Fremsat den {FREMSAT} af økonomi‑ og erhvervsministeren (Lene Espersen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og om ophævelse af lov om liniekonferencer

(Rykkergebyrer m.v.)

 

§ 1

I lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 903 af 12. juli 2007, som ændret ved lov nr. 511 af 17. juni 2008, foretages følgende ændring:

1. § 24, stk. 5, 1. pkt., affattes således:

»Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om forrentning af beløb efter stk. 1-4, der ikke betales til forfaldstid, samt om betaling af rykkergebyr.«

§ 2

Lov nr. 174 af 28. april 1982 om liniekonferencer ophæves.

§ 3

Loven træder i kraft den 1. april 2009.

§ 4

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og indhold

Med forslaget til ændring af lov om sikkerhed til søs får Søfartsstyrelsen hjemmel til at opkræve rykkergebyr ved for sen betaling for lovpligtige syn af skibe. Forslaget skal øge incitamentet til at betale rettidigt for syn.

Forslaget til ændring af lov om liniekonferencer er en konsekvens af ophævelse af EU-reguleringen på området.

1.1. Hjemmel til rykkergebyr

§ 24 i lov om sikkerhed til søs giver hjemmel til at fastsætte regler om betaling for syn af skibe. Bekendtgørelse nr. 1007 af 15. august 2007 om betaling for syn af skibe m.v. er udstedt i medfør heraf. Søfartsstyrelsen opkræver med hjemmel i bekendtgørelsen timebetaling for udført synsarbejde m.m. på danske og udenlandske skibe.

Søfartsstyrelsen udskriver årligt ca. 1.200 fakturaer til danske og udenlandske redere for syn af skibe.

Langt hovedparten af Søfartsstyrelsens kunder betaler deres faktura rettidigt. Dog er der over en 3-årig periode (perioden 2005-2007) udsendt ca. 1.000 rykkere (såvel første, anden og tredje rykker), hvilket er uforholdsmæssigt mange set i forhold til det begrænsede antal fakturaer. I samme periode er 94 af Søfartsstyrelsens tilgodehavender sendt til inddrivelse ved SKAT. Det samlede tilgodehavende udgjorde ca. 1,6 mio. kr. og fordelte sig på 53 kunder. Heraf var 43 danske, og 10 var udenlandske.

Antallet af skyldige beløb bør til enhver tid minimeres, og der bør skabes hjemmel til opkrævning af et rykkergebyr i tilfælde af for sen eller manglende betaling.

Hjemlen skal give adgang til at ændre bekendtgørelsen om betaling for syn af skibe m.v., således at der i bekendtgørelsen indføres krav om betaling af rykkergebyr ved for sen eller manglende betaling for syn.

Formålet med indførelsen af et rykkergebyr er at nedbringe antallet af rykkere samt at få dækket Søfartsstyrelsens omkostninger i forbindelse med rykkerproceduren. Det forventes, at indførelsen af et rykkergebyr vil have en adfærdsregulerende effekt, således at der i højere grad erlægges rettidig betaling. Forslaget vil ikke berøre den store majoritet af kunder, som i dag overholder betalingsfristen.

Gebyrets størrelse vil blive beregnet ud fra styrelsens faktiske omkostninger forbundet med opgaven og vil som sådan ikke indebære et nettoprovenu for Søfartsstyrelsen.

1.2. Ophævelse af lov om liniekonferencer

Formålet med ophævelsen af lov om liniekonferencer er at bringe den danske lovgivning i overensstemmelse med EU-reguleringen på området.

Lov nr. 174 af 28. april 1982 om liniekonferencer gennemfører FN's konvention af 6. april 1974 om en kodeks for liniekonferencer.

Liniekonferencer er en gruppe på to eller flere linierederier, der driver international liniefart, og som har en aftale, hvorefter de bl.a. kan drive virksomhed i henhold til ensartede eller fælles fragtrater.

