18. december 2007
|
|
|
1. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under passagertransport ad søvejen og indre vandveje
Sagen var sat på dagsordenen til politisk enighed.
Kommissionen udtrykte skuffelse over Rådets ambitionsniveau, blandt andet udelukkelse af indre vandveje og indenlandsk transport samt den manglende harmonisering af erstatningsbeløbene. Kommissionen pegede på, at Europaparlamentet havde støttet det høje ambitionsniveau. Kommissionen undlod dog at blokere for forslaget.
Formandskabet stillede flere kompromisforslag vedr. artikel 4 om erstatningsgrænserne, som det ikke lykkedes at samle opbakning til. Italien fastholdt sin modstand mod, at medlemslandene kunne gå ud over beløbsgrænserne for erstatning i artikel 4 og formandskabet konkluderede, at der ikke kunne opnås enighed. Forslaget blev derfor vedtaget med kvalificeret flertal.
Sagen var sat på dagsordenen til politisk enighed.
Inden rådsmødet havde rådets juridiske tjeneste - støttet af flere medlemsstater - rejst bekymringer vedrørende fastsættelsen af sanktioner over for klassifikationsselskaber i et direktiv. For at imødegå dette var det hidtidige direktivforslag blevet opdelt i henholdsvis et direktiv og en forordning, hvor sanktionerne fremgår af sidstnævnte.
Under mødet blev en ledsagende erklæring fra Rådet og Kommissionen om en fælles opfordring til FN’s søfartsorganisation, IMO, om at arbejde for lignende høje standarder på internationalt plan uddelt. Ingen udtalte sig imod erklæringen.
Formanden konkluderede, at der var politisk enighed om både forordningen og direktivet.