Folketingets

Trafikudvalg

 

 

 

 

Kære Trafikudvalgsmedlem

Der har i de seneste dage været en del medieomtale om byudviklingsplanerne på de bynære havnearealer i Fredericia og disses konsekvenser for havneaktiviteterne i Fredericia. Desværre er en del af medieomtalen behæftet med betydelige misforståelser, som kan give anledning til den opfattelse, at Fredericia er i gang med at nedlægge sin erhvervshavn. Jeg har derfor fundet anledning til at orientere Trafikudvalgets medlemmer om sagens rette sammenhæng.

 

Fredericia har i mange år været kendt for sine mange tunge industrivirksomheder, hvoraf en del var, og en del stadig er, placeret i umiddelbar tilknytning til bymidten. Det syntes for 100 år siden ikke at være et problem med tung industri en midtby, men med stigende fokus på miljø, sundhed og bylivskvalitet, har det gennem de sidste 2-3 årtier stået klart, at det var et problem at have disse virksomheder placeret så tæt på bymidten som tilfældet var og i enkelte tilfælde stadig er.

 

I 2004 meddelte gødningsfabrikken Kemira GrowHow, at man ønskede at indstillede produktionen i Fredericia og fraflytte byen. Samtidig oplyste Kemira, at de ønskede at sælge fabriksarealerne (ca. 14 hektar), til byudviklingsformål. For Fredericia by var dette en glædelig nyhed, som dels ville løse et betydeligt miljø- og sundhedsmæssigt problem og dels give byen mulighed for at genskabe kontakten mellem midtbyen og Lillebælt – en kontakt som er efterspurgt hos byens borgere og som er meget naturlig, da Fredericia midtby i modsætning til de fleste andre havnebyers midtby, er beliggende i direkte tilknytning til dele af havneområdet.

 

Fredericia er stolt af sin erhvervshavn, og er meget bevidst om havnens betydning for byen, regionen og ikke mindst national og international godstransport. Derfor er det centralt for Fredericia Kommune, at havnen sikres gode muligheder for fortsat udvikling og vækst. Dette gøres bedst via fremsynet planlægning.

 

Selskabet bag Fredericia Havn, Associated Danish Ports A/S, har således gennem de seneste år arbejdet med en strategiplan for Fredericia Havns udvikling. Strategiplanen, som blev præsenteret i endelig udgave for Fredericia Kommune i efteråret 2007, fokuserer bl.a. på hvordan havnen sikres vækstmuligheder samtidig med at miljømæssige konflikter undgås.

 

Strategiplanen, som er vedlagt dette brev, koncentrerer således havnens udvikling i områder der ligger væk fra støjfølsomme byfunktioner, såsom eksisterende og oplagte kommende boligområder.

 

Fredericia Kommune ser meget positivt på strategiplanen, da den netop giver mulighed for, at både havn og by kan udvikle sig side om side uden at komme i konflikt med hinanden. Fredericia Kommune agter således at indarbejde strategiplanens intentioner i den igangværende kommuneplanrevision.

 

Med ADP’s strategiplan står det klart, at Fredericia Kommune vil kunne planlægge for byudvikling i området på og omkring Kemira GrowHows gamle gødningsfabrik uden at komme i konflikt med Fredericia Havns egne udviklingsønsker – hvilket er en ideel situation set med både transport- og byudviklingsøjne, idet vi kan fastholde og udbygge Fredericia Havns status som Danmarks største godshavn og samtidigt sikre et fortsat vækstgrundlag for selve byen.

 

Det konkrete byudviklingsprojekt, som har givet anledning til den megen medieomtale, er opstået som en mulighed ved, at ejeren af et naboareal til Kemira GrowHows gamle fabriksarealareal, nemlig Fredericia Havn, udøver sin grundlovssikrede ret til at disponere over sin ejendom - og i øvrigt disponere økonomisk som virksomheden finder det mest gunstigt - hvilket i dette tilfælde vil sige, at havnen har valgt at sælge to arealer i stedet for at fortætte med at leje disse ud til bl.a. Fredericia Skibsværft A/S. Fredericia Havn har vurderet, at en realisering af disse arealer, som jf. strategiplanen for havnen ikke er relevante til havneformål, er en bedre forretning for havnen end at fortsætte med at leje dem ud. Salget af arealerne giver helt konkret Fredericia Havn kapital til at foretage vigtige investeringer i forbedring af havnens infrastruktur og fortsatte udvikling, herunder køb af mere velbeliggende arealer til udvidelse af havneaktiviteterne.

 

Fredericia Havn har således solgt de pågældende arealer til Realdania Arealudvikling A/S, der samtidigt har købt Kemira GrowHows arealer, med henblik på, i samarbejde med Fredericia Kommune, at byudvikle de samlede arealer i en helhed.

 

Handelen betyder, at Fredericia Skibsværfts lejeaftale med Fredericia Havn A/S ikke bliver fornyet efter 1.1. 2017, hvilket altså vil sige, at skibsværftet på det tidspunkt må flytte væk fra dets nuværende placering.

 

Med Fredericia Havn A/S’ beslutning om at opsige lejemålet med skibsværftet og sælge ejendommen til Realdania, skabes muligheden for, at Fredericia Kommune kan igangsætte en planlægning for en ny bydel med boliger, butikker, kontorerhverv, kultur osv. på de aktuelle arealer, og at de mest støjfølsomme dele af denne planlægning kan realiseres, når Fredericia Skibsværft er flyttet 1.1.2017.

 

Jeg håber jeg med ovennævnte viser, at Fredericia Kommune i hele vores håndtering af denne sag har sikret såvel havnens fremtidige udviklingsmuligheder, som en betydningsfuld erhvervshavn såvel som en byudviklingsplan, der sikrer byens fortsatte bolig- og erhvervsudvikling.

 

Jeg kan oplyse Trafikudvalget, at jeg har bedt Transportministeren om et snarligt møde, hvor jeg kan få mulighed for at fortælle Ministeren om sagen, så den seneste uges forviklinger af sagen i pressen kan blive bragt til ende.

 

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

Uffe Steiner Jensen

Borgmester