Med baggrund i ønsket om at fremme fri konkurrence er to EU-forordninger, der hidtil nærmere har fastsat linierederiernes virksomhed, blevet ophævet med virkning fra 18. oktober 2008.

Liniekonferencer er sÃ¥ledes ikke længere tilladt pÃ¥ farter til og fra EU-havne. Linierederier kan stadig operere enkeltvis i liniefart til og fra europæiske havne. Disse forhold vil fremover være reguleret af de almindelige EU-konkurrenceregler. Europa-Kommissionen har den 1. juli 2008 udstedt retningslinjer for den fremtidige regulering af søtransport. Retningslinjerne giver ikke anledning til at opretholde loven.

Danmark skal af samme årsag opsige FN’s konvention af 6. april 1974 om en kodeks for liniekonferencer. Regeringen vil tage initiativ hertil straks efter vedtagelsen af nærværende lovforslag, idet Folketinget ved vedtagelsen af lovforslaget giver sin tilslutning til, at konventionen opsiges. Lov om liniekonferencer har gennemført konventionen i dansk ret.

2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Der pålægges i dag morarenter ved for sen betaling i henhold til bekendtgørelsen om betaling for syn af skibe m.v. Renterne modsvarer styrelsens finansielle rentetab, og rentesatsen fastlægges efter gældende regler.

Forslaget om rykkergebyrer vil ikke indebære indtægter til det offentlige, idet gebyret vil modsvare Søfartsstyrelsens omkostninger ved rykkerproceduren.

Forslaget berører alene dårlige betalere, som pålægges et gebyr ved for sen betaling. Dersom offentlige myndigheder betaler for sent, vil det koste et gebyr på lige fod med private kunder.

Lovforslaget har ikke herudover økonomiske konsekvenser for det offentlige.

Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget vedrørende rykkergebyrer vil i meget beskedent omfang få økonomiske konsekvenser for de relativt få redere, som ikke betaler deres faktura rettidigt.

Forslaget om ophævelse af lov om liniekonferencer er en konsekvens af ophævelsen af to rådsforordninger om liniekonferencers virksomhed. Dette skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

Forslaget forventes ikke at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Der forventes ikke iværksat en særlig kommunikationsindsats for lovforslaget, herunder findes det ikke nødvendigt at udarbejde en egentlig kommunikationsplan.

Lovforslaget er testet for e-administrerbarhed, og der er ikke fundet hindringer herfor.

[Lovforslaget har været forelagt Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR har vurderet, at forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.]

4. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

6. Forholdet til EU-retten

Forslaget om ophævelsen af lov om liniekonferencer er en følge af ophævelsen af EU-reguleringen om liniekonferencer.

Rådets forordning (EØF) nr. 4056/86 af 22. december 1986 om fastsættelse af de nærmere retningslinjer for anvendelsen af traktatens artikel 85 og 86 på søtransport (EF-Tidende 1986 nr. L 378, side 4) blev således ophævet ved Rådets forordning (EF) nr. 1419/2006 af 25. september 2006 (EU-Tidende 2006 nr. L 269, side 1).

Rådets forordning (EØF) nr. 954/79 af 15. maj 1979 medlemsstaternes ratifikation eller tiltrædelse af De forenede Nationers konvention om en kodeks for linjekonferencer (EF-Tidende 1979 nr. L 121, side 1) er ophævet ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1490/2007 af 11. december 2007 (EU-Tidende 2007 nr. L 332, side 1).

7. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

[Lovforslaget har været i høring hos:

Advokatrådet, Beskæftigelsesministeriet, Bilfærgernes Rederiforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Statistik, Dansk Sø-Restaurations Forening, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Fag og Arbejde, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansministeriet, Finanstilsynet, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Småøernes Færgeselskaber, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, HORESTA, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Landsorganisationen i Danmark, Maskinmestrenes Forening, Metal Søfart, Patent- og Varemærkestyrelsen, Radiotelegrafistforeningen af 1917, Rederiforeningen af 1895, Rederiforeningen for Mindre Skibe, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, Statens Byggeforskningsinstitut, Statsansattes Kartel, Statsministeriet, Statstjenestemændenes Centralorganisation II, Søfartens Arbejdsmiljøråd, Søfartens Ledere – Dansk Navigatørforening, Transportministeriet og Træskibs Sammenslutningen.]

