8.  januar 2008 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grundlag for økonomi- og erhvervsministerens orientering om ”Finanstilsynets redegørelse vedrørende pressens omtale af TDC-sagen” i Erhvervsudvalget den 8. januar 2008

 

 

Indledning

 

·        Jeg har modtaget Finanstilsynets redegørelse i den sÃ¥kaldte TDC-sag. Som I nu ogsÃ¥ har fÃ¥et. Hvis I har spørgsmÃ¥l til redegørelsen er jeg klar til at besvare dem bÃ¥de nu og senere, nÃ¥r I har studeret redegørelsen. Jeg vil gerne her i dag over for Erhvervsudvalget gøre rede for mine overvejelser i anledning af sagen.

 

·        Generelt mÃ¥ man sige, at TDC-handelen i efterÃ¥ret 2005 har afstedkommet en del debat. TDC-handelen har bla. bidraget til, at der i sidste folketingssamling er gennemført en omfattende erhvervsskattepakke.

 

·        Der har ogsÃ¥ været en større sag i Erhvervsankenævnet mellem mit ministerium og de nyere ejere af TDC om tvangsindløsning af minoritetsaktionærerne. En sag som ministeriet fik medhold i.

 

·        Og nu er debatten sÃ¥ kommet til børsomrÃ¥det. Som det fremgÃ¥r af redegørelsen, er baggrunden for sagen, at der i efterÃ¥ret 2005 kom oplysninger frem i pressen om, at TDC havde modtaget et tilbud om overtagelse af selskabet.

 

Sagens hovedpunkter

 

·        Jeg vil starte med en kort sammenfatning af hovedpunkterne, inden jeg kommer for langt ind i detaljerne om regelsættet, tilsynets behandling af sagen og mine overvejelser om mere Ã¥benhed pÃ¥ omrÃ¥det.

 

·        Tilsynet med reglerne om, at selskaberne overholder deres oplysningsforpligtelser, fx i forbindelse med overtagelsestilbud, var dengang i 2005, da TDC-sagen kørte, delegeret fra Finanstilsynet til Fondsbørsen. Fondsbørsen varetog sÃ¥ledes den daglige kontakt med virksomhederne og tilsynet med, at virksomhederne efterlevede deres oplysningsforpligtelser.

 

·        Af redegørelsen fremgÃ¥r, at delegationsaftalen betød, at Fondsbørsen var forpligtet til at sende principielle sager til Finanstilsynet, inden der blev truffet afgørelse.

 

·        Finanstilsynet havde i konkrete sager mulighed for at foretage en sÃ¥kaldt call-in og selv behandle sagen. Denne mulighed var dog tiltænkt sager, hvor der var risiko for inhabilitet hos Fondsbørsen.

 

·        Finanstilsynet var løbende i kontakt med Fondsbørsen. Den kontakt gav imidlertid ikke anledning til at fravige den normale procedure. Efterfølgende har Finanstilsynet foretaget en grundigere undersøgelse af sagen og FondsrÃ¥det har behandlet sagen, efter at handlen var offentliggjort.

 

·        Finanstilsynet og FondsrÃ¥det er ifølge loven underlagt en skærpet tavshedspligt. Og det er inden for gældende lovgivningsrammer ikke muligt at offentliggøre FondsrÃ¥dets afgørelse i denne sag. Selv om en sag har været omtalt i medierne ved navns nævnelse, ændrer det ikke ved at sagen og dens afgørelse er fortrolig. Og i den konkrete sag har det heller ikke været muligt for Finanstilsynet at offentliggøre FondsrÃ¥dets afgørelse i anonymiseret form.

 

·        Det er fast praksis, at Finanstilsynet orienterer departementet og ministeren, efter at FondsrÃ¥det har truffet afgørelse i sÃ¥danne sager. Det har ogsÃ¥ været tilfældet i denne sag.

 

·        NÃ¥r Finanstilsynet videregiver fortrolige oplysninger til mig, bliver jeg ogsÃ¥ omfattet af lovens tavshedsforpligtelse. Jeg har derfor ikke mulighed for at redegøre dybere for sagen her. Jeg vil sÃ¥ledes overtræde lovens tavshedsforpligtelser, hvis jeg videregiver de oplysninger, jeg har fÃ¥et i fortrolighed.

