|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr.  10 09 24 85 www.oem.dk  |
Folketinget 1240 København K |
a.  Økonomi- og Erhvervsministeriets anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at anvende i alt 25,3 mio. kr. i 2008 til lettelse af virksomheders administrative byrder, gennemførelse af regeringens handlingsplan til fremme af virksomÂheders samfundsansvar, forbedrede klageveje pÃ¥ forbrugeromrÃ¥det, tilskud til Danish Fashion Institute, forhøjelse af tilskud til Øresunddirekt samt fremme af den offentlige konkurrence gennem et udbudsrÃ¥d.
     Udgiften afholdes ved udmøntning af den på finansloven opførte reserve til iværksætter- og innovationsinitiativer.
b.  I forbindelse med aftale om finansloven for 2006 aftalte regeringen og Dansk Folkeparti at afsætte en reserve på 35 mio. kr. årligt i 2006-2009 til iværksætter- og innovationsinitiativer. Det fremgår af finansloven for 2008, at midlerne kan anvendes til at fremme innovation og vækst i nye og mindre virksomheder, blandt andet med henblik på at styrke iværksætterinfrastrukturen og adgangen til kapital og kompetencer.
     Fra reserven til iværksætter- og innovationsinitiativer er tidligere udmøntet 32,5 mio. kr. ved aktstykke nr. 63 af 7. december 2006. Der er derudover udmøntet i alt 33,2 mio. kr. på finanslov 2008. Med nærværende aktstykke søges om tilslutning til udmøntning af yderligere 25,3 mio. kr.
     Fsva. lettelse af virksomheders administrative byrder igangsættes følgende fem initiativer, der skal lette de administrative byrder ved at drive virksomhed i Danmark. Der afsættes i alt 9,5 mio. kr. til tiltagene.
     1. Lettelse af virksomheders administrative byrder
     1.1. Indsats over for irritationsbyrder
     Indsatsen over for "irritationsbyrder" skærpes. Det sker blandt andet på baggrund af "Byrdejægerprojektet", som har undersøgt, hvilke administrative byrder – herunder barrierer for små og mellemstore virksomheders opstart og drift - der irriterer virksomheder mest i hverdagen og identificeret en række problemstillinger, der irriterer særlig små og mellemstore virksomheder. Der skal nu udvikles konkrete løsninger til at imødekomme disse problemer som led i den samlede indsats for administrative lettelser.
Der afsættes 3,8 mio. kr. til initiativet, fordelt med 2,6 mio. kr. til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og 1,2 mio. kr. til Økonomi- og Erhvervsministeriets departement.Â
     1.2. Irritationsbyrder på brancheområder
     I forbindelse med â€ByrdejægerÂprojektet†er der udviklet en metode, der tager udgangspunkt i virksomhedernes hverdag til at identificere irritationsbyrder. Metoden planlægges udbredt til andre omrÃ¥der med henblik pÃ¥ at identificere irritationsbyrder, som kan lettes til fordel for virksomhederne.
     Der afsættes 2,5 mio. kr. til initiativet under Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
     1.3. Lettere momsregistrering
     Det er nemt og hurtigt at starte ny virksomhed i Danmark. Men det kan gøres endnu nemmere, når det gælder registrering af moms, lønsum, A-skat mm. Der skal derfor udvikles og etableres et nyt internetbaseret selvbetjeningssystem.
     Med denne løsning kan iværksætteren på få timer modtage registreringsbeviset pr. mail og dermed komme hurtigt i gang med at drive virksomhed. Der forventes stor brug af løsningen, så snart den er lanceret, idet 85 procent af nye selskaber med den foreslåede løsning fremover vil kunne gå direkte videre til digitalt at lade sig registrere for moms, lønsumsafgift og ansatte.
