|
|
|
Økonomi- og Erhvervsministeriets samlede rammer på forslag til finanslov for 2009 er opstillet i tabel 1.
Tabel 1. Den samlede drifts- og overførselsramme på FFL2009 (mio. kr. i PL2009) |
|||||
|
F |
BO1 |
BO2 |
BO3 |
|
Ramme |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
|
Driftsrammen |
1423,1 |
1356,2 |
1289,6 |
1251,3 |
|
Overførselsrammen |
462,3 |
795,4 |
787,3 |
799,9 |
|
I alt |
1885,4 |
2151,6 |
2076,9 |
2051,2 |
|
De væsentligste ændringer i forhold til finansloven for 2008 er opstillet i tabel 2 og beskrevet nærmere nedenfor.
Tabel 2. Større bevillingsændringer ift. Finanslov 2008 (mio. kr. i PL2009) |
||||||||
Initiativ |
|
Ramme |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
||
A. Reserven til iværksætteri- og innovationsinitiativer |
|
|
|
|
||||
A1. |
Udmøntning af reserven til iværksætter- og innovationsinitiativer* |
Overf. |
-13,9 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
||
A2. |
Lettelse af administrative byrder |
Drift |
13,3 |
6,4 |
3,1 |
0,0 |
||
A3. |
Handlingsplan for virksomheders samfundsansvar |
Drift |
7,0 |
3,5 |
0,0 |
0,0 |
||
A4. |
Forbedrede klageveje på forbrugerområdet |
Drift |
2,6 |
2,1 |
2,1 |
0,0 |
||
A5. |
Styrket Udbudsråd |
Drift |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
0,0 |
||
A6. |
Tilskud til drift af Danish Fashion Institute |
Overf. |
2,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
||
A7. |
Forhøjelse af tilskud til Øresunddirekt |
Overf. |
2,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
||
B. Nye initiativer i øvrigt |
|
|
|
|
|
|||
B1. |
Ny statistik |
Drift |
2,2 |
4,9 |
4,7 |
2,0 |
||
B2. |
Min bolig |
Drift |
2,5 |
2,5 |
2,6 |
2,6 |
||
B3. |
Næringsbreve |
Drift |
1,8 |
3,9 |
3,0 |
3,0 |
||
C. Ændrede skøn |
|
|
|
|
|
|||
C1. |
Ekstra indtægter til Danmarks Erhvervsfond |
Overf. |
-314,0 |
12,0 |
-25,0 |
13,0 |
||
C2. |
Justeret skøn vedr. renteudligning |
Overf. |
28,5 |
51,8 |
79,0 |
61,0 |
||
D. Tekniske ændringer |
|
|
|
|
|
|||
D1. |
Ændret periodisering Iværksætterfond i Vestdanmark |
Overf. |
15,4 |
30,8 |
0,0 |
0,0 |
||
D2. |
Tilbageførelse af obligatorisk opsparing |
Drift |
-14,3 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
||
E1. Øvrige tekniske ændringer vedr. driftsrammen |
12,7 |
12,7 |
10,6 |
18,0 |
||||
E2. Øvrige tekniske ændringer vedr. overførselsrammen |
16,8 |
3,7 |
3,2 |
3,5 |
||||
Driftsrammen i alt |
28,8 |
37,0 |
27,1 |
25,6 |
||||
Overførselsrammen i alt |
-263,2 |
98,3 |
57,2 |
77,5 |
||||
*Reserven er udmøntet til finansiering af initiativerne 2-7. Den øvrige finansiering af disse initiativer stammer fra uudmøntede midler på samme reserve fra tidligere år. |
||||||||
Det bemærkes, at udsvinget vedrørende overførselsrammen primært kan tilskrives ekstra indtægter til Danmarks Erhvervsfond i 2009.
På finansloven for 2005 blev der afsat 35,0 mio. kr. årligt i 2006-2009 til at fremme innovation og vækst i nye og mindre virksomheder. Der er tidligere udmøntet midler fra reserven ved Akt. 63 af 28. november 2006, Akt. 161 af 6. juni 2008 og på FL08. Nedenstående initiativ 2 til 7 angår udmøntning af reserven til iværksætter- og innovationsinitiativer på FFL09.
