GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG, ERHVERVSUDVALG SAMT MILJØ- OG PLANLÆGNINGSUDVALG

 

Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om handlingsplanen for bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og en bæredygtig industripolitik

 

KOM(2008) 397 endelig.

 

Resume

Kommissionens handlingsplan for bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og bæredygtig industripolitik har til formål at samtænke Lissabonstrategiens målsætninger om vækst og beskæftigelse med EU’s overordnede mål om at sikre en bæredygtig udvikling. Handlingsplanen har tre indsatsområder:

  1. Et sæt dynamiske politiske rammer for klogere forbrug og bedre varer bestående af produktkrav, mærkningsordninger og miljørigtige offentlige indkøb.
  2. En mere effektiv og miljøvenlig produktion gennem øget ressourceeffektivitet af produktion, fremme af miljøinnovationer og forbedring af industriens miljøpotentiale.
  3. Markeder for bæredygtige produkter på verdensplan.

 

Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for Danmark.

 

Med handlingsplanen følger forslag til ændring af Eco-designdirektivet, forslag til ændring af Miljømærkningsforordningen, forslag til ændring af EMAS-forordningen samt meddelelse om Miljørigtige Offentlige Indkøb. Folketingets Europaudvalg vil modtage grundnotater for hvert af disse dokumenter. Dette grundnotat har til formål at skabe et overblik over selve meddelelsen om handlingsplanen om bæredygtigt forbrug og produktion samt bæredygtig industripolitik.

 

1. Status

Kommissionen sendte den 16. juli 2008 ovennævnte meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget. Der er ikke tidligere oversendt grundnotat om meddelelsen til Folketinget

 

Det forventes, at det franske formandskab vil udarbejde forslag til overordnede rådskonklusioner om pakken til hhv. Konkurrenceevnerådet d. 25.-26. september, og i Miljørådet 20. – 21. oktober 2008.

 

2. Baggrund og indhold

Kommissionen har flere gange tilkendegivet at ville fremlægge en handlingsplan for bæredygtigt forbrug og produktion og en bæredygtig industripolitik. Det er blandt andet sket i EU-strategien for Bæredygtig Udvikling, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd den 15.-16. juni 2006. Formålet med handlingsplanen er, at samtænke Lissabonstrategiens målsætninger om vækst og beskæftigelse med EU’s overordnede mål om at sikre en bæredygtig udvikling. Bæredygtig udvikling bliver i EU-strategien for Bæredygtig Udvikling defineret som: ”at den nuværende generations behov opfyldes, uden at det sker på bekostning af fremtidige generationers muligheder for at få opfyldt deres behov”. Kommissionen peger på, at bæredygtig udvikling har en direkte sammenhæng med samfundets produktions- og forbrugsmønstre. Handlingsplanen supplerer en række eksisterende EU-politikker herunder Lissabon-strategien, EU-strategien for Bæredygtig Udvikling, Den Integrerede Industripolitik, EU’s handlingsplan for miljøteknologi (ETAP) samt EU’s Energi- og Klimapakke. Handlingsplanens tre indsatsområder præsenteres nedenfor:

 

1) Et sæt dynamiske politiske rammer for klogere forbrug og bedre varer

En række EU-politikker har til formål at forbedre produkters energieffektivitet og miljøvenlighed. Det er imidlertid Kommissionens opfattelse, at de forskellige frivillige og lovgivningsmæssige instrumenter ikke i tilstrækkelig grad er forbundne, hvorfor de potentielle synergier og det indre markeds fulde potentiale ikke bliver udnyttet. Kommissionen vil med en række tiltag integrere de forskelle politikker i en mere dynamisk ramme, hvor de forskellige virkemidler spiller sammen for at skabe et vedvarende incitament for klogere forbrug og bedre varer. Tiltagene beskrives i det efterfølgende:

 

Dynamiske produktkrav

Kommissionen foreslår i handlingsplanen, at udvide Direktiv om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energiforbrugende produkter (Eco-designdirektivet) til at omfatte energirelaterede produkter med undtagelse af transportmidler. Energirelaterede produkter bliver defineret som produkter, der i forbrugsfasen har en betydning for energiforbruget f.eks. vinduer og isoleringsmateriale. I dag omfatter direktivet alene produkter, som er energiforbrugende i brugsfasen. Bortset fra denne ændring og en udskydelse af en revision af direktivet fra 2010 til 2012 opretholdes de gældende bestemmelser i Eco-designdirektivet.