     Der afsættes 2,5 mio. kr. til initiativet under Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
     1.4. Datagenbrug, herunder â€et klikâ€
     Med henblik pÃ¥ at styrke arbejdet med forenkling og genbrug af data iværksættes en række nye konkrete proÂjekter. Et eksempel er udvikling af smarte digitale løsninger som "ét klik", som indebærer, at det ikke mere er virksomheden, der indsamler oplysninger til det offentlige, nÃ¥r de skal modtage refusion el.lign. I stedet vil virksomhederne kunne klare arbejdet med ét klik og derÂmed godkende oplysninger, som myndighederne allerede har indsamlet. Dette kan særligt være til gavn for nye og mindre virksomheder med begrænsede administrative ressourcer. Man kan sammenÂligne løsningen med selvangivelsen, som i dag er udfyldt pÃ¥ forhÃ¥nd. Derudover lægges der op til samarbejde med erhvervsorganisationer om udviklingen af yderligere løsninger til genÂbrug af data.
     Der afsættes 2,5 mio. kr. til initiativet under Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
    Â
     1.5. Byrdereduktion ved digitalisering
     Relationerne mellem det offentlige og virksomhederne kan smidiggøres og effektiviseres i højere grad ved hjælp af øget digitaliÂsering. Der foreslÃ¥s gennemført foranalyser af løsninger med systemer til overførsel af data, hvor de informationer, som det offentlige har brug for fra virksomhederne, overføres automaÂtisk fra virksomhedernes økonomisystemer el.lign. Heri ligger et betydeligt potentiale til at reÂducere virksomhedernes tidsforbrug pÃ¥ indberetninger.
     Det samme gælder øget brug af straks-afgørelser, der gør det muligt for virksomhederne at fÃ¥ hurtigere svar fra det offentlige, f.eks. vedrørende ansøgninger om tilladelser og tilskud, skatteligning mv. Herved minimeres usikkerhed og ventetider, som ofte er en kilde til irritation for virksomhederne, i tilfælde, hvor der ikke er et element af skøn eller individuel vurdering i sagsbehandlingen. Samtidig vil straks-afgørelser bidrage til en mere ensartet sagsÂbehandling. MÃ¥let er bÃ¥de at mindske den tid, virksomhederne bruger pÃ¥ at indberette til det offentlige, og at fjerne irritationen ved indberetninger og administrativt bøvl, sÃ¥ledes at virksomhederne fÃ¥r frigjort ressourcer til mere produktive formÃ¥l, vækst og udvikling.
     Endvidere forstærkes indsatsen for at fÃ¥ udnyttet det fulde potentiale ved nye digitale løsÂninger blandt andet gennem mÃ¥lrettede kampagner om de nye, forbedrede muligheder, der er tilgængelige for virksomhederne.
     Der afsættes 2,0 mio. kr. til initiativet under Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.         Â
     2. Handlingsplan til fremme af virksomheders samfundsansvar
     Regeringens handlingsplan til fremme af virksomÂheders samfundsansvar har som mÃ¥lsætning, at danske virksomheder i højere grad drager fordel af at være i en global førerposition, nÃ¥r det gælder erhvervslivets samfundsansvar, samt at Danmark og danske virksomheder bliver internationalt kendt for ansvarlig vækst.
     Handlingsplanen har fire indsatsområder: Udbredelse af forretningsdrevet samfundsansvar, Fremme af virksomheders samfundsansvar gennem statens aktiviteter, Erhvervslivets klimaansvar og Markedsføring af Danmark for ansvarlig vækst. Den afsatte pulje skal medvirke til udviklingen og udarbejdelsen af en række konkrete værktøjer, uddannelses- og rådgivningsaktiviteter:
:
· Forbedre smÃ¥ og mellemstore virksomheders mulighed for at anvende forretningsÂdrevet samfundsansvar, sÃ¥ det ikke bliver en byrde og en omkostning, men en konkurÂrencefordel. F.eks. ved at understøtte virksomhedernes brug af FN’s principper for samÂfundsansvar (Global Compact).
· Forbedre små og mellemstore virksomheders mulighed for at bidrage til at håndtere de globale klimaforandringer. F.eks. vil der blive udarbejdet et klimakompas, som på en let og tilgængelig måde kan fortælle små og mellemstore virksomheder, hvordan de kan reducere deres energiforbrug og CO2 udledning og samtidig spare penge.
· Give virksomheder rådgivning og inspiration til innovation drevet af samfundsansvar.
· Understøtte og rådgive om samfundsansvar på de globale markeder, så det bliver lettere for især små og mellemstore virksomheder at begå sig på internationale markeder.
· Gennemføre branchespecifikke aktiviteter, f.eks. partnerskaber i forhold til investorer, detailhandlen mv.
     Derudover iværksættes der en række initiativer, der skal bidrage til, at det offentlige går foran med at vise et samfundsmæssigt ansvar.
Der oprettes en tværministeriel arbejdsgruppe, der skal følge op på implementeringen af initiativerne i handlingsplanen.
     Der afsættes 7,0 mio. kr. til initiativet, fordelt med 6,4 mio. kr. til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og 0,6 mio. kr. til Økonomi- og Erhvervsministeriets departement.
3. Forbedrede klageveje på forbrugerområdet
På baggrund af evalueringen af lov om forbrugerklager er der grundlag for udvikling af et målrettet initiativ, der vil bringe forbrugerklagevejene ind i en ny, moderne ramme. Brugen af digitale løsninger vil give hurtigere sagsbehandling (lavere gennemsnitlige sagsbehandlingstider) gennem straksafgørelser samt øget overblik over sagsforløbet og sagens fremdrift via en digital oversigt.
     Den konkrete løsning omfatter således:
· Et digitalt beslutningsstøtteværktøj til at generere vejledende straksafgørelser inden for forbrugerklager.
· Mulighed for at følge en forbrugerklagesag digitalt for sagens parter.
Løsningen vil i særlig grad understøtte nystartede virksomheder inden for detailhandel mv., da løsningen vil indeholde funktionalitet, der i væsentligt omfang vil lette disse virksomheders behandling af forbrugeres klagere over varer eller ydelser. Dermed vil løsningen også bidrage til at reducere opstartsomkostningerne ifm. etablering af egen virksomhed.
Løsningen vil også medføre væsentlige fordele for forbrugerne i form af hurtigere afgørelser og lavere omkostninger. Lavere omkostninger vil endvidere være til særlig gavn for virksomhederne, der betaler sagsomkostningerne, hvis de taber en sag.
Der afsættes 2,0 mio. kr. til initiativet under Forbrugerstyrelsen.
     4. Tilskud til drift af Danish Fashion Institute
     Danish Fashion Institute skal overordnet bidrage til at fremme innovation og vækst i nye og mindre modevirksomheder, blandt andet ved at styrke danske modevirksomheders professionalisering, forretningsudvikling og adgang til kompetencer. Det skal ske ved at forbedre modevirksomheders adgang til fælles netværk, fælles metodeudvikling, og ved at Danish Fashion Institute stiller relevant viden til rådighed for hele modebranchen med henblik på at sikre, at branchen fortsat er innovativ.
Midlerne kan endvidere bruges til at afholde workshops med førende eksperter, til at gennemføre forskellige kompetenceudviklingsforløb og til at gennemføre fælles trend- og markedsanalyser, så der skabes bedre vilkår for fødekæden i den danske beklædnings- og modeindustri. Tilskuddet til Danish Fashion Institute evalueres årligt i overensstemmelse med almindelig tilskudsforvaltning.
Der afsættes 1 mio. kr. til Danish Fashion Institute.
5. Forhøjelse af tilskud til Øresunddirekt
Integrationen og udviklingen i Øresundsregionen er øget de seneste år, og der er flere innovative samarbejder på tværs af Sundet, fx Medicon Valley. For at få sådanne projekter til at fungere, er det vigtigt, at virksomheder og organisationer har et sted at henvende sig og få den relevante information om bl.a. skatteforhold, beskæftigelse mv.
Øresunddirekt tilbyder en sådan information og arbejder desuden på i 2008 at udvikle en erhvervsportal og bringe aktører fra forskellige områder sammen.
I kraft af udviklingen har der vist sig et stigende behov for informationsformidling i regionen og øget opmærksomhed omkring fastholdelse af Øresunddirekt på det nuværende aktivitetsniveau. Der afsættes på den baggrund 1 mio. kr. til Øresunddirekt.
6. Udbudsråd, der skal fremme den offentlige konkurrence
    Det nye Udbudsråd skal fremme konkurrencen om offentlige opgaver med henblik på at styrke fokus på opgaveløsningen og dermed bidrage til mere effektive og nye innovative måder at løse de offentlige opgaver på. Konkret skal udbudsrådet iværksætte og deltage i debatter, gennemføre dialog med offentlige myndigheder og virksomheder, udarbejde analyser og på baggrund heraf løbende fremkomme med anbefalinger, rådgive Udbudsportalens bestyrelse og evaluere resultaterne af konkurrenceudsættelse og reglerne på området. Øget information og eventuelle retningslinjer for konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver kan særligt gavne små og mellemstore virksomheder, som kan være uvante med at udarbejde tilbud til det offentlige.
     Der afsættes 1 mio. kr. til initiativet under Konkurrencestyrelsen.
Ovennævnte forslag kan konteringsmæssigt specificeres således:
§ 08.11.01. Departementet (Driftsbev.)
     10. Almindelig virksomhed
          18. Lønninger ...................................................      1,3 mio. kr.
           22. Andre ordinære driftsomkostninger ...........         0,5 mio. kr.
§ 08.21.11. Konkurrencestyrelsen (Driftsbev.)
     10. Almindelig virksomhed
           18. Lønninger ...................................................      0,7 mio. kr.
           22. Andre ordinære driftsomkostninger ...........         0,3 mio. kr.
§ 08.21.21. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (Driftsbev.)
     10. Almindelig virksomhed
           18. Lønninger ...................................................      3,5 mio. kr.
           22. Andre ordinære driftsomkostninger ...........         2,9 mio. kr.
     11. Administrative lettelser                                                              Â
           18. Lønninger ...................................................      5,3 mio. kr.
           22. Andre ordinære driftsomkostninger ...........         6,8 mio. kr.
§ 08.24.01. Forbrugerstyrelsen (tekstanm. 6)
(Driftsbev.)
     10. Almindelig virksomhed
           18. Lønninger ...................................................      0,8 mio. kr.
           22. andre ordinære driftsomkostninger ............         1,2 mio. kr.
§ 08.33.01. Erhvervsudvikling mv.
     46. Danish Fashion Institute (ny underkonto)
           45. tilskud til erhverv ........................................       1,0 mio. kr.
§ 08.33.79. Reserve til iværksætter- og innovations-
initiativer (Reservationsbev.)
     20. Reserve til iværksætter- og innovationsbe-
           49. Reserver og budgetregulering ....................     -20,2 mio. kr.
           75. Reserveret bevilling ....................................       5,1 mio. kr.
§ 08.35.02. Turisme
     50. Øresundsregionen
           45. Tilskud til erhverv ......................................        1,0 mio. kr.
Midler til finansiering af løn, drift, afskrivning og renter vedrørende ovennævnte initiativer i perioden efter 2008 indbudgetteres på finanslovforslaget for 2009.
c.  Finansudvalgets tilslutning søges, fordi de ovennævnte aktiviteter efter planen skal igangsættes i 2008 og ikke kan afvente indbudgettering på finanslov 2009.
e.  Under henvisning til ovenstående anmoder Økonomi- og Erhvervsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at dele af reserven til iværksætter- og innovationsinitiativer udmøntes til de under pkt. b. nævnte initiativer, i alt 25,3 mio. kr., således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2008 opføres følgende:
                                                                                        Udgift      Indtægt
                                                                                             mio. kr.Â
     § 08.11.01. Departementet (Driftsbev.) ..............          1,8                Â
     § 08.21.11. Konkurrencestyrelsen (Driftsbev.) ...           1,0
     § 08.21.21. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen                        Â
     (Driftsbev.) ...........................................................      18,5
     § 08.24.01. Forbrugerstyrelsen (tekstanm. 6)
     (Driftsbev.) ...........................................................        2,0                Â
     § 08.33.01. Erhvervsudvikling mv. .....................            1,0
     § 08.33.79. Reserve til iværksætter- og innova-
     tionsinitiativer (Reservationsbev.) ........................       -20,2            5,1
§ 08.35.02. Turisme ..............................................        1,0
f.   Finansministeriets tilslutning foreligger.
BENDT BENDTSEN
                                                                                      /Niels Ammitzbøll