Lettelse af virksomheders administrative byrder omfatter følgende initiativer: indsats over for irritationsbyrder, lettere momsregistrering, byrdereduktion ved digitalisering samt datagenbrug herunder â€Et klikâ€. â€Et klik†indebærer, at det ikke mere er virksomheden, der indsamler oplysninger til det offentlige, nÃ¥r de skal modtage refusion el.lign. I stedet vil virksomhederne kunne klare arbejdet med ét klik og derÂmed godkende oplysninger, som myndighederne allerede har indsamlet.
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Lettelse af administrative byrder |
13,3 |
6,4 |
3,1 |
0,0 |
22,8 |
Regeringens handlingsplan for virksomheders samfundsansvar har fire indsatsområder: Udbredelse af forretningsdrevet samfundsansvar, styrkelse af erhvervslivets klimaansvar, markedsføring af Danmark som ansvarlig vækstnation og endelig en styrkelse af samfundsansvar gennem statens aktiviteter.
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Handlingsplan for virksomheders samfundsansvar |
7,0 |
3,5 |
0,0 |
0,0 |
10,5 |
Udvikling af digitale løsninger i forbindelse med behandling af forbrugerklager i Forbrugerstyrelsen kan give en række fordele for forbrugere og virksomheder, fx hurtigere sagsbehandling (lavere gennemsnitlige sagsbehandlingstider), straksafgørelser samt øget overblik over sagsforløbet og sagens fremdrift via en digital oversigt.
På FFL09 afsættes der midler til en løsning, der omfatter et digitalt beslutningsstøtteværktøj til at generere vejledende straksafgørelser inden for forbrugerklagerområdet, samt giver mulighed for at følge en forbrugerklagesag digitalt for sagens parter.
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Forberede klageveje |
2,6 |
2,1 |
2,1 |
2,1 |
8,9 |
Udbudsrådet skal fremme konkurrencen om offentlige opgaver. Det kan blandt andet ske ved at iværksætte og deltage i debatter om tiltag til sikring af lige konkurrence om offentlige opgaver, eller ved at afdække om de iværksatte tiltag til forbedret konkurrence om offentlige opgaver er tilstrækkelige og fungerer i praksis. Endvidere skal rådet udarbejde analyser og vejledninger med baggrund i nationale og internationale erfaringer med konkurrenceudsættelse og offentlig-privat samarbejde.
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Styrket udbudsråd |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
0,0 |
3,0 |
A6. Tilskud til drift af Danish Fashion Institute
Danish Fashion Institute bidrager til at fremme innovation og vækst i nye og mindre modevirksomheder, blandt andet ved at styrke danske modevirksomheders professionalisering, forretningsudvikling og adgang til kompetencer.
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Tilskud til Danish Fashion Institute |
2,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
2,0 |
A7. Forhøjelse af tilskud til Øresunddirekt
Øresunddirekt tilbyder informationsformidling om bl.a. skatteforhold og beskæftigelse i Øresundsregionen, som kan fremme innovative samarbejder på tværs af Sundet, fx. Medicon Valley. Der har vist sig et stigende behov for informationsformidling i regionen, hvorfor tilskuddet til Øresunddirekt forhøjes med 2,0 mio. kr. til 4,0 mio. kr. på FFL09.
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Forhøjelse af tilskud til Øresunddirekt |
2,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
2,0 |
Som følge af beslutninger taget i EU-regi afsættes der midler til nye statistikker vedrørende landbrugsstrukturtællingen, erhvervsstrukturforordningen (miljøvariable), tilpasning af Extrastat og revision af Intrastatforordningen.
Endvidere er der afsat midler til tilpasning af erhvervsregisteret. Den statistiske kobling mellem lønmodtagere og arbejdssteder indgår i Danmarks Statistiks Erhvervsstatistiske Register. Kendskab til de enkelte arbejdssteder, og hvor lønmodtagerne er beskæftiget er en forudsætning for en korrekt branchemæssig og geografisk fordelt statistik. En sådan korrekt branchemæssig og geografisk fordelt statistik indgår som element i e-indkomstsystemet, der medfører at årsstatistikkerne for beskæftigelsen vil kunne udarbejdes tidligere og med en højere kvalitet.
