Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 304
Offentligt
594670_0001.png
594670_0002.png
594670_0003.png
594670_0004.png
594670_0005.png
594670_0006.png
594670_0007.png
594670_0008.png
594670_0009.png
594670_0010.png
594670_0011.png
594670_0012.png
594670_0013.png
594670_0014.png
594670_0015.png
594670_0016.png
594670_0017.png
594670_0018.png
Turisterhvervet er et globalt erhverv– fokus på værdiskabelseGlobale erhverv
Konkurrerer på globale markederEr mere innovative og produktiveUdbetaler gennemsnitligt højere lønninger
Danmark skal leve af de globale erhverv
Globaliseringen slår igennem -Danmark har oplevet nedgang....Udvikling i udenlandske overnatninger 2000-2007 i udvalgte landeIndeks 2000=100
1401301201101009080706020002001Danmark
2002Sverige
2003
2004Norge
2005Finland
2006
2007EU15
Kilde: Visitdenmark, 2008
Fire anbefalinger
1Fokusér på strategisk destinationsudvikling2Moderniser reguleringen og ligestil erhvervet3Optimer turismesamarbejdet4Sats på værdiskabende vækstmarkeder
1
Fokusr på strategiskestinationsudviklingéd
2
Moderniserreguleringenogligestil rhvervete
3
Optimerturismesamarbejdet
4
Satspå værdiskabendevækstmarkeder
Planlægning kan blive et nytredskab i turismepolitikken
Masterplaner kan udarbejdes for udvalgte ogafgrænsede områder, der kan blive til størreresorts i DanmarkDer skal tillades udvikling og større grad affortætning og koncentration i områderneDer skal opstilles krav til kvalitet og hensyntil beskyttelse af natur og miljøet i øvrigt
1
Fokusr på strategiskestinationsudviklingéd
2
Moderniserreguleringenogligestil rhvervete
3
Optimerturismesamarbejdet
4
Satspå værdiskabendevækstmarkeder
Tilgængelighed er afgørendefor destinationsudviklingDeregulering af flytrafikken kan tiltrækkeflere lavprisselskaber
TrafikafgifterDen eksisterende prisregulering omkring brug aflufthavnens faciliteter bør vurderes nøjereNy terminalDen aktuelle interesse for at investere i en nyterminal vurderes at være en meget positivudvikling
Ruteudvikling
Målrettet fokus på at tiltrække flyruter,færgeruter mv.Tog & Broer
Fire anbefalinger
1 Fokusér på strategisk destinationsudvikling2Moderniser reguleringen og ligestil erhvervet3Optimer turismesamarbejdet4Sats på værdiskabende vækstmarkeder
1
Fokusr på strategiskestinationsudviklingéd
2
Moderniserreguleringenogligestil rhvervete
3
Optimerturismesamarbejdet
4
Satspå værdiskabendevækstmarkeder
Danske hoteller og restauranter eri ulige konkurrence på momsDanske overnatningsstederrammes dobbelt:den højestemomssats i EUmanglendemomsafløftning forerhvervsmæssig købaf overnatnings- ogrestaurationsydelserMomssatser og afløftning i udvalgte lande,2008Hotelmoms, pct.DKSverigeNorgeFinlandTysklandHollandUKEUgennemsnitKilde: HOTREC, 2008
Afløftningssats,pct.25100100100100100100-
25,012,08,08,019,06,017,59,6
Manglende godtgørelse for energiafgifterEksempelForbrugManglendegodtgørelseManglendegodtgørelse iprocentaf omsætning0,9%
RestaurantOmsætning: 2,2 mio. kr.Ansatte: 3Feriecenter m/poolOmsætning: 16,5 mio. kr.Ansatte: 17
El til køkken: 57.915 kWhFlaskegas til køkken: 3.000 kgFjernvarme til opvarmning mv.: 360 GjEl til procesformål: 1.000.000 kWhEl til ferielejligheder: 1.600.000 kWhOlie til opvarmning
0 kr.0 kr.19.008 kr.0 kr.865.600 kr.266.250 kr.
6,9%
Hotel med restaurantOmsætning: 49 mio. kr.Ansatte: 65Campingplads med rest.Omsætning: 2,5 mio. kr.Ansatte: 3
El til køkken: 1.310.000 kWhFlaskegas til køkken: 9.250 kgOlie til opvarmning: 157.000 kgEl til restaurantkøkken: 28.000 kWhEl til fællesarealer: 72.000 kWhElsalg til campinggæster: 98.000 kWhTræpiller til varme i fællesarealer: 45 tons
0 kr.0 kr.334.410 kr.038.95253.0180kr.kr.kr.kr.
0,7%
3,7%
Fire anbefalinger
1 Fokusér på strategisk destinationsudvikling2Moderniser reguleringen og ligestil erhvervet3Optimer turismesamarbejdet4Sats på værdiskabende vækstmarkeder
1
Fokusr på strategiskestinationsudviklingéd
2
Moderniserreguleringenogligestil rhvervete
3
Optimerturismesamarbejdet
4
Satspå værdiskabendevækstmarkeder
Etablér et nyt turismeselskabOrganiseringEt kommercielt orienteret markedsføringsselskab meden landsdækkende enhedsorganisation og enprofessionel bestyrelseDannes som fusion af VisitDenmark og de regionaleturismeselskaberOffentlig (statslig og regional) og privat ejerkredsUafhængigt af Økonomi- og Erhvervsministeriet
FinansieringStatslig basisfinansiering, regionale bidrag og privatebidrag til kampagner og aktiviteterPrincip: ligelig privat og offentlig finansiering af desamlede aktiviteter i selskabet
Fire anbefalinger
1 Fokusér på strategisk destinationsudvikling2Moderniser reguleringen og ligestil erhvervet3Optimer turismesamarbejdet4Sats på værdiskabende vækstmarkeder
1
Fokusr på strategiskestinationsudviklingéd
2
Moderniserreguleringenogligestil rhvervete
3
Optimerturismesamarbejdet
4
Satspå værdiskabendevækstmarkeder
Turismens forretningsområder harforskellige udfordringerKystturismen skal nye veje, hvis der skal skabesvækst og mere værdi
Stærkere destinationer
Storbyturismen i København har et vækstpotentiale
2009 er platform for vækst
Den internationale mødeturisme kan få et nyt løft
Kapacitet og faciliteter til vækst
1
Fokusr på strategiskestinationsudviklingéd
2
Moderniserreguleringenogligestil rhvervete
3
Optimerturismesamarbejdet
4
Satspå værdiskabendevækstmarkeder
Styrk fokus på værdiskabendeforretningsområder og vækstmarkederDrejning mod højtforbrugende turister skalforstærkes
København og andre stærke destinationer skalprioriteres i markedsføringen
Nærmarkeder er et must
Grundlag for kystturismenVolumen i København
Bedre performance på eksisterende markeder ogvækstmarkeder skal prioriteres højere
Værdiskabelsen i turisterhvervet skalstyrkes

Situationen i dag

For få stærke og attraktivedestinationerReguleringen stiller erhvervetringereTegn på sub-optimering iturismesamarbejdetVækstmuligheder prioriteresikke helhjertet

Anbefalinger

Opbyg destinationer gennemmasterplanlægning ogruteudviklingModernisér reguleringen bl.a.omkring afgifter og momsEtablér en uafhængig organisationmed kommercielt fokusSats på vækstområder, derskaber størst værdi