27. november 2007

Jour.nr. 123-35-00002

/JEV/JR//MRN-SIK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forslag fra Europa Kommissionen om brandsikkerhedskrav i europæiske standarder for cigaretter ifølge Rådets direktiv 2001/95/EF (komitologibeslutning).

 

Resumé

Kommissionen har besluttet at udarbejde en standard for en cigaret med nedsat antændelsestilbøjelighed (kaldes også for selvslukkende cigaretter) på grundlag af direktivet for general produktsikkerhed (2001/95/EF). I forslaget beder Kommissionen om lov til at kontakte de relevante europæiske standardiseringsorganer for at få dem til at udarbejde en fælles europæisk standard. Samtidig henviser Kommissionen til, at standarden bør udvikles under behørigt hensyn til den amerikanske standard for cigaretter med nedsat antændelsestilbøjelighed.

 

Forslaget behandles i komitologigruppen for generel produktsikkerhed, der stemmer om forslaget den 29. november 2007.

 

1.                Baggrund og indhold

Cigaretter hører under gruppen af potentielt farlige produkter. De producerer varme og indeholder brændende materiale, der kan forårsage brande og andre ulykker, hvis rygeren er uopmærksom. Her tænkes der i særdeleshed på, at rygeren kan falde i søvn, mens cigaretten stadig er tændt. Kommissionen anslår, at der årligt sker mindst 1.000 dødsfald i EU som følge af brande startet af cigaretter. Den nordiske brandstatistik, der kan ses på www.nordstat.net, viser, at der i 2006 var 29 personer, der omkom i Danmark ved brande opstået på grund af cigaretter.

 

Kommissionen har den 30. oktober 2007 fremlagt et forslag om, at der skal udarbejdes en standard for cigaretter med nedsat antændelsestilbøjelighed på grundlag af direktivet for general produktsikkerhed 2001/95/EF, herunder i særdeleshed artikel 4 (1) (a). I forslaget beder Kommissionen om lov til at kontakte de relevante standardiseringsorganer for at få dem til at udarbejde en fælles europæisk standard for test af denne nye cigarettype. Retsgrundlaget for forslaget er traktatens artikel 95.

 

Kommissions forslag indebærer, at

 

·        Kommissionen bemyndiges til at kontakte de relevante standardiseringsorganer for at fÃ¥ udarbejdet en standard for cigaretter med nedsat antændelsestilbøjelighed.

·        Kommissionen anmoder standardiseringsorganerne om at tage behørigt hensyn til den eksisterende amerikanske standard for cigaretter med nedsat antændelsestilbøjelighed[1].

·        standarden for nedsat antændelsestilbøjelighed i cigaretter bør sÃ¥ledes indeholde følgende sikkerheds-specifikation: Ikke mere end 10 cigaretter ud af en prøve pÃ¥ 40 cigaretter mÃ¥ brænde helt ud, nÃ¥r de testes.

 

Direktivet for generel produktsikkerhed (2001/95/EF), artikel 3 tilsigter, at den nye standard skal ligge til grund, når produktet testes. Det vil i fremtiden betyde, at der kun må markedsføres cigaretter, der lever op til standarden om nedsat antændelsestilbøjelighed.

 

I den nye cigarettype er der udviklet et særligt lufttæt papirbånd, der kun vanskeligt lader ilten passere igennem til det brændende materiale. I cigaretten indsættes et antal af disse lufttætte 3-5 mm brede papirbånd som ringe rundt langs indersiden af cigaretpapiret. Tanken er, at gløden vil gå ud i cigaretten, når rygeren ikke aktivt suger på den, og når den rammer det lufttætte papirhylster.

 

Det er imidlertid vigtigt at understrege, at hverken den amerikanske standard eller sikkerhedskravet i den europæiske standard, som Kommissionen beder om at få udarbejdet, giver en 100 pct. garanti for, at man undgår brande med dødelig udgang som følge af rygning. Formålet med standarden er dog at reducere risikoen herfor ganske betragteligt.

 

Forslaget behandles i komitologigruppen for generel produktsikkerhed, der stemmer om det den 29. november 2007.

 

2.                Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.

 

3.                Nærhedsprincippet

Beslutningen træffes med hjemmel i direktivet for generel produktsikkerhed (2001/95/EC), artikel 4. Beslutningen om at udarbejde en fælles europæisk standard gør, at der ikke er nogen hindringer for handelen på det indre marked.