 

Direktivet sætter ikke i sig selv bindende krav for specifikke produkter. Det fastsætter regler for, hvordan sådanne krav skal fastlægges i form af gennemførelsesforanstaltninger. Direktivet giver således Kommissionen mulighed for i en såkaldt komité-procedure at fastlægge krav for specifikke produkter og deres miljøpåvirkning på baggrund af en konsekvensvurdering og høring af interessenter. Formålet er at sikre fri bevægelighed af energirelaterede produkter i det indre marked. Handlingsplanen fremhæver, at der skal fastsættes kvalitetskrav på to niveauer: 1. Mindstekrav for adgang til det indre marked. 2. Avancerede benchmarks for miljøvenlighed, som skal skabe bevidsthed i markedet om de bedste produkter. Efterlevelse af disse benchmarks er frivillige for erhvervslivet, men skal give dem et perspektiv på den fremtidige regulering. Både mindstekravene og benchmarkene skal løbende opdateres, således at de svarer til den teknologiske udvikling.

 

Forslaget behandles detaljeret i grundnotat om Kommissionens forslag om ændring af Eco-designdirektivet.

 

Produktmærkning

Handlingsplanen behandler to former for mærkning: Et obligatorisk mærke, som på den ene side angiver energiforbrug/-besparelser og på den anden side relevante miljøparametre samt EU’s frivillige miljømærke Blomsten.

 

I forhold til det obligatoriske mærke foreslår Kommissionen i handlingsplanen, at det nuværende obligatoriske energimærke udvides til at omfatte en bred vifte af produkter, herunder energiforbrugene og andre energirelaterede produkter. Kommissionen fremlægger senere forslag til ændring af Energimærkningsdirektivet.

 

Med handlingsplanen følger et forslag om ændring af Miljømærkningsforordningen. Kommissionen finder, at EU’s miljømærke Blomsten fortsat skal være et frivilligt supplement til den obligatoriske mærkning. Kommissionen foreslår, at forordningen ændres, således at processen for at opnå Blomsten bliver mere enkel og kan anvendes på flere typer produkter. Kriterierne for at opnå Blomsten foreslås ændret således, at kun de 10 % mest miljøvenlige produkter på markedet kan opnå mærket mod i dag den bedste tredjedel.

 

Fastsættelsen af kriterier for at opnå Blomstmærket vil fortsat være uafhængig af fastsættelsen af kriterier under Eco-designdirektivet og den obligatoriske mærkningsordning, men Kommissionen vil sikre, at data og viden bliver brugt effektivt, så minimumskrav fastsættes i henhold til Eco-designdirektivet, mens miljømærket udgør frivillige skrappere krav. Både under Eco-designdirektivet og i forbindelse med vurdering af mærkning med Blomsten ses energi- og miljøbelastningen i hele produktets livscyklus. Forslaget behandles detaljeret i grundnotatet om Kommissionens forslag om ændring af forordning om EU’s miljømærke Blomsten.

 

Miljørigtige offentlige indkøb og andre incitamenter for fremme af miljøvenlige produkter

Kommissionen foreslår, at offentlige indkøbere ved køb af produkter omfattet af den obligatoriske mærkning skal være forpligtede til at købe produkter over en bestemt mærkningsklasse. Kommissionen mener, at et sådant niveau er nødvendigt for at undgå forskelligartede krav til produkter i det indre marked som følge af forskellige indkøbspraksisser i medlemslandene. Det vil stimulere et mere bæredygtigt forbrug og skabe et større marked for energieffektive og miljøvenlige produkter. Kommissionens hensigt er, at der under det reviderede Energimærkningsdirektiv skal fastlægge harmoniserede bestemmelser for offentlige indkøb og for EU’s og medlemsstaternes incitamenter herfor baseret på en konsekvensanalyse. 

