ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål 5 ad KOM (2007) 0037 ”Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse med markedsføring af produkter” og KOM (2007) 0053 ”Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om fælles rammer for markedsføring af produkter” stillet af Folketingets Europaudvalg den 28. januar 2008.    

 

 

Spørgsmål 5:

Vil de to forordninger om akkrediterings- og markedstilsynskrav i forbindelse med markedsføring af produkter (KOM (2007) 0037) og om fælles rammer for markedsføring af produkter (KOM (2007) 0053) føre til nogen forringelse af landenes eksisterende beskyttelse af forbrugerne?

 

Svar:

Det er regeringens opfattelse, at de to forslag ikke vil føre til en forringelse af forbrugerbeskyttelsen. Tværtimod vurderes de to forslag at kunne forbedre forbrugerbeskyttelsen på en række punkter.  

 

KOM (2007) 0053, har i sig selv ikke nogen betydning for landenes eksisterende beskyttelse af forbrugerne. Afgørelsen sætter alene rammerne for fremtidig EU-lovgivning, idet fremtidig produktlovgivning på det harmoniserede område som udgangspunkt skal anvende de fælles referencebestemmelser, der fremgår af afgørelsen (bl.a. fælles definitioner, generelle forpligtelser for de økonomiske operatører og krav til bemyndigede organer). Selve kravene til produkterne om sikkerhed, sundhed, miljø mv., og dermed det konkrete beskyttelsesniveau i forhold til forbrugerne, vil imidlertid fortsat blive fastsat i de enkelte sektordirektiver.

 

Afgørelsen indeholder en forrang for den såkaldte nye metode, hvorefter produktkravene i den fremtidige lovgivning så vidt muligt skal udformes som overordnede såkaldte væsentlige krav, der efterfølgende omsættes som tekniske krav via harmoniserede standarder. I følge det foreliggende kompromisforslag fra formandskabet er der dog mulighed for at afvige fra disse principper, hvis hensyn til forbrugerbeskyttelse, sundhed, sikkerhed, miljø eller andre beskyttelsesværdige hensyn begrunder det. Fra dansk side vil man således kunne henvise til afgørelsen, hvis Kommissionen i fremtidig lovgivning foreslår brug af den nye metode på områder, hvor Danmark ikke finder det passende af hensyn til at sikre det danske beskyttelsesniveau.

 

Endelig skal der henvises til, at afgørelsen generelt indfører skærpede forpligtelser for fabrikanter, importører og distributører til at tilvejebringe dokumentation vedrørende relevante produkter på foranledning af myndighederne. Dette gælder især virksomheder, der importerer produkter, der er produceret i lande uden for EU. Når afgørelsens principper lægges til grund for fremtidig sektorlovgivning, vil dette således sikre en forbedret beskyttelse af forbrugerne.     

 

Formålet med KOM (2007) 0037, er at forbedre markedsovervågningen i alle 27 EU-lande. Forordningen fastsætter en række minimumskrav til markedsovervågningen, som alle lande skal leve op til. Dette indebærer blandt andet forpligtelser til at udføre stikprøvekontrol, udforme nationale programmer for markedsovervågningen samt sikre effektiv koordinering mellem de forskellige markedsovervågningsmyndigheder. 

 

Derudover indeholder forordningen forbedrede muligheder for, at toldmyndighederne kan føre en mere effektiv kontrol med, at produkter fra 3. lande overholder EU-lovgivningen.

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk