Inspirationspunkter vedr.  ØEM (§ 8) på FFL 08 ifm. møde i ERU

[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]

·        Jeg vil redegøre for de væsentligste ændringer pÃ¥ Økonomi- og Erhvervsministeriets omrÃ¥de set i forhold til fremsættelsen af forslag til finanslov for 2008 i august sidste Ã¥r. 

 

·        Ændringerne er kendetegnet ved:

o       budgetforbedringer, der skal modvirke overophedning af dansk økonomi,

o       ressortflytninger af forbrugeromrÃ¥det, handicapkoordineringen og dele af forskningsstatistikken

 

Obligatorisk opsparing

·        Økonomi- og Erhvervsministeriet skal pÃ¥ lige fod med andre ministerier foretage en opsparing pÃ¥ 1 procent af driftsrammen, hvor vi udskyder en lille del af den statslige aktivitet til 2009. Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om en spareøvelse, men en opsparing, og at opsparingen vil blive frigivet, hvis konjunkturerne tillader det.

 

Nedlæggelse af renteudligningsordningen

·        Vi foreslÃ¥r pÃ¥ FFL08 at nedlægge renteudligningsordningen under Eksport Kredit Fonden (EKF). I EKF findes der som bekendt den almindelige ordning med at yde eksportkreditgarantier, hvis virksomhederne yder kredit til købere i udlandet. Det vil sige, at EKF har en række garantier, der afdækker risiko i forbindelse med manglende betaling af politiske eller økonomiske Ã¥rsager.

 

·        Derudover har EKF siden 1997 haft en renteudligningsordning, hvor virksomheder har kunnet forsikre sig mod renteudsving. Det svarer til, at staten overtager renterisikoen mellem den faste og den variable rente. Og det er den ordning, vi foreslÃ¥r nedlægges.

 

·        Som følge af nedlæggelsen kan EKF ikke modtage nye ansøgninger efter den 6. februar 2008.  

 

·        De eksisterende tilsagn og forpligtelser kører videre, da de forskellige lÃ¥n typisk kører i 2 til 15 Ã¥r.

 

·        Grunden til, at vi nedlægger ordningen, er, at det private finansielle marked er modnet gennem de senere Ã¥r og nu tilbyder lignende finansielle ordninger. PÃ¥ den baggrund anser regeringen opgaven med rentesikring af langsigtet finansiering som en opgave for det private marked.  

 

·        Fra 2001 til 2005 har staten tjent godt pÃ¥ ordningen pÃ¥ grund af den historisk lave rente. Renten er i dag pÃ¥ et andet niveau. Og hvis renten stiger yderligere pÃ¥ lidt længere sigt, vil staten fÃ¥ betydelige udgifter i forbindelse med ordningen.

 

·        PÃ¥ forslag til finansloven fremsat den 5. februar 2008 er udgifterne til ordningen nedjusteret med 43,3 mio. kr. i 2008, sÃ¥ der nu budgetteres med udgifter pÃ¥ ca. 27 mio. kr., der dækker udgifterne til de eksisterende forpligtelser.    

 

Turisme

·        Finanslovsforslaget betyder desuden, at der nu sker en mindre opbremsning i forhold til midlerne til turismeomrÃ¥det.

 

·        Besparelsen er pÃ¥ 6,2 mio. kr. Det skal ses i forhold til, at den samlede bevilling til turisme udgør 136,0 mio. kr., og at bevillingen har fÃ¥et et løft ved udmøntningen af Handlingsplanen for en offensiv global markedsføring af Danmark. 

 

·        Det er derfor fortsat regeringens hensigt at realisere de vækstambitioner for dansk turisme, som blev lagt frem i forbindelse med den turismepolitiske redegørelse i 2006 og Handlingsplanen for en offensiv global markedsføring af Danmark. 

 

Nedlæggelse af Garantifonden for skibsbygning

·        Derudover er der pÃ¥ finanslovsforslaget optaget en budgetforbedring vedrørende nedlæggelse af Garantifonden for skibsbygning. Fonden blev oprettet i 1993 med det formÃ¥l at fremme skibsbygning pÃ¥ danske værfter. Siden 1993 er der i alt udskrevet 45 garantitilsagn, men garantiansvaret er nu nedskrevet til nul.

 

·        Ved nedlæggelsen optages fondens egenkapital som en indtægt. Indtægten finansierer dansk deltagelse i EXPO 2010, som allerede var inkluderet i forslaget fra august, men der vil derefter være en overskydende indtægt pÃ¥ 45,6 mio. kr., som tilfalder statskassen.

 

Ressortændringer

·        Herudover er der foretaget bevillingsændringer som følge af ressortomlægninger. Det drejer sig primært om forbrugeromrÃ¥det, hvor Forbrugerstyrelsen samt ForbrugerrÃ¥det mv. er flyttet tilbage til Økonomi- og Erhvervsministeriet.

 

·        Økonomi- og Erhvervsministeriet har derudover som led i konsolideringen af statistikproduktion ved Danmarks Statistik overtaget statistikproduktion fra Center for Forskningsanalyse fra Videnskabsministeriet samt udarbejdelsen af valgstatistik fra det daværende Indenrigs- og Sundhedsministerium.

 

·        Hertil kommer, at opgaven med koordinering af regeringens handicappolitik er overgÃ¥et til Velfærdsministeriet.

 

·        Endelig er der Danmarks fiskeriskole i Thyborøn, som overgÃ¥r til Undervisningsministeriet. Alle fiskeruddannelser er dermed samlet et sted.

 

Afslutning

·        Det var en kort gennemgang af Økonomi- og Erhvervsministeriets omrÃ¥de. Jeg vil nu Ã¥bne op for spørgsmÃ¥l fra Udvalget.