 

Miljørigtige offentlige indkøb foreslås yderligere styrket gennem frivillige foranstaltninger, der supplerer de nævnte obligatoriske foranstaltninger. Med det formål fremsender Kommissionen med handlingsplanen en meddelelse om Miljørigtige Offentlige Indkøb. Kommissionen lægger med meddelelsen blandt andet op til, at der etableres en samarbejdsproces med medlemsstaterne for at fastlægge og vedtage fælles kriterier for miljørigtige offentlige indkøb på baggrund af kriterier i både de obligatoriske og frivillige mærkningsordninger. Endelig lægges op til fælles vejledende målsætninger for miljøvenlige offentlige indkøb. Kriterierne og vejledende målsætninger vil være et frivilligt supplement til de ovennævnte obligatoriske foranstaltninger. Meddelelsen behandles detaljeret i grundnotat om Kommissionens meddelelse om Miljørigtige Offentlige Indkøb.

 

Medlemslandende opfordres også til at etablere forskellige incitamenter til, at flere forbrugere vælger de mindst miljøbelastende produkter. Incitamenterne skal være baseret på informationer tilvejebragt under den obligatoriske mærkningsordning. Kommissionen tilkendegiver endvidere at ville analysere mulighederne for at ændre rammerne for brug af energibeskatning samt fordele og ulemper ved brug af fiskale incitamentsstrukturer på EU-niveau.

 

Ensartede oplysninger og metoder for vurdering af varerne

For at sikre den mest ensartede vareoplysninger på tværs af de forskellige frivillige og lovpligtige instrumenter mener Kommissionen, at det skal sikres, at data indsamlet under de forskellige ordninger udveksles i det omfang, det er relevant. Desuden skal mulighederne undersøges for at anvende harmoniserede EU-standarder for vareoplysninger ideelt set baseret på internationale standarder.

 


Samarbejde med detailhandlere og forbrugere

Et forum for detailledet er ved at blive oprettet. Det skal se på, hvordan detailhandlen kan bidrage til at sætte bæredygtighed på dagsorden i forhold til både deres leverandørkæde og forbrugerne.

 

2) En mere effektiv og miljøvenlig produktion

Kommissionen ønsker at fremme en mere effektiv og miljøvenlig produktion, hvor ikke værdigivende aktiviteter såsom bivirkningerne fra produktionen i form af affald, forurening og andre elementer er mindst mulige.

 

Kommissionen peger på produktionens ressourceeffektivitet som helt centralt for en mere smidig og bæredygtig produktion. Kommissionen ønsker at øge ressourceeffektiviteten med mindst det samme som gennem de sidste 10 år. Kommissionen vil udarbejde detaljerede målsætninger senere, bl.a. på baggrund af materialestrømsanalyser og udvikle værktøjer til at hjælpe med at nå målsætningerne.

 

Kommissionen understreger også innovation inden for miljøområdet som et centralt element for implementeringen af handlingsplanen. Kommissionen foreslår bl.a. etablering en verifikationsordning for miljøteknologier, udvikling af redskaber til monitorering, benchmarks samt fremme af miljøinnovationer og deres optag i EU.

 

Til at styrke erhvervslivets muligheder for at skabe resultater på miljøområdet, foreslår kommissionen:

 

3) Markeder for bæredygtige produkter på verdensplan

Handlingsplanen har også et globalt udsyn, hvor Kommissionen foreslår handling i forhold til bl.a. at støtte en sektortilgang i forhold til de fremtidige internationale klima-forhandlinger. Derudover vil Kommissionen promovere god praksis internationalt samt arbejde for en liberalisering af handlen med miljøteknologi.

 

Videre proces

Handlingsplanens formål og hovedelementer skal implementeres gennem hovedsageligt revision af eksisterende reguleringer samt enkelte andre tiltag. Sammen med Kommissionens meddelelse om handlingsplanen følger:

 

Der bliver oversendt grundnotater til Folketingets Europaudvalg for hvert af de tre forslag og meddelelsen.

 

Senere følger:

 

Kommissionen vil overvåge fremskridt og rapporterede implementeringen af handlingsplanen i 2012.

 

3. Europa Parlamentets udtalelser

Europa Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.

 

4.  Nærhedsprincippet

Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der er tale om en meddelelse.

 

5. Gældende dansk ret

Meddelelsen i sig selv har ingen konsekvenser for gældende dansk ret. De forslag, som ledsager handlingsplanen, er vurderet i de relevante grundnotater. Gældende dansk ret i forhold til Energimærkningsdirektivet vil blive beskrevet i et grundnotat, når forslaget foreligger. For så vidt angår det kommende forslag om en verifikationsordning på miljøteknologi vil denne sandsynligvis skulle implementeres i dansk lovgivning. Det kan ikke på nuværende tidspunkt vurderes, om det skal ske ved ny lovgivning eller ændring af eksisterende lovgivning.

