1. september 2008

 

Eksp.nr. 569054

/taf-dep

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Supplerende aktuelt notat vedr. rådsmøde (konkurrenceevne) den 25.-26. september 2008

 

 

9. Kommissionens meddelelse om en ”Small Business Act”. 2


9. Kommissionens meddelelse om en ”Small Business Act”

 

Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg, og Regionsudvalget om "Tænk småt først" - En "Small Business Act" for Europa, KOM (2008) 394 endelig.

 

Resumé

 

Kommissionen har den 25. juni 2008 fremlagt en Small Business Act (SBA) – Kommissionens initiativ til en fælles europæisk politik for små og mellemstore virksomheder (SMV). Kommissionens initiativ fastlægger overordnede principper for den europæiske SMV politik, der særligt fokuseres på fremme af iværksætterånd, vækstiværksættere og innovative SMV’er. Initiativet indeholder ingen forslag til konkrete retsakter, men Kommissionen henviser indledningsvist til et sæt af lovgivningsinitiativer af særlig betydning for SMV’er, der vil blive iværksat umiddelbart i forlængelse heraf. Kommissionens meddelelse skal formelt tiltrædes af Rådet ved vedtagelse af rådskonklusioner, som forventes truffet af Konkurrenceevnerådet og endeligt Det Europæiske Råd, begge dele i december 2008.

 

1.                Baggrund og indhold

 

På Rådsmødet den 25. september 2008 er Kommissionens meddelelse om ”Small Business Act sat på dagsordenen til drøftelse. Drøftelserne vil tage udgangspunkt i spørgsmål udarbejdet af Formandskabet.

 

Kommissionen fremlagde den 25. juni 2008 en Small Business Act (SBA), som er et samlet europæisk initiativ for små og mellemstore virksomheder (SMV) i Europa. SBA’en blev fremlagt på dansk den 11. juli 2008. 

 

SBA’en og en integreret SMV politik er en udløber af den nye Lissabon strategi (2008-2010) og indre markedsstrategien, som Kommissionen fremlagde 20. november 2007. Det Europæiske Råd i marts 2008 udtrykte også stærk støtte til SBA’en, der som et målrettet og samlet europæisk initiativ skal styrke europæiske SMV’ers konkurrenceevne og vækst.

 

I anerkendelse af SMV’ers potentiale for vækst og innovation som afgørende for EU’s fremtidige velstand, fastslår Kommissionens initiativ endeligt princippet om ”tænk småt først” og integrer dette i 10 grundprincipper for den europæiske SMV politik, der omfatter initiativer for både Kommissionen og medlemsstaterne.

Kommissionens initiativ fokuserer på generelt at fremme iværksætterånd, samt på vækstiværksættere og innovative SMV’er. SBA’en har således i sigte, at forbedre adgangen til finansiering, reducering af administrative byrder, at forbedre adgangen til offentlige udbud, samt at fremme etableringen af private selskaber i Europa.

 

SBA’en indeholder ikke konkrete initiativer til retsakter, men fastslår de overordnede principper for den europæiske SMV politik. I SBA’en henvises der til et sæt af konkrete lovgivningsinitiativer, af særlig betydning for SMV’er; 1) Supergruppefritagelsesforordningen, 2) Statut om det europæiske selskab, 3) forslag til ændring af direktivet om sene betalinger, 4) forslag til direktiv om reducerede momssatser, samt 5) forslag til direktiv om moms fakturering. Der vil blive udarbejdet separate grundnotater vedrørende disse lovgivningsinitiativer.

 

Forud for fremlæggelsen af SBA’en har Kommissionen foretaget en bred konsultation af medlemsstater, virksomheder og andre interessenter. I forbindelse med Kommissionens høring har Danmark spillet ind med 14 konkrete initiativer, hvoraf flere er reflekteret i den fremlagte SBA.

 

SBA’en fastlægger således følgende principper:

I Skabelse af miljø, hvor iværksættere og familieforetagender kan trives, og hvor iværksætterånd belønnes.

II Sikring af at en ærlig iværksætter, der har været igennem en konkurs, hurtigt får en ny chance.

III Udarbejdelse af regler ud fra princippet ”tænk småt først”.

IV Skabe forståelse for SMV’ernes behov hos de offentlige myndigheder.

V Tilpasning af offentlige politikværkstøjer til SMV’ernes behov: gøre det lettere for SMV’er at deltage i offentlige indkøbskontrakter og udnytte statsstøttemulighederne bedre til fordel for SMV’erne.

VI Give SMV’erne lettere adgang til finansiering og udvikle et lovgivnings- og erhvervsmiljø, der fremmer rettidig betaling i forretningstransaktioner.

VII Hjælpe SMV’erne til bedre at udnytte de muligheder, som det indre marked giver.

VIII Fremme en opgradering af viden og kompetencer i SMV’erne sammen med andre former for innovation.

IX Sætte SMV’erne i stand til at gøre miljøudfordringer til nye muligheder.

X Tilskynde SMV’erne til at udnytte væksten i markederne og støtte dem i dette arbejde.