 

·        Efter loven er det Finanstilsynet og FondsrÃ¥det som træffer afgørelse pÃ¥ børsomrÃ¥det. Og jeg kan som minister ikke blande mig i de konkrete afgørelser.

 

·        Er man utilfreds med FondsrÃ¥dets afgørelse, har man mulighed for at gÃ¥ til erhvervsankenævnet. Erhvervsankenævnet ledes af to landsdommere og bestÃ¥r af medlemmer med særlig sagkundskab. Derudover er der altid mulighed for at gÃ¥ til domstolene.

 

·        Jeg har derimod mulighed for at foreslÃ¥ ændrede rammer, hvis gældende regler ikke vurderes at være tilfredsstillende.

 

·        Og i forhold til TDC-sagen har der været rejst 2 forhold.

 

·        For det første, om fortolkningen af reglerne om pligten til at offentliggøre intern viden var korrekt. Som det fremgÃ¥r af redegørelsen fra tilsynet, fortolker vi ikke reglerne mere restriktivt end en række andre sammenlignelige EU-lande.

 

·        Men det er et problem, at EU-landene har forskellige fortolkninger af det relevante direktiv. Derfor har Kommissionen ogsÃ¥ taget sagen op for at se pÃ¥, hvordan man kan fÃ¥ mere præcise formuleringer i direktivet.

 

·        Jeg vil afvente resultatet af Kommissionens undersøgelse, inden jeg vil foreslÃ¥ eventuelle lovændringer i forhold til offentliggørelse af intern viden.

 

·        Det andet forhold, der har været rejst i TDC-sagen, er spørgsmÃ¥let om mere Ã¥benhed. Her vil jeg allerede i indeværende folketingssamling komme med lovforslag til mere Ã¥benhed om FondsrÃ¥dets afgørelser og behandling af sager.

 

Regler på børsområdet

 

·        Men lad mig nu vende mig mod reglerne pÃ¥ børsomrÃ¥det.

 

·        Finanstilsynet fører tilsyn med, at den finansielle lovgivning overholdes.  Og det er pÃ¥ børsomrÃ¥det først og fremmest reglerne i loven om værdipapirhandel. Samtidig er Finanstilsynet sekretariat for FondsrÃ¥det, der træffer afgørelser i sager af principiel karakter og større rækkevidde. Det betyder blandt andet, at det er FondsrÃ¥det, som i væsentligt omfang i praksis fastlægger fortolkningen af værdipapirhandelsloven. Og det gælder ogsÃ¥ ved gennemførelse af de regler om oplysningsforpligtelser.

 

·        FondsrÃ¥det har en bred sammensætning, hvor bl.a. de børsnoterede selskaber og investorerne er repræsenterede. Desuden sidder der juridiske og økonomiske eksperter i rÃ¥det. Der er sÃ¥ledes tale om en meget kompetent personkreds.

 

·        Hvis FondsrÃ¥det finder, at en virksomhed har overtrÃ¥dt loven, har rÃ¥det en række muligheder: For eksempel at udstede pÃ¥bud, give en pÃ¥tale eller indgive politianmeldelse. 

 

·        Det følger ogsÃ¥ af den finansielle lovgivning, at Finanstilsynet og FondsrÃ¥det er underlagt skærpet tavshedspligt.

 

·        Der er en række begrundelser for, hvorfor der en sÃ¥dan tavshedspligt, som gælder pÃ¥ hele det finansielle omrÃ¥de. Hvis det fx bliver offentligt kendt, at en bank er i problemer, vil det kunne medføre et sÃ¥kaldt ”run” pÃ¥ banken, der kan gøre situationen endnu værre og mÃ¥ske true den finansielle stabilitet. Der er i Finanstilsynets redegørelse gjort nærmere rede for disse tavshedsregler, som eksplicit blev indført i værdipapirhandelsloven i 1999.

 

·        Dog er der i en række mere specifikke tilfælde muligheder for at offentliggøre konkrete afgørelser, f.eks. hvis offentliggørelse kan ske, uden at det skader det pÃ¥gældende selskab uforholdsmæssigt.

