentariske forbehold fra en række lande, herunder Danmark, endnu ikke er endeligt vedtaget.

 

Forslaget er fremlagt under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union, særligt artikel 31, stk. 1, litra a, og artikel 34, stk. 2, litra b. Det følger af artikel 31, stk. 1, litra a, at fælles handling vedrørende retligt samarbejde i kriminalsager bl.a. omfatter fremme og fremskyndelse af samarbejdet vedrørende retspleje og fuldbyrdelse af afgørelser mellem kompetente ministerier og retlige eller tilsvarende myndigheder i medlemsstaterne. Ifølge artikel 34, stk. 2, litra b, kan Rådet med henblik på at bidrage til opfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionen vedtage rammeafgørelser om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.

 

2. Forslagsstillernes vurdering af nærhedsprincippet

 

Forslagsstillerne har ikke redegjort nærmere for forholdet til nærhedsprincippet.

 

3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet

 

Regeringens foreløbige vurdering er, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprincippet, da formålet med forslaget bl.a. er at lette det retlige samarbejde i straffesager, der har tilknytning til flere medlemslande, og at forbedre den gensidige anerkendelse af retsafgørelser mellem medlemsstaterne.