 

6. Høring

Økonomi- og Erhvervsministeriet har sendt meddelelsen om handlingsplanen og meddelelsen om Miljøvenlige Offentlige Indkøb i høring i EU-specialudvalg for konkurrenceevne og vækst den 21. juli 2008 med frist den 15. august. Miljøministeriet har sendt meddelelsen om handlingsplanen, forslag til ændring af forordningen om EU’s miljømærke Blomsten, forslag til ændring af EMAS-forordningen og meddelelsen om Miljøvenlige Offentlige Indkøb i høring i EU-specialudvalg for miljø den 4. august 2008 med frist den 20. august. Endelig har Energistyrelsen sendt forslaget til ændring af Eco-designdirektivet i høring i EU-specialudvalg for Klima- og Energipolitik den 6. august 2008 med frist for kommentarer den 20. august 2008.

 

Nedenfor redegøres for høringen af den overordnede meddelelse. Det bliver redegjort for høringssvarerne vedrørende de tre forslag og meddelelsen om Miljøvenlige Offentlige Indkøb i grundnotaterne om disse.

 

Der er modtaget høringssvar fra Bryggeriforeningen, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, DI, Danske Maritime, Dansk Skovforening, LO, Landbrugsrådet og Rådet for Bæredygtig erhvervsudvikling.

 

Bryggeriforeningen

Bryggeriforeningen udtrykker store forbehold overfor at etablere mindstekrav til produkter baseret på LCA-vurderinger (Livscyklusanalyse). Bryggeriforeningen mener ikke, at LCA er anvendelig som beslutningsgrundlag, da der ikke kan gives entydige konklusioner. Desuden giver en LCA kun et statisk billede ud fra de anvendte forudsætninger. Bryggeriforeningen mener derfor, at den foreslåede ramme vil indebære en produktharmonisering. Endelig fremhæver Bryggeriforeningen, at rammen under alle omstændigheder er uegnet for fødevare og drikkevare og frabeder, at de omfattes.

 

Dansk Byggeri

Dansk Byggeri kan tilslutte sig Kommissionens overordnede ønske om at integrere de energi- og klimapolitiske målsætninger i industripolitikken og ser de fire forslag i forlængelse heraf som relevante og nødvendige.

 

Dansk Erhverv

Dansk Erhverv deler Kommissionens ambition om en bæredygtig erhvervspolitik, hvor hensynet til mennesker og miljø bliver integreret med hensynet til økonomisk vækst. Ikke mindst for små og mellemstore virksomheder kan der være udfordringer forbundet med at leve op til krav og ny lovgivning om bæredygtig udvikling. Dansk Erhverv finder det positivt, at Kommissionen med handlingsplanen søger at samle og samordne de mange forskellige initiativer inden for bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion. Dansk Erhverv understreger, at det er organisationens opfattelse, at politiske initiativer inden for virksomheders bæredygtighed og ansvarlighed i videst mulig omfang bør tage udgangspunkt i et princip om frivillighed fra virksomhedernes side. Dansk Erhverv påpeger, at bæredygtigt forbrug ikke kun afhænger af detailhandlen og producenterne, men i sidste ende om forbrugerne vælger at købe de bæredygtige produkter. Derfor skal fremme af bæredygtigt forbrug ikke kun fokusere på detailhandlens rolle, men også på forbrugernes rolle og ansvar. Dansk Erhverv gør endvidere opmærksom på, at kravene til detailhandelen kan få afsmittende effekt på de øvrige brancher, hvorfor disse brancher skal inddrages i Kommissionens arbejde på området.

