17. juni 2008 OEKO
|
|
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 98/26/EF om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer og direktiv 2002/47/EF om aftaler om finansiel sikkerhedsstillelse for så vidt angår forbundne systemer og fordringer. |
Der foreslås ændring af direktiv 98/26/EF (SFD-direktivet) om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer og ændring af direktiv 2002/47/EF (FCD-direktivet) om aftaler om finansiel sikkerhedsstillelse for så vidt angår forbundne systemer og fordringer. Til ændring af direktiv 2002/47/EF ønskes, at fordringer, der er godkendt som sikkerhed i forbindelse med centralbankernes kreditoperationer, skal være omfattet af definitionen på finansielle fordringer i direktivets artikel 2. Forslaget indeholder endvidere en række tilpasninger og præciseringer i de to direktiver.
Kommissionen fremlagde 17. marts 2008 et forslag til KOM(2008)0028.[1]
Direktivforslagene har hjemmel i Traktatens artikel 95. Forslagene vedtages således efter den fælles beslutningstagning, som er beskrevet i Traktatens artikel 251.
Kommissionen anfører, at inden for de seneste tre årtier har udviklingen og væksten på de finansielle markeder været drevet af fire kræfter: globaliseringen, den europæiske integration, den finansielle innovation samt den teknologiske innovation. Kombinationen af disse fire kræfter har bevirket, at den europæiske finanssektor har oplevet en stor stigning i grænseoverskridende finansielle strømme, udvikling af stadig mere komplicerede finansielle produkter og indførelse af stadigt mere komplekse konstruktioner inden for betalingssystemer og værdipapirafviklings-systemer.
Udviklingen inden for den finansielle sektor har haft afgørende indflydelse på den måde, hvorpå de forskellige markedsdeltagere driver deres forretninger. Markedsdeltagerne har i den forbindelse, grundet de stadig mere komplicerede operationelle vilkår, måttet lægge større vægt på risikostyring og sikkerhedsstillelse.
Direktivet om endelig afregning og direktivet om finansiel sikkerhedsstillelse er to lovgivningsinitiativer, som skulle imødegå nogle af de problemstillinger, der er opstået i kølvandet på udviklingen inden for finanssektoren. Kommissionen foreslår at bringe SFD-direktivet og FCD-direktivet i overensstemmelse med den seneste markedsudvikling og udvikling på lovgivningsområdet.
Kommissionen foreslår at:
· Udvide FCD-direktivet og SFD-direktivet til at omfatte fordringer, der er godkendt som sikkerhed i forbindelse med centralbankernes kreditoperationer (omfatter ikke fordringer på forbrugere).
· Via FCD-direktivet forenkle de krav, der er knyttet til anvendelsen af fordringer, afskaffe eventuelle formelle krav (f.eks. forudgående anmeldelse og registrering) samt give debitorerne mulighed for at give afkald på nogle af deres rettigheder (modregning og bankhemmelighed).
· Tilpasse SFD-direktivet på en sådan måde, at det tager højde for de tekniske løsninger, som afviklingssystemerne har indført i de seneste år, herunder i forbindelse med interoperable systemer, og ved at knytte beskyttelsen af overførselsordrer til en given forretningsdag og ikke en given kalenderdag
· Udvide SFD-direktivet til at omfatte udstedere af elektroniske penge.
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne senest d. 1. oktober 2009 vedtager og offentliggør de love og administrative bestemmelser, der er nødvendige for at efterkomme dette direktiv og at ændringerne træder i kraft d. 1. oktober 2010.
Forslaget er fremsendt til Europa-Parlamentet og der foreligger endnu ikke noget om, hvornår EP forventes at udtale sig.
Kommissionen anfører at; "Ifølge dette princip tages der kun lovgivningsinitiativer på fællesskabsplan, når de tilstræbte mål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene. SFD-direktivet har allerede vist, hvor vigtigt det er ved hjælp af fælles regler at begrænse den systemiske risiko, der er forbundet med sådanne systemer.
Hvad angår FCD-direktivet har de foreslåede ændringer ingen indflydelse på medlemsstaternes beslutning om, hvorvidt de vil tillade fordringer som sikkerhedsstillelse. Det er helt op til medlemsstaterne at afgøre. Forslaget indebærer derimod, at fordringer anvendt som sikkerhed beskyttes i samme omfang som andre former for finansiel sikkerhed. Harmoniserede regler for fordringer anvendt som sikkerhed vil desuden gøre det lettere at anvende fordringer i grænseoverskridende transaktioner.
På baggrund heraf er ændringsforslagene i overensstemmelse med nærhedsprincippet."
Regeringen er enig i denne vurdering.
4. Gældende dansk ret
Bestemmelserne i de 2 direktiver, der foreslås ændret, er indarbejdet i Loven om værdipapirhandel. De foreslåede ændringer skal ske i denne lov.
5. Høring
Forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor. Høringen gav ikke anledning til særlige bemærkninger. Finansrådet påpeger dog, at det ville være ønskværdigt, at direktivet om finansiel sikkerhedsstillelse kommer til at omfatte flere typer af sikkerhed.
6. Andre landes holdninger
Alle medlemsstater bakker bredt op om direktivændringsforslagene. Dog er der fra medlemslandene fremkommet en række tekniske spørgsmål og bemærkninger, som Kommissionen og medlemslandene i fællesskab tager stilling til.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark kan støtte forslaget.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at føre til tekniske ændringer af lov om værdipapirhandel. Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skal skabe større fleksibilitet i afviklingen af værdipapirhandelen. Denne fleksibilitet vil kunne medvirke til at øge effektivitet i formidlingen af værdipapirhandelen og dermed bidrage til øget effektivitet i sektoren.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er den 27. maj 2008 fremsendt nærhedsnotat til Folketinget.