 

SBA’en bliver endeligt forankret som den europæiske politik for små og mellemstore virksomheder ved vedtagelse af rådskonklusioner af henholdsvis Konkurrenceevnerådet og Det Europæiske Råd, som finder sted i december 2008. På Rådsmødet den 25. september 2008 skal meddelelsen formelt drøftes blandt medlemsstaterne og på baggrund heraf vil der blive udarbejdet rådskonklusioner, der skal behandles i arbejdsgruppen med henblik på vedtagelse på decemberrådsmødet.

 

 

2.                Europa-Parlamentets holdning

 

SBA’en indeholder ingen konkrete forslag til retsakter og sendes derfor alene som en meddelelse til Europa-Parlamentet, der ikke er kommet med en samlet udtalelse om det fremlagte initiativ.

 

3.                Nærhedsprincippet

 

Da den fremlagte Small Business Act ikke indeholder forslag til konkrete retsakter, er det ikke relevant at drøfte nærhedsprincippet her. Som ovenfor nævnt, omtaler Kommissionen en række fremtidige initiativer for både Kommissionen og medlemsstaterne. Nærhedsprincippet vil således blive vurderet i forbindelse med fremlæggelsen af disse konkrete initiativer.

 

4.                Gældende dansk ret

 

Da der ikke er tale om en retsakt har meddelelsen ikke umiddelbart lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark.

 

5.                Høring

 

Kommissionens meddelelse er sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne og vækst med høringsfrist den 18. august 2008.

 

Håndværksrådet [HR]: Er positive overfor Kommissionens forslag, som de finder at indeholde mange gode og relevante tiltag, der er nødvendige hvis erhvervsmiljøet for SMV’er i EU skal afgørende forbedres. Særligt Kommissionens initiativer indenfor rammerne af bedre regulering fremhæves, samt SMV’ers adgang til standarder og standardiseringsarbejdet. Endvidere støtter HR Kommissionens fokus på bedre muligheder for generationsskifte. HR efterlyser imidlertid flere initiativer i Kommissionens forslag, herunder initiativer til en bedre adgang for SMV’er til offentlige udbud med henvisning til en forhøjelse af tærskelværdieren, samt bedre muligheder for udveksling af lærlinge over grænserne. I det hele taget finder HR, at Kommissionens forslag baseres på gammelkendte initiativer. HR understreger behovet for at gøre Kommissionens forslag bindende for både EU institutioner og medlemsstaterne.

 

Dansk Byggeri [DB]: Har bemærkninger til de enkelte principper i Kommissionens forslag. DB støtter op om Kommissionens forslag om hurtig og effektiv konkursbehandling og mulighed for en frisk start, men påpeger samtidig at dette ikke skal være rettet mod iværksættere med mange konkurser bag sig. DB understreger at der skal være fokus på rammevilkår til gavn for alle virksomheder og at fokus på ”tænk-småt-først-princippet” ikke må underminere dette mål. DB er endvidere imod særlige undtagelsesbestemmelser for SMV’er. Endvidere støtter DB Kommissionens initiativ om, at forbedre SMV’ers adgang til standardisering og påpeger at dette bl.a. skal ske ved at standardiseringsorganerne ændrer deres forretningsmodel.  

 

6.                Andre landes holdninger

 

Iblandt de øvrige medlemsstater udtrykkes generel støtte til SBA’en og tilfredshed med Kommissionens initiativ om at styrke de europæiske SMV’er. Et flertal af medlemsstater efterlyser dog en nærmere plan for implementering af SBA’ens principper.

 

7.                Foreløbig dansk holdning

 

Regeringen hilser Kommissionens initiativ velkomment og er generelt positiv over SBA’ens indhold, der reflekterer flere danske prioriteter. Således fokuserer SBA’en bl.a. på kobling mellem SBA’en og de overordnede EU mål om bedre regulering, bedre adgang til offentlige udbud, bedre adgang til og beskyttelse af IPR, samt fokus på finansiering.

 

Regeringen mener ligesom et flertal af medlemsstater, at initiativet snarest bør følges op af konkrete handlinger for implementering af principperne.

 

8.                Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

 

Selve meddelelsen om SBA indeholder ikke forslag til konkrete retsakter og medfører som sådan hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.

 

9.                Samfundsøkonomiske konsekvenser

 

Kommissionens meddelelse medfører ikke direkte samfundsøkonomiske konsekvenser, men principperne og konkrete direktivforslag forventes at have en positiv effekt på SMV’er.

 

 

10.            Administrative konsekvenser for erhvervslivet

 

EU’s overordnede mål om reduktion af administrative byrder adresseres i SBA med særligt fokus på at lette byrderne for SMV’er. Det er ikke muligt ud fra de overordnede principper at fastslå de administrative konsekvenser for erhvervslivet, hvilket beror på de konkrete forslag.

 

11.            Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

 

Folketingets Europaudvalg er tidligere blev orienteret om Kommissionens initiativ i forbindelse med afgivelse af dansk høringssvar, som er sendt til udvalget til orientering den 22. april 2008.

 

Grundnotat om Kommissionens meddelelse om en Small Business Act er oversendt til Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. august 2008.