 

Dansk Industri (DI)

DI støtter overordnet handlingsplanens centrale elementer om etablering af en dynamisk ramme. DI lægger især vægt på, at den globale dimension fremmes og mener ikke Kommissionens forslag gør det i tilstrækkelig omfang. DI opfordrer til, at der anvendes harmoniserede EU-standarder og ideelt set internationale standarder for at sikre bedre konkurrenceevne. DI er enige i integrationstilgangen mellem de forskellige politiske instrumenter og peger på at det er vigtigt at der sikres tæt sammenhæng i gennemførelsen. DI efterlyser mere konkrete tiltag i forhold til miljøteknologi, særligt mangler relationen til andre centrale initiativer som IPPC og ETAP. DI støtter forslaget om udvidelse af Ecodesign-direktivet til også at omfatte energirelaterede produkter og peger i den sammenhæng på at det skal ske inden for det Europæiske Fællesskab og afvente den planlagte revision i 2012. DI udtrykker tilfredshed med, at der ikke sker andre ændringer i rammedirektivet, da sådanne kan skabe usikkerhed og forsinke det eksisterende implementeringsarbejde. DI er forbeholdent overfor bindende mål for offentlige indkøb og overfor, at offentlige indkøb skal ligge på et fastsat minimumsniveau. DI støtter hensigten med revisionen af Miljømærkeforordningen og EMAS-forordningen lige som etablering af et detailhandelsforum støttes med henvisning til at gøre brug af Danske erfaringer fra produktpanelerne.

 

Danske Maritime

Danske Maritime ser gerne, at Eco-designdirektivet bliver begrænset til forbrugerprodukter. De finder, at selvom transportmidler og dermed skibe er undtaget fra direktivet er en udvidelse til ”other environmentally significant products” af så bred art, at det er vanskeligt at se begrænsningen i de muligheder Kommissionen gives for at indføre krav til produkter. Derudover ønsker Danske Maritime det foreslået i forbindelse med fremme af sektortilgang til klimaregulering efter 2012, at regulering af den maritime sektor bør ske i IMO. Begrundelsen er, at såvel en regional tilgang i EU som en særlig aftale blandt interesserede lande vil indebære, at skibe kan skifte flag til ikke-deltagende stater med den virkning, at eksisterende internationale regler vil forhindre de deltagende stater i at håndhæve krav til disse skibe. Danske Maritime påpeger, at IMO systemet tillader globale løsninger uden eksplicit accept fra hver eneste stat i verden.

 

Dansk Skovforening

Skovforeningen er enig i, at der er behov for bedre koordinering og harmonisering af de forskellige instrumenter for at skabe en dynamisk og effektiv implementering, men vil generelt henlede opmærksomheden på uhensigtsmæssigheder ved kun at inkludere kriterier for nogle ressource områder frem for andre, da andre ressourcer som ikke nødvendigvis er bedre miljø og energimæssigt kan for en konkurrencefordel. Skovforeningen er principielt imod at indføre bindende krav til det offentliges indkøb, men har svært ved at vurdere konsekvenserne af opstillingen af sådan pga. af mærkningskategorierne og henstiller derfor til, at der gennemføres grundige analyser af dette herunder specielt, at nogle råmaterialer ikke stilles uforholdsmæssigt bedre end andre. Skovforeningen finder det imidlertid positivt at styrke det offentlige grønne indkøb på frivillige basis men er igen usikker på, hvad målsætningerne for af betydning. Skovforeningen finder det endeligt positivt, at der arbejdes på at strømline og simplificere Blomsten.

 

Landbrugsrådet

Landbrugsrådet finder, at handlingsplanen et vigtigt politisk signal i retning mod at fremme bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion. Landbrugsrådet savner dog, at handlingsplanen fokuserer endnu mere på forskning og udvikling i nye metoder, systemer og teknologier til optimering af produktion og samtidig nedsætter miljøbelastningen. Der efterlyses samtidig en sammenhæng til IPPC styrkes. Landbrugsrådet støtter en styrkelse af sammenhængen mellem den traditionelle regulering og de øvrige politiske instrumenter, så de spiller sammen men mener, at handlingsplanen i større grad kunne støtte og medvirke til at udvikle virksomhedernes egne aktivit,eter for at tage ansvar for et bæredygtigt samfund herunder deres CSR arbejde. Sektorintegration er ligeledes centralt, men handlingsplanen og de konkrete initiativer kunne godt styrkes her.