 

Regeringens foreløbige holdning er, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, fordi forslaget til kommissionsbeslutning følger gængs metode til at regulere produktsikkerhed og sikrer et fælles europæisk marked for selvslukkende cigaretter.

 

4.                Gældende dansk ret

Produktsikkerhedsloven (nr 1037 af 08/12/2003), der implementerer Direktivet for generel produktsikkerhed, er den lov, der fastlægger sikkerhedsniveauet for alle forbrugerprodukter, herunder cigaretter.

 

Efter produktsikkerhedsloven vurderes et produkts sikkerhed ud fra bl.a. standarder. Et produkt formodes således at være sikkert i det omfang, det er i overensstemmelse med de sikkerheds- og sundhedskrav, der er fastsat i nationale standarder.

 

I overensstemmelse med Direktivet for generel produktsikkerhed offentliggør Europa-Kommissionen de europæiske standarder i EF-tidende. Herefter tages de til efterretning i de nationale standarder.

 

5.                Høring

Forslaget er sendt i bred høring i EU-Specialudvalget for Vækst og Konkurrenceevne samt Skandinavisk Tobakskompagni med svarfrist fredag den 26. oktober 2007.

 

De fleste høringssvar støtter eller har ingen bemærkninger til beslutningsforslaget.

 

Forbrugerrådet og Dansk Tobakskompagni har dog følgende bemærkninger.

 

Forbrugerrådet påpeger, at sikkerhedskravet til standarden om, at 10 cigaretter ud af 40 må brænde ud i testen, er relativt lavt sat. Forbrugerrådet er især bekymret for den brandrisiko i forhold til ældre mennesker, der er forbundet med cigaretter.

 

Skandinavisk Tobakskompagni er skeptisk over for effektiviteten i forslaget og fastholder, at de europæiske standardiseringsorganer bør forholde sig kritisk i forhold til den amerikanske standard og evaluere testresultaterne fra USA. Skandinavisk Tobakskompagni stiller spørgsmålstegn ved, om testresultaterne fra USA er realistiske, og de mener, at cigaretter testet under realistiske forhold ikke går ud lige så ofte, som de gør under testen.

 

6.                Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er stor opbakning til forslaget. PÃ¥ mødet i GPSD-Komiteen (General Product Safety Directive Committee) 28. juni 2007 efterspurgte flere lande en standard for den nye cigarettype. Et enkelt land har givet udtryk for, at sagen haster sÃ¥ meget, at det overvejer at indføre den amerikanske standard i uændret form allerede nu. Derfor forventes der at være et solidt flertal for forslaget.

 

 

 

7.                Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan støtte forslaget da det vurderes, at forslaget vil reducere antallet af cigaretrelaterede brandulykker i Danmark.

 

Herudover støtter regeringen forslaget, da en fælles europæisk standard for cigaretter er mest hensigtsmæssig for samhandlen og det indre marked

 

Regeringen vil opfordre til at skærpe kravet til standarden; men mener samtidig, at dette krav om stramning bør holdes op imod muligheden for at bruge en kendt teknologi her og nu.

 

Regeringen vurderer derfor, at det er mest formålstjenstligt at overlade det standardiseringsorganerne at finde en løsning, der kan implementeres her og nu. Derudover mener regeringen, at der bør ske en evaluering af standarden efter fem år, så man kan inddrage evt. nye standarder.

 

8.                Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekvenser for det offentlige.

 

9.                Samfundsøkonomiske konsekvenser

Indførelsen af cigaretter med nedsat antændelsestilbøjelighed forventes at reducere antallet af brande som følge af rygning, hvilket er en positiv samfundsøkonomisk konsekvens.

 

Afhængig af standardens udformning vil den kunne betyde en større eller mindre omkostningsændring for de danske cigaretproducenter. En helt uændret europæisk standard i forhold til den amerikanske standard kan betyde betydelige merudgifter for danske producenter som følge af et amerikansk patent på teknologien.

 

Denne merudgift skal opvejes mod den forventelige reduktion i antallet af brande og dødsfald som følge af rygning.

 

10.            Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.

 

11.            Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

Grundnotatet er samtidig oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg til orientering.

 



[1] ASTM E2187-04, der er et krav i flere amerikanske stater. Den amerikanske standard er den pt. eneste af sin slags i verden.