Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 304
Offentligt
Turisterhvervet er et globalt erhverv– fokus på værdiskabelseGlobale erhverv•••
Konkurrerer på globale markederEr mere innovative og produktiveUdbetaler gennemsnitligt højere lønninger
Danmark skal leve af de globale erhverv
Globaliseringen slår igennem -Danmark har oplevet nedgang....Udvikling i udenlandske overnatninger 2000-2007 i udvalgte landeIndeks 2000=100
1401301201101009080706020002001Danmark
2002Sverige
2003
2004Norge
2005Finland
2006
2007EU15
Kilde: Visitdenmark, 2008
Fire anbefalinger
1Fokusér på strategisk destinationsudvikling2Moderniser reguleringen og ligestil erhvervet3Optimer turismesamarbejdet4Sats på værdiskabende vækstmarkeder
1
Fokusr på strategiskestinationsudviklingéd
2
Moderniserreguleringenogligestil rhvervete
3
Optimerturismesamarbejdet
4
Satspå værdiskabendevækstmarkeder
Planlægning kan blive et nytredskab i turismepolitikken•
Masterplaner kan udarbejdes for udvalgte ogafgrænsede områder, der kan blive til størreresorts i DanmarkDer skal tillades udvikling og større grad affortætning og koncentration i områderneDer skal opstilles krav til kvalitet og hensyntil beskyttelse af natur og miljøet i øvrigt
•
•
1
Fokusr på strategiskestinationsudviklingéd
2
Moderniserreguleringenogligestil rhvervete
3
Optimerturismesamarbejdet
4
Satspå værdiskabendevækstmarkeder
Tilgængelighed er afgørendefor destinationsudvikling•Deregulering af flytrafikken kan tiltrækkeflere lavprisselskaber••••
TrafikafgifterDen eksisterende prisregulering omkring brug aflufthavnens faciliteter bør vurderes nøjereNy terminalDen aktuelle interesse for at investere i en nyterminal vurderes at være en meget positivudvikling
•Ruteudvikling••
Målrettet fokus på at tiltrække flyruter,færgeruter mv.Tog & Broer
Fire anbefalinger
1 Fokusér på strategisk destinationsudvikling2Moderniser reguleringen og ligestil erhvervet3Optimer turismesamarbejdet4Sats på værdiskabende vækstmarkeder
1
Fokusr på strategiskestinationsudviklingéd
2
Moderniserreguleringenogligestil rhvervete
3
Optimerturismesamarbejdet
4
Satspå værdiskabendevækstmarkeder
Danske hoteller og restauranter eri ulige konkurrence på momsDanske overnatningsstederrammes dobbelt:den højestemomssats i EUmanglendemomsafløftning forerhvervsmæssig købaf overnatnings- ogrestaurationsydelserMomssatser og afløftning i udvalgte lande,2008Hotelmoms, pct.DKSverigeNorgeFinlandTysklandHollandUKEUgennemsnitKilde: HOTREC, 2008
Afløftningssats,pct.25100100100100100100-
25,012,08,08,019,06,017,59,6
Manglende godtgørelse for energiafgifterEksempelForbrugManglendegodtgørelseManglendegodtgørelse iprocentaf omsætning0,9%
RestaurantOmsætning: 2,2 mio. kr.Ansatte: 3Feriecenter m/poolOmsætning: 16,5 mio. kr.Ansatte: 17
El til køkken: 57.915 kWhFlaskegas til køkken: 3.000 kgFjernvarme til opvarmning mv.: 360 GjEl til procesformål: 1.000.000 kWhEl til ferielejligheder: 1.600.000 kWhOlie til opvarmning
0 kr.0 kr.19.008 kr.0 kr.865.600 kr.266.250 kr.
6,9%
Hotel med restaurantOmsætning: 49 mio. kr.Ansatte: 65Campingplads med rest.Omsætning: 2,5 mio. kr.Ansatte: 3
El til køkken: 1.310.000 kWhFlaskegas til køkken: 9.250 kgOlie til opvarmning: 157.000 kgEl til restaurantkøkken: 28.000 kWhEl til fællesarealer: 72.000 kWhElsalg til campinggæster: 98.000 kWhTræpiller til varme i fællesarealer: 45 tons
0 kr.0 kr.334.410 kr.038.95253.0180kr.kr.kr.kr.
0,7%
3,7%
Fire anbefalinger
1 Fokusér på strategisk destinationsudvikling2Moderniser reguleringen og ligestil erhvervet3Optimer turismesamarbejdet4Sats på værdiskabende vækstmarkeder
1
Fokusr på strategiskestinationsudviklingéd
2
Moderniserreguleringenogligestil rhvervete
3
Optimerturismesamarbejdet
4
Satspå værdiskabendevækstmarkeder
Etablér et nyt turismeselskabOrganisering•Et kommercielt orienteret markedsføringsselskab meden landsdækkende enhedsorganisation og enprofessionel bestyrelseDannes som fusion af VisitDenmark og de regionaleturismeselskaberOffentlig (statslig og regional) og privat ejerkredsUafhængigt af Økonomi- og Erhvervsministeriet
•••
Finansiering••Statslig basisfinansiering, regionale bidrag og privatebidrag til kampagner og aktiviteterPrincip: ligelig privat og offentlig finansiering af desamlede aktiviteter i selskabet
Fire anbefalinger
1 Fokusér på strategisk destinationsudvikling2Moderniser reguleringen og ligestil erhvervet3Optimer turismesamarbejdet4Sats på værdiskabende vækstmarkeder
1
Fokusr på strategiskestinationsudviklingéd
2
Moderniserreguleringenogligestil rhvervete
3
Optimerturismesamarbejdet
4
Satspå værdiskabendevækstmarkeder
Turismens forretningsområder harforskellige udfordringer•Kystturismen skal nye veje, hvis der skal skabesvækst og mere værdi•
Stærkere destinationer
•Storbyturismen i København har et vækstpotentiale•
2009 er platform for vækst
•Den internationale mødeturisme kan få et nyt løft•
Kapacitet og faciliteter til vækst
1
Fokusr på strategiskestinationsudviklingéd
2
Moderniserreguleringenogligestil rhvervete
3
Optimerturismesamarbejdet
4
Satspå værdiskabendevækstmarkeder
Styrk fokus på værdiskabendeforretningsområder og vækstmarkeder•Drejning mod højtforbrugende turister skalforstærkes
•København og andre stærke destinationer skalprioriteres i markedsføringen
•Nærmarkeder er et must••
Grundlag for kystturismenVolumen i København
•Bedre performance på eksisterende markeder ogvækstmarkeder skal prioriteres højere
Værdiskabelsen i turisterhvervet skalstyrkesSituationen i dag
For få stærke og attraktivedestinationerReguleringen stiller erhvervetringereTegn på sub-optimering iturismesamarbejdetVækstmuligheder prioriteresikke helhjertet
Anbefalinger
Opbyg destinationer gennemmasterplanlægning ogruteudviklingModernisér reguleringen bl.a.omkring afgifter og momsEtablér en uafhængig organisationmed kommercielt fokusSats på vækstområder, derskaber størst værdi