Fremsat den {FREMSAT} af økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)

 

Forslag

til

Lov om administration af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1082/2006 af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS)[1] /NREF/FN101//

 

Kapitel 1

Formål

§ 1. Loven har til formÃ¥l, i overensstemmelse med de regler der følger af Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) Nr. 1082/2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS), at fastlægge regler for danske myndigheders og offentligretlige organers deltagelse i en EGTS, herunder regler for registrering og opløsning af en EGTS med hjemsted i Danmark.

Kapitel 2

Administrationens organisering m.v.

§ 2. En EGTS kan bestÃ¥ af medlemsstater, regionale og lokale myndigheder, offentligretlige organer eller af sammenslutninger af sÃ¥danne myndigheder og organer.

Stk. 2. En EGTS handler inden for rammerne af de opgaver, som den har fået overdraget, og som kun omfatter lettelse og fremme af det territoriale samarbejde med henblik på at styrke den økonomiske og sociale samhørighed, og som fastlægges af medlemmerne med udgangspunkt i, at de alle ligger inden for rammerne af den kompetence, som det enkelte medlem har i henhold til national lovgivning.

Stk. 3. Uden finansielt bidrag fra Det Europæiske Fællesskab kan de opgaver, der tillægges en EGTS, kun omfatte de typer af samarbejde, der er opført i artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Stk. 4. En EGTS med hjemsted i Danmark er et privatretligt organ. En EGTS, hvor et eller flere medlemmer har begrænset deres ansvar, jf. artikel 12, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1082/2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS), kan ikke registreres med hjemsted i Danmark.

§ 3. Erhvervs- og Byggestyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelsen her i landet af Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) Nr. 1082/2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS) i forbindelse med anmodninger om deltagelse i en EGTS.

Stk. 2. Anmodninger om deltagelse i en EGTS, fremsendes til Erhvervs- og Byggestyrelsen. Anmodninger skal være bilagt kopi af den foreslÃ¥ede aftale, der regulerer EGTS’en, de foreslÃ¥ede vedtægter og dokumentation fra den eller de relevante myndigheder for, at det pÃ¥gældende danske medlems deltagelse i EGTS’en er i overensstemmelse med den kompetence, medlemmet har i henhold til dansk lovgivning. Hvis den foreslÃ¥ede aftale og de foreslÃ¥ede vedtægter ikke er udarbejdet pÃ¥ dansk, skal der tillige indsendes en autoriseret oversættelse pÃ¥ dansk. Erhvervs- og Byggestyrelsen meddeler, efter høring af eventuelle berørte ressortministerier, afslag pÃ¥ eller godkendelse af anmodninger inden en frist pÃ¥ 3 mÃ¥neder.

Stk. 3. Ændringer i aftalen, der regulerer en EGTS, og væsentlige ændringer i EGTS’ens vedtægter skal godkendes af Erhvervs- og Byggestyrelsen.

Stk. 4. I forbindelse med godkendelsen af en anmodning vedrørende en EGTS, der har hjemsted i Danmark, træffer Erhvervs- og Byggestyrelsen afgørelse om, hvem der fører kontrol med EGTS’ens forvaltning af offentlige midler. Eventuelle udgifter forbundet med kontrollen afholdes af den pÃ¥gældende EGTS.

Stk. 5. Afgørelser, der træffes af Erhvervs- og Byggestyrelsen efter denne lov, er endelige og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Kapitel 3

Registrering

§ 4. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelsen her i landet af Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) Nr. 1082/2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS) i forbindelse med registrering og offentliggørelse af en EGTS med hjemsted i Danmark, samt dennes aftale, vedtægter, ledelse og revisor.

Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler for en EGTS’s anmeldelse, gebyr for sådan anmeldelse og offentliggørelse i forbindelse med anmeldelse og udskrifter mv.

Stk. 3. Afgørelser truffet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i henhold til loven eller forskrifter udstedt i medfør af loven kan indbringes for Erhvervsministeriets Erhvervsankenævn senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende EGTS.

