/olo-dstÂ
|
|
|
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om afgrødestatistikker, KOM(2008) 210 endelig, af 21. april 2008.
Formålet med forslaget er at forenkle de gældende bestemmelser og tilpasse dem til EU’s nye behov. Forslaget erstatter forordninger om henholdsvis statistik for kornproduktion og for andre landbrugsafgrøder. Forslaget udvider statistikken til også at gælde frugt og grøntsager og tilføjer nye krav om tidlige estimater for årlig produktion. Desuden udvides der med regionale resultater for de mest betydende afgrøder.
Kommissionen fremsatte den 21. april 2008 ovennævnte forslag til forordning. Den danske version af forslaget blev modtaget i Danmarks Faste Repræsentation ved EU den 25. april 2008.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 om udarbejdelse af fællesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages som en forordning efter proceduren om fælles beslutningstagen (co-decision) i henhold til artikel 251.
Formålet med forslaget er at forenkle de gældende bestemmelser og tilpasse dem til EU’s nye behov. Forslaget erstatter forordninger om henholdsvis statistik for kornproduktion og andre landbrugsafgrøder. Forslaget udvider statistikkerne til også at gælde frugt og grøntsager og tilføjer nye krav om tidlige estimater for årlig produktion. Desuden udvides der med regionale resultater for de mest betydende afgrøder.
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med målene om bedre lovgivning, forenkling og begrænsning af svarbyrden. Forslaget giver medlemslandene større metodefrihed end ved gældende forordninger.
Det nye forordningsforslag indebærer, at medlemslandene hvert tredje år skal udarbejde metoderapporter til Kommissionen og derved dokumentere kvaliteten i opgørelserne.
Endvidere indeholder forslaget en ny procedure med hensyn til løbende tilpasninger af statistikken, idet Den Stående Landbrugsstatistiske Komité tildeles udvidede beføjelser vedr. præcisering af forordningens indhold.
Kommissionen anfører, at udarbejdelse af EU-afgrødestatistikkerne bedst kan gennemføres på fællesskabsplan på grundlag af en fællesskabsretsakt, fordi kun Kommissionen kan koordinere den nødvendige harmonisering af de statistiske oplysninger på fællesskabsplan, mens dataindsamlingen og opstillingen af sammenlignelige statistikker over produktion af afgrøder kan foretages af medlemsstaterne.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Gældende dansk lovgivning på området er:
· Rådets forordning 837/90/EØF af 26. marts 1990 om statistiske oplysninger, der skal tilvejebringes af medlemsstaterne vedrørende kornproduktion.
· Rådets forordning 959/93/EØF af 5. april 1993 om statistiske oplysninger, der skal tilvejebringes af medlemsstaterne vedrørende andre afgrøder end korn.
· Lov om Danmarks Statistik, jf. Økonomiministeriets lovbekendtgørelse af 22. juni 2000.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring med svarfrist den 26. maj 2008 hos følgende interessenter:
Dansk Gartneri, Dansk Landbrug, Fødevareøkonomisk Institut, Landbrugsrådet, Landbrugets Rådgivningscenter, Jordbrugsvidenskabeligt Fakultet (Århus Universitet) og Danmarks Miljøundersøgelser.
Der er modtaget høringssvar med substantielt indhold fra Dansk Gartneri:
Dansk Gartneri er positiv over for at udvide afgrødestatistikkerne til også at omfatte frugt og grønt, såfremt indhentning af produktionsoplysninger ikke medfører en markant forøgelse af svarbyrden. Der henvises i øvrigt til, at specificerede arealoplysninger for frugt og grønt foreligger årligt i Direktoratet for FødevareErhverv. Brug af disse oplysninger vil kunne effektivisere statistikarbejdet.
6. Andre landes holdninger
Der forudses generel støtte til forslaget fra de øvrige medlemslande. Der kan dog forventes forslag om at mindske antallet af årlige indberetninger til EU samt om, at der ikke skal udarbejdes resultater på regionalt niveau.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark har forståelse for forslaget om en samlet lovgivning for afgrødestatistikker. Danmark deler dog ikke fuldt ud Kommissionens vurdering af, at der er tale om forenkling samt reduceret svarbyrde. For Danmarks vedkommende vil dette ikke umiddelbart blive tilfældet, hvorfor Danmark vil arbejde for at mindske indberetningskravenes omfang.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelsen af forordningen vil medføre ophævelsen af:
· Rådets forordning 837/90/EØF af 26. marts 1990 om statistiske oplysninger, der skal tilvejebringes af medlemsstaterne vedrørende kornproduktion.
· Rådets forordning 959/93/EØF af 5. april 1993 om statistiske oplysninger, der skal tilvejebringes af medlemsstaterne vedrørende andre afgrøder end korn.
Forslaget påfører Danmark meromkostninger til at opfylde de udvidede statistikkrav. Meromkostningerne vil blive afholdt inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets ramme.
Kommissionen anfører i forslaget, at det ikke indebærer meromkostninger for EU.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser ud over de under pkt. 10 anførte konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil betyde at erhvervslivet, primært gartnerisektoren, påføres en øget administrativ byrde. Fra 2010 forventes en øget årlig ekstrabyrde på op til 500 timer, svarende til 100.000 kr.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg