Folketingets Erhvervsudvalg

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

4. juni 2008

 

 

Status for den internationale konvention om ansvar og erstatning for skader opstået i forbindelse med søtransport af farlige og skadelige stoffer – HNS-konventionen

 

Jeg skal hermed orientere udvalget om, at jeg foreløbigt har set mig nødsaget til at indstille processen med at ratificere HNS-konventionen, da konventionen er blevet genåbnet i IMO-regi og gøres til genstand for nye forhandlinger. Dette skyldes i høj grad pres fra andre lande.

 

HNS-konventionen vedrører ansvar og erstatning for skader opstået i forbindelse med søtransport af farlige og skadelige stoffer (HNS-stoffer). Konventionens erstatningssystem er to-strenget. For det første skal skibe, som medfører HNS-stoffer som last, udstyres med et forsikringscertifikat, der bekræfter, at skibet har en gyldig forsikring for sit ansvar. For det andet oprettes der en international fond, der skal kunne yde erstatning, såfremt erstatningskravet overstiger redernes ansvarsgrænse. Det er importørerne af HNS-stoffer, der skal bidrage til HNS-fonden.

 

HNS-konventionen blev vedtaget af FN’s Søfartsorganisation (IMO) i 1996. Den er siden kun blevet ratificeret af ni lande og er derfor heller ikke trådt i kraft internationalt. Flere lande har oplevet betydelige vanskeligheder ved gennemførelsen af konventionen. Derfor har der blandt en bred kreds af lande, herunder en række EU-lande, været enighed om at genåbne konventionen og finde en løsning gennem en ny HNS-protokol.

 

Danmark har arbejdet aktivt for at fastholde den eksisterende HNS-konvention og er langt i ratifikationsprocessen. Konventionen er indarbejdet i søloven ved lov nr. 599 af 24. juni 2005 om ændring af søloven. Denne skal dog først sættes i kraft i tilfælde af konventionens internationale ikrafttræden. Set i lyset af den seneste udvikling er det imidlertid usandsynligt, at HNS-konventionen kommer til at træde i kraft i sin nuværende form. Dette skyldes, at kun 9 ud af de påkrævede 12 lande har ratificeret, ligesom en række af de lande, der importerer HNS–stoffer, og som derfor skal være betydelige bidragsydere til HNS-fonden, ikke vil ratificere uden en ændring. Det er på den baggrund, at jeg har truffet beslutning om foreløbigt at indstille den danske ratifikationsproces af konventionen, og i stedet arbejde for et mere funktionelt system.

 

Danmark tager nu en aktiv rolle i forhandlingerne om en ny HNS-protokol med henblik på at sikre en global bæredygtig løsning.  I den forbindelse arbejder vi fra dansk side for, at der kan opnås en økonomisk løsning, som sikrer gode erstatningsmuligheder for eventuelle skadeslidte, og som vil kunne få en sådan opbakning, at den vil kunne træde i kraft internationalt for derigennem at fastholde global regulering af området til gavn for både skibsfarten og miljøet. Danmark arbejder ligeledes for en effektiv forhandlingsproces, og for at en ny HNS-protokol vedtages hurtigst muligt.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bendt Bendtsen

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk

 

 

Â