§ 5. Ledelsen for en EGTS med hjemsted i Danmark skal anmelde den pÃ¥gældende EGTS til registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Som bilag til anmeldelsen til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen skal vedlægges Erhvervs- og Byggestyrelsens godkendelse af anmodningen samt tilsvarende godkendelse fra de kompetente udenlandske myndigheder i henhold til hvis lov, de udenlandske medlemmer af en EGTS er stiftet.

§ 6. En EGTS med hjemsted i Danmark er pligtig og eneberettiget til i sit navn at benytte betegnelsen "europæisk gruppe for territorialt samarbejde" eller deraf dannede forkortelser.

Stk. 2. Navnet på en EGTS med hjemsted i Danmark skal tydeligt adskille sig fra navnet på andre virksomheder, der er registreret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. I navnet må ikke optages slægtsnavn, firma, særegent navn på fast ejendom, varemærke, forretningskendetegn og lignende, der ikke tilkommer selskabet, eller noget, som kan forveksles hermed.

Stk. 3. Navnet på en EGTS med hjemsted i Danmark må ikke være egnet til at vildlede. Navnet må ikke indeholde angivelse af foretagender, der ikke står i forbindelse med EGTS’ens formål. Angiver navnet en bestemt virksomhed, må det ikke bibeholdes uforandret, når virksomhedens art væsentligt forandres.

Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse på binavne for en EGTS med hjemsted i Danmark. Ved benyttelse af binavnet skal EGTS’ens hovednavn tilføjes binavnet i parentes.

Stk. 5. En EGTS med hjemsted i Danmark skal på breve og andre forretningspapirer samt på dens hjemmeside angive navn, hjemsted (hovedkontor) og registreringsnummer.

Kapitel 4

Regnskab og opløsning

§ 7. En EGTS med hjemsted i Danmark er omfattet af bogføringslovens regler, og skal aflægge Ã¥rsregnskab efter Ã¥rsregnskabslovens regler. Dette gælder uanset om EGTS’en i øvrigt mÃ¥tte anses som erhvervsdrivende.

§ 8. Anmoder en kompetent offentlig myndighed skifteretten om at opløse en EGTS med hjemsted i Danmark skal den pÃ¥gældende myndighed straks give bÃ¥de Erhvervs- og Byggestyrelsen og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen underretning om, at den pÃ¥gældende EGTS er oversendt til skifteretten med henblik pÃ¥ opløsning. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen registrerer EGTS’en som værende ”under tvangsopløsning”.

§ 9. Bestemmelserne om likvidation, tvangsopløsning og konkurs i aktieselskabslovens kapitel 14 gælder med de fornødne tillempelser for en EGTS med hjemsted i Danmark.

Kapitel 5

Sanktioner og ikrafttrædelsesbestemmelser

§ 10. Overtrædelser af lovens § 6 kan straffes med bøde.

Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf i form af bøde for overtrædelse af bestemmelserne i forskrifterne.

Stk. 3. Der kan efter stk. 1 og 2, pålægges en EGTS strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

§ 11. Loven træder i kraft den 1. juni 2008.

§ 12. Loven gælder ikke for Grønland og Færøerne.

+++NOTER+++

/NPKT/FN101// I loven er medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1082/2006 af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (Bilag 1). Ifølge artikel 249 i EF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelse af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke den nævnte forordnings umiddelbare gyldighed i Danmark.

---NOTER---

 

+++Bilag+++

 

 

 

+++NOTER+++

---NOTER---

 

+++Bilag+++Bilag 1

Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1082/2006 af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS)

 

+++NOTER+++

---NOTER---

 

+++Bilag+++

 

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Baggrund

Lovforslaget har baggrund i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) N. 1082/2006 af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS). Forordningen er vedlagt som bilag 1.

Forordningen har til formål at lette det grænseoverskridende samarbejde i EU mellem myndigheder, offentligretlige organer og sammenslutninger af sådanne organer eller myndigheder i medlemsstaterne og derigennem styrke den økonomiske og sociale samhørighed. En EGTS skal bestå af medlemmer, der er hjemmehørende på mindst to medlemsstaters område.

Det skal bemærkes, at forordningen fastslår, at det er frivilligt, om man vil oprette en EGTS, hvor igennem det territoriale samarbejde kan foregå. Det betyder, at det allerede eksisterende territoriale samarbejde kan fortsætte upåvirket af dette lovforslag, ligesom nye initiativer kan gennemføres uden etablering af en EGTS.

