2. oktober 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Møde i Folketingets Erhvervsudvalg den 2. oktober 2008 vedrørende rådsmø­de (Transport, Telekommunikation og Energi) den 9. – 10. oktober 2008

 

Indledning

·        Jeg har tre sager med. Det er direktivforslaget om rederansvar, direktiv­for­slaget om flagstatsforpligtelser og en erklæring om søsikkerhed. Erklæringen er ny.

 

·        Sagerne er pÃ¥ dagsordenen til mulig politisk enighed pÃ¥ det kommende transportrÃ¥dsmøde.

 

·        Da de to direktivforslag blev forelagt Folketingets Europaudvalg i april i Ã¥r, fik vi mandat til at gÃ¥ imod forslagene, som de sÃ¥ ud pÃ¥ det tidspunkt.

 

·        Vores kritik mod begge forslag er gÃ¥et pÃ¥, at søfartsomrÃ¥det er globalt. Der bør derfor ogsÃ¥ reguleres globalt – og ikke regionalt i EU. En EU-regulering er kun pÃ¥ sin plads, nÃ¥r der tilføres en merværdi i forhold til sikkerhed til søs og miljøbeskyttelse.

 

·        Desuden ønsker vi ikke, at skibsfarten og medlemsstaterne fÃ¥r pÃ¥lagt økonomiske og administrative byrder uden reel merværdi.

 

·        Vi kan nu se, at den konsekvente danske holdning, der blev delt af et flertal af medlemslandene, har virket. Siden rÃ¥dsmødet i april har det franske formandskab - og ogsÃ¥ Kommissionen - ændret og slanket de to forslag.

 

·        ”Modellen”, som formandskabet lægger op til pÃ¥ rÃ¥dsmødet i oktober, er to ”tynde” direktivforslag, kombineret med en erklæring.

 

·        Vi har fÃ¥et opfyldt det meste af det, vi ønskede, pÃ¥ flagstatsforslaget. PÃ¥ forslaget om rederansvar er vi ogsÃ¥ nÃ¥et længere.

 

·        Nu vil regeringen fortsat arbejde konstruktivt pÃ¥ at forbedre de foreliggende tekstforslag. Hvis forhandlingerne fortsætter i samme gænge, er jeg optimistisk med hensyn til, at vi fÃ¥r en løsning, der er acceptabel.

 

Erklæringen

·        I erklæringen forpligter medlemsstaterne sig bl.a. til

o        yderligere at forbedre kvaliteten af deres administrationer,

o       at ville være bundet af en række internationale konventioner, herunder Globalbegrænsningskonventionen af 1996,

o       at efterleve den frivillige IMO-flagstatskode, dvs. kodeksen for, hvordan ansvarlige flagstater opfører sig, og

o       sammen med andre IMO-medlemmer og Kommissionen at arbejde for, at IMO’s frivillige flagstatskode og IMO-audits gøres obligatorisk globalt, sÃ¥ det bliver tjekket, at flagstaterne ogsÃ¥ gør, hvad de siger.

 

·        Danmark byder formandskabets udkast til erklæring velkomment, som den tilgang vi hele tiden har efterspurgt. Med erklæringen foreligger der en klar politisk udmelding og forpligtelse fra medlemsstaterne.

 

Flagstatsdirektivet

 

·        Direktivforslaget om flagstaters forpligtelser er som sagt væsentligt reduceret.

 

·        Det vigtigste er, at flagstaternes forpligtelse til at være bundet af IMO-koden er flyttet til erklæringen. Der vil altsÃ¥ ikke blive overført forhandlingskompetence pÃ¥ IMO-omrÃ¥det fra medlemsstaterne til EU.

 

·        Hermed bevarer vi Danmarks direkte indflydelse pÃ¥ den internationale søfartspolitik gennem muligheden for at handle selvstændigt i IMO sammen med lande bÃ¥de i og uden for EU.

 

·        I kompromisforslaget lægges der fortsat op til, at medlemsstaterne pligtmæssigt skal underkaste sig IMO-audits med jævne mellemrum.

 

·        Herudover er der imidlertid ikke meget tilbage i flagstatsforslaget, der reelt tilfører en merværdi.

 

Rederansvarsdirektivet

·        Sigtet med formandskabets ”slankede” direktivforslag om rederansvar er at bevare kravet om tvungen forsikring, uanset hvilket flag skibet sejler under. Som sÃ¥dan er der stadig tale om et regionalt krav om forsikring, som er uheldigt efter regeringens opfattelse.

 

·         Forsikringen skal som minimum dække Globalbegrænsningskonventionens beløbsgrænser.

 

·        Men der er ikke længere krav om et supplerende certifikat udstedt af staten, som bekræfter, at skibet er forsikret.

 

·        Der findes allerede et finmasket net af internationale konventioner om ansvar og erstatning, som stort set dækker alle skader via forsikringsordninger.

 

·        Ulykker til søs sker i hele verden. Derfor skal der ogsÃ¥ reguleres globalt. PÃ¥ den mÃ¥de vil reglerne gælde for alle landes skibe, uanset hvor de sejler. AltsÃ¥ ogsÃ¥ de tredjelandsskibe der sejler langs vore kyster.

 

·        Ulempen ved en regional EU-regulering er, at tredjelande tilskyndes til at indføre deres egne ordninger. Det betyder, at danske skibe, som overvejende opererer uden for EU, vil kunne blive mødt med nye krav om forsikring og kontrol.

 

·        PÃ¥ rÃ¥dsmødet vil regeringen arbejde for, at der ikke skabes nye ansvarsforsikringsordninger men bygges videre pÃ¥ de ordninger, som rederierne har gennem søfartens forsikringsselskaber.

 

·        Europa-Parlamentet og formandskabet har klart tilkendegivet, at det stÃ¥r stærkt pÃ¥ at fÃ¥ en retsakt. Hvis forhandlingerne derfor ender med vedtagelse af en forpligtende EU-løsning, vil vi arbejde for, at denne efterfølgende gennemføres pÃ¥ internationalt plan.

Afslutning

·        Forud for rÃ¥dsmødet i april fik regeringen mandat til at stemme mod de to forslag.

 

·        Nu er vi ved at være dér, hvor vi fra dansk side vil kunne leve med kompromisforslag, der har et begrænset omfang. Man kan sÃ¥ spørge sig selv, hvorfor vi overhovedet skal støtte forslag, hvor det er svært at se, at de tilfører nogen større merværdi?

 

·        Forklaringen herpÃ¥ er forhandlingssituationen. Europa-Parlamentet vil næppe acceptere, at der ikke vedtages direktiver om flagstat og rederansvar. Parlamentet ser disse to forslag som del af den samlede pakke om søsikkerhed, som Kommissionen har fremlagt.

 

·        Set i det lys er det regeringens vurdering, at vi kan acceptere kompromisforslag, der lever op til hvad, jeg har skitseret i dag. Det vil vi hellere gøre end skippe de øvrige elementer i søsikkerhedspakken, som efter regeringens mening vil bidrage væsentligt til at forbedre sikkerheden og forebygge forurening fra skibe.

 

·        F.eks. vil passagerer fÃ¥ en meget højere erstatning ved ulykker, end de er berettigede til i dag. OgsÃ¥ kontrollen med klassifikationsselskaberne, der syner skibe pÃ¥ flagstaternes vegne, vil blive skærpet til gavn for sikkerheden til søs.