Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 304
Offentligt
594671_0001.png
594671_0002.png
594671_0003.png
594671_0004.png
594671_0005.png
594671_0006.png
594671_0007.png
594671_0008.png
594671_0009.png
594671_0010.png
594671_0011.png
594671_0012.png
594671_0013.png
594671_0014.png
594671_0015.png
594671_0016.png
594671_0017.png
594671_0018.png
594671_0019.png
594671_0020.png
594671_0021.png
VORES REJSEUDKAST TIL EN FÆLLES RETNINGFOR DANSK TURISMEVERSION AUGUST 2008
Dette udkast er et dialogoplæg faciliteret af VisitDenmarks bestyrelse.Den endelige strategi forventes vedtaget ultimo 2008med opbakning fra de centrale aktører i dansk turisme.Formatet af en rejseguide i bogformatkunne gøre den endelige strategi mere tilgængelig,og derfor er følgende sider illustreret som en bog.
010203040506
UDGANGSPUNKTHVORFOR?HVORHEN?HVORDAN?HVAD ER MÅLET?UDDYBENDEMATERIALE
2
01 UDGANGSPUNKT
„ASKNOT WHATYOUR COUNTRY,CAN DO FOR YOU,BUT WHATYOU CAN DO FORYOUR COUNTRY“JOHN F. KENNEDY, 1963En styrket dansk turisme gavner os alleog alle må give en hånd med for at nå målet
3
01 UDGANGSPUNKT
“SPØRG IKKEHVAD VERDEN KANGØRE FOR DANMARK,MEN HVADDANMARK KAN GØREFOR VERDEN.”DANSK TURISME, 2008En bedre verden gavner os alleog alle må give en hånd med for at nå målet
4
02 HVORFOR?
HER GÅRDET GODT!//////Trendy hovedstadMange overnatningerGode oplevelserGlade gæsterGode produkterLille arbejdsløshed
5
02 HVORFOR?MARKEDSPERSPEKTIV
MEN DANSKTURISMEMISTERMARKEDS-ANDELE/ Antallet af udenlandske overnatninger er faldet fra 1992-2005,mens den er steget kraftigt i vores nabolande/ Der har været stort fald i tyske turister ved vores kyster/ Væksten i storbyferie og mødeturisme er lavere end andre lande/ Vores sæson er for kort/ Turisterne bruger for få penge i vores land/ Den internationale tilgængelighed er utilstrækkelig
6
02 HVORFOR?BRANCHEPERSPEKTIV
OG DANSKTURISMEER USEXET////Mange af vores faciliteter er mangelfulde eller nedslidteMange steder i Danmark mangler der nye oplevelserVi kan ikke tiltrække de bedste medarbejdereVi kan ikke tiltrække nok investeringer
7
03 HVORHEN?MISSIONUHØJTIDELIGHEDFRIHEDANSVARLIGHEDTRYGHED
LIVSKVALITETMED ØJEBLIKKEAF LYKKE ERVORES FÆLLESLEDESTJERNEVi tror på at Danmark har en stor idé at tilbyde resten af verden:Vi har ikke de største strande, de fleste soltimer, de bedste tilbud,de fornemmeste museer eller de vildeste oplevelser.Vi inspirerer mennesker over hele verden til et lykkeligere liv.Det er et fælles udgangspunkt som er værd at stå sammen om og kæmpe for.Det er grundlaget for vores fælles retning.
8
03 HVORHEN?MISSION
„ … FOR DER ER NOGETSÆRLIGT VED LYKKENMAN KAN BLIVE HELT GLADNÅR MAN MØDER DEN…MÅSKE LIGGER FEJLEN DERMAN KENDER FOR LIDT TIL DENBURDE SÆTTE SIG MERE IND I DENJEG TRORDET ER EN TRÆNINGSSAG“BENNY ANDERSEN
9
03 HVORHEN?
”MAN KOSER SEG MED GOD MATOG GODT DRIKKE, OG DENGODE SAMTALEN, OG KOMMERNÆR HVERANDRE. DET ER VELDET VI ØNSKER, LITT NÆRHETOG GOD MAT OG DRIKKE –DET ER LIVET”FOKUSGRUPPE NORGE”HELA LIVET ÄRREPRESENTERAD HÄR”FOKUSGRUPPE SVERIGE
Positionen som et land, der forbindes med lykke har en række fordele.Den samler de forskellige begreber fra Danmarks-brandet i et let forståeligt,rummeligt og globalt budskab. Og det harmonerer meget stærkt med detvores gæster værdsætter ved landet. Det er meget mere end bare et turismebudskab.Det gør livet værd at leve.