8. Sammenfattende skema

 

Positive konsekvenser/Mindreudgifter

Negative konsekvenser/Merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen af betydning.

Ingen af betydning.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen.

Ingen.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen.

Forslaget vedrørende rykkergebyrer vil i meget beskedent omfang få økonomiske konsekvenser for de relativt få redere, som ikke betaler deres faktura rettidigt.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen.

Ingen.

Miljømæssige konsekvenser

Ingen.

Ingen.

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen.

Ingen.

Forholdet til EU-retten

Forslaget om ophævelse af lov om liniekonferencer har til formål at bringe den danske lovgivning i overensstemmelse med EU-reguleringen på området.

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Med forslaget skabes hjemmel til, at økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om rykkergebyrer i tilfælde af for sen eller helt manglende betaling for syn af skibe. Hjemlen vil blive udnyttet til straks efter lovens ikrafttræden at ændre bekendtgørelsen om betaling for syn af skibe m.v., således at der i bekendtgørelsen indføres regler om betaling af rykkergebyr.

Gebyrets størrelse vil blive beregnet ud fra styrelsens faktiske omkostninger forbundet med opgaven og vil blive holdt inden for de af regeringens økonomiudvalg fastsatte rammer for rykkergebyrers størrelse.

For så vidt angår renter bemærkes, at Søfartsstyrelsen allerede har hjemmel til at opkræve morarenter ved for sen betaling, jf. § 5 i bekendtgørelse nr. 1007 af 15. august 2007 om betaling for syn af skibe m.v.

Til § 2

Forslaget er en følge af EU-regulering, hvorefter liniekonferencer siden oktober 2008 ikke længere er tilladt på farter til og fra fællesskabshavne. Dette gælder også for liniekonferencer mellem lande udenfor EU ved sejlads på europæiske havne.

EU-reguleringen hindrer ikke, at linierederier stadig kan operere enkeltvis i liniefart til og fra europæiske havne, men der må ikke indgås aftaler om liniekonferencer. Disse forhold vil fremover være reguleret af de almindelige EU-konkurrenceregler.

Forslaget om ophævelse af lov om liniekonferencer har således til formål at bringe den danske lovgivning i overensstemmelse med EU-retten.

Til § 3

Det foreslås, at loven træder i kraft 1. april 2009.

Til § 4

Området søsikkerhed er overtaget af Færøerne, hvorimod det for så vidt angår Grønland er et rigsanliggende. Forslaget til ændring af lov om sikkerhed til søs vil derfor kunne sættes i kraft for Grønland. Før dette sker, vil det dog blive forelagt de grønlandske myndigheder til udtalelse.

Lov om liniekonferencer er ikke sat i kraft for Færøerne og Grønland og skal følgelig ikke ophæves for disse landsdele.

+++Bilag+++Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1. I lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 903 af 12. juli 2007, som ændret ved lov nr. 511 af 17. juni 2008, foretages følgende ændring:

§ 24. …

 

1. § 24, stk. 5, 1. pkt., affattes således:

Stk. 5. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om forrentning af beløb efter stk. 1-4, der ikke betales til forfaldstid. Skyldige beløb efter denne bestemmelse kan inddrives ved udpantning og ved indeholdelse i løn m.v. efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven.

 

»Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om forrentning af beløb efter stk. 1-4, der ikke betales til forfaldstid, samt om betaling af rykkergebyr.«

 

 

 

§ 2. Lov nr. 174 af 28. april 1982 om liniekonferencer ophæves.

 

 

§ 3. Loven træder i kraft den 1. april 2009.

 

 

§ 4. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.