 

·        Reglerne er ganske restriktive, og der har kun været ét tilfælde, hvor offentliggørelse af en afgørelse med navns nævnelse har været brugt. Det var i forbindelse med et prospekt, som ikke var godkendt af tilsynet.

 

·        Finanstilsynet har vurderet og ikke fundet, at ovennævnte undtagelsesbestemmelser kan finde anvendelse i forhold til den konkrete sag.

 

·        Derudover er der muligheder for at offentliggøre afgørelser i anonymiseret form. Men det kræver, at det er muligt at anonymisere afgørelsen, hvilket ved større virksomhedsovertagelser i praksis næppe er muligt.

 

·        Som nævnt tidligere har ministeren ingen instruktionsbeføjelser over for tilsynsmæssige opgaver. Det er dog fast praksis, at departementet og ministeren orienteres, nÃ¥r der er truffet principielle afgørelser i FondsrÃ¥det. En sÃ¥dan orientering er ogsÃ¥ sket i den konkrete sag.

 

·        Men nÃ¥r Finanstilsynet videregiver fortrolige oplysninger til mig, bliver jeg ogsÃ¥ omfattet af lovens tavshedsforpligtelse. Og Folketinget har ikke adgang til oplysninger, som er omfattet af Finanstilsynets tavshedspligt, hvilket fremgÃ¥r af lovgivningen, jf. gengivelsen heraf i Finanstilsynets redegørelse.

 

 

Finanstilsynets behandling af sagen

 

·        Af redegørelsen fremgÃ¥r, at Finanstilsynet løbende har fulgt TDC-sagen.

 

·        Ifølge loven om værdipapirhandel kan Finanstilsynet pÃ¥ en nærmere angivet række omrÃ¥der delegere sine beføjelser til en fondsbørs eller andre markeder for værdipapirhandel.

 

·        Fondsbørsen i København havde sÃ¥ledes i en Ã¥rrække den daglige kontrol med, at reglerne om fx selskabernes oplysningsforpligtelser blev overholdt. Og Fondsbørsen havde den daglige kontakt med virksomhederne.

 

·        Det var sÃ¥ledes ogsÃ¥ Fondsbørsen, som i kraft af delegationen, dengang gav virksomhederne bindende myndighedssvar, som virksomhederne skulle rette sig efter og bør kunne stole pÃ¥.

 

·        Af redegørelsen fremgÃ¥r det, at Finanstilsynet og Fondsbørsen løbende har været i kontakt.

 

·        Finanstilsynet havde i konkrete sager mulighed for at trække delegationen tilbage og selv behandle sagen, men kontakten mellem Finanstilsynet og Fondsbørsen gav ikke anledning til at fravige den normale procedure,.

 

·        Efterfølgende har Finanstilsynet desuden anmodet Fondsbørsen om en redegørelse om sagsforløbet, og pÃ¥ baggrund af denne har tilsynet, efter at have indhentet supplerende oplysninger fra andre parter, forelagt sagen for FondsrÃ¥det.

 

·        I redegørelsen oplyses i øvrigt, at Finanstilsynet i 2006 har trukket delegationen af bl.a. tilsynet med offentliggørelse af intern viden tilbage fra Fondsbørsen. Det er sÃ¥ledes i dag alene Finanstilsynet, der varetager tilsynet pÃ¥ dette omrÃ¥de. Dermed har vi fÃ¥et en mere klar ansvarsfordeling.

 

·        Jeg vil i øvrigt gerne understrege, at jeg har tillid til Finanstilsynets evne til at hÃ¥ndtere de ofte forholdsvis komplicerede finansielle sager.

 

Fortolkning af reglerne om udsteders oplysningsforpligtelser

·        Der har i offentligheden været en debat om, hvorvidt finanstilsynets fortolkning af de nye regler har været for restriktiv.

 

·        Finanstilsynet præciserede i et offentliggjort notat i april 2007 fortolkningen af reglerne om børsnoterede selskabers pligt til at offentliggøre intern viden.

 

·        Jeg har efterfølgende i juni 2007 oversendt en redegørelse fra Finanstilsynet til Erhvervsudvalget om tilsynets fortolkning af reglerne.