2. Lovforslagets indhold

Artikel 16 i forordningen fastlægger, at medlemsstaterne træffer passende foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse af forordningen. Lovforslaget har til formål at træffe disse foranstaltninger for så vidt angår danske myndigheders og offentligretlige organers deltagelse i en EGTS.

 Lovforslaget fastlægger regler om medlemskab af og opgaver for en EGTS. Endvidere fastlægges de regler, der er nødvendige for anvendelsen her i landet af forordningen, herunder at anmodninger fra danske myndigheder og organer om deltagelse i en EGTS indsendes til og behandles af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Det bestemmes endvidere, at Erhvervs- og Byggestyrelsen kan fastsætte nærmere regler i forbindelse med anmodninger om deltagelse i en EGTS.

Endelig fastlægges regler om registrering af, regnskab for og opløsning af en EGTS. Det bestemmes herunder, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om registrering af en EGTS med hjemsted i Danmark og om gebyrer mv.

3. Økonomiske og administrative bestemmelser for det offentlige

Lovforslaget forventes at medføre visse administrative byrder for staten. Omfanget heraf vil afhænge af, i hvilket omfang danske myndigheder og offentligretlige organer vil udnytte muligheden for at deltage i grænseoverskridende samarbejder gennem en EGTS. Økonomi- og Erhvervsministeriet er ikke bekendt med, at danske myndigheder eller offentligretlige organer på nuværende tidspunkt har planlagt at etablere eller deltage i en EGTS. Udover udgifter til administration af ordningen vil lovforslaget være udgiftsneutralt.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har hverken økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget retter sig kun mod myndigheder og offentligretlige organer.

Lovforslaget har været testet for dets e-administrerbarhed. Der er i denne sammenhæng ikke fundet barrierer i forhold til dette.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har hverken økonomiske eller administrative konsekvenser for borgerne. Lovforslaget retter sig kun mod myndigheder og offentligretlige organer.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget i sig selv har ingen miljømæssige konsekvenser. Lovforslaget giver mulighed for at etablere en EGTS, der har til formål at gennemføre grænseoverskridende miljøsamarbejde.

7. Forhold til EU-retten

Forordningens artikel 16, stk. 1, pålægger medlemsstaterne at træffe passende foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse af forordningen. Med lovforslaget fastsættes de nødvendige regler for danske myndigheders og offentligretlige organers deltagelse i og etablering af en EGTS, og lovforslaget tilvejebringer dermed den fornødne hjemmel til danske myndigheders administration af forordningen.

8. Kommunikationsplan

Lovforslaget retter sig alene mod myndigheder og offentligretlige organer. Loven vil blive gjort tilgængelig på Økonomi- og Erhvervsministeriets, Erhvervs- og Byggestyrelsens samt Erhvervs- og Selskabsstyrelsens hjemmesider.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Lovforslaget har været i høring hos følgende:

Ministerier/styrelser/universiteter, KL, Danske Regioner.

10. Sammenfattende skema

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Ingen

Udgifter til administrationen af lovforslaget.

Her ud over er lovforslaget udgiftsneutralt.

Administrative konsekvenser for det offentlige

Ingen

Den administrative byrde vil afhænge af interessen for etablering af og deltagelse i en EGTS.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Med lovforslaget fastsættes de nødvendige regler for at bringe den danske lovgivning i overensstemmelse med EU-retten.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til kapitel 1

Formål

Til § 1

Da forordningen er umiddelbart gældende i Danmark, er lovforslaget alene en administrationslov, der skal tilvejebringe hjemmel for de nødvendige regler, for at forordningen kan anvendes i Danmark, jf. artikel 16 i forordningen, »Medlemsstaterne træffer passende foranstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse af denne forordning«.

Til kapitel 2

Administrationens organisering m.v.

Til § 2

Lovforslagets § 2, stk. 1, er alene en sammenskrivning af forordningens artikel 3, stk. 1, ligesom § 2, stk. 2, alene er en gengivelse af forordningens artikel 7, stk. 2. Bestemmelserne er derfor udelukkende begrundet i praktiske hensyn og for at gøre lovforslaget lettere at administrere efter.

