Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 20
Offentligt
•••
R"
Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
ERU Alm.del - Bilag 20
Offentligt
J
"
il
Erhvervsudvalget (2. samling)
ERU alm. del - Bilag 20
Offentligt
11. december 2007
Overblik over alle omkostninger
Pensionskunder kan nu se frem til overblik over alle omkostningerne ved deres pensi-
onsordning. Forsikring & Pension lancerer nye fælles retningslinjer for de oplysninger
om omkostninger, som pensionsselskaberne skal give kunderne.
Hidtil har de enkelte pensionskunder kunnet se det beløb, som de betaler direkte ud af deres
pensionsopsparing for administration og forsikringsdækning. Fremover vil kunderne også
kunne se, hvor meget pensionskundernes fælleskasse betaler for den enkelte kunde, og hvor
store omkostningerne er ved at investere kundernes penge.
— Pensionsbranchen har en klar interesse i, at pensionskunderne er så godt informeret som
overhovedet muligt. Vi er blevet enige om en model, hvor den enkelte pensionskunde har
mulighed for at se alt, hvad han eller hun betaler for sin pensionsordning, siger adm. direktør
Per Bremer Rasmussen, Forsikring & Pension.
Kundernes overblik over omkostningerne er en del af Forsikring & Pensions 18-punktsplan
for større åbenhed og gennemsigtighed, som blev lanceret sidste efterår.
— Omkostningstallene er for de kunder, der allerede har en pensionsordning og er interessere-
de i at se mere detaljeret, hvad de betaler for. Kunderne skal huske at se på, hvad de får for
pengene, når de kigger på omkostningerne. Prisen er bare et af flere elementer, siger Per Bre-
mer Rasmussen.
Direkte og indirekte omkostninger
Det er et kompliceret regnestykke at vise den enkelte kundes direkte og indirekte omkostnin-
ger, når de har en pension med gennemsnitsrente og garanti på den fremtidige pensionsydelse.
— Den nye model for omkostningstal er den bedst mulige løsning, og den interesserede pensi-
onskunde får mulighed for at se alle omkostninger ved hans eller hendes pensionsordning,
siger Per Bremer Rasmussen.
Nogle omkostninger kan angives helt præcis, mens de fælles omkostninger ikke præcist på
kroner og ører kan uddeles på den enkelte kunde. Det skyldes, at nogle af omkostningerne
bliver betalt af forsikringsfællesskabet og ikke direkte af den enkelte kunde. Her får kunden et
overblik over et ca. omkostningsniveau.
Så hurtigt som muligt
De nye oplysninger om omkostninger medfører en del IT-udvikling i selskaberne. Det vil
være forskelligt, hvor hurtigt de kan vise omkostningstallene.
— Pensionsselskaberne vil prioritere omkostningstallene højt, for det vil være en konkurrence-
parameter, hvor gode selskaberne er til at vise omkostninger, siger Per Bremer Rasmussen.
Yderligere oplysninger om denne pressemeddelelse:
Kommunikationsdirektør Birgitte Boers, telefon: 33 43 55 63, mobil 20 66 24 82 eller
kommunikationskonsulent Simon Tolstrup, telefon: 33 43 55 86, mobil 30 22 97 01.
ti
Forsikring & Pension
Erhvervsorganisation
forforsikringsselskaber
og pensionskasser
Forsikringens Hus
Amaliegade 10
1256 København K
Tlf. 3343 5500
Fax 3343 5501
www.ForsikringensHus.dk