 

·        Af redegørelsen i juni fremgÃ¥r, at det pÃ¥gældende notat havde baggrund i, at FondsrÃ¥det havde behandlet en principiel sag om et børsnoteret selskabs pligt til at offentliggøre intern viden til markedet og i den forbindelse havde fortolket reglerne efter gennemførelsen af markedsmisbrugsdirektivet og Kommissionens gennemførelsesdirektiv i dansk ret.

 

·        Den danske fortolkning af reglerne, som baserer sig pÃ¥ EU-direktiver, flugter med praksis i en række andre lande i Europa som fx Norge, Storbritannien, Tyskland og Holland. Og jeg har forstÃ¥et, at svenskerne mener, at de er endnu mere restriktive i deres fortolkning af reglerne.

 

·        Samtidig er der dog nogle lande, som fortolker EU-direktiverne lempeligere. Det drejer sig fx om Finland og flere sydeuropæiske lande.

 

·        Det er ikke en ønskelig situation set i lyset af, at intentionen er at have nogenlunde ensartede regler pÃ¥ dette omrÃ¥de. I forbindelse med en EU-høring sidste Ã¥r er der blevet rejst kritik af manglende præcision af de relevante EU-direktiver pÃ¥ omrÃ¥det. Derfor har man ogsÃ¥ besluttet at nedsætte et udvalgsarbejde i EU-regi, der skal kigge nærmere pÃ¥ sagen.

 

·        Jeg vil afvente resultatet af Kommissionens undersøgelse og se, om det arbejde giver anledning til initiativer pÃ¥ omrÃ¥det.

 

Forslag til øget åbenhed om Fondsrådet og Fondsrådets afgørelser

 

·        Finanstilsynet og FondsrÃ¥det er som nævnt tidligere i henhold til gældende regler pÃ¥ børsomrÃ¥det underlagt en skærpet tavshedspligt.  Sager og afgørelser kan som hovedregel derfor ikke offentliggøres ved navns nævnelse.

 

·        Jeg mener, tiden er inde til mere Ã¥benhed pÃ¥ børsomrÃ¥det

 

·        Jeg foreslÃ¥r derfor, at vi vender tingene pÃ¥ hovedet. Udgangspunktet skal ikke være tavshedspligt. Udgangspunktet skal derimod være, at alle FondsrÃ¥dets afgørelser skal offentliggøres med navns nævnelse med mindre særlige forhold taler imod.

 

·        Det vil være til gavn for investorer, men i sidste ende ogsÃ¥ for de børsnoterede selskaber, der som udgangspunkt mÃ¥ være interesserede i, at spillereglerne overholdes af alle.

 

·        Men der kan selvfølgelig være sager, hvor omstændighederne gør, at det er nødvendigt at afvige fra hovedreglen. F.eks. af hensyn til en politimæssig efterforskning.

 

·        NÃ¥r vi Ã¥bner for større offentlighed, er der ogsÃ¥ et hensyn til virksomhederne, som vi mÃ¥ varetage.

 

·        I de sager hvor en afgørelse kan føre til offentliggørelse med navns nævnelse, foreslÃ¥r jeg derfor, at retssikkerheden styrkes gennem større Ã¥benhed om behandlingen i FondsrÃ¥det. Dels ved større indsigt i beslutningsmaterialet og dels ved, at der gives muligheder for personligt fremmøde for FondsrÃ¥det om sagen.

 

·        OgsÃ¥ her vil der muligvis være forhold, der gør, at man i nogle sager er nødt til at afvige fra udgangspunktet.

 

·        Jeg sigter pÃ¥ en model for Ã¥benhed, som i hovedtræk svarer til den, vi kender for KonkurrencerÃ¥det. Redegørelsen viser, at det er muligt at gennemføre inden for rammerne af de finansielle EU-direktiver.

 

·        Jeg forventer, at forslag til større Ã¥benhed vil kunne indgÃ¥ i det lovforslag, jeg fremsætter til marts.

 

·        Jeg mener, at en større Ã¥benhed pÃ¥ børsomrÃ¥det vil være i god trÃ¥d med de tiltag om større offentliggørelse pÃ¥ det finansielle forbrugeromrÃ¥de, som allerede er i støbeskeen med lovpakken til marts.