Det skal fremhæves, at et medlemskab af en EGTS ikke giver adgang til en udvidelse af de beføjelser, som det enkelte medlem har i henhold til national lovgivning.

I § 2, stk. 3, beskrives de opgaver, en EGTS kan varetage. Alle opgaverne skal omfatte lettelse og fremme af det territoriale samarbejde med henblik på ar styrke den økonomiske og sociale samhørighed.

Opgaverne kan både vedrøre aktiviteter, der gennemføres med eller uden finansielt bidrag fra Fællesskabet. Bidrag fra Fællesskabet kan for eksempel være bidrag fra EU’s Regionalfond eller fra EU’s midler til forskning og udviklingsprojekter.

I forordningens artikel 7, stk. 3, er der åbnet mulighed for, at medlemsstaterne kan begrænse de opgaver, en EGTS kan udføre uden finansielt bidrag fra Fællesskabet. Sådanne opgaver skal dog som minimum omfatte de samarbejdsaktioner, der er opført i artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1080/2006 af 5. juli 2006 om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (Regionalfondsforordningen). Det vil sige opgaver, som styrker den økonomiske og sociale samhørighed, og som ligger indenfor rammerne af de grænseoverskridende strukturfondsprogrammer. Sådanne opgaver kan fx være samarbejder om erhvervsudvikling, innovation, miljø, transport, handel, energi, samarbejder på sundheds-, kultur-, turisme-, og uddannelsesområdet, samt samarbejder om fremme af grænseoverskridende arbejdsmarkeder, social inddragelse og fælles udnyttelse af eksempelvis forsknings- og udviklingsfaciliteter. Under hensyn til de omfattende muligheder for samarbejde inden for artikel 6 i Regionalfondsforordningen, fastlægger § 2, stk. 3, at en EGTS uden finansielt bidrag fra Fællesskabet og med dansk deltagelse alene kan vedrøre opgaver inden for artikel 6 i Regionalfondsforordningen.

I henhold til forordningens artikel 12, stk. 2, sidste punktum, kan en medlemsstat forbyde registrering på sit område af en EGTS, hvis medlemmer har begrænset ansvar. For at sikre tredje parts krav over for en EGTS lægger lovforslaget med § 2, stk. 4, op til, at en EGTS ikke kan registreres i Danmark, hvis et eller flere medlemmer af EGTS’en har begrænset ansvar. Reglen forhindrer ikke, at danske myndigheder eller offentligretlige organer kan være medlemmer af en EGTS, der er registreret i et andet medlemsland, selv om et eller flere medlemmer, herunder danske medlemmer, af en sådan EGTS har begrænset ansvar.

Ifølge forordningens artikel 12, stk. 2, 1. punktum, hæfter en EGTS for sin gæld uanset dens art.

I Artikel 12, stk. 2, 2. punktum fastslås, at i det omfang aktiverne i en EGTS ikke kan dække dens passiver, hæfter dens medlemmer for gælden i forhold til deres bidrag til EGTS’en.

Kun få af medlemslandene har endnu vedtaget regler for gennemførelsen af forordningen. Et af de lande, som indtil videre har vedtaget lignende regler, er UK, der bl.a. forbyder registrering af en EGTS i UK, hvis medlemmerne heraf har begrænset ansvar.

Til § 3

§ 3, stk..1, i lovforslaget giver Erhvervs- og Byggestyrelsen hjemmel til om nødvendigt at fastlægge regler vedrørende behandling af anmodninger fra danske myndigheder og offentligretlige organer om deltagelse i en EGTS.

§ 3, stk. 2, i lovforslaget fastlægger, at Erhvervs- og Byggestyrelsen efter høring af det eller de relevante ressortministerier, godkender eller afslår anmodninger om deltagelse i en EGTS.

For at styrelsen kan påbegynde behandlingen af en anmodning, skal anmodningen være bilagt den foreslåede aftale, der skal regulere EGTS’en, de foreslåede vedtægter samt dokumentation fra den eller de relevante danske myndigheder om, at det pågældende potentielle danske medlems deltagelse i EGTS’en er i overensstemmelse med den kompetence, medlemmet har i henhold til dansk lovgivning.