10
03 HVORHEN?FERIETURISTEN
LYKKE PÅFERIENTryghedTrivselNydelseSamværAutenticitetKvalitetRoFrihedNærhedBerigelse
11
03 HVORHEN?MØDETURISTEN
LYKKELIGEØJEBLIKKE PÅKONFERENCENKvalitetBalanceNærhedTilgængelighedUbesværLæringTryghedUdviklingInspirationAutenticitet
12
03 HVORHEN?SAMARBEJDSPARTNERENYD LIVET
EN RENERE VERDEN
ET BEDRE IMORGEN
EN GOD BARNDOM
ET BEDRE LIVFOR SUKKERSYGE-PATIENTER
DE FORSKELLIGEASPEKTERAF LIVSKVALITETOG LYKKESAMLER DANSKEVIRKSOMHEDERSVÆRDIER
13
03 HVORHEN?BAGGRUND
POSITIONENUNDERSTØTTESSAMSTEMMENDEAF EN LANG RÆKKEUNDERSØGELSERPå intet andet område er Danmark så konsekvent nr. 1.Lykke eller livskvalitet kommer mere og mere i fokus, som et seriøst forskningsområdeog et væsentligt supplement til velkendte landesammenligninger.Kun Bhutan laver årligt et nationalregnskab for lykke...Danmark ”verdens lykkeligste land” i:University of Leicester, ”World’s Happiness Map”, 2006OECD and European Social Survey, ”Life Satisfaction Index”, 2007The World Bank and University of Pensylvania, ”Measuring Happiness”, 2008Monocle, ”Quality of Life Index”, 2008 (Copenhagen)
14
03 HVORHEN?OPSUMMERING
VISIONDanmark er globalt kendt for at sætte menneskets livskvalitet og lykke i centrum.
MISSIONDansk turisme skaber værdi for Danmark ved at tiltrække globale målgruppermed unikke oplevelser, der giver gæsten en smag af livskvalitet og lykke.
15
04 HVORDAN?
GÆSTERNEOPLEVELSERNESAMARBEJDETRAMMEBETINGELSERNEVi skal kæmpe på fire fronter for at inspirere til lykke.
16
04 HVORDAN?
GÆSTERNEFRATILLykken er nok lunefuld, men bør ikke være sæsonafhængig.Vi skal have folk hertil og være der for dem hele året.Vi skal træffe nogle helt klare valg. Vi skal præcist udvælge nogle værdiskabendemålgrupper og satse fokuseret på at få fat i dem.Vi kan ikke være alt for alle som i dag.Vi har bl.a. brug for flere konferencer og folk på korte ferier.
17
04 HVORDAN?
OPLEVELSERNEFRATILVi er godt i gang med at tilbyde cykelferier, mødekoncepter, wellness, gourmet og andet.Men vi kan blive meget bedre til at skabe oplevelser, som bringer turisten tæt på lykken.Vi skal have flere fyrtårne, som rammer globale nicher.Service og værtsskab skal forbedres.Der skal udvikles nye innovative oplevelser og skabes generelle produktforbedringer,som understøtter målgruppernes behov og skaber værdi.
18
04 HVORDAN?
SAMARBEJDETFRAWoCoVisitNordjylland
TILVidens-institutionerEksport-erhvervet
Vi har fået en god struktur for regionalt, nationalt og offentligt samarbejde- men hvem gør hvad mod 2015?Vi skal beslutte følgende så alle forstår det:/ Hvilke opgaver skal turistbureauer og destinationer udføre?/ Hvilke opgaver skal de regionale turismeudviklingsselskaber udføre?/ Hvilke opgaver skal VisitDenmark udføre?/ Hvad skal rollefordelingen være mellem det private og det offentlige?/ Hvordan får vi øget samarbejdet med danske virksomheder og andre aktører?
ØstdanskTurisme
VISITDENMARK
SyddanskTurisme
Turisme-ogOplevelses-TURISTFREMMESYSTEMETudbydere
NGO’er
DestinationBornholm
MidtjyskTurisme
Ministerier
Øvrige offt.aktører
19
04 HVORDAN?
RAMMEBETINGELSEROG FINANSIERINGVi skal arbejde for løbende lovforbedringer, der understøtter strategien.Vi skal pulje pengene fra mange små initiativer til få store, slagkraftige fælles satsninger.Vi skal have flere fleksible og langsigtede investeringer.
20
05 HVAD ER MÅLET?
Med denne retning kan vi sammen skabe værdi for Danmark.
21