 

Landsorganisationen i Danmark (LO)

LO finder det positivt, at Kommissionen med handlingsplanen tager skridt til at skabe en ramme for at fremme bæredygtigheden i såvel produktions- og forbrugsled. LO bakker op om denne helhedsorienterede tilgang. Som en overordnet betragtning mener LO, at der i handlingsplanen også bør nævnes tiltag, der sikrer den sociale bæredygtighed. Det er vigtigt for LO at understrege, at begrebet bæredygtighed består af tre ligeværdige ben, det sociale aspekt, det økonomiske aspekt og det miljømæssige aspekt. LO mener, at det er vigtigt, at der i meddelelsen om selve handlingsplanen tydeligt gøres opmærksom på, hvilke tiltag der konkret indgår i handlingsplanen. Eksempelvis mener LO, at den beskrivelse, der er af livscyklusbegrebet i Eco-designdirektivet, bør gengives i meddelelsen om handlingsplanen. LO hilser det velkomment, at der er fokus på ressourceeffektivitet i handlingsplanen, men mener også, at der bør opstilles planer for egentlig energi- og ressourcereduktion. LO mener, at det bør sikres, at fælles EU-kriterier for offentlige indkøb omfatter såvel miljømæssige som økonomiske og sociale aspekter, og der bør arbejdes på en model, hvor også arbejdsmiljø indgår som et kriterium ved offentligt udbud for at sikre den sociale bæredygtighed.

 

Rådet for bæredygtig erhvervsudvikling (RBE)

RBE finder det glædeligt, at Kommissionen udarbejder en sammenhængende politik på området med brug af livscyklusperspektivet og markedsmekanisme, men efterlyser også konkrete mål og tidsfrister for deres realisering. RBE støtter etablering af dynamik og sammenhæng mellem de forskellige ordninger, og støtter brugen af progressive krav. De foreslår derfor proceduren under Eco-designdirektivet ændret således, at de europæiske forkantsvirksomheder og NGO har større vægt frem for europæisk industri som helhed. RBE støtte også udveksling af data, men finder at der mangler konkrete planer. Dog er det positivt, at kriterier under de forskellige mærkningsordninger bruges bredere bl.a. i relation til bæredygtigt indkøb af det offentlige. RBE anbefaler, at kriterierne formidles bredt til den private sektor som benchmark. RBE støtter en udvidelse af Eco-designdirektivet, men mangler en plan for tilvejebringelsen af data og henviser til Ispra’s ELCD database som kunne gives ekstra ressourcer. RBE støtte en afbureaukratisering af Blomsten, men understreger at det ikke må ske på bekostning af mærkets troværdighed. Desuden efterlyses en evaluering af Blomstens effekt som benchmark i produktudviklingen. I forhold til det offentliges grønne indkøb savner RBE mere forpligtende mål, mens de mener, at detailforumet er alt for løst formuleret. I forhold til aktiviteterne for ressourceeffektivitet er RBE positive, men efterlyser konkretisering og mere fokus på spredningen af miljøteknologier. RBE støtter revision af EMAS og støtter, at Kommissionen gennemfører en analyse af barrierer for miljø/energitilpassede varer.

 

7. Forhandlingssituationen

Der er indledt forhandlinger i Konkurrenceevnerådets arbejdsgruppe forud for Konkurrenceevnerådsmødet i september om en overordnet konklusionstekst vedrørende handlingsplanen. Forhandlingerne i Miljørådets arbejdsgruppe indledes primo september.

 

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen. Regeringen finder ligesom Kommissionen, at det er hensigtsmæssigt at samtænke Lissabon-strategiens målsætninger om vækst og beskæftigelse med ønsket om en bæredygtig udvikling.

 

9. Konsekvenser for Danmark

Meddelelsen har i sig selv ingen:

o       Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

o       Samfundsøkonomiske konsekvenser

o       Administrative konsekvenser for erhvervslivet

o       konsekvenser for miljøbeskyttelsesniveauet

 

Det er muligt, at der vil være statsfinansielle konsekvenser for Danmark i forbindelse med de ændringer af Energimærkningsdirektivet, som Kommissionen lægger op til i meddelelsen. Konsekvensvurderingen vil blive forelagt Folketinget, når Kommissionen endelige direktivforslag foreligger, hvilket forventes at være i september 2008. Kommissionens øvrige hensigtserklæringer i meddelelsen er på nuværende tidspunkt så ukonkrete, at konsekvenser for Danmark ikke kan vurderes.

 

Konsekvenser af forslagene om ændring af henholdsvis Eco-designdirektivet, Miljømærkningsforordningen og EMAS-forordningen samt meddelelsen om Miljørigtige Offentlige Indkøb, som følger handlingsplanen, vil blive vurderet i grundnotaterne om disse og således ikke i nærværende notat.

 

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.