Hvilke myndigheder, der skal forelægges dokumentation vedrørende medlemmets kompetence vil afhænge af, hvilke myndigheder eller offentligretlige organer, der anmoder om deltagelse i en EGTS, og af hvilke opgaver EGTS’en skal varetage. Erhvervs- og Byggestyrelsens behandling af en anmodning vil primært omfatte undersøgelse af, om det potentielle medlem af en EGTS falder inden for de kategorier, der er opregnet i forordningens artikel 3, at konstatere at aftale og vedtægter indeholder de elementer, der er opregnet i forordningens artikel 8 og 9, samt påse at EGTS’ens opgaver ligger inden for de rammer, der er beskrevet i artikel 7 i forordningen.

§ 3, stk. 3, fastlægger, at ændringer i den aftale, der regulerer samarbejdet i en EGTS og væsentlige ændringer i EGTS’ens vedtægter skal godkendes af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Forordningen definerer i artikel 4, stk. 6, at væsentlige ændringer i vedtægterne er ændringer som direkte eller indirekte medfører en ændring i aftalen.

I henhold til artikel 6, stk. 1, i forordningen skal den medlemsstat, hvor EGTS’en har sit hjemsted udpege den myndighed, der har kompetencen til at føre kontrol med EGTS’ens forvaltning af offentlige midler. I lovforslagets § 3, stk. 4, foreslås det, at Erhvervs- og Byggestyrelsen afgør, hvilken myndighed eller hvilket organ der forestår kontrolopgaven for en EGTS med hjemsted i Danmark. Afgørelsen træffes på grundlag af medlemskredsens sammensætning og opgaverne for en given EGTS. Når en EGTS’s opgaver omfatter foranstaltninger, som medfinansieres af Fællesskabet, finder den relevante lovgivning om kontrol med fællesskabsmidler dog anvendelse. Eventuelle udgifter forbundet med kontrollen afholdes af den pågældende EGTS. Udgifterne kan eksempelvis være eksterne revisionsomkostninger.

I § 3, stk. 5, i lovforslaget foreslås, at afgørelser truffet af Erhvervs- og Byggestyrelsen er endelige og ikke kan indbringes for anden administrative myndighed.

Til kapitel 3

Registrering

Til § 4

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen forestår registre for aktieselskaber, anpartsselskaber, erhvervsdrivende fonde m.v., hvor der ved registrering skabes en juridisk person og sikres offentlighed omkring vedtægter, ledelse og revisor. Det er derfor vurderet som mest hensigtsmæssigt også at placere registreringen for en EGTS med hjemsted her i landet hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Da det vil være nødvendigt at udstede administrative regler til brug for registrering og offentliggørelse af en EGTS med hjemsted i Danmark, ligger beføjelserne til at udstede bekendtgørelser i henhold til denne lov hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan således ved bekendtgørelse fastsætte de nærmere regler for anmeldelse, registrering og offentliggørelse i forbindelse med anvendelse af forordningen, men ved formuleringen tilsigtes det at smidiggøre adgangen til at indarbejde eventuelle efterfølgende forordninger, der måtte supplere eller ændre Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1082/2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS).

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen udsteder i henhold til ovenstående registreringslove en samlet bekendtgørelse om anmeldelse, registrering, gebyr samt offentliggørelse m.v. i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Det er nødvendigt at udvide bekendtgørelsen med tilsvarende regler for anmeldelse, registrering, gebyr og offentliggørelse af en EGTS med hjemsted i Danmark.

Den foreslåede § 4, stk. 3, svarer til aktieselskabslovens §159 b, stk. 1 og 2. Det foreslås, at afgørelser truffet af Erhvervs- og selskabsstyrelsen i henhold til loven samt forskrifter udstedt i medfør af loven kan indbringes for Økonomi- og Erhvervsministeriets Erhvervsankenævn senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.  Herved behandles en EGTS på samme måde som aktieselskaber i relation til klageadgang til Erhvervsankenævnet. Træffer Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afgørelser vedrørende en EGTS i relation til aktieselskabslovens regler, finder bestemmelserne i aktieselskabslovens § 159 b anvendelse med de fornødne tillempelser under hensyn til EGTS’ers særlige karakter.

Til § 5

Det følger af forordningens artikel 5, stk. 1, at en EGTS for at opnå status som juridisk person skal have registreret og/eller offentliggjort sine vedtægter. For at sikre at EGTS’ens medlemmer har de fornødne nationale godkendelser til at deltage i en EGTS, er det nødvendigt at godkendelserne indsendes sammen med anmodningen om registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Ved godkendelse fra de kompetente udenlandske myndigheder, i henhold til hvis lov et medlem er stiftet, forstås godkendelse i henhold til forordningens artikel 4, stk. 3.

Til § 6

For at sikre at offentligheden er klar over, at der er tale om en juridisk person med hjemsted i Danmark og ikke en fysisk person eller en offentlig myndighed, findes det nødvendigt at fastsætte en regel, der påbyder en EGTS at have betegnelsen EGTS eller betegnelsen Europæisk Gruppe for Territorialt Samarbejde som en del af sit navn. De foreslåede regler bygger på reglerne i de gældende selskabslove (aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven) med de fornødne tillempelser. I § 6 foreslås regler om navn for alle de EGTS’er, der skal registreres i Danmark.

Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, indebærer, at en EGTS med hjemsted i Danmark har pligt til og er eneberettiget til i sit navn at benytte disse betegnelser for deres retlige organisationsform og forkortelser heraf. Herved sikres, at alene de EGTS’er, der er godkendt i henhold til forordningen, kan anvende denne selskabsbetegnelse.

§ 6, stk. 2 og 3, svarer til aktieselskabslovens § 153, stk. 2 og 3. Tilsvarende bestemmelser findes i lov om anpartsselskaber og lov om erhvervsdrivende fonde.

Efter stk. 2, skal virksomheders navne tydeligt adskille sig fra hinanden. Den tydelige adskillelse af navnet må for så vidt angår de registreringspligtige virksomheder vurderes over for øvrige virksomhedsnavne. Eventuelt må der tilføjes et adskillende tillæg.

Følgende tilføjelser kan ikke adskille to navne, der i øvrigt er ens: Organisationsbetegnelser, fx A/S eller EGTS, samt fx betegnelserne »i likvidation« eller »under konkurs«.

Stk. 3, regulerer navnets sandhed. Navnet må fx ikke være egnet til at vildlede offentligheden, f.eks. i relation til den erhvervsaktivitet, der udøves.

Stk. 4, om binavne svarer til aktieselskabslovens § 153, stk. 4, 1. og 2. pkt.

Efter stk. 5, skal en EGTS’s navn, hjemstedsadresse og registreringsnummer klart og tydeligt fremgå af breve, forretningspapirer og hjemmeside. Bestemmelsens formål er at sikre, at det klart fremgår af de dokumenter, der retter sig til offentligheden, at der er tale om en EGTS. Endvidere har bestemmelsen til formål tydeligt at identificere, hvilken virksomhed, der er udsteder af bekendtgørelsen.

Bestemmelse svarer til den bestemmelse, der gælder for aktieselskaber og filialer i aktieselskabslovens § 153, stk. 6.

Til kapitel 4

Regnskab og opløsning

Til § 7

Det fremgår af forordningens artikel 11, stk. 2, jf. forordningens artikel 2, stk. 1(c), at en EGTS’s regnskab er underlagt regnskabsreglerne i det land, hvor den har sit hjemsted. For aktieselskaber, anpartsselskaber og erhvervsdrivende fonde gælder årsregnskabsloven. En EGTS, som er registreret i Danmark, bliver således på lignende måde underlagt reglerne i bogføringsloven og årsregnskabsloven. For at sikre at en EGTS med hjemsted i Danmark skal følge reglerne i bogføringsloven og årsregnskabsloven, uanset om den pågældende EGTS kan anses for at være erhvervsdrivende, har det været nødvendigt at præcisere, at bogføringslovens og årsregnskabslovens regler finder anvendelse.

Til § 8

I henhold til forordningens artikel 14 stk. 1, skal en kompetent ret eller myndighed kunne opløse en EGTS, efter anmodning fra en kompetent myndighed med en berettiget interesse, hvis EGTS’en ikke længere opfylder kravene i forordningens artikel 1, stk. 2, eller artikel 7.

Det foreslås, at kompetencen til at opløse en EGTS med hjemsted i Danmark henhører under skifteretten. Med skifteretten forstås skifteretten i den retskreds, hvor en EGTS i henhold til den for EGTS’en gældende aftale har sit hjemsted.

Det er ikke fundet hensigtsmæssigt at begrænse kredsen af myndigheder, der kan anmode skifteretten om at opløse en EGTS med hjemsted i Danmark. Det vil derfor bero på en konkret vurdering, hvilke myndigheder der vil være nærmest til at anmode skifteretten herom. Dette vil blandt andet afhænge af EGTS’ens formål, og hvilke regler der er overtrådt.

Myndigheden, der har anmodet skifteretten om at opløse en EGTS med hjemsted i Danmark, skal samtidig give både Erhvervs- og Byggestyrelsen og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen underretning om, at EGTS’en er oversendt til skifteretten med henblik på opløsning. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen registrerer herefter EGTS’en som værende »under tvangsopløsning« og offentliggør dette i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens informationssystem.

Til § 9

Henvisning til aktieselskabsloven betyder, at aktieselskabslovens almindelige bestemmelser for proceduren i forbindelser med likvidation finder anvendelse, hvis en EGTS med hjemsted i Danmark skal opløses. Dette gælder både for en beslutning om opløsning i henhold til den for EGTS’en gældende aftale og for en tvangsmæssig opløsning i henhold til art. 14, stk. 1, i forordningen. Ved tvangsopløsning udpeger skifteretten en eller flere likvidatorer. For opløsning og likvidation gælder de almindelige regler for likvidation.

Endvidere betyder henvisningen til aktieselskabsloven, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan beslutte, at en EGTS med hjemsted i Danmark skal opløses efter proceduren i aktieselskabslovens § 117, hvis styrelsen ikke rettidigt modtager EGTS’ens reviderede årsrapport.

Dette sikrer, at der bliver de samme reaktionsmuligheder overfor en EGTS med hjemsted i Danmark, som der er overfor f.eks. aktieselskaber og anpartsselskaber, der ikke rettidigt indsender årsrapport i henhold til årsregnskabslovens regler.

Til kapitel 5

Sanktioner og ikrafttrædelsesbestemmelser

Til § 10

Efter det almindelige EU-retlige lighedsprincip skal medlemsstaterne anvende de samme sanktioner, som anvendes for nationale virksomheder. Medlemsstaterne er forpligtet til at sikre, at overtrædelser af fællesskabsretten sanktioneres efter samme materielle og processuelle regler som efter national ret gælder for overtrædelser af samme art og grovhed.

Efter aktieselskabslovens § 160, stk. 1, straffes overtrædelse af lovens forskrifter om indsendelse af anmeldelser, vurderingsberetninger i henhold til § 6 c og meddelelser til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med bøde, medmindre strengere straf er forskyldt efter straffeloven. På samme måde straffes en række nærmere angivne personer, herunder bestyrelsesmedlemmer og direktører, dersom de ubeføjet røber, hvad de under udførelsen af deres hverv har fået kundskab om. Endvidere straffes overtrædelse af en række specifikke bestemmelser i henhold til aktieselskabslovens § 161.

På denne baggrund foreslås det i stk. 1, at overtrædelser af § 6 i denne lov straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.

I stk. 2, foreslås mulighed for i bekendtgørelser udstedt i medfør af loven at fastsætte bødestraf for overtrædelser af bestemmelser i bekendtgørelserne.

I stk. 3, gives der mulighed for at pålægge selskaber m.v. (juridiske personer) straf for overtrædelse af bestemmelserne.

Til § 11

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2008.

Til § 12

Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Grønland og Færøerne, da de ikke er medlemmer af Den Europæiske Union.

 

+++NOTER+++

---NOTER---

 



[1] I loven er medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1082/2006 af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS) (Bilag 1). Ifølge artikel 249 i EF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelse af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke den nævnte forordnings umiddelbare gyldighed i Danmark.