Â
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Ny Statistik |
2,2 |
4,9 |
4,7 |
2,0 |
13,8 |
Som led i regeringens indsats for bedre og billigere bolighandel, er der med afsæt i 2005 etableret en internetportal, hvor boligejere kan finde information om bolighandel og byggeri. Portalen – boligejer.dk – er det eneste sted, hvor borgerne kan hente uvildig information om bolighandel, huseftersynsordningen, byggeprocesser og den obligatoriske byggeskadeforsikring.
Med udviklingen af en tværministeriel boligside (Min Bolig) på borger.dk, følges der op på denne indsats. På Min Bolig vil man kunne finde information om ejerbolig, privat og almen lejebolig, andelsbolig, søg bolig, boligstøtte samt flytning. Desuden vil der være adgang til digitale ejendomsdata fra OIS og en lang række digitale services på boligejer.dk.
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Min Bolig |
2,5 |
2,5 |
2,6 |
2,6 |
10,2 |
Udstedelse af næringsbreve til restaurationer, der hidtil har været varetaget af politiet, skal fremover varetages af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Styrelsen varetager i forvejen opgaven med at udstede næringsbreve til fødevarebutikker og fødevareengros- og cateringvirksomheder. Det bemærkes, at det alene er selve udstedelsen af næringsbreve, der overtages af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Alkoholbevilling skal fortsat gives af kommunen efter, at sagen er forberedt af politiet.
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Næringsbreve |
1,8 |
3,9 |
3,0 |
3,0 |
11,7 |
Der er i 2008 indgået en aftale i regi af Paris-klubben med Angola omkring fuld og endelig betaling af kreditorlandenes morarenter. Det betyder for Danmarks vedkommende, at der i perioden 2008 til 2010 forventes en merindtægt på USD 103,7 mio.
Det indebærer på FFL09 en justering af indtægtsbevillingen med 314 mio. kr. i 2009.
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Justeret skøn vedr. midler fra Danmarks Erhvervsfond |
-314,0 |
12,0 |
-25,0 |
13,0 |
-314,0 |
Eksport Kredit Fonden har genberegnet trækket på den eksisterede portefølje under renteudligningsordningen som følge af udviklingen i rente- og valutakurser. Beregningen har resultatet i et justeret udgiftsskøn. Renteudligningsordningen blev lukket for nye tilsagn den 6. februar 2008, jf. finanslov for 2008.
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Justeret skøn vedr. eksisterende renteudligningsportefølje |
28,5 |
51,8 |
79,0 |
61,0 |
220,3 |
D1. Ændret periodisering af midler til Iværksætterfond i Vestdanmark
I medfør af globaliseringsaftalen blev der på finanslov for 2007 afsat i alt 75 mio. kr. til en iværksætterfond i Vestdanmark. Da det på nuværende tidspunkt vurderes vanskeligt at rejse den nødvendige kapital fra private investorer, flyttes midlerne, der var afsat i 2007-2008, til 2009-2010. Samlet set er der tale om et uændret beløb.
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Ændret periodisering af midler til Iværksætterfonden Vestdanmark |
15,4 |
30,8 |
0,0 |
0,0 |
46,2 |
Â
I forlængelse af aftalen om finansloven for 2008 frigives opsparingen i 2009. Den opsparede bevilling i 2009 er dermed på finanslovforslaget tilbageført til konti på ministerområdet.
Initiativ (mio. kr.) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt |
Tilbageførsel af obligatorisk opsparing |
-14,3 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
-14,3 |
E1 og E2. Øvrige tekniske ændringer
Udover de allerede anførte større bevillingsmæssige ændringer, er der en række ændringer af mere teknisk karakter. Således indgår der på driftsrammen korrektion til pris- og lønopregning af eksisterende bevillinger, regulering som følge af ny lovgivning med konsekvenser for kommuner og regioner (DUT-regulering), ændringer som følge af nedsættelse af dækningsafgiftssatsen for statslige ejendomme og lignende mindre, tekniske justeringer.
Tilsvarende er der udover større bevillingsmæssige ændringer på overførelsesrammen ændringer som følge af korrektion til pris- og lønopregning af eksisterende bevillinger samt ændrede skøn